מתי פורץ המשבר?

י.ד. כלכלה

אני מעלה כאן מודל שבנינו בזמנו נ.כ. ואני. מי שעקב אחרי הפוסטים האחרונים לא יתקשה לעקוב אחרי המודל. המודל בא להראות מדוע מדיניות מוניטרית עקבית במשק צומח שהאוכלוסיה בו לא מצטמצמת נועד לכישלון. הבנק המרכזי בשלב מסוים נאלץ להעלות את הריבית כדי למנוע התפרצות אינפלציונית והמשבר פורץ. אנחנו טוענים כי המשבר פורץ כאשר היחס בין כמות הכסף לבין הריבית שהציבור צריך לשלם מגיע לרמה מסוימת בעקבות העלאות הריבית באופן שמונע מהציבור לשלם את החובות שלו (אין מספיק כסף כדי לשלם ריבית לבנק והציבור פושט את הרגל). מי שאסף לנו את הנתונים לא עשה עבודה טובה. אז אם מישהו רוצה להשיג נתונים על רווחי הבנקים בשנות האלפיים מול כמות הכסף בארה"ב, באנגליה ובאירופה ומתוך זה לחלץ את היחס שבו המשבר פורץ – ושאולי יתרחש גם בארץ ישראל – מוזמן.

View original post

7 תגובות בנושא “מתי פורץ המשבר?

  1. קראתי, אין ספק שהבנקים הפכו להיות עלוקות מוצצי דם ב 20 שנים האחרונות. צריך להפקיע את הבנקים הכושלים ולהלאים אותם.
    בסופו של דבר מה שאתה אומר הוא שמשבר הוא בלתי נמנע. ומאחר ובדרך כלל משבר כלכלי הוא כדור שלג הוא יקרה מהר יהרוס ויאפשר בניה מחדש. אתה קצת סותר פה את הטענות של תחמיץ שכל זמן שהמדינה מדפיסה במטבע שלה יש לה שליטה על החוב וכל המדפיס הרי זה משובח. לתשומת ליבך, מאחר וחברי הכנסת רוצים לדבוק לכסא שלהם בכל מחיר הם מבזבזים את כספי הציבור בלי הכרה וזה בטח לא עוזר ליציבות הכלכלית. המצב הזה שתארת יוצר פיתוח נרחב של התעשיה והטכנולוגיה ומביא אותנו קדימה מהר מאד, אולי שווה לחטוף מידי פעם מכה כלכלית שמנקה.

    אהבתי

  2. אני חושב שגם אין נחיתות רכות בגלל אינטרסים אישיים, של הבנקאים. האם הבנק הישראלי יכול לשמור על רמת מחירים כשהוא מושפע ממה שקורה ברחבי העולם? בלחצים חצוניים? אם הריבית האמריקאית עולה והבנק לא יעלה ריבית זה ישפיע על ערך המטבע שישפיע על יבוא ויצוא, אם הוא יעלה ריבית זה ישפיע על החובות אבל אז יהיה צורך להוריד את מס ההכנסה. יש גם תרבות חברתית שמשחקת תפקיד. לאמריקאים יש תמיד חובות ללא חסכונות, לישראלים פחות. כיום כולנו רוצים לצרוך יותר ולהנות יותר מהחיים, להשתפר. השיפור הטכנולוגי אפשר.

    אהבתי

  3. זה גדול יותר מהבנקים. הבנקים הרוויחו יפה אבל הם סוכני המשנה. השחקן המרכזי כאן הוא הבנק המרכזי ועליו צריך לשים את האצבע. זה לא סותר. אם כבר להיפך אני מציע שהמדינה תדפיס כסף אבל תעביר אותו לחשבון שלה כך שלאזרחים יהיה יותר כסף לשלם את החובות שלהם במקום להלוות אותו לאזרחים וכך לנפח בועות אשראי.

    הוא גם יוצר הרבה בועות מיותרות שגורמות הרבה סבל לאוכלוסיה כמו בועת הנדל"ן עם מחירי הנדל"ן המטורפים ועוד. אני לא נגד שוק חופשי ופיתוח טכנולוגי אבל זה באמת לא קשור לפיתוח טכנולוגי.

    אהבתי

  4. לפעמים נראה לי שכבר לא יהיו יותר משברים כמו שלא יהיו יותר מלחמות. זו לא הבטחה של קשת בענן, אבל כיום ניתן להגיב טוב על רוב הדברים שקורים. בהנחה שיש שיתוף פעולה עם מדינות אחרות

    אהבתי

כתיבת תגובה