דווקא ממשלה רעה צריכה רפורמה משפטית

הרב מיכאל אברהם פרסם רשומת תמיכה במחאה נגד הממשלה שבו הוא מצדיק לחלוטין את כל הצעדים הנעשים במחאה. לכאורה הרב מיכאל אברהם היה צריך לתמוך בממשלה ברפורמה המשפטית אבל לא. הוא מודיע שכיון שהממשלה היא רעה אז הוא מתנגד לרפורמה.

חלק גדול מהרשומה בא להסביר מדוע הממשלה רעה. אין לי עניין להשחית זמן על הדיון הזה. לצורך הדיון אני אקבל את ההנחה שהממשלה רעה ואנסה להראות מדוע גם אם הממשלה רעה צריך לתמוך ברפורמה. למעשה דווקא ממשלה רעה צריכה את הרפורמה המשפטית; אפילו אם זו תהיה ממשלת בנט-לפיד ערבים.

הכשל הראשון אצל הרב מיכאל אברהם נמצא במסך הבערות. על פי הטיעון של מסך הבערות המדיניות הנבחרת צריכה להיבחר בלי ידיעה מי יהנה ממנה או ישתמש בה. זה נכון גם לרפורמה המשפטית. אם הרב מיכאל אברהם תומך ברפורמה הוא צריך להניח שתקום בעתיד או בהווה ממשלה רעה שתעשה בה שימוש ועדין הוא יתמוך בה. ללא הנחה זו הוא לא באמת תומך ברפורמה. קרמניצר יותר עקבי מבחינה זו. מבחינתו הסיכון של מה שהוא מגדיר ממשלה רעה גורם לו להתנגד לרפורמה גם במקרה של ממשלה טובה. הבעיה היחידה עם קרמניצר היא מדוע הוא מכנה את המדיניות שהוא דוגל בה דמוקרטיה; נראה שהמותג דמוקרטיה כל כך חזק שאפילו המתנגדים לה מתהדרים בדגל הדמוקרטיה. אך אם הרב מיכאל אברהם תומך ברפורמה גם במקרה של ממשלה רעה בעתיד אין סיבה מדוע לא לתמוך ברפורמה במקרה של ממשלה רעה בהווה. אז מה אם הממשלה רעה? ברפורמה המשפטית צריך לתמוך. מקסימום יאמר נלחם בממשלה הרעה כאילו אין רפורמה ונתמוך ברפורמה כאליו אין ממשלה רעה.

אולם הכשל של הטיעון של הרב מיכאל אברהם הוא יותר עמוק וקשור לעניינה של דמוקרטיה. נגדיר דמוקרטיה כשלטון העם הבא לידי ביטוי בבחירות חוזרות. נשתמש ברב מיכאל אברהם ונקבע שערך היסוד של דמוקרטיה הוא אוטונומיית הפרט – הפרט צריך לשלוט בחייו. הבחירות החוזרות מאפשרות לפרט לעשות זאת ביחד עם שאר הפרטים בכלל הגדול של המדינה. אולם כאן צריך לשים לב לנקודה נוספת. החזרה של הבחירות יוצרת מערכת של היזון חוזר בין הפרט לממשלה. הפרט בוחר בבחירות מפלגה (אם היא בממשלה או באופוזיציה זה לא משנה לצורך הדיון). עוברת קדנציה והפרט מעריך את ביצועי המפלגה ולפי זה בוחר מחדש בבחירות החדשות. נוצרת כאן מערכת של היזון חוזר בין הפרט למערכת הפוליטית. הפרט מכניס למערכת מידע ולפי התוצאה עושה הערכה מחדש של החלטותיו. זה די מקביל למערכת השוק. גם בשוק הפרט מבטא את העדפותיו דרך קניית מוצרים ולפי איכות המוצר שהוא קיבל הוא קונה מחדש את אותו מוצר או מוצר אחר. ההיזון מחדש איננו מנוגד לערך האוטונומיה אלא להיפך משלים אותו. רק בזכות ההיזון מחדש ערך האוטונמיה מקבל משמעות. כאשר הפרט רואה מה המשמעות של בחירותיו וכיצד הן משפיעות על התוצאה הבחירה שלו הופכת למשמעותית הרבה יותר. אם הוא למשל בחר במפלגת העבודה ב1992 וקיבל אוטובוסים מתפוצצים ואת קרבנות השלום הוא מבין שזה המחיר של הבחירה שלו. גם לאי בחירה יש מחיר. אם בחרת לא להשפיע וכתוצאה מכך התקבלה ממשלה הרסנית אין לך לבוא בטענות אלא לעצמך.

אבל כדי שמערכת ההיזון מחדש תפעל כיאות היא נדרשת לפעול ללא הפרעה. הציבור צריך להבין מה הוא בחר ומה הייתה התוצאה. אין זה משנה אם זה משמאל או מימין. מה שחשוב שהתוצאות של הבחירה יהיו ברורות ופשוטות. הרפורמה המשפטית נחוצה כדי להשיג זאת. המערכת המשפטית צריכה לשרת את המדיניות של הממשלה הנבחרת דרך החוקים שהיא מחוקקת או לפחות לא להפריע לה דרך עילת הסבירות כדי שהציבור יקבל משוב טוב על הבחירות שלו. אם הציבור בוחר ימין ומקבל שמאל כפי שרווח הביטוי כי בית המשפט מבטל חוקים רק כי נראה לו או מבטל החלטות מדיניות שניתנו בסמכות ובדין אז הציבור לא מקבל משוב האם ההחלטות שלו הגיוניות, מציאותיות או טובות. מה שהוא בחר לא התממש במציאות כי מישהו אחר חשב שזה לא סביר או ביטל את החוק. יכול להיות שהציבור יבחר משהו והפוליטיקאי יחליט אחרת. במקרה הזה הוא יצטרך לשכנע את הציבור שזה הדבר הנכון או לשלם את המחיר הפוליטי על הבחירות שלו (כמו שקרה לבנט). ויכול להיות שתבחר ממשלה רעה שתחליט החלטות רעות והרסניות אבל גם זה סוג של משוב שהציבור צריך לקבל. בלי זה כל הדיבור על ערך האוטונומיה הוא ריק מתוכן. ערך האוטונומיה מקבל ערך אך ורק אם יש מחיר להחלטות שלנו. אם אין משמעות להחלטות שלנו. אם יש גורם אחר שמחליט מה סביר ומה לא סביר, מה נכון ומה לא נכון, מה חוקי ומה לא חוקי אז הבחירות הופכות להצגה בלבד. בדמוקרטיה רק הבוחר יכול להחליט מה סביר ומה לא סביר, מה חוקי ומה לא חוקי, מה נכון ומה לא נכון. אחרת הדמוקרטיה מתרוקנת מתוכן. הממשלה שהכי צריכה רפורמה משפטית זו ממשלה רעה כיון שרק אז הציבור יקבל משוב מלא על ההחלטות שלו.

כלכלנים שונים מתנגדים לרפורמה בטענה שהיא פוגעת בבקרה על הממשלה. הם שכחו שבדמוקרטיות קיים גורם הבקרה החזק ביותר על הממשלה – האפשרות להחליף אותה בממשלה אחרת. הממשלה לא צריכה לוותר על כוחה כדי לבטא את רצינותה. הממשלה מוותרת על כוחה כל פעם שהיא מתמודדת בבחירות מול מפלגות יריבות. אולם מעבר לכך מנגנון ההיזון של דמוקרטיות מאפשר תיקון הרבה יותר מהיר ואפקטיבי של בעיות כלכליות. הבחירות החוזרות והמשוב שהבוחרים מקבלים על ביצועי הממשלה מאפשר להעלות ממשלות אחרות שבמהירות רבה יממשו מדיניות הפוכה לחלוטין מבחינה כלכלית. יש לכך דוגמאות רבות בהיסטוריה בין אם זה דה גול בצרפת, תאצ'ר באנגליה או רייגן בארה"ב. אפילו בישראל ההצלחה של הציונים הכלליים בבחירות לכנסת השנייה ב1951 אותתו למפא"י על חוסר שביעות הרצון ממדיניות הצנע הקיימת וגרמו לה לוותר עליה לטובת מנגנון המחירים בשוק החופשי.

אני מוכן לקבל שבנוגע לחרדים הממשלה הנוכחית היא שמאל כלכלית אך ההיסטוריה הכלכלית פוליטית של מדינות במערב מראה מדיניות שמאל כלכלית יכולה להתהפך בזמן קצר לטובת מדיניות ימין כלכלית של צמיחה וגידול בכלכלה. הדבר נובע שוב דווקא מערך האוטונומיה של האדם כפי שהוא מוזן מהמשוב שהוא מקבל בדמוקרטיה. זה לא רק הממשלה הנבחרת משנה מדיניות. האנשים עצמם מבינים את ההכרח בשינוי המדיניות הכלכלית הקיימת ומשנים אותה. וההשפעה של שינוי המדיניות הכלכלית היא מהירה ביותר. בישראל אולי יקח זמן עד שהחרדים יתגברו על מחסור ההשכלה, גורם המעכב את הצמיחה, אבל בטווח הארוך אין סיבה לחשוב שלא יחול שינוי מדיניות כלכלי בחברה החרדית ברגע שהם יבינו את חוסר התוחלת של המציאות הקיימת.

לרב מיכאל אברהם לא מפריע גילויי הסרבנות הקיימים. לזכותו יאמר שזה עקבי מבחינתו. גם בסוגיות אחרות הוא הביע תמיכה בתופעות דומות של סרבנות. אפילו לדין רודף שהוציא יגאל עמיר על יצחק רבין הוא גילה הבנה (למרות שהוא חשב שהרצח היה חסר השפעה ולכן מזיק). בציבור הדתי היו בזמן ההתנתקות מחשבות אחרות על העניין. נכון שיש קולות הקוראים לסרבנות אך הזרם המרכזי של הציונות הדתית מאמין כי הנזק מהתפרעות חופשית במחאה גובר על התועלת בה. מי שהרגיש כי השלם עולה על סכום חלקיו חרד מכל גילוי של סרבנות ומרד. לרב מיכאל אברהם זה לא מפריע. מכאן התמיכה שהוא נותן בכל מעשה פראות וחוסר דרך ארץ נגד הממשלה. בגישה הזו יש משהו לא בוגר. בספר "יש ילדים זיגזג" של דוד גרוסמן מתאר הגיבור כיצד הוא בוחר לרגע אחד להשתולל בלי כל רסן אולם לאחר מכן כל החיים הוא כבר לא יכל להשתולל ככה. מריבה משפחתית לא מצדיקה את הרס המשפחה. אדם נורמלי מבין את מה שהגמרא אומרת על הבולם פיו בזמן מריבה (אין העולם מתקיים אלא בשביל מי שבולם את עצמו בשעת מריבה). לא כל דבר מצדיק הסלמה ויציאה משליטה למרות הניסיון לתאר זאת כוויכוח על כללי המשחק עצמם. המוחים עכשיו מרשים לעצמם להשתולל בלי רסן. יבואו שנים והם יהיו נבוכים מאובדן השליטה הזה ואפילו הם עצמם לא יתנו אמון בעצמם יותר. יש פיתוי באובדן רסן. האדם הבוגר צריך לדעת גם את המחיר שיש באובדן הרסן..

176 תגובות בנושא “דווקא ממשלה רעה צריכה רפורמה משפטית

  1. נהניתי מאוד מהטיעונים.
    שאלה:
    י.ד,
    איך תתמודד עם הטענה (למשל של תמריץ) שעיקרון ההיזון החוזר בא לידי ביטוי רק כאשר אנשים הם "אנשים חושבים" ולא כאשר הם "בוחרים במלך" או "בוחרים לפי העדר" וכדומה?

    Liked by 1 person

  2. ראשית אחזק את מה שיאיר אמר. ההצבעה בישראל היא מאוד שבטית, אני לא רואה מצביעי אגודה עוברים להצביע ליאיר לפיד, או מצביעי מרצ מצביעים לש"ס. גם אם המנהיגים סרחו, ההצבעה היא בעיקר לפי אורח החיים והאמונה ופחות לפי ביצועיי המנהיגים.

    אבל יש כאן עוד בעייתיות. בדמוקטטורות הממשל שולט בתקשורת. כיצד העם יכול לקבל החלטה מושכלת אם התמונה שהוא מקבל מהתקשורת היא מסולפת? כמו כן דמוקטטורות יכולות לנקוט בשלל אמצעים כדי להבטיח יתרון לא הוגן בבחירות, כפי שציין מיכאל שראל. תחבר את כל אלה יחד עם ההצבעה השבטית ותראה שהבחירות בתיאוריה מאפשרות לציבור לשפוט את נבחריו, אולם למעשה הן מאפשרות זאת רק בתיאוריה.

    אהבתי

  3. אני לא אמרתי שההצבעה שבטית.
    להיפך אני חושב שאנשים כלל לא טיפשים והם בוחרים בטוב להם.
    השבטיות באה לידי ביטוי באי הצבעה. כלומר אני ימני שלא מרוצה ממפלגת ימין אז לא אלך להצביע כלל.
    אבל גם אי בחירה היא בחירה.

    אהבתי

  4. נימוק מכיוון אחר מדוע אסור להצדיק *כל* צעד של מחאה כנגד ממשלה (גם אם מוסכם שזו ממשלה מאוד גרועה): הימנעות מהשלכות חמורות,. כולל (אך לא רק) סכנות מהתפשטות אנרכיה.

    גילויי סרבנות (המפחיתים משמעותית את כוח ההרתעה של המדינה, ועלולים לעודד את אויביה לתקפה) עלולים לסכן חיים רבים. ערך מקודש ביהדות.
    הצדקת רצח של שליט מדינה (כמו באמצעות הצדקת דין רודף על רבין) הייתה, פעמים רבות מדי בהיסטוריה, הפתיח למלחמות (פנימיות או חיצוניות).
    מכאן שהייתי מצפה ממנהיגי ציבור ומוליכי דעת קהל, כולל מהרב מיכאל אברהם, להבין טוב יותר לאן הטפותיהם עלולות להוביל ולהיזהר יותר בדבריהם..

    לזכותו ניתן לטעון שהוא אינו הרב הראשון או היחידי שמקדם השקפת עולם אנרכיסטית.
    כנראה יש ביהדות (ואולי גם בנצרות, אך נדמה לי שלא באיסלם ולא בבודהיזם ) יסודות אנרכיסטים משמעותיים.
    "אנרכיזם יהודי דתי" אינו אוקסימורון. הוא ניצב בגאון טראגי לצד אנרכיזם יהודי חילוני / קומוניסטי.

    אמנם ישנם גם היבטים חיובים לאנרכיזם.
    היהדות קידמה את הרעיונות שלפיו לכל בני האדם, מפשוטי העם ועד השליטים, יש זכות לחיים, חירות וכבוד + שגם שליטים אמורים להיות כפופים ולציית לערכי מוסר וצדק. רעיונות שגם בימנו שליטים, החותרים לכוח בלתי מוגבל, יתנגדו להם בעוצמה אדירה.

    אך הדתים – אנרכיסטים מרשים לעצמם להתעלם מההבטים השלילים הרבים של אנרכיזם.
    למיטב זכרוני מוזכר בתנך, ולא רק פעם אחת, שבהעדר מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו. (ניסוח מהזכרון).
    היו לעם ישראל סיבות טובות להתעלם מהאזהרות של הנביא שמואל מפני הכתרת מלך (כמו גיוס בכפייה לצבא ותשלום מיסים). הם בחרו להכתיר עליהם את שאול.
    האם הרב היה מצדיק הטלת דין רודף גם על שאול? מצדיק השתמטות משירות בצבאו?

    אהבתי

  5. ליאיר,
    כתבת:
    " … הטענה (למשל של תמריץ) שעיקרון ההיזון החוזר בא לידי ביטוי רק כאשר אנשים הם "אנשים חושבים" ולא כאשר הם "בוחרים במלך" או "בוחרים לפי העדר" וכדומה? …"
    +
    " … אני חושב שאנשים כלל לא טיפשים והם בוחרים בטוב להם. …"
    ————-

    אני יכולה להסכים עם תמריץ שישנם מצביעים שאינם חושבים בעצמם, והולכים לאחר מנהיגי *העדר שלהם*. אבל, בניגוד לתמריץ איני חושבת שמצביעים שכאלו נמצאים *רק* בקרב מפלגות הימין – דתים – חרדים.

    דווקא גלי המחאה הנוכחית הצליחו להוכיח כמה קל להטיל אימה בהמוני מצביעי שמאל ולשלהבם. כמה קל לגרום להמונים, מהציבור המשכיל ו*הנאור*, להאמין בסיפורים דמיונים על קץ הדמוקרטיה והשתלטות הדיקטטורה.

    אהבתי

  6. י.ד.,
    מודה שלא צלחתי את כל הדיסרטציה המייגעת של הרב המלומד (איני מבין את ההתפעלות שלך מכישוריו הנעלמים) שניתן לסכמה בטוויט של בן כספית/בוגי יעלון.
    הגעתי עד להסבר הקלוש שלו של משחק הצ'יקן. עצתי לרב המלומד לקרוא קצת את ישראל אומן בנושא זה

    אהבתי

  7. קמיליה את משוכנעת בצדקתך לא פחות מהצד השני. קחי בחשבון את המצב – ההיפותטי – שאולי החבר'ה שחוששים מדמוקטטורה צודקים, ואת היא זו שטועה.

    אהבתי

  8. קמיליה,
    את צודקת שיש מקרי היסטריה המונית, והמחאה הנוכחית מדגימה זאת היטב, אבל אני מדבר לאורך זמן.
    בסך הכל, לאורך זמן אנשים מצביעים למה שהם מאמינים שהוא הכי נכון עבורם או הכי נכון למדינה.
    אוהבים להביא את החרדים כדוגמה להצבעת שבט – אבל אם היית עכשיו נכנסת בנעליה של חרדיה מסוימת – גם את היית מצביעה למפלגות חרדיות כי הן מייצגות הכי טוב את מה שאת מאמינה ורוצה בו. אין כאן מניפולציה או מיסטיקה או דבר דומה, אלא בחירה במפלגה שהכי מתאימה לך.
    יש חרדים שרוצים דברים נוספים מעבר למה שהמפלגות החרדיות עוסקות בו – אבל הם נאלצים להצביע להן כיון שהן מביאות להם את ההישגים במה שהכי חשוב לחרדים שזה חיים חרדיים.
    בדיוק כמו שמצביעי שינוי הקפיטליסטית הסכימו להתאחד עם מפ"ם הקומוניסטית רק בשביל להקים מדינה פלסטינית (ולאחר שהיא קמה פירקו את החבילה).

    אהבתי

  9. אמחייה,
    אני לוקח בחשבון שאני טועה אבל ניתן לתקן זאת בקלות רבה.
    אפשר בעתיד לתקן את החוקים שיחוקקו ולהחזיר את המצב לקדמותו (או לתקן רק את הטעון תיקון).

    קשה לי לראות את השמאל חושב באותו אופן. הוא דהר לאוסלו כאילו אין אלוהים.
    ואוסלו היה בלתי הפיך (בעיקר החיים שנלקחו בגלל המהלך הזה), ולייתר דיוק גורר מחירים כבדים בכדי לחזור אחורה.

    Liked by 1 person

  10. ההצבעה השבטית ביותר בישראל נמצאת בוועדה לבחירת שופטים ששם כבר 70 שנה נמנעים
    מלבחור שופטי בית משפט עליון מזרחיים. במספרים גדולים ההצבעה השבטית קיימת אבל
    היא הרבה יותר דינמית. הטענה כאילו הצבעה בבחירות צריכה להיות רק לאנשים
    חושבים היא קשקוש. על בסיס הטענה הזו נגיע לבסוף למוסד גדול הדור החרדי או
    למניעת הצבעה מאנשים כמו שהיה בדרום ארה"ב. כל אדם יודע מתי טוב לו ומתי לו
    ויכול לפעול על בסיס הידע שיש לו.
    זו גם התשובה לבעיית התקשורת. מרבית הידע של אנשים בכלל לא מגיע מהתקשורת.
    התקשורת במשך שנים נגד נתניהו וזה עזר לה כשלג אשתקד. המזרחים ב1977 לא היו
    צריכים את התקשורת הממשלתית כדי לדעת שהמערכת הכלכלית מעוותת והיא פועלת נגדם.
    בהסכם אוסלו כשאוטובוסים התפוצצו התקשורת לא העלתה ולא הורידה. האמונה בכוחה
    המגי של התקשורת היא אמונה תפלה. אני לא מזלזל בכלי תקשורת, פרטיים או
    ציבוריים אבל לא מפיהם אנו חיים.
    בשורה הסופית אנשים פועלים על סמך המציאות וזה נכון גם לבחירות. אין צורך
    להיכנס להיסטריות מיותרות.

    Liked by 1 person

  11. לאמחיה
    מודה באשמה.
    *גם* אני, בדומה לרוב מי שגיבש עמדה בנושא המצוי במחלוקת, מניחה שאני צודקת.
    למרות המודעות לכך שבדומה ליאיר, גם אני חייבת לקחת בחשבון את האפשרות שאני טועה.

    אגב, איני בטוחה כלל שחגיגות המאה לישראל, ב 2048, ימצאו דמוקרטיה ליברלית.
    אך להערכתי התפתחויות שליליות שכאלו *לא* ינבעו מהצלחת הרפורמה של לוין ו/או מהצלחת ההשתלטות כנופיית הפשע של נתניהו (כגרסת תמריץ) ו/או מכישלון המחאות של תנועת הנגד.
    ישראל עלולה להפוך לפחות ופחות דמוקרטית בשל מגמות דמוגרפיות והשפעות האזור בו אנו חיים. תהליכים איטיים שפועלים לרעתנו.

    עם זאת, אני חולקת קשות על הטענה שאוכלוסיית ישראל נחלקת בין "אנשים חושבים" לבין חסרי מוח ושטופי מוח. דיכוטומיה שנתפסת בעיני כמייצגת השקפת עולם מעוותת, גובלת בגזענית.

    לתפיסתי רק מיעוט זעיר, מבין אלו שאינם חסרי ישע הנזקקים להגנת אפוטרופוס, פועלים כעדר נטול בינה. מיעוט שכולל חברי כתות, שסוגדים לאיזשהו גורו (שמסוגל להניעם אפילו לרצוח את ילדיהם ולהתאבד).
    .
    מיעוט זעיר נוסף הוא *חסין לחלוטין* מהשפעות שטיפת מוח והלכי הרוח השכיחים בקבוצה החברתית שלו.
    מספיק ללמוד טיפת היסטוריה, בכדי להבין שאפילו הגאונים ביותר, שחיו לפני מספר מאות שנים, חיו באימה משתקת מהישרפות בגיהנום או מהיתקלות במכשפה שכרתה ברית עם השטן. גם המוסרים ביותר, בתקופות אלו, האמינו בזכותם המלאה של בעלי עור בהיר לשעבד לעבדות אכזרית שחורים.
    חריגים, שאינם מושפעים כלל מרוחות תקופתם, אפילו יחשדו בעיני כנמצאים על קצה הקשת האוטיסטית (בתפקוד גבוה). בני אדם הם חיות חברתיות, מושפעות ומשפיעות.

    אהבתי

  12. י.ד.
    עד המהפך של 1977 עברו עשרות שנים. לתקשורת יש כח אדיר. נכון ששרשרת אירועים גדולה וניכרת כמו אוטובוסים מתפוצצים אחרי הסכם אוסלו היא לא יכולה להסתיר אבל הרבה מאוד דברים היא כן יכולה להסתיר ולעוות.
    הטיעון ש"התקשורת במשך שנים נגד נתניהו וזה עזר לה כשלג אשתקד" – נראה לי מנותק מהמציאות תופעת הרל"ב בהחלט שולהבה על ידי התקשורת. אני גם מסופק אם תופרי התיקים היו עושים זאת אם התקשורת היה מציגה זאת כפי שזה באמת במקום להעניק להם יחס של גיבורים.

    Liked by 3 אנשים

  13. אני לא חושב שב-2048 ישראל תהיה פחות דמוקרטיה ליברלית בגלל האזור שלנו.
    אם היא תהיה פחות דמוקרטיה ליברלית הרי זה בגלל שהדמוקרטיה הליברלית תחת מתקפה בכל העולם המערבי, ממנו אנו מושפעים.

    אני חושב שמי שקידם את הליברליות שבדמוקרטיה עשה זאת חזק מדי ללא קידום מקביל של הדמוקרטיה והתוצאה לבסוף שכל הדמוקרטיה הליברלית נמצאית בחולשה.
    מי שחשב שהוא הכי חכם ושכל המתנגדים להגירה הם קסנופובים חמומי מוח – בסוף קיבל בחזרה לפרצוף מאורעות אלימים.
    מי שחשב שהוא יוכל להשליט את ערכיו הליברלים על כל עמי אירופה – קיבל את הבריקסייט ואת הונגריה.
    ….

    ואצלנו:
    מי שלא נתן פתחון פה לימין בתקשורת קיבל לבסוף ערוצי ימין עצמאיים וצעקניים (ואת חטאי אזכיר שאני מאוד נהנה לצפות בפטריוטים).
    מי שלא נתן למזרחיים/ספרדים להיות שופטי עליון קיבל אותם כשרים.
    מי שלא הסכים לצמצם את התערבותו על החלטות מדיניות בשם עילת הסבירות יקבל את הביטול שלה בחוק.

    אני רואה ברפורמה תיקון.

    Liked by 1 person

  14. יאיר, שאלה רצינית – כשאתה צופה ב"פטריוטים", אתה לא מרגיש שכורתים לך אונה במוח? ניסיתי לראות אפילו קטעים קצרים משם, ופשוט כאב לי הראש מהטמטום.

    אהבתי

  15. אהבתי

  16. אמחייה,
    הקטעים בתכנית לפעמים זורמים ולפעמים טרחניים (תלוי בנושא). לא יוצא לי לצפות בזמן אמת אז אני רואה במהירות כמעט כפולה.
    אני נהנה מ:
    1. לשמוע משהו יותר קליל וסאטירי, אפילו נשכני. אנשים שיודעים גם להצחיק את הציבור ולא רק להפחיד אותו.
    2. לראות פחות "מומחים" שמדברים באופן "מדעי ונחרץ" (ובשפה מנופחת) ויותר פובליציסטים שמשקפים דעות אישיות שלהם ושל אחרים.
    3. לראות מגוון של אנשים, שאמנם כמעט כולם בימין אבל עדיין הפסיפס שלהם הרבה יותר מגוון מפורומים של ערוצי תקשורת אחרים שרובם שם נראים ומדברים אותו הדבר.
    4. לראות אנשים ששמים את האמת שלהם על השולחן (כמו תמיכה בנתניהו או בימין) ולא מסתתרים מאחורי חזית האובקטיביות של העיתונאי כאשר האג'דה שלהם נמסה מעל ראשם כמו חמאה ביום שרבי. התכנית אינה מתיימרת להיות אוביקטיבית אבל אתה יודע זאת.

    אהבתי

  17. יאיר מה שמפריע לי זו לא האובייקטיביות או החוסר שלה. מפריע לי הוולגריות, הטיפשות, השקרים והכזבים, וכן המגיש והפאנליסטים. אחד מטרידן מינית וכזבן. אחד בכיין ושקרן מעת לעת. אחד אלדד יניב. והשאר לא פחות גרועים. צודק חייל כשהוא משווה את התוכנית לאופירה וברקו, למרות שככל הידוע לי אופירה וברקו מפיצים פחות שקרים מערוץ 14. ערוץ 14 בכללותו הוא פשוט Cringe, אולי המילה "מביך" מתאימה כאן אבל אין תרגום מדוייק. אני לא נוהג לצפות בטלוויזיה באופן כללי, וגם לא ממש מתלהב משאר הערוצים, אבל ערוץ 14 משאיר לכולם אבק במובן הזה.

    אגב זה לא עניין של ימין ושמאל. אני אוהב לשמוע את אריה אלדד – הוא חד ובעל הומור מתוחכם – וכן את עקיבא נוביק ושאר חבר'ה שלא יורדים נמוך. אני גם אוהב לשמוע את ליאור שליין למרות שאני לא מסכים עם עמדותיו הפוליטיות כי הוא אדם חד ובעל הומור מתוחכם.

    אהבתי

  18. מי משאיר אבק למי מבין הערוצים זו שאלה מאוד קשה אבל הטמטום של בהרב מיארה משאיר אבק לכולם ביחד.

    אהבתי

  19. אם הרפורמה תעבור, האם מישהו מאמין שממשלה חדשה בעתיד תבטל אותה? אומנם בג"ץ והיועצת המשפטתית בעלי נטיה שמאלנית אבל למה לקחת סיכון אם מישהו אחר עשה עבורך את העבודה השחורה?

    גדי טאוב:
    גדעון סער מחק את הקטעים הרלוונטיים באתר של "תקווה חדשה" כדי שהוא יוכל עכשיו להתנגד לדברים שהיו פעם המצע שלו. מביך זו לא מילה מספיק חזקה בשביל לתאר את מה שהוא עושה.
    .

    Liked by 1 person

  20. ממליץ על הדיון הבא:

    ארוך אז תשימו על מהירות כפולה ותקפצו כשזה לא נראה רלוונטי, או תראו רק את הנושאים הבאים:
    1. כפייה:
    חיים אסא טוען (כמה פעמים במהלך כלל דבריו) שאסור שהדתי יכפה על הלא-דתי. מנגד, גרשון הכהן מספר על עצמו ועל עוד 2 קצינים בכירים בצה"ל (אולי הוא רומז לרמטכ"ל הנוכחי) שהם מניחים תפילין בכל יום, אבל מתביישים לספר זאת בגלל הסביבה שלהם. כלומר בפועל החילוני כופה את הדתי. דקות 45:37-54:10.

    2. ציונות:
    גרשון הבהן רואה בציונות כבעלת משמעות גם היום והוא טוען שהחלוציות וההקרבה עוד לא הסתיימו ויש להמשיך בהם. חיים אסא טוען שהמדינה צריכה לספק יציבות (אני לא שומע בדבריו אמירה על מהי ציונות היום). דקות 58:13-1:06:20. גם במשפטי הסיום שלהם, חיים אסא מחפש להקים מדינה יציבה שתהיה שווה ביחסה לכל הקבוצות בה, בעוד שגרשון הכהן מדבר על מדינה עם זהות ("מדינה עם סיפור") שצריכה לברר ולזקק זאת דרך דיון פנימי. דקות 1:50:10-1:56:24. כולל התייחסות לנושאים שהתדיינו בפוסט הקודם.

    3. היחס לתפיסה שהכל שפיט (המהפכה השיפוטית של ברק) – דקות 1:22:55-1:26-30.

    Liked by 1 person

  21. מצטרפת, אם כי במספר הסתייגויות, להמלצה של יאיר על הדיבייט בין גרשון הכהן לחיים אסא.

    ממליצה לחסרי הזמן והסובלנות להקשיב בעיקר לדברי גרשון הכהן.
    הכהן מציג תזה מגובשת על השוני בין הזהות היהודית – גלותית – חרדית (המחכה למשיח לפני "העליה בחומה", לטענתו בהשראה נוצרית!) לבין החזרה ליהדות של יהושוע, עזרא ונחמיה ורבי עקיבא (ועוד), שביצע לטענתו בן גוריון. הוא מוסיף שהיהדות הגלותית למעשה ויתרה על אחריותה לפעול לטובת עם ישראל. להבדילם מ"היהדות האמיתית של בן גוריון".
    תשובתו לדילמה בתוך הציונות בין חתירה לגאולה (של היהודים) לבין החתירה למצוא מקום בטוח (אוניברסליסטי) הוא משיב גם וגם. לתפיסתו, כל הכרעה בין שני הכוחות תהיה מוטעת.

    במקום השני – להקשיב גם לדברי חיים אסא. אם כי בעיקר בכדי לזהות מתי הוא מנסה לבלבל בין מציאות לבין פנטזיות, ולנסות להבין לאיזו מין מדינה הוא בעצם חותר. (((תזכורת: אסא היה יועץ של רבין ומאדריכלי הסכם אוסלו. גם כיום, ב 2023, הוא לא מכיר בטעותו, וטוען שלו רק ישראל הייתה חותמת על הסכם שלום עם סוריה -האביב / החורף האיסלמי לא היה פורץ !!!))).
    רמז: הוא כנראה חותר למדינה דמוקרטית, שההפרדה בתוכה בין דת למדינה קובעה לנצח נצחים בחוקתה. אחרת המדינה לא תוכל להיות גמישה דיה בכדי לשמור על יציבותה (מול כל אלו שינסו לכפות את זהותם, ההולכת ומשתנה, על אחרים).
    לטענתו זהויות לאומיות – דתיות הן דבר מקרי (בעיניו אין חשיבות רבה לעובדה שנולד להורים יהודים ולא לקירגיזים), פלואידיות (אולי נכדיו או ניניו יהפכו לחרדים), שנוצר בעיקר ע'י שפה משותפת וחוויות ילדות משותפות של שכנים.
    הוא מדגיש את חשיבות העברית כשפה משותפת, להבדיל מאידייש ולדינו. העובדה שהוא למעשה מנתק את יהודי ישראל דוברי העברית לבין יהודי כל שאר התפוצות, ומחבר בין יהודים וערבים דוברי עברית -כנראה אינה מקרית. אבל גם זאת הוא נמנע מלאמר בגלוי.

    הרשים אותי במיוחד התיאור של חבורת ילדים ישראליים, כולל דומים לו, מרוקאים, דתיים וחרדים, שמשחקים יחד ברחוב בג'ולות. מאז ועד היום, לטענתו *כל* הישראלים חברים מחוברים זה לזה. (((לולא גם אני גדלתי בישראל – עוד הייתי עלולה להאמין לתיאור זה))).
    (((הוא הזכיר לי שבשער "על המשמר", עיתון מפ'מ, התנוססה הכותרת: לציונות, לסוציאליזם ולאחוות עמים. הם רק שכחו להדגיש שאחוות העמים אינה תיאור של איזושהי מציאות ריאלית אלא אידיליה שהם מייחלים לה. ומפנטזיה זו הם גוזרים את המצע שלהם))).

    אגב, בנקודה זו (דקות 37-40) אני מאשימה *גם* את גרשון הכהן.
    לתיאור המציאות הפנטזיונית – האידילית של חיים אסא, הוא מיהר להוסיף "וגם הערבים!".
    אני מניחה שמסתתר איזשהו מניע לטענת הכהן לקיום אחווה יהודית – ערבית בישראל. בהתעלמות מופלאה מכל מה שאירע בין מאורעות 1929 לבין מאורעות שומר חומות. (מניע כמו התגברות על הרתיעה של יהודים רבים מלספח שטחים שעליהם יושבים מיליוני ערבים). אך איני מתלהבת ממניעים שאינם מוצגים בגלוי על השולחן.

    אפילו איני מסוגלת לשחזר מה בעצם הכילו 10 דקות ההקדמה הארוכה (מדי!) של המנחה.
    אולי אני לא הייתי מספיק מרוכזת בעת שדיבר. אבל אולי הם סתם בזבוז זמן, וניתן לדלג עליהן בלי להפסיד דבר.

    Liked by 1 person

  22. ליאיר,
    תמיד מפליא אותי, כל פעם מחדש, כיצד אנשים שונים, שנחשפו בדיוק לאותו טקסט / הרצאה / אירוע / חוויה – זוכרים דברים אחרים, ומגיעים למסקנות שונות.

    כתבת:
    1. " …. חיים אסא טוען …. שאסור שהדתי יכפה על הלא-דתי. מנגד, גרשון הכהן מספר על עצמו ועל עוד 2 קצינים בכירים בצה"ל (אולי הוא רומז לרמטכ"ל הנוכחי) שהם מניחים תפילין בכל יום, אבל מתביישים לספר זאת בגלל הסביבה שלהם. כלומר בפועל החילוני כופה את הדתי. …"
    —————-
    חיים אסא אכן מבוהל מעתיד אפשרי, שבו הרוב החרדי + דתי + מסורתי יכפה על חילונים שכמותו לציית להנחיות הדת. הוא מאויים מעתיד שבו אולי יהיה חופש לבחור דת אך לא חופש מדת. חרדה שהיא לתפיסתי ריאלית. למרות שדי טראגי בעיני שהוא מאמין שחוקה, המפרידה בין דת למדינה, תצליח לגונן, לנצח נצחים, על המיעוט החילוני העתידי מכפייה של הרוב הדתי.

    בנוגע להנחת תפילין רק במרחב הפרטי – לתפיסתי לא מדובר כאן בכפייה חילונית 6כוחנית כלשהי, אלא בנטייה, של כל קבוצה אנושית, להתיישר על פי המוסכמות האופנתיות של החברה שבתוכה הם חיים.
    כפי שלא ניתן לטעון שכפו על המוני נשים דתיות לאומיות לטרוח להקים מגדל מתנוסס לגובה על ראשן. או שכפו על *כל* המתגוררים ביישוב דתי כלשהו להמשיך ללכת עם כיפה לראשם – גם אם איבדו מזמן את אמונתם.

    2. " …. ציונות: גרשון הכהן רואה בציונות כבעלת משמעות גם היום והוא טוען שהחלוציות וההקרבה עוד לא הסתיימו ויש להמשיך בהם. חיים אסא טוען שהמדינה צריכה לספק יציבות (אני לא שומע בדבריו אמירה על מהי ציונות היום). ….
    ,,,, גם במשפטי הסיום שלהם, חיים אסא מחפש להקים מדינה יציבה שתהיה שווה ביחסה לכל הקבוצות בה, בעוד שגרשון הכהן מדבר על מדינה עם זהות ("מדינה עם סיפור") שצריכה לברר ולזקק זאת דרך דיון פנימי …"
    —————–
    להערכתי לא במקרה לא שמעת בדברי חיים אסא אמירות כלשהן על הציונות בימנו ו/או בעתיד.
    אלו שמנסים לקדם את מדינת כל תושביה (כולל כל אזרחיה וכל מסתנניה) לרוב מנסים להסתיר מהציבור הרחב את חלומותיהם.
    אלא אם מדובר על ערבים. הם לא נרתעו מלפרסם ברבים את "החזון" שעיצבה וועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל. אך לא הצטרפו אליהם *בגלוי* רוב הפרופסורים הישראלים שנולדו במקרה להורים יהודים (ולא קירגיזים) שאינם מייחסים למקרה זה חשיבות גדולה.
    בניסוח אחר – לא אופתע כלל אם יתחוור לי שלא רק אברום בורג ודני אורבך (לדוגמא) מצביעים עבור מפלגה ערבית, אלא גם חיים אסא.

    Liked by 1 person

  23. amehaye, המדינה על סף התפוררות, חברתית, מדינית. האם לדעתך המנעות של אנשי צבא לבוא לשרת מוצדקת בעיניך? האם זו לא סחטנות שנובעת מאי קבלת תוצאות הבחירות?
    טיסי חיל האויר, איליטה חברתית מזהירים שלא יבואו לשרת, רופאים, אנשי היטק, הליברלים המשכילים מצינים שהם איליטה ובלעדיהם המדינה היא כלום. האם זו הגישה הליברלית? של אלו שטוענים בסלון ובטלויזיה שכולנו שווים? נשים, שחורים, מהגרים, ערבים ישראלים? אבל אנחנו שווים יותר לכן אנחנו צודקים והפרימיטיבים טועים?

    אהבתי

  24. אני חושבת שהפרשנות של קמיליה על דברי חיים אסא וגרשון הכהן יותר כנה משל שניהם וגם יכלה להיות קיצונית יותר. אולי המקום, בר אילן בו הם דיברו השפיע. תוספת כל פעם "כולל הערבים" מזכירה לי את סינפלד וג'ורג' שמתעקשים שהם לא הומואים וחוזרים על "לא שיש משהו לא בסדר עם זה".
    אם הם מתחילים את השיחה בטענה שמאז ומעולם הערבים הם שאמרו זו מדינה רק לעם אחד, או הם או אנחנו, איך הם יכולים להמשיך לתוך: שיחקנו בכדור סמרטוטים "כולל הערבים"?
    הטענה שאנחנו מדינה חדשה ולכן אנחנו משפחה מלוכדת, מבהיל, מכיון שאנחנו כבר דור 3-4 ואולי זו הסיבה שאנחנו מתחילים להקרע בתפרים.

    Liked by 2 אנשים

  25. המדינה לא על סף התפוררות, חברתית, מדינית וגם לא קרובה לשם הקואליציה מחוקקת את ביטול עילת הסבירות ולא נכנעת לבריונות האופוזיציה והבורסה עולה ועולה.
    אנשי המחאה מכריזים על סרבנות מילואים בפועל מכסות המילואים מלאות.
    ערוצי התעמולה של השמאל מאדירים את המחאה ובפועל הרייטינג שלהם יורד ויורד.
    לשמאל הקיצוני יש המון כח במדינה ויכולים לגרום נזק ניכר הרבה מעבר לחלקם היחסי באוכלוסיה אבל מתברר שלא מספיק כח בשביל לגרום נזק קיצוני חמור.
    המשטרה מפעילה אולי 2% מהכח שלה בפיזור חסימות הכבישים של השמאל. סביר שאם היא תפעיל רבע מהכח ממה שהיא מפעילה בדרך כלל חסימות הכבישים ידעכו במהירות הבזק.
    הקלף הכי חזק של השמאל זה נתניהו שאולי שוב ימצא תירוץ להכנע לשמאל (מיקי זוהר כבר התחיל לשלוח מסרים כאלה).

    Liked by 2 אנשים

  26. עדנה
    'תוספת כל פעם "כולל הערבים" מזכירה לי את סינפלד וג'ורג' שמתעקשים שהם לא הומואים וחוזרים על "לא שיש משהו לא בסדר עם זה".' – אין לי אפשרות לעשות לייק אבל על זה עשה לי את היום.

    אהבתי

  27. לא כל כך התוכן כמו הטימינג. זה ויכוח בתקופה שבה גדעון סער היה שר המשפטים וניסה לדחוף את ביטול פיסקת ההתגברות בחוק שעבר בקריאה ראשונה ב80 קולות

    באדיבות הפורום למשפט וחירות. הדיבייט הזה התקיים לפני שנולד פרוייקט הרפורמה, ולפני שהרעש הגדול שיבש לנו את המושגים. ולכן חשוב לחזור אליו, כדי להזכיר על מה בעצם אנחנו מתווכחים.
    והוא גם תזכורת לכך שאפשר וצריך לקיים דיון ענייני.

    אהבתי

  28. קמיליה,
    אני לא יודע מה חושב חיים אסא. הוא עלום בעיני. הוא תומך נלהב של מירב מיכאלי ומנגד אני שומע ממנו דברים אחרים בהזדמנויות שונות. מחד הוא אמור להיות "שמאל של אחדות העבודה" כמו רבין, ומנגד הוא תלמיד קרוב לאגסי שהיה שמאלה משם.
    בכל מקרה ניתחת אותו יותר במדויק ממני.

    אנסה בכל-זאת להגן על גרשון הכהן. אני חושב שיחסו לערבים לא בא "לרצות את האליטה". שמעתי אותו מדבר פעמים רבות על ערבים והיחס שלו אליהם מזכיר לי את אנשי השומר (המקורי לא הצעיר). יחס של כבוד אליהם, למנהגיהם ואפילו העדפה של אופן חשיבתם על-פני חשיבה מערבית – אבל הכרה מוחלטת בכך שהארץ שלנו.
    יכול להיות שהוא, כאדם אמוני/דתי, גם סובר שחייבים לקיים דיאלוג דתי עם המוסלמים (בדומה לרב פרומן מתקוע), אבל אני חושב שההערה שלו לגבי ערבים בא לתאר מרקם שכנות טובה ואין אצלו ערבוב בין "יהודים לקירגיזים".

    הערה לעדנה:
    הדיון היה בירושלים במסגרת האוניברסיטה העממית ולא באוניברסיטת בר-אילן. נכון שרוב הציבור שמגיע להקשיב למיזם האוניברסיטה העממיתת הם ציבור דתי (בעיקר בפנסיה) ושומעים זאת דרך ההערות בדיון.

    Liked by 1 person

  29. יאיר,
    רק להזכירך שהסיזון הישראלי הומצא על ידי אנשי השומר הישן שהסגירו את אנשי ניל"י לעותומנים

    אהבתי

  30. לא ידוע לי דבר על הסגרת אנשי ניל"י בידי אנשי השומר.
    אני לא מכיר את כל ההיסטוריה של הקמת היישוב ואולי פיספסתי זאת. אתה בטוח בדבריך?

    אהבתי

  31. יאיר,
    המנצחים כותבים את ההיסטוריה.
    אם למדת היסטוריה בתיכון מן הסתם סיפרו לך על כמה עשרות ביל"ויים (שרובם ירדו מהארץ) בעלייה ראשונה. לא סיפרו לך על 5000 תימנים שעלו אז לארץ ואיש מהם לא ירד. למזלי צאצאים שלהם היו רוב הלוחמים במחלקה של אבי באצ"ל (בכח שכבש את יפו) וכך זכיתי להיחשף לשקרים הממלכתיים כבר בזמן הלימודים בתיכון. כדאי (תמיד) לחשוד בגירסה הרשמית

    Liked by 1 person

  32. ליאיר,

    נראה לי שחיים אסא עלום בעיניך כיון שהוא משקיע מאמצים מרובים למדי להישאר עלום.
    ולראייה – אופן השיח שלו בדיבייט הנוכחי. הוא קופץ מנושא לנושא, בלי להביא אף נושא למסקנה כלשהי, תוך כדי פיזור "קונפטי" של ביטויים לא חד משמעיים. כדוגמת (מהזכרון) "אני לא יודע האם למדינה יכולה להיות זהות, או האם רצוי שתהיה לה זהות, ליחידים יש זהות …"). להערכתי זהו מסך עשן מפני הבנת כוונותיו האמיתיות.

    להזכירך, גם תהליך אוסלו (שאסא היה מאדריכליו) התנהל במחשכים, תוך פיזור כל מיני הבטחות לא ברורות, והצהרות שרק בדיעבד התברר שלא הייתה כוונה לעמוד אחריהן. כמו ההבטחה שתישאר ברשותנו היכולת לבצע פניית פרסה – אם יכזבו ההבטחות לירידה דרמטית במספר הרוגי הטרור.
    אולי נמרים כן מסוגלים לשנות את חברבורותיהם – אך זה לבטח מאוד נדיר.

    בנוגע לגרשון הכהן, לא חשדתי שהוא מנסה לרצות את האליטות.
    למרות שהוא כנראה מייחס חשיבות רבה מדי, לטעמי האישי, לערכי הרעות, אחוות הלוחמים והחברות. (ולפיכך, בניגוד ליצחק בריק ודומיו, לא שמעתי מעולם את גרשון הכהן כשותף לביקורות מאוד קשות על תפקוד צה'ל ובכיריו).

    אני יכולה להוסיף לכתב ההגנה התיאולוגי שלך על גרשון הכהן. מדבריו בסרטון זה.
    *יתכן* שהוא מושפע (לתפיסתי מושפע מדי) מהדמיון הרב שבין האיסלם לבין היהדות (להבדיל מהנצרות), בנוגע לחוסר היכולת להפריד בין דת לבין לאום. לראייה, כתב ההגנה של הכהן על קרדוואי, הקורא לצאת למלחמת ג'יהאד בכופרים, במקביל לנכונות פרגמטית לדחות את מועד היציאה למלחמה למועד נוח יותר. אולי הוא מתפעל מדי מהתיאולוגיה המוסלמית.

    אבל הניסיון שלי לימדני שמי שמעוניין להתעלם מהעבר נוטף הדם שביננו לבין הערבים, ו/או מניח שעתיד היחסים יהיה שונה לחלוטין מהעבר (לדוג', לאחר הפסקת אפליתם לרעה של הקורבנות האומללים) – שייך *או* לימין תאב הסיפוח של כל אדמות יו'ש *או* לשמאל החותר למדינה על- לאומית. כלומר למדינה⁸ לא יהודית. המטרות הפוליטיות לטווח רחוק כנראה צובעות את תפיסת המציאות.

    נדמה לי שגרשון הכהן שייך לקבוצת הביטחוניסטים, שקוראת לסיפוח *כל* יו'ש. די בדומה לקרולין גליק.
    נדמה לי שהבנתי גם את מטרת העל של אסא הכהן ושל רבו אגסי ז'ל.

    במובן זה, לא פלא ששני המתנצחים בדיבייט זה הסכימו דווקא על הנקודה של שכיחות החברויות הקרובות בין ילדים יהודים לילדים ערבים (?!) והישתמרות החברות האמיצה הזו גם לאחר התבגרותם.

    Liked by 2 אנשים

  33. קמיליה,
    אדם דתי לא היה קוטם את ראשית המשפט המצוטט "זכור ה". הזכיר לי (כמובן) את ביל"ו – "בית יעקב לכו ונלכה" שבו קטמו את ההמשך "לאור השם"

    אהבתי

  34. הלך עלינו…

    Liked by 1 person

  35. הלך עלינו 2 (לפי ההרכב…)

    אהבתי

  36. עדנה אמרת "האם לדעתך המנעות של אנשי צבא לבוא לשרת מוצדקת בעיניך? האם זו לא סחטנות שנובעת מאי קבלת תוצאות הבחירות?"

    ראשית אנקוט במעט What-aboutism ואזכיר שבזמן ההתנתקות היו קריאות לסרבנות (בין השאר מצד משפחת נתניהו) וכן סמוטריץ' קרא לסרבנות סתם כי יש בנות בצבא.

    שנית אזכיר שהם לא סרבנים אלא פשוט מפסיקים להתנדב. הם לא *חייבים* להגיע. הם התנדבו.

    שלישית אם כל כך חשוב שאנשים ישרתו, מדוע לחרדים יש פטור? האם רק לחלק מהעם יש חובה לשרת בצה"ל? זה גם קצת What-aboutism אבל מוצדק לדעתי. אם לחרדים מותר להשתמט אז גם לי מותר.

    רביעית אין שום קשר לתוצאות הבחירות. אמרתי מספר פעמים בעבר, לממשלה אין מנדט לעשות *כל* מה שהיא רוצה. אחרת הממשלה יכולה למשל להכריז על משטר קומוניסטי, להלאים את הרכוש שלך ולאסור על קיום מצוות דתיות. אם לדעתך הממשלה לא יכולה לעשות זאת, אז אנחנו מסכימים שיש גבול למה שמותר לממשלה לעשות. מהפיכה משטרית היא מבחינתי ומבחינת המפגינים לא משהו שממשלה יכולה לעשות – זה דורש *הסכמה רחבה*. די ברור שאין פה שום הסכמה רחבה. בהתנתקות, אגב, *הייתה* הסכמה רחבה.

    לכן אני בהחלט תומך באי התנדבות. למעשה אני תומך ב*סרבנות* פרופר ומקווה שאנשי צבא ושאר זרועות הביטחון (משטרה, שב"כ מוסד וכיו"ב) יתחילו לסרב גם הם. המהפיכה המשטרית מטופשת, לא פותרת שום בעיה שאי אפשר לפתור בצורה טובה יותר, לא פותרת שום בעיה באופן כללי אלא ההפך – מייצרת בעיות חדשות, אין לה הסכמה רחבה והיא הייתה פוגעת בישראל גם אם *הייתה* לה הסכמה רחבה. לכן הדבר הפטריוטי לעשות הוא מרי אזרחי, סרבנות וכל דבר אחר שיכול למנוע את המהלך הנוראי הזה.

    אהבתי

  37. כאמור אין שום קשר לתוצאות הבחירות. החבר'ה שמפסיקים להתנדב שירתו עשרות שנים תחת ממשלות ימין כולל כל ממשלות ממשלות נתניהו. הם מעולם לא איימו להפסיק להתנדב וגם לא הפסיקו.

    משה אתה חושב שהתקשורת מגזימה. אני *יודע* מה הולך לקרות בתחום הרפואה הציבורית בשנים הקרובות אם הרפורמה תעבור. איך אומרים באנגלית, it's not going to be pretty.

    אהבתי

  38. גם אם אין סרבנות במעשיהם (אני מוכן לקבל כזה טיעון) – המטרה שלהם היא לשנות את מדיניות הממשלה.
    וכאשר קבוצת קצינים, משתמשים בתפקיד הצבאי שלהם ומנסים על-ידו למנוע מהממשלה או מהכנסת לעשות מהלך – לזה קוראים הפיכה צבאית.

    אהבתי

  39. החברה שהתנדבו עשרות שנים, כלומר אלו שהתנדבו לפני שנות ה-2000, התנדבו בזמן שבכלל לא הייתה עילת סבירות.
    אז לא ראינו אותם מסרבים להתנדב בגלל שאין עילת סבירות. אז זאת הייתה דמוקרטיה מושלמת.
    אבל כשיש את עילת הסבירות ורק רוצים לצמצם אותה (לא לבטל אותה – רק לא להחיל אותה על החלטות שרים) – זאת דיקטטורה.

    לומר שהמחאה הזאת אינה פוליטית במובהק, ואינה קשורה לתוצאות הבחירות ולהקמת ממשלה שבה לשמאל אין שום חלק – זאת היתממות.

    אהבתי

  40. זה לא נחמד שהרופא שלך עוזב את הארץ בגלל מדיניות של ממשלה מסוימת ולכן לא מרפא אותך.
    אבל זה עוד יותר לא נחמד שהרופא שלך מאיים עליך שאם לא תעשה כדבריו אז הוא לא ירפא אותך.

    אהבתי

  41. תיקון:
    זה לא נחמד שהרופא שלך עוזב את הארץ בגלל חילוקי דעות פוליטיים ולכן הוא לא יכול לרפא אותך.
    אבל זה עוד יותר לא נחמד שהרופא שלך מאיים עליך שאם לא תסכים לדעתו הפוליטית אז הוא לא ירפא אותך.

    אהבתי

  42. יאיר האנלוגיה הנכונה היא שהרופא פשוט מתפטר. האם תתחיל להכריח אנשים לא להתפטר? כי אז אתה דיקטטורה על מלא.

    לגבי צמצום עילת הסבירות נסכים לא להסכים. כאשר מכניסים ל"צמצום" עילת הסבירות סעיף במיוחד בשביל לאפשר לשר המשפטים לא לכנס את הועדה לבחירת שופטים – בגלל שתוצאות הבחירות הדמוקרטיות בלשכת עורכי הדין לא מצאו חן בעיניהם – זה כבר לא "צמצום". זו תפירת חוק.

    אפשר לפתור את רוב הבעיות האלה בקלות. שיחילו את כל חוקי ההפיכה המשטרית רק מהכנסת הבאה. אני אגב מתנגד גם לזה, כי לדעתי זו רפורמה נוראית, אבל אז נראה עד כמה מחוקקי הרפורמה תופרים אותה למידותיהם הנוכחיות או "לטובתה" של ישראל, יהיה השלטון אשר יהיה.

    אהבתי

  43. ואגב יאיר הפיכה צבאית היא כאשר הצבא תופס את השלטון. כאשר כמה חבר'ה מפסיקים להתנדב – או, כפי שאני מקווה, מתחילים לסרב פקודה – זו לא הפיכה. זה לכל היותר התפטרות. הפיכה היא אקטיבית, מה שהם עושים הוא פאסיבי. הם לא קובעים מי יהיה בשלטון. הם פשוט לא מסכימים לשרת תחת מדינה אחרי הפיכה משטרית (והרפורמה החוקתית היא בהחלט הפיכה משטרית, בוודאי כשהיא לא מבוצעת בהסכמה רחבה).

    אהבתי

  44. אני חושב שאתם קצת מפספסים את הנקודה. ההפיכה המשטרית בשילוב עם ההדתה ושמרנות היתר יהפכו את ישראל למקום בלתי נסבל עבור ליברלים רבים, אולי כולם.

    מספיק לראות מה קורה בימים אלה באיטליה – שם עובר חוק שלא מאפשר ללסביות להיות רשמית הורות לילדים – ואפילו מבטל רטרואקטיבית הורות כזו – כדי להבין לאן ישראל הולכת.

    אהבתי

  45. אני לא מכריח את הרופאים לעבוד ולא מכריח אף אחד.
    מי שלא רוצה שלא יעבוד, ומי שלא רוצה שלא יתנדב.
    בניגוד לרבים אחרים, אני לא חושב שצריך להעניש אף "סרבן" או "מתפטר", וגם לא לקחת מאף אחד את הפנסיה התקציבית שלו, ולא שום עונש. אני חושב שצו מצפונו של אדם הוא קודש ולא צריך לחייב אף אחד לעשות כלום.
    מי שלא רוצה להתנדב או לא רוצה לשרת – צריך לתת לו להתפטר ולחפש לו מחליף. זה הכל.

    אהבתי

  46. אמחייה, זה כבר מגיע לקווים חרדתיים, אבל בכל-זאת אנסה לענות:
    איטליה בחרה ממשלה ימנית בגלל שהאזרחים שם חושבים שזה הדבר שהם רוצים אחרי שכוחות פרוגרסיבים משכו אותם לכיוונים אחרים, אחרי שהגירה הפכה לבעיה אצלהם, אחרי ש…… (עשרות דברים שאני לא מודע להם כי הפוליטיקה האיטלקית רחוקה ממני).
    אבל מה הקשר בין הבחירות של אזרחי איטליה לבין הרפורמה המשפטית?

    אם יש לך בעיה עם האזרחים בישראל – שהם דתיים או שמרנים או הומופוביים – הפתרון לא יפתר בחקיקה אלא רק בחינוך.
    הפשל שרווליך ותתחיל לטפל בזה במקום להיכנס לחרדות.
    אם בעיניך ישראל הולכת לכיוונים לא נכונים – תחפש איך לשנות את זה. אם תמנע זאת בכח (כמו שעכשיו אתה מציע) – זה רק יגרום לתגובת נגד – ואז נראה חוקים כמו שסיפרת על איטליה.

    Liked by 1 person

  47. אמחיה
    מי שלא רוצה להתנדב – זכותו המלאה. מי שמסרב לשרת כשהוא מחוייב בחוק – לכלא. אבל מסכים איתך שזה גם לא הפיכה צבאית.
    "אני *יודע* מה הולך לקרות בתחום הרפואה הציבורית בשנים הקרובות אם הרפורמה תעבור." – היחס שלי טענות המבוססות על ידוע וכדו' כבר ידוע.
    בנוסף מסכים ליאיר שעדיף לקבל מכה מאשר להכנע להכתבה מהסוג הזה. גם אם יגרם נזק בטווח הקרוב – לטווח האורך תהיה כאן חברה יותר מוסרית ובריאה.
    סמוטריץ' לא קרא לסרבנות סתם כי יש בנות בצבא הוא קרא לסרבנות למי שמכריחים אותו לשרת באותה יחידה יחד עם בנות.
    בזמן ההתנתקות היו קריאות לסרב פקודה לא היו קריאות לסרבנות.

    Liked by 1 person

  48. אמחיה כתב:
    "לממשלה אין מנדט לעשות *כל* מה שהיא רוצה. אחרת הממשלה יכולה למשל להכריז על משטר קומוניסטי, להלאים את הרכוש שלך ולאסור על קיום מצוות דתיות. אם לדעתך הממשלה לא יכולה לעשות זאת, אז אנחנו מסכימים שיש גבול למה שמותר לממשלה לעשות. מהפיכה משטרית היא מבחינתי ומבחינת המפגינים לא משהו שממשלה יכולה לעשות – זה דורש *הסכמה רחבה*."

    לממשלה אין זכות לפגוע בזכויות הבסיסיות של הפרט. למנוע ממנו להשתתף בבחירת השלטון לעשות ברכושו הפרטי כרצונו וכו'.

    אין דבר כזה שממשלה לא זכאית לעשות משהו כי "מבחינתי ומבחינת המפגינים לא משהו שממשלה יכולה לעשות" – זו שבירת ההגינות הבסיסית עם טיעון כזה כל קבוצת בעלת כח תטען על מה שלא מוצא חן בעיניה 'מבחינתי זה לא משהו שממשלה יכולה לעשות'.

    Liked by 1 person

  49. משה, אין אפשרות שאמחייה יבין. אני מניח שנוכחת שאין שום אפשרות לשכנע אנשים ששואלים "ומה יקרה אם הממשלה תחליט לעשות מה שמתחשק לה." אולי עדיף שתעלה רעיונות מדוע זה ככה ומה אפשר לעשות לשנות את זה.

    אהבתי

  50. מרתק! פרופ' טליה איינהורן: מה המשמעות של צמצום "עילת הסבירות"? כולל התייחסות לטענות שהעלו האופוזיציה וחזרו בהם.

    Liked by 2 אנשים

  51. אמחיה כתב
    "מה קורה בימים אלה באיטליה – שם עובר חוק שלא מאפשר ללסביות להיות רשמית הורות לילדים" לסבית שתלד יקחו לה את הילד?! מה יעשו איתו?

    אהבתי

  52. בעיני, ביטול רישום הורות אינה דבר של מה בכך ואני לא מסכים ש"מה כבר יעשו? יקחו לה את הילד?".
    יש משמעות רבה לרישום הורות. אמא שמבטלים את הרישום שלה כאמא לילדיה זה עניין רציני וחמור ביותר.

    לכן עשיתי חיפוש ומסתבר שלא מדובר על ביטול רישום של אמהות ביולוגיות אלא על ביטול הרישום של בת הזוג הלסבית שאינה האמא הביולוגית:
    https://edition.cnn.com/2023/06/23/europe/italian-lesbian-births-scli-intl/index.html
    https://www.independent.co.uk/news/world/europe/italy-gay-mothers-birth-certificates-lgtbq-b2378622.html

    למיטב ידיעתי זה המצב המשפטי בישראל. כאשר ילד נולד בבית-חולים רושמים את שם היולדת ואת השם שהיא מספקת כשם האבא. לא ניתן לרשום שתי אימהות. ניתן לרשום את שם האמא הלא-ביולוגית רק דרך תהליך אימוץ.

    לכן אני לא חושב שאפשר לשפוט את האיטלקים לחומרה. הנושא של הורות הומוסקסואלית הוא דבר שנמצא תחת מחלוקת קשה (באיטליה, ישראל ובמקומות רבים נוספים). אם היה מדובר במחיקת ההורות של האמא הביולוגית – גם אני הייתי יוצא לרחוב להפגין כנגד זה, כי זאת דיקטטורה רעה, כזאת שמענישה אנשים על התנהגות שונה מהמקובל. גם מחיקה רטרואקטיבית של מי שכבר נרשם נראית לי נקמנית ומיותרת. אבל עצם זה שלא ניתן לרשום אמא לא-ביולוגית כאמא – לא הופך את איטליה לדיקטטורה (וגם לא את ישראל).

    אהבתי

  53. amehaye,
    גם אני סבור שלא ניתן להילחם בסרבנות, למרות שהיא מאורגנת, בכלים משפטיים/משמעתיים. אבל להבדיל מרוב הביביסטים אני סבור שאין בכך צורך. למעשה האיום בסרבנות, ולא הסרבנות כשלעצמה, הוא הגורם בעל פוטנציאל ההשפעה הפוליטית. איום זה אכן עבד ובלם את הרפורמה המשפטית. למזלנו (הביביסטים) מובילי הסרבנות בחרו לממש אותה, מהלך של איוולת פוליטית. הסרבנות היא אקדח שטעון בכדור אחד. לאחר שירית אותו אתה נותר חסרת תחמושת. עם מה תאיים בעתיד? הרי הקואליציה הנוכחית היא רק בתחילת דרכה. מה תהיה התוצאה הפוליטית של הסרבנות בפועל? אם היא תיכשל היא תגחיך את המאבק ואם תצליח לגרום נזק רב הפעולה תביא לזעם ציבורי שיופנה כלפי מחנה הסרבנות.
    לסרבנות תהיה תוצאה אחת חיובית. היא תגרום למערכת הפוליטית להסתכל בעין ביקורתית על חיל האוויר ועל המשך ההשקעה במטוסים מאויישים. הסרבנות לצד הAI יאיצו את שקיעת מקצוע טייס ההקרב

    אהבתי

  54. עדנה,
    ברשותך אמל"ק של פסיג: אוכלוסיית סין מונה כ850 מיליון, כ120 מיליון סינים מתו מקורונה.

    אהבתי

  55. חייל,
    אני מסכים לניתוח שלך אבל תסכים איתי שהסיפור אינו רק טייסי חיל-האויר.
    מדובר במערכות נוספות סביבנו (בנקאות, רפואה, אקדמיה, …) שהחליטו להכניס את הפוליטיקה לתוכן ולשכב על הגדר בכדי למנוע את העברת הרפורמה.
    הסיפור בעיני הוא איך מחזירים את כל המערכות להיות ניטרליות.

    אהבתי

  56. יאיר
    אכן יש מערכות נוספות שהחליטו להכניס את הפוליטיקה למערכת אבל המקל של המחאה הזו זה הטייסים והלב של המחאה זה חסימת הכבישים ברגע ששני אלו יטופלו השאר יחזור מאליו למצב נייטרלי.

    אהבתי

  57. אני חלוק עליך משה,
    המערכות כל-כך מזוהמות בפוליטיקה. זה לא קרה לפני 4 חודשים במחאה. זה רק פרץ אז.
    וזה מרגיז מאוד.

    אהבתי

  58. יאיר,
    הטייסים הם אלו שהכניעו את הממשלה. כניעת הממשלה תמרצה את כל היתר

    אהבתי

  59. יאיר,
    אי אפשר להפוך מערכות כוחניות לנייטרליות, אפשר להגביל את כוחן על ידי המערכת הפוליטית אבל חוששני שזה לא יקרה בעידן נתניהו

    אהבתי

  60. יאיר,
    אני מודע למגבלותיו של נתניהו אבל נותרתי ביביסט. אני לא רואה באופק מישהו שיכול להוביל את ישראל ימינה מנתניהו

    אהבתי

  61. חייל,
    זה שמערכת היא כוחנית – זה לא אומר שהיא חייבת להיות פוליטית.
    הבנקים כוחניים אבל זה לא אומר שהם צריכים לתפוס צד פוליטי – וכך שאר המערכות.
    הבעיה היא יותר עמוקה. זה לא רק תפיסת צד פוליטי (במובן של שמאל ימין) – זה שראשי המערכות החליטו שהם "המהנדסים החברתיים" של כולנו (לקוחות ועובדים). לכן למשל הם מחייבים את העובדים לעבור "סדנאות המרה" בכדי לדבר בעברית תקינה מגדרית או סדנאות "כיצד לקבל ולהכיל את כולם" (ומפעילים לחצים נוספים באופנים שונים). ובדומה כלפי הלקוחות.
    השיא כמובן היה במהלך המחאה כשהבנקים שבתו ושם זה אכן התבטא באופן של תפיסת צד פוליטי. אבל זה התחיל הרבה לפני-זה והמקור הוא קבוצה שמשתמשת בכוחה בכדי לכפות את דעותיה על כל השאר.

    שיא נוסף זה המערכות האקדמיות שהפכו לכל-כך מזוהות במחאה שזה ממש לא נעים להיות סטודנט או עובד שחושב אחרת. גם במערכות האקדמיות זה פרץ עכשיו במחאה אבל התחיל הרבה לפני-כן ב"הנדסה חברתית".

    אם היה מדובר בעסק פרטי – לבעלים זכות לעשות כרצונו – אבל כשהמערכות ציבוריות או בבעלות המדינה/הציבור – הן צריכות להיות ניטרליות.
    כשאני מדבר על מערכות ניטרליות – זה אומר שכל עובד יוכל לעבוד בארגון הזה (לא משנה מה דעותיו הפוליטיות ואם הוא שמרן או פרוגרסיב) וכל לקוח (כולל סטודנט) יוכל לקבל שירות מבלי שהמערכות יהיו מזוהות. הן צריכות למלא את התפקיד שלשמו הן נוצרו ולא מעבר לכך.

    Liked by 1 person

  62. יאיר,
    "הן צריכות למלא את התפקיד שלשמו הן נוצרו ולא מעבר לכך."
    במשפט שלך מובלעת הנחה שעולם אוטופי הוא אפשרי. אני יוצא מנקודת הנחה הפוכה ולהסתמך על איזונים ובלמים שנשלטים על ידי המערכת הפוליטית שם יש לי השפעה (לכאורה…)

    אהבתי

  63. בתגובה לדיון על האיומים בהפגנות פראיות ובהשתמטות /הפסקת התנדבות,

    להערכתי מוקד הבעיה אינו מציאת אופן התגובה הראוי בכדי להכחיד את התופעה (או, לכל הפחות, בכדי לצמצמה משמעותית). נדמה לי שדי נסכים על דרך התגובה הראויה.
    המוקד גם אינו דרוג קבוצות המוחים על פי עוצמת הנזק שהם עלולים לגרום למדינה ו/או קלות הכנעתם.
    השאלה מי הכניע את הממשלה (ומי עלול להכניעה שנית) אמנם אמורה לעניין היסטוריונים עתידיים, אך בעיני היא אינה העיקר.

    מוקד הבעייה לתפיסתי הוא שרבים מדי, מקרב שנים – שלושה העשירונים הגבוהים ביותר בישראל, מעבר לכל סוגי העיסוק היוקרתיים יחסית, הולכים ומשתכנעים שלא ימצאו את מקומם בישראל העתידית.
    שישראל הולכת ונהפכת למדינה ענייה, מפגרת, מושחתת, קלריקלית וחשוכה. ומכאן שחובתם, עבור עצמם ובעיקר עבור ילדיהם ונכדיהם, להתחיל להתארגן לירידה.

    מעט אירוני שאחד הגורמים הבולמים את ירידתם מהארץ הוא דווקא פריבילגיות היתר שהצליחו לנכס לעצמם ול"אנשי שלומם".
    הסתדרות הרופאים, לדוגמא, דאגה טוב כל כך לתנאי הרופאים *הבכירים*, עד שביכולתם להקדיש את רוב זמנם ומרצם לפרקטיקה הפרטית שלהם, ולהחשב כעובדים במשרה מלאה במגזר הציבורי. משרה ציבורית שחשובה ליוקרתם ולגיוס לקוחות לפרקטיקה הפרטית. (((אגב, השתתפותם בהפגנות נעשית רק על חשבון משרתם הציבורית. לא על חשבון הפרקטיקה הפרטית או שעות הפנאי שלהם))).
    *בכירי* השירות הציבורי הצליחו לארגן לעצמם לימודים אקדמים על חשבון המדינה + קרן וקסנר (הטבות שלא יגיעו לידי רוב עובדי השירות הציבורי),
    בכירי צה'ל – פנסיות תקציביות והתר לסחור בעולם בנשק תמורת עמלות מאוד נדיבות וכד' וכד' וכד'.
    חלק מפריווילגיות היתר של הבכירים הללו – יכולתם להשפיע על מינויים, ואפילו לקבוע מי יחליף אותם. לתפיסתי, המערכות הן יותר מושחתות מאשר פוליטיות. אבל שחיתות מהסוג שמבצעיה יכולים להישאר עיוורים לעובדה שהם מתנהגים בשחיתות. (לראיה "ההסברים" שנתן אהרון ברק לנפוטיזם במערכת המשפט).

    אבל, יהיה מאוד קשה לשנות את כל המערכות המושחתות הללו. הן לא יכנעו להרעה בתנאיהם לפני מלחמת עולם. במלחמה בין 2-3 העשירונים הגבוהים לבין 7-8 הנמוכים – די ברור לי למי סיכוי טוב יותר לנצח.

    מה עוד שיקח עשרות שנים, אם בכלל, למצוא מספיק תחליפים ראויים להמוני הבכירים והחשובים שיפוטרו / יתפטרו. ראו טבלה בפוסט האחרון של תמריץ.
    מערכות החינוך החרדיות, הממלכתייות דתיות והפריפריאליות בישראל – לא מצליחות לספק את הסחורה בכמויות ובאיכויות הנדרשות.

    אהבתי

  64. קמיליה,
    הדבר היחיד שיגרום לירידה זה משבר כלכלי מקומי בזמן שאין משבר דומה במדינות היעד לירידה (העולם האנגלו-סכסי).
    הניסין שלי בעולם ההייטק לימדני שבשנות ה70-80 של המאה הקודמת היה זרם חד סיטרי של מהנדסים/מדענים לסיליקון ואלי שפרח אז. בתחילת המאה ה21 הזרם הפך דו סיטרי ובתקופת נתניהו השנייה זרם ההון לישראל הותיר הרחק מאחור (באופן יחסי) את הסיליקון ואלי. אחד התוצרים של זרם ההון הזה היה השוואת השכר המקומי לזה האמריקאי (בהייטק), נתון שסילק את התמריץ העיקרי לירידה. קבלי עוד נתון רלוונטי, שלושת ענקיות מיחשוב הענן, אפל, אמזון ולאחרונה גם מיקרוסופט מפתחות את הצ'יפים של השרתים שלהם בישראל (צ'יפים שמיוצרים בTSMC). לאן ילך מהנדס צ'יפים רל"ביסט?

    Liked by 2 אנשים

  65. קמיליה אצל מסורתיים זו ביצה ותרנגולת. אם היה להם צפי להיות רופאים וטייסים
    הם היו משקיעים בלהיות רופאים וטייסים. אבל הנפוטיזם הישראלי די חוסם את כל מי
    שאיננו שייך לחכמים והנכונים להיכנס לתחום אז למה להשקיע? אין באמת הבדל בין
    היהודים שהגיעו לישראל ממרוקו לבין בני הדודים שלהם שהגיעו לצרפת אלא שבצרפת
    הם יהודים ובישראל מרוקאים.

    Liked by 3 אנשים

  66. חייל,
    אני מזהה את ההנדסה החברתית הזאת עם האקטביזם הפרוגרסיבי שמגיע מבית המשפט העליון. המגמות הלא-ניטרליות של המערכות נעות על הרוחות הנושבות מבית המשפט.
    אם האקטביסטיות של בית המשפט תצומצם – שאר המערכות יהפכו ליותר ניטרליות.
    ושוב, אני לא דורש בית משפט שמרן. אני דורש בית משפט ניטרלי (עד כמה שניתן).

    Liked by 1 person

  67. חייל
    גם אם אתה לא רואה אופק למנהיג שיוביל את ישראל ימינה מנתניהו – חשוב מאוד שלצד נתניהו יהיו כאלה שימשכו אותו ימינה. אומנם לבן גביר לא היו הhשגים חזקים במשרד לבhטחון פנים (לא באשמתו) אבל אם היה שם איזה חביב נתניהו נוסח גלנט – עמי אשד לא רק שלא היה מודח הוא זה שהיה המפכ"ל הבא. אפשר לומר שבן גביר הציל אותנו מאסון.

    Liked by 1 person

  68. משה,
    אני מסכים אתך ואפילו הצבעתי בעבר לבנט מסיבה זו, אבל מי שנכווה ברותחין נזהר בצוננין…

    אהבתי

  69. "ראו טבלה בפוסט האחרון של תמריץ."
    הניתוח של תמריץ שגוי מאוד – ההנחה של החינוך הממלכתי שייך לשמאל שגויה. יש רוב ניכר לשמאל אבל אחוז משמעותי של ימין. ומלבד זאת יש גם חלק בשמאל שנגד סרבנות וכדו'. אומנם גם בממלכתי דתי יש קצת שמאל הוא ממש שולי והוא בדרך כלל בשמאל שנגד סרבנות. דבר שני עד כמה שזכור הסטטיסטיקות הם שבחינוך הדתי אחוזי הגיוס יותר גבוהים ממה שהוא כתב ואחוזי הגיוס בממלכתי יותר נמוכים ממה שהוא כתב.
    אבל הטעות העיקרית הוא בלבול בין יחס לכמות. מספר המשרתים בטייס וב8200 ויחידות העילית הוא זעום. גם אם בפריפיה יש עשירית מהפוטציאל במרכז עדיין יתכן שמספרית יש בפריפריה מספר מספיק + עודף.
    נניח יש במחזור 1000 שמקבלים זימון לטיס מתוכם מסיימים מסלול כמה עשרות. גם אם המקור יקטן בחצי אין שום בעיה.

    Liked by 2 אנשים

  70. משה, תגובה של אודי מרום שבערך מתיחסת לנושא הדמוקרטיה והקפיטליזם הדבקתי בפוסט על תמריץ לא לבד עבורך

    אהבתי

  71. מסכים לניתוח של משה ובנוסף, יש כאן נקודה עקרונית נוספת.
    לרגע אני לא חושב שצריך להחליף את כל האנשים שמגיעים ממעגלים חברתיים שמזוהים עם סרבנות. לכולם צריך להיות מקום סביב לשולחן. לכולם.
    מה שצריך לעשות זה לשבור את המונופול שיש למעגלים הללו על שירות בטיס או ברפואה וכדומה. זה השינוי שצריך לקרות.
    לא צריך לדחוק אף קבוצה החוצה. צריך לייצר מצב שלאף קבוצה לא תהיה שליטה על החלטות הממשלה.

    אהבתי

  72. למשה,
    כתבת:
    "… הטעות העיקרית הוא בלבול בין יחס לכמות. מספר המשרתים בטייס וב8200 ויחידות העילית הוא זעום.
    גם אם בפריפיה יש עשירית מהפוטציאל במרכז עדיין יתכן שמספרית יש בפריפריה מספר מספיק + עודף.
    נניח יש במחזור 1000 שמקבלים זימון לטיס מתוכם מסיימים מסלול כמה עשרות. גם אם המקור יקטן בחצי אין שום בעיה."
    —————–

    חולקת נמרצות.

    אם נמצא בפריפריה עשירית מהפוטנציאל שנמצא במרכז – אכן יתכן שימצאו בפריפריה מספיק משרתים ליחידות העלית של צה'ל.
    אך בודאי שלא ימצאו מספיק מועמדים ראויים לאיוש *חלק מאוד משמעותי* מהתפקידים הבכירים ב*כל מוקדי הכוח* במדינה: בקרב בכירי מערכות הביטחון והמשטרה, בכירי השירות הציבורי, בכלכלה ובבנקאות, בתעשיה ובמגזר ההיי – טק, באקדמיה ומכוני המחקר, במשרדי הפרסום ובתקשורת ועוד ועוד ועוד.

    אני התייחסתי ל 2-3 עשירונים. לא רק למאות איש או לאלפים בודדים.

    בעיני הטבלה שהביא תמריץ הייתה אמורה להוות ל*כל* הסקטורים, (אולי פרט לזה ששולח את ילדיו לחינוך הממלכתי), קריאת השכמה והמרצה.
    כל ניסיון להמעיט בחשיבותה ובהשלכותיה ארוכות הטווח גובל בעיני בקירוב ה"בכייה לדורות" הבא.

    (((אגב, אני מתקשה להבין את רמת האנגלית של בוגר *אינטליגנטי* של מע' חינוך ישראלית (כדוגמת סמוטריץ). יותר מכך, את שיוויון הנפש של סמוטריץ, ושל ציבור מצביעיו, לנחיתות שכזו.
    ידוע לי שאהוד ברק, בוגר מע' חינוך קיבוצית לא מצטיינת, טרח לשפר את רמת האנגלית שלו, גם באמצעות מורים פרטים מברליץ, גם לאחר פרישתו מצה'ל. העובדה שסמוטריץ אינו טורח – אפילו חמורה בעיני יותר מהדוגמא השלילית שהוא נותן לציבור שלם)))

    Liked by 1 person

  73. את צודקת שהטיעון השני שכתבתי מתייחס רק לנושא יחידות העילית בצה"ל.

    עם זאת אני עדיין חולק על טענתך ש"אך בודאי שלא ימצאו מספיק מועמדים ראויים לאיוש *חלק מאוד משמעותי* מהתפקידים הבכירים ב*כל מוקדי הכוח* …"
    קודם כל הטיעון של חייל שבסופו של דבר אנשים לא עוזבים בגלל חששות על מצב כלכלי גרוע שיהיה כאן אלא בגלל מצב כלכלי גרוע שקיים. ושורה תחתונה לכל מי שמסודר כאן יש סיכוי לא מועט שהוא יפסיד מעזיבה לחו"ל ולא ירוויח.
    דבר נוסף רוב מוחלט של בכירי המשק לא תורמים כלום. הכישרונות שלהם הוא להתקדם בסולם – יש מעטים מאוד שהכשרון שלהם הוא לפתח והתוצאה היא התקדמות בסולם.
    אם הראל ויזל יעזוב את הארץ ההשפעה של שהעזיבה שלו תהיה אפס מוחלט. רשתות אחרות ישתלטו על נתח השוק שלו. הוא לא פיתח שום דבר. כשרון להשתלט על נתח שוק נתן לו להרויח הרבה כסף – עיני לא צרה בו אבל איום עזיבה שלו ושכמותו מגוחך בעיני. כנ"ל מנכ"ל שופרסל. רמי לוי אם הוא יעזוב זה אכן יהיה מכה הוא מחלוצי הדיסקאונט נמוך והוזלת מחירים עזיבה שלו יש סיכוי שתחליש מגמות מהסוג שלו ורשתות כמו שופרסל ישתלטו על החלק שלו. בכירי הבנקים כנ"ל לא תרמו שום דבר למשק גם אם נניח שהם יוחלפו באנשים פחות כשרוניים לא יגרם שום נזק ואולי אפילו תועלת. החוכמה של בכירי הבנקאות מוקדשת בעיקר לאיך להוציא עוד כסף מהאזרח.
    לגבי בכירי הצבא שם בכלל עזיבה של הבכירים רק תועיל לצבא. אין לי הכרות קרובה עם האלופים כמו חייל אבל אני חושב שכל מי ששירת בצבא חש בזה שמהקצונה הזוטרה והלאה ככל שהדרגה עולה האינטלגנציה והאישיות יורדת. (אגב עם אחד האלופים שמתנגד בקולניות לממשלה כן יצא לי להיות איתו בצבא כשהיה רב סרן וכבר אז כל מי שהיה איתנו נדהם איך כזה גולם הגיע לדרגת רב סרן.)

    את המשטרה אני בכלל מופתע שאת מזכירה. אני לא מצליח להעלות בדעתי בכיר אחד במשטרה שנראה שהוא אנטלגנטי במיוחד.

    בקיצור תחזית השמאל על עזיבה המונית של אנשים מועילים שתגרום מכה אנושה למשק נמצאת אצלי יחד עם שאר תחזיות השמאל כמו ששום מדינה לא תנרמל את היחסים עם ישראל עד שתקום מדינה פלסטינית, שהסכם אוסלו יהפוך את עזה לסינגפור וכו'

    התחזיות האלה לא גורמות לי חרדה אבל עם זאת בהחלט עצם המצב הזה מצריך את השינוי שיאיר דיבר עליו "לשבור את המונופול שיש למעגלים הללו על שירות בטיס או ברפואה וכדומה."

    אהבתי

  74. לגבי סמוטריץ' והאנגלית המופע שלו בהחלט היה מביך. אבל בשאלה העקרונית אין לי דעה מגובשת בנושא מצד אחד יש עושר עצום של חומר בכל נושא באנגלית ולהיות מנותק ממנו זה להיות מנותק ממרכז הידע העולמי. מצד שני על כל נושא בעולם אפשר למצוא חומר סביר בעברית אומנם זה קמצוץ מהעושר שיש באנגלית אבל סך הכל האדם הסביר יכול למצוא כמות סבירה של חומר בעברית כמעט על כל דבר.
    השפה האנגלית היא השפה העולמית אז באיזשהו מובן לא לדעת אנגלית זה לא לדעת את השפה של העולם שאתה חי בו וחוסר יכולת לתקשר עם רוב העולם. מצד שני אדם חי בארץ ואם אינו עובד במשהו המצריך אנגלית הצורך שלו בה הוא אפסי.
    ברור שחשוב שבחברה הישראלית יהיו הרבה דוברי אנגלית טובה. אבל האם זה תנאי סף לאיש ציבור/אדם מצליח אני לא בטוח.

    אהבתי

  75. חייל מסכים שסרבנות או אי-התנדבות באופן מעשי היא אקדח עם כדור אחד. לגבי התוצאות, הרי גם אם זה לא יעזור הם לא יסלחו לעצמם אם לא יעשו את המקסימום להציל את המדינה (לשיטתם).

    אהבתי

  76. חבר'ה עלה בדעתכם שאולי אתם הופכים סיבה ומסובב? אולי האליטות הן אליטות פשוט כי הן מוצלחות יותר? ובגלל שהחבר'ה האלה חכמים ומוצלחים הם מבינים היטב את המשמעויות של המהפיכה המשטרית? הם מבינים מה יקרה למדינת ישראל, ולכן הם מתנגדים. מתוך ציונות ומתוך דאגה לעתיד המדינה. סתם זורק רעיון.

    שמעתי את ההתבכיינויות שלכם על מחסור ב"מסורתיים" או "מזרחיים" או כל מקופח אחר. אבל כבר הראיתי בעבר שאחוז המזרחיים או חבר'ה מהפריפרייה בקרב האליטות הוא גבוה מאוד. הבעיה עם דרך המחשבה שלכם היא שברגע שמישהו מעז להצליח הוא מייד מסומן כ"אליטה" ולכן כ"אוייב". רק כי הוא העז להצליח. למעשה סימנתם את כל המוצלחים כאוייבים שלכם וכתוצאה מכך רק אנשים בינוניים הם אנשי שלומכם. לא מפליא שכל המינויים של החבר'ה שלכם הם כל כך כושלים. זו לא אשמתם, הם פשוט בינוניים.

    קמיליה אמרת "מערכות החינוך החרדיות, הממלכתייות דתיות והפריפריאליות בישראל – לא מצליחות לספק את הסחורה בכמויות ובאיכויות הנדרשות.". בדיוק. זה כי המוצלחים ביותר פשוט לא נמצאים שם, סטטיסטית. וכשהם כן מצליחים הם אוטומטית הופכים ל"אליטה". אתם בחיים לא תהיו אליטה כי *בהגדרה* מי שהוא אליטה הוא לא חלק מהקבוצה שלכם. בהגדרה שלכם.

    אהבתי

  77. משה,
    האדם הסביר כמעט בכל מדינה לא צריך לדעת מעבר לשפה שלו.
    האמריקאים (ושאר מדינות דוברות אנגלית) לא יודעים דבר מעבר לאנגלית, ברוב מדינות אירופה רוב האנשים לא יודעים אנגלית (מלבד הולנד). ועם זאת, אני כן הייתי רוצה שהנציגים שלי ידעו לדבר ולקרוא אנגלית.

    אהבתי

  78. חלק מהאליטות הן טובות יותר – זה נכון. לא כולם – יש כאלו שהתיישבו על העגלה מכח חזקתם ולא מכח יכולתם – אבל חלק מהאליטות יותר טובות או יותר מוצלחות.
    אבל זה לא אומר שהן מבינות טוב יותר את המצב. עם-כל הכבוד, רמת הטיעונים היא לפעמים מגוחכת ועל גבול האבסורד. למשל שקמה ברסלבר ממובילות המחאה מפרסמת שטויות גם אם היא מוצלחת. למשל "בלי עילת סבירות יואב קיש יחייב את ילדינו להניח כל בוקר תפילין בבית הספר". אז היא מוצלחת יותר ממקבילה שלא באליטה – אבל הטיעונים שלה טיפשים.

    אהבתי

  79. “חבר'ה עלה בדעתכם שאולי אתם הופכים סיבה ומסובב? אולי האליטות הן אליטות פשוט כי הן מוצלחות יותר”? –
    ודאי שעלה בדעתינו ובדקנו, הממצאים: אפי איתם, עופר וינטר ועוד ועוד אנשי צבא שלא מתיישרים עם האליטות לא קודמו ואנשי צבא אנטלגנטים פחות ומוכשרים פחות נעשו רמטכ"לים (למשל איזנקוט, יעלון).
    גידי ספיר למשל משפטן שעולה בכמה רמות על חלק מאלה שהיו נשיאי בית המשפט העליון. יוסף אלרון שנכנס לעליון בעור שיניו לאחר מאבק ממושך.
    יש איזושהיא קורלציה בין עדה לבין שייכות/אי שייכות לאליטה אבל לא זה המאפיין העיקרי של האליטה. האליטה היא קבוצה תרבותית. התרבות המיוסדת על הפרוגרסיביות המערב אירופאית. גם מי שנולד בפריפריה בדרך כלל אכן לא ישתייך בעתיד לאליטות אבל עם הוא עבר "גיור" הוא שייך לאליטות. בדיוק כמו מי שנולד גוי והתגייר נחשב יהודי.

    "אבל כבר הראיתי בעבר שאחוז המזרחיים או חבר'ה מהפריפרייה בקרב האליטות הוא גבוה מאוד" – לא זכור לי שהראית את זה אבל אתה מוזמן להציג את המזרחיים או חבר'ה מהפריפרייה שלא עברו גיור שמאלה שהם אחוז גבוה.

    "הבעיה עם דרך המחשבה שלכם היא שברגע שמישהו מעז להצליח הוא מייד מסומן כ"אליטה" ולכן כ"אוייב". רק כי הוא העז להצליח. " – אני לא שמעתי אף אחד שמכנה את יוסף אלרון 'אליטה' ולא את רמי לוי ועוד הרבה מאוד מצליחים שאינם שייכים לאליטה בשם 'אליטה', 'אויב'.

    Liked by 1 person

  80. amehaye,
    לאליטות בכל מקום יש עודף כישורים ביחס לשאר האוכלוסיה. זה נכון לגבי ישראל כפי שזה נכון לגבי רוסיה. אני משווה לרוסיה משום שיש דימיון ברנטה החריגה שהאליטה מצליחה לגבות משאר הציבור. בישראל זה מתבטא בשכר של בכירי מערכות הביטחון, המשפט והרפואה שהוא גבוה בהרבה בערכים מוחלטים מהשכר המקביל המשולם במדינות העשירות במערב. גילום נוסף של הרנטה הוא יוקר המחיה. פער המחירים בין ישראל למדינות הOECD הוא רנטה שהציבור משלם לאליטה הממונית. קבוצה נוספת שנהנית עדיין מרנטה ציבורית היא ההתיישבות העובדת שבעבר נחשבה לחלק מהאליטה ורבים מחבריה עדיין חשים כך. קבומת האליטה היחידה שאינה נהנית מרנטה ציבורית היא קבוצת ההייטק שעושה את ההבדל בין ישראל לרוסיה. שימור הרנטה העודפת של האליטה מתאפשר בזכות הברית החזקה והחיפוי ההדדי בין חבריה (הון/שילטון/עיתון). קבוצת ההייטק חוברת לשאר האליטות בגלל פחד/שנאה מהדת + חיברות של מעמד כלכלי.
    "המהפיכה המשטרית" בשפתכם אינה הגורם ליציאה לרחובות, היא תירוץ בלבד. זוהי מלחמה על הרנטות שכן ממשלת הליכוד הנוכחית מכילה ייצוג מזערי של האליטות ולכן הן חשות מאויימות יותר מבעבר

    Liked by 3 אנשים

  81. אהבתי

  82. למשה,
    כתבת:
    1. " … חולק על טענתך ש”אך בודאי שלא ימצאו מספיק מועמדים ראויים לאיוש *חלק מאוד משמעותי* מהתפקידים הבכירים ב*כל מוקדי הכוח* …”
    קודם כל הטיעון של חייל שבסופו של דבר אנשים לא עוזבים בגלל חששות על מצב כלכלי גרוע שיהיה כאן אלא בגלל מצב כלכלי גרוע שקיים. ושורה תחתונה לכל מי שמסודר כאן יש סיכוי לא מועט שהוא יפסיד מעזיבה לחו”ל ולא ירוויח. … … בקיצור תחזית השמאל על עזיבה המונית של אנשים מועילים שתגרום מכה אנושה למשק נמצאת אצלי יחד עם שאר תחזיות השמאל כמו ששום מדינה לא תנרמל את היחסים עם ישראל עד שתקום מדינה פלסטינית, שהסכם אוסלו יהפוך את עזה לסינגפור וכו …התחזיות האלה לא גורמות לי חרדה … "
    ————

    אני נאלצת להסתייג מטענה זו של חייל זקן.
    אתם מתעלמים מהדפוסים הכלל עולמיים השכיחים של הגירה + מבצעים רדוקציה של הגמשתנים המניעים אנשים למצב כלכלי
    אמנם בני 40-50 ומעלה נוטים להישאר במקומם ולא להגר. אלא אם נקלעו למצוקה הישרדותית קשה או שכבר יש להם יותר מדי מה להפסיד או שהם כבר חלשים מכדי לבצע צעד קשה זה.
    רוב המהגרים (כפי שנראה היטב בסרטים על שיירות הענק של "פליטים" שחדרו לאירופה מהמזרח התיכון ואפריקה) הם צעירים חסרי ילדים, גילאי 15 – 30, עם הטייה בולטת לגברים.

    אלמנט נוסף הוא שגם לנבואות שחורות לגבי עתיד ישראל (כמו מדינה קלירקלית, חשוכה ומושחתת), יש נטייה עגומה לממש את עצמן. לא רק הבורסה פועלת על פי *הציפיות* של המשקיעים, אלא גם צעירים השוקלים היכן לבנות את מרכז חייהם. בריחת מוחות קרתה בלא מעט מדינות.
    לאחרונה, נבואות שחורות מסוג זה הפכו למאוד נפוצות.

    די לזעזועי כבר יצא לי לשמוע בחודשים האחרונים, יותר מהורה אליטיסטי אחד, שהוא למעשה החל להערך להגירה של ילדיו לחו'ל (כשיגיעו לגיל המתאים). למרות שהם כנראה ישארו בארץ. הורים שמיהרו לארגן לילדיהם אזרחות אירופית, שמשננים לילדיהם שיהיה כדרי להם יותר ללמוד באוניברסיטה כלשהי בחו'ל ולא להרשם כלל לטכניון או לאוניברסיטה בארץ (*), מייעצים לכל מי ששואל אותם לחפש הזדמנויות ל"רילוקשן" ו/או לא לחזור לישראל אחרי שייסיימו את הפוסט דוקטורט שלהם.

    (*) אגב, נדמה לי שחלק מהחשיבות שמייחסים הורים מהעשירונים הגבוהים לציוני האנגלית של ילדיהם – כנראה קשורה גם לחשיבות האנגלית עבור כל מי שמתכנן ללמוד או לעבוד בחו'ל. מאוד חשוב לבם שהדרך של ילדיהם לברוח מהארץ (אם יאלצו לעשות זאת) לא תהיה חסומה בגלל אי שליטה טובה דיה בשפה הבינ'ל.

    2. " … דבר נוסף רוב מוחלט של בכירי המשק לא תורמים כלום. הכישרונות שלהם הוא להתקדם בסולם – יש מעטים מאוד שהכשרון שלהם הוא לפתח והתוצאה היא התקדמות בסולם.
    אם הראל ויזל יעזוב את הארץ ההשפעה של שהעזיבה שלו תהיה אפס מוחלט. … בכירי הבנקים כנ”ל לא תרמו שום דבר למשק גם אם נניח שהם יוחלפו באנשים פחות כשרוניים לא יגרם שום נזק ואולי אפילו תועלת. החוכמה של בכירי הבנקאות מוקדשת בעיקר לאיך להוציא עוד כסף מהאזרח.
    לגבי בכירי הצבא שם בכלל עזיבה של הבכירים רק תועיל לצבא. …
    את המשטרה אני בכלל מופתע שאת מזכירה. אני לא מצליח להעלות בדעתי בכיר אחד במשטרה שנראה שהוא אנטלגנטי במיוחד. …."
    —————

    אני שותפה לחוסר הנחת שלך מתפקוד מערכות רבות מדי בישראל.
    דרוגי ישראל בהשוואה למדינות אחרות בעולם, בתחומים רבים ושונים זה מזה, במקומות השלושים והארבעים אינו גורם לי נחת. שאיפותי לדרוג ישראל ממוקמות *עד* למקום העשרים לכל הפחות. לא גרוע מכך.

    אבל, איני שותפה להנחה המובלעת שלך שמצבנו לא יכול להידרדר עוד יותר.
    להזכירך, יש לא מעט מדינות בעולם שדרוגן אפילו לא נמצא במאה המקומות הראשונים. וחלקן הידרדרו בהדרגה למצבן הנוכחי – ממקומות גבוהים יותר.

    (((מה שמזכיר לי שאתה, חייל זקן (ואני) שותפים לחוסר הנחת מתפקודו של נתניהו. אבל אתה, בניגוד לשנינו, גם מניח שלא סביר ש"נזכה" לראש ממשלה שיתגלה כיותר גרוע מנתניהו. הנחה אופטימית מדי בעיני פסימיסטית.
    להערכתי לא רק שנתניהו אינו ראש הממשלה הישראלי הגרוע ביותר הוא אפילו לא ראש הממשלה הימני הגרוע ביותר. הסיכון בהחלפתו, למרות אי הנחת מתפקודו, גבוה מדי לטעמי)))

    חמור אף יותר, לא רק שלהערכתי אין לנו כל ערובה שמצבנו לא יורע משמעותית – יתכן שמיקומנו על פני הגלובוס לא יאפשר לנו לשרוד אם מצבנו יורע. ולו במעט. אנו חייבים לשמר יתרון איכותי מאוד משמעותי בהשוואה לכל שכננו. יתכן שאין באפשרותנו את המותרות להיות מאוד בינונים.

    3. " … אבל עם זאת בהחלט עצם המצב הזה מצריך את השינוי שיאיר דיבר עליו “לשבור את המונופול שיש למעגלים הללו על שירות בטיס או ברפואה וכדומה."
    —————-
    בנקודה זו – אתה, יאיר ואני תמימי דעים לחלוטין.
    המצב, הנחשף לרבים בעקבות גלי המחאה, אמור להוות קריאת השכמה. קריאה שחשוב שלא נמסמסה.

    אהבתי

  83. מצטרפת להמלצת משה על הכתבה בביזפורטל.
    קצרצרה וחשובה.

    הבאתי את כותרות המשנה שלה:
    ———
    " למה שופט בארץ מרוויח פי 2-3 משופט באירופה ואיך זה קשור לבועת מחירי הנדל"ן?
    השכר של השופטת אסתר חיות הוא בין הגבוהים ב-OECD, הרמטכ"ל הנכנס הרצי הלוי מרוויח פי 2 ממקבילו בצבא ארה"ב, למאות שופטים יש 3 דירות ויותר, וכך ל-100 אלף עובדי ציבור. למה זה חשוב? כי זה מעלה לכם את מחירי הדיור
    ד"ר איתי בן דן |

    Liked by 1 person

  84. חשבתי שעד עכשיו הסכמנו שנתניהו היה ראש ממשלה טוב למדי חוץ מ…. מה קרה שפתאום הוא הגרוע במיעוטו? מכיון שהוא מתפשר כל הזמן? כי הוא לא מתמודד עם השמאל בתקיפות? ואפילו לא הזכרתי משילות. בטח אפילו נגד חיזבלה הוא לא יכול להגיב כי היועצת המשפטית תתנגד.

    אם בית המשפט הליצני יחליט שהוא הפר את הסכם ניגוד האינטרסים ועליו להתנבצר מתפקידו, האם הוא יקום ויפרוש? או יעביר בקריאה ראשונה חוק שמאפשר לראש ממשלה להורות לשופטי בג'ץ לקפוץ לו?

    אהבתי

  85. ליזקה,
    הקואליציה העבירה לא מזמן חוק המונע מבג"ץ להוצי את ראש הממשלה לנבצרות. עינייך הרואות שזה לא מונע מבג"ץ לדון בכך. כל הצרות האלה הן באחריותו של נתניהו. עד לאישום התפור נגדו הוא הגן על מערכת המשפט כאחד המרידורים. בממשלה הנוכחית הוא מנע את מימוש עיקר רפורמה כאשר בלם את שינוי הרכב הועדה למינוי שופטים וקבר אותו בפועל. הוא בולם את פיטורי היועמ"שית והוא האחראי הראשי לאוזלת היד של הצבא והממשלה מול הפוטש הצבאי

    Liked by 2 אנשים

  86. לליזקה,

    *ה*גורם שעומד אחרי מחדלי נתניהו, על פי השערתי (שאינה נסמכת על דבר), הוא החלטה אסטרטגית שלו כיצד
    להתנהל . למעשה זהו יותר ניחוש מאשר השערה מלומדת.

    להערכתי נתניהו החליט לברוח מכל המלחמות עם גורמים אדירי כוח (כמו וועדי העובדים הגדולים וההסתדרות, בכירי הצבא ומערכות הביטחון, הפרקליטות ובית המשפט העליון ועוד ועוד). בעיניו השאלה העיקרית אינה נחיצות המלחמה ומחיר הוויתור מראש אלא עוצמת היריב.
    אחת מתוצאות החלטה זו – נתניהו מכהן כראש ממשלת ישראל יותר זמן מכל ראשי הממשלה שקדמו לו. זו גם אבטרטגיה הישרדותית.

    את הזמן והפנאי שנתניהו השיג, באמצעות דחית כל המלחמות הפנימיות הקשות (ובמידה לא מועטה גם מדחיית המלחמות החיצוניות כמו עם החיזבאללה) לעתיד המאוד רחוק, הוא מקדיש לטיפול בנושאים החשובים ביותר בעיניו לעתיד המדינה: שיפור כלכלת ישראל ושיפור מעמדה הבינ'ל.
    הוא כנראה מניח שאם שני נושאים חשובים אלו ישתפרו משמעותית – יפתרו מעליהן גם חלק מהבעיות הפנימיות (שבחר להזניח) או שחשיבותן תצטמצם.

    אבל לאחרונה, כנראה די להפתעתו, האסטרטגיה הזו שלו מקרטעת קשות.
    לעיתים לבעיות ממאירות קשות, שטיפול השורש בהן תמיד נדחה, קיימת נטייה להעמיק, להתרחב ואפילו להתפוצץ.

    Liked by 2 אנשים

  87. ליזקה,
    כמו שאמרה קמיליה נתניהו מתחמק מעימות עם מוקדי כח (או שהכלב ימות או שהפריץ ימות…). הסיבה לכך היא צירוף של אופי וניתוח קר. הריקוד שלו עם אובמה הוא דוגמא להצלחת האסטרטגיה שלו. מצד אחד נתן לו את נאום בר אילן ומצד שני הלך על הראש שלו בקונגרס. בענייני פנים האסטרטגיה שלו כשלה והביאה את כל מוקדי הכח להתאחד נגדו

    Liked by 2 אנשים

  88. תודה לשניכם.
    יתכן שכללי המשחק בעולם המערבי השתנו, קיימת הקצנה בין השמאל לימין. לכן פשרות, שזה התחום החזק שלו, כבר לא מקובלות. יתכן שגם המידיה הפכה את הפוליטיקה אישית יותר, חסרת מוסר. נתניהו כנראה שייך לאמריקה של שנות ה80.
    אין לו הרבה אפשרויות כיום, לפרוש או להתעמת.

    Liked by 1 person

  89. מומלץ מאד, ד"ר ברנט אומנם לא מדבר בצורה רהוטה אבל הוא מציג פה כמה רעיונות מענינים. הוא בדרך כלל מעשי ביותר.

    ד"ר משה ברנט: "השמאל בפסיכוזה משיחית"

    Liked by 3 אנשים

  90. נחום שחף פירסם השבוע שבידו הסרטים המקוריים של רצח רבין ותמונות הירי מפוברקות יגאל אמיר לא ירה בו. לנחום שחף יש הסטוריה של רחפן בנושא וכנראה כוח שכנוע רב.
    אורי מילשטיין כנראה מאמין לו כי יש לו מספר שיחות עם אנשים שונים וכולם טוענים טענות מוזרות על הרצח.
    האם יתכן שאירן מפעילה עלינו איזה נשק הזייה מסוג חדיש?

    אהבתי

  91. ליזיקה,
    לפני כמעט 30 שנה אהרן ברק ובנימין נתניהו היו שותפים לפשע. מושא הפשע היה ראש הממשלה המכהן באותן שנים יצחק רבין. הפושע המרכזי היה אהרן ברק אבל נתניהו היה הנהנה המרכזי מהפשע. בפסק דין דרעי פנחסי הפעיל לראשונה ברק את עילת הסבירות נגד ראש ממשלה וקבע כי רבין פעל שלא בסבירות כאשר נמנע מפיטורים של דרעי ופנחסי בעקבות כתב האישום נגדם. הרחבתי על כך כאן (כדאי לקרוא גם את התגובות של אלרום):

    רצח רבין [ו] – כשלון היועץ המשפטי לממשלה


    נתניהו אמנם לא פעל אקטיבית בעניין אבל היה הנהנה הראשי. פרישת דרעי ערערה את ממשלת רבין ובטווח הארוך הבהירה לדרעי כי עדיף לו להיות בימין מאשר בשמאל. מה שנתניהו לא הבין בזמנו שבפסיקה הזו שם ברק רסן על הפה שלו כראש ממשלה בדיוק כמו הפה של יצחק רבין. הפקעת הסבירות מרבין חלה גם על נתניהו. במשך שנים זה לא הפריע לנתניהו. בית המשפט היה ליכודניקי ונתן לו מרחב פעולה. רק בשנים האחרונות בעקבות הגשת כתב האישום הוא גילה כי לפה שלו הוצמד רסן. עכשיו הוא מנסה לתקן. לא יודע אם זה לא מאוחר מידי.

    Liked by 1 person

  92. י.ד.
    כמה הערות
    במאמר שלך שם כתבת:" ומנגד עמד בית המשפט העליון, גוף ימני בראשות אהרן ברק"
    גוף ימני????
    הטיעון שנוכחות אי אי נוכחות ש"ס בקואליציית רבין יש לה השפעה על יגאל עמיר נראית לי רחוקה מאוד.
    וגם לא נראה לי נכון להגדיר 'נהנה אקטיבית' כשותף לפשע.

    אהבתי

  93. לא מבין את הפליאה שלך משה. בתי משפט באופן מסורתי מזוהים עם הימין וזכויות אדם. בישראל במיוחד הייתה שותפות בין המערכת המשפטית לימין בהתנגדות לשלטון של מפא"י. לבתי המשפט עד לאחרונה ההתיישבות ביש"ע לא הפריעה ואם כבר הגורם הבעייתי הוא יותר המנהל האזרחי מאשר בתי המשפט. אז כן, גוף ימני (אני לא מדבר על אהרון ברק שכיועץ משפטי מילא תפקיד חשוב בהשחרת פניה של מפא"י כמושחתת והיה חבר טוב של בגין שהאמין לחלוטין במלוא כל הארץ משפט). זו הטענה של גולדבלט ויש בה משהו. ברור שמהלך הנתמך בידי רוב יהודי הוא הרבה יותר לגיטימי ממהלך הנתמך בידי ערבים. הגדרת נהנה אקטיבי כפושע היא אכן חלשה. לרוזן ממונטה כריסטו היא הספיקה, לנו פחות. מה שרציתי להדגיש זה שהם היו שותפים מלאים ורק בשנים האחרונות פתאום פרצה מריבה ביניהם (הציניקנים יגידו על השלל).

    אהבתי

  94. י.ד.
    שותפות של גורם מסוים עם הימין בנושא מסוים מול מפא"י אינו מגדיר אותו כגוף ימין.
    הדבר היחיד שאפשר לומר על בית המשפט עד עידן אהרון ברק שהוא לא היטה את הדין בצורה בצורה בולטת לטובת השמאל.
    האם ביבי במשך כל השנים היה שותף לתפיסות השמאל הקיצוני נוסח אהרון ברק או שלא היה שותף לתפיסות שלהם רק לא רצה להתעמת איתם. – העמדה שלך שהיה שותף לתפיסות שלהם היא חידוש בעיני.

    Liked by 1 person

  95. י.ד.,
    בית המשפט העליון מעולם לא היה ליכודניקי, הבסיס שלו היה שיטת המשפט הבריטית ומה שנחשב בעבר לליברליזם קלאסי. נתניהו נתפס כאויב מערכת המשפט כבר בקדנציה הראשונה שלו שבה נאנס לוותר על יכולתו למנות יועמ"ש בעקבות פרשת בראון/חברון. כבר אז ניסו לתפור לו תיקים אבל הוא הורד מהקרס לאחר שאיבד את השילטון.

    אהבתי

  96. נתניהו לא "נאנס לוותר על יכולתו למנות יועמ"ש" הוא התקפל לגמרי בפני וועדת שמגר.

    אהבתי

  97. משה,
    התקפל מול לחץ. לא יזם את המהלך בגלל התפיסה המשפטית שלו. זה שווה לאונס

    אהבתי

  98. אני לא משפטן אבל בשנים האחרונות למדתי שמערכת המשפט עברה מהפיכה קוטנינטלית עם קום המדינה שהובלה בידי משפטנים חניכי גרמניה כמו חיים כהן ופנחס רוזן. דווקא השופטים המזרחיים היו יותר חסידים של המשפט המקובל ואותם דווקא מנעו מלקבל תפקיד של שופטי בית המשפט העליון. ישראל מעולם לא קיבלה את משפט המושבעים ומערכת המשפט שלה נוטה לדרקוניזם של חיפוש האמת על חשבון שמירת הפרוצדורות.
    אני חושב שמערכת המשפט חיפשה יותר את דרעי ונתניהו מתוך קלות ראש שיתף אותו פעולה בנושא היועץ המשפטי. לאחר מכן הוא לא חזר על הטעות הזו (מה שלא עזר לו לבסוף)..

    אהבתי

  99. משה זה היה יותר משותפות אינטרסים. שני הצדדים הלכו לגמרי ביחד ואהרן ברק תמיד שמח על הזדמנות לתקוע את רבין האדום.
    אני לא חושב שברק הוא שמאל קיצוני. הוא יותר ליברל אירופאי קיצוני (כולל הלאומיות).

    אהבתי

  100. י.ד.,
    אתה טועה שוב. נתניהו התגאה בכך שהוא הגן על בית המשפט העליון מול רוב הליכודניקים שרצו לבצע רפורמות כבר בקדנציה הראשונה שלו בסבב השני. הוא נתן לליבני את תיק המשפטים למרות שביקשה את תיק החוץ (משרד חסר כל חשיבות). הוא מינה שני יועמ"שים, ויינשטיין ומנדלבליט, חסרי יומרות להבראת המערכת. הוא הפעיל את כחלון ליירוט יוזמות לריסון מערכת המשפט. נתניהו הפך לעומתי רק לאחר שהוגש נגדו כתב האישום התפור, לעומתי לפרקליטות אבל לא לבית המשפט

    Liked by 2 אנשים

  101. לא הבנתי נגד מה אתה טוען בדבריי. ברור שנתניהו עד לאחרונה היה ליכודניק מהזן הישן שהאמין בשותפות עם המערכת המשפטית ואהרון ברק. זה רק העמך שתססו.

    אהבתי

  102. חייל
    היה לחץ בעקבות פרשת בראון/חברון (שלא מיותר להזכיר שכל הפרשה הזו קרתה בגלל שנתניהו רצה לחתוך שמאלה) והוא ודאי היה צריך לקבל את עיקר המלצות וועדת שמגר. אבל הוא ממש לא היה צריך לקבל אותה עם כל עז שבה. מבחינה ציבורית הוא היה חייב לקבל את זה שיועץ משפטי יתקבל אך ורק באישור הועדה. אבל את מי בודקת הועדה? מבחינה ציבורית מצב שבו הממשלה מציעה מועמדים ואז הם צריכים לעבור אישור הוועדה ואז הממשלה בוחרת מבין מי שהוועדה אישרה – היה עובר ציבורית וזה מה שהיה צריך להיות.
    אבל וועדת שמגר הכניסה עז שחברי וועדה גם יכולים להציע מועמדים – זה יצר מצב שהוועדה לא רק מאשרת מועמד אלא למעשה קובעת. הממשלה מציעה מועמדים הוועדה עצמה גם מציעה מועמדים ואז הוועדה מאשרת את ה3 הכי טובים בעיניה שאלו כמובן מי שהוועדה הציעה.

    Liked by 2 אנשים

  103. י.ד.,
    נתניהו מעולם לא היה ליכודניק מהסוג הישן (הוא לא חרותניק, קרוב יותר לליברלים של פעם). היחס שלו למערכת המשפט אינו אידיאולוגי אלא אינסטרומנטלי. שלושת המינויים הבולטים שלו, ניצן, ויינשטיין ומנדלבליט היו משפטנים מליגה ג. נתניהו סבר שיוכל לגנוב איתם סוסים אבל הם גנבו לו את המרכבה. היה לו פלירט קצר עם רפורמות כשמינה את נאמן אבל הוא חזר מיד לשורה כשתפרו את נאמן.

    Liked by 1 person

  104. י.ד.
    חסר פסקים שמאל קיצוני שיצאו מתחת יד ברק ושות'?
    למשל בג'ץ איחוד משפחות שנפל על חודו של קול (וברק קונן מרה על כך שלא עבר). רעיון שגם אנשי שמאל מתונים מתחלחלים ממנו .

    אהבתי

  105. משה,
    הויתור של נתניהו הותיר את היכולת של שר המשפטים למנות יועמ"ש כרצונו. כך מלמדים אותנו כל המינויים שבוצעו מאז. הבעיה שנוצרה היא חוסר יכולת לפטר יועמ"ש לא רצוי (נאמן תכנן לפטר את בן יאיר וזה הצליח לפטר את נאמן).
    מינויים תמיד היו עקב אכילס של נתניהו. בתקופת (חוסר) משילותו פרחה שיטת "ועדה בראשות שופט". אפילו את הדירקטורים של שלושת הבנקים הגדולים בישראל בוחרת ועדה בראשות שופט.

    Liked by 1 person

  106. י.ד.,
    אי אפשר ליחס לברק אסכולה שיפוטית/פילוסופית שמנחה אותו, אלא אם אגוצנטריות שייכת לקטגוריה הזו. "מלוא כל הארץ משפט והשופט (ברק והשיבוטים שלו) הוא המעצב את המשפט". ברק בלט ביכולתו האינטלקטואלית בקרב משפטנים ישראלים בני דורו ולכן זכה כאן להערצה וגידל יורשים (בעיקר יורשות). הוא לא סבל אנשים בעלי שיעור קומה בסביבתו ולכן חסם את דרכן של גביזון וכהן לעליון. הבעיה היא שהוא הצליח יותר מדי וכל נשיאי בית המשפט שבאו אחריו לא הצליחו להשאיר חותם

    Liked by 1 person

  107. לאבירם,
    כתבת:
    " נחום שחף פירסם השבוע שבידו הסרטים המקוריים של רצח רבין ותמונות הירי מפוברקות יגאל אמיר לא ירה בו. לנחום שחף יש הסטוריה של רחפן בנושא וכנראה כוח שכנוע רב.
    אורי מילשטיין כנראה מאמין לו כי יש לו מספר שיחות עם אנשים שונים וכולם טוענים טענות מוזרות על הרצח.
    האם יתכן שאירן מפעילה עלינו איזה נשק הזייה מסוג חדיש."
    ————-
    אני מעדיפה להאמין שההזיות, השכיחות מאוד לאחרונה בקרב המוני ישראליים, הן מתוצרת איראנית. ולא מתוצרת עצמית, בסיוע של "ידידותנו" (כמו תמיכה כספית של קרנות סורוס, ווקסנר פורד ושות').

    אורי מילשטיין סיפר שכנער בן 15 (?) רצה להציג בטקס יום העצמאות את מיתוס הגבורה הגדול ביותר של צה'ל (בתקופה זו) במלחמת העצמאות: שיירת הל'ה לגוש עציון. ככל שחקר ובדק יותר את מה שאירע – הגיע למסקנה שמדובר בפשלה צבאית איומה. פשלה שטויחה, והוצגה כגבורה, בכדי לטפח את דימויים של מספר בכירים. למרות המחיר המאוד כבד בעיניו של הטיוח: חוסר יכולת ללמוד מכישלנות, להפיק לקחים ולהשתפר.
    מאז ועד היום – שליחות חייו היא לחשוף את האמת על עוד ועוד פשלות צבאיות (בתקווה שהאמת תסייע לצה'ל ללמוד ולהשתפר).

    רוב בני האדם (ואני בכללם) נוטים להאמין לגירסה הרשמית / של הגורמים המוסמכים – אלא אם הוכח ההפך.
    מילשטיין, כמו גם המכורים לכל מיני תיאוריות קונספירציה, דווקא נוטים להאמין שהגירסה הרשמית בדויה – אלא אם הוכח ההפך.
    לכל הפחות, אורי מילשטיין מבטא נכונות להקשיב, ו"לגלות פתיחות" מחשבתית, לכל בעלי תיאוריות הקונספירציה הקשורים למערכות הביטחון. כולל תיאוריות קונספירציה הקשורות למלחמת יום כיפורים ולרצח רבין.

    לחובבי כל סוגי תיאוריות הקונספירציה מתווספים רבים בימין שמשתוקקים מדי להוכיח שלא "איש שלהם" רצח את רבין / שלפרס ולתומכי תהליך אוסלו היה מניע לרצוח את רבין ועוד ועוד.
    מכאן ש*אולי*, אם יציגו לי ראיות מאוד מאוד משכנעות שלא יגאל עמיר רצח את רבין אלא גורמים כלשהם בשב'כ, תתחיל להיסדק במעט אמונתי בנוגע לרצח רבין.

    אבל אני מודעת לכך שלא כל הפרטים הקשורים לרצח נחשפו לציבור.
    השב'כ מעורב בשתי פשלות מאוד קשות, שעד היום לא הוסברו בצורה מניחה את הדעת: הפשלות של היחידה להבטחת אישיים + הפשלות של היחידה היהודית שהפעילה סוכן מסית ומדיח.
    העובדה שהשב'כ (ואולי גם גורמים נוספים) מסתירים מידע. ובכך הם מספקים קרקע פוריה (מדי!) לכל המשתוקקים להאמין שהגירסה הרשמית בדוייה, החשדנים ומעלי תיאוריות הקונספירציה.

    Liked by 1 person

  108. חייל כתב "הויתור של נתניהו הותיר את היכולת של שר המשפטים למנות יועמ"ש כרצונו"
    מתוך ויקיפדיה על מינוי מזוז ליועמ"ש:
    היועץ המשפטי לממשלה 2004–2010
    בפברואר 2004 מונה מני מזוז ליועץ המשפטי לממשלה ה-11 של מדינת ישראל. בתחילה הוא לא היה אחד המועמדים למשרה. בעקבות פרשת בר-און חברון והסערה הציבורית שחוללה, מונתה ועדה ציבורית בראשותו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט מאיר שמגר, שעליה הוטל לבחון את כל הסוגיות הקשורות בתפקידו של היועץ המשפטי לממשלה. ועדת שמגר המליצה, בין השאר, שהממשלה לא תמנה ישירות את היועץ כפי שנקבע בחוק, אלא שוועדה ציבורית, חיצונית, תציע מועמדים לתפקיד ותבחן אותם – ואחר כך תמליץ על אחד או שניים מהם בפני הממשלה, שתוכל למנות לתפקיד רק את מי שהוועדה תמליץ עליו. בכך רוקנה ועדת שמגר מתוכן את סמכות הממשלה למנות את היועץ המשפטי לממשלה. הוועדה הציבורית שמונתה פסלה את המועמדים המועדפים של ראש הממשלה ושל שר המשפטים, עו"ד זהר ועו"ד טורבוביץ', ורק לאחר שהם ומועמדים נוספים נפסלו על ידי הוועדה, התאפשר מינויו של מזוז. בכך היה מזוז ליועץ הראשון שמונה בהליך שנקבע על-פי המלצות ועדת שמגר לבחינת דרכי מינויו של היועץ המשפטי לממשלה – באמצעות ועדה מקצועית בראשות שופט בית המשפט העליון בדימוס.

    Liked by 1 person

  109. משה,
    שלושת היועמ"שים האחרונים מונו על ידי שרי המשפטים. השיטה פשוטה. השר ממנה את הוועדה וזו בתורה מביאה לפני הממשלה רק מועמד אחד שהוא כמובן מועמדו של שר המשםטים

    אהבתי

  110. משה, לגבי הטענה שלי על עתיד הרפואה הציבורית אמרת "היחס שלי טענות המבוססות על ידוע וכדו' כבר ידוע.". אבל כאמור אני באמת *יודע*. לא המצאתי, אני מכיר רופאים אישית:

    https://www.ynet.co.il/health/article/hjm97bhch

    היום שביתת רופאים, המדינה מבקשת צו מניעה: "יותר מאלף בודקים רילוקיישן"

    אין לך מושג כמה רופאים עלולים לעזוב את הארץ.

    אהבתי

  111. אמחיה
    יותר מאלף בודקים רילוקשיין סביר שרק חלק שולי מהם יעזוב. לצערי, כי עזיבת אלף רופאים לא מוסריים רק תשפר את המערכת. הרופאים הבכירים בארץ מגבילים את מספר לומדי הרפואה בפקולטות, גורמים נזק רפואי אדיר ומצטבר. ואז הם עצמם עובדים הן ברפואי והן בפרטי ומרוויחים סכומי עתק. גם אם אלפיים רופאים יעזבו אין שום בעיה להביא רופאים מהודו עם רמה מקצועית לא פחות גבוהה, מוסר עבודה יותר גבוה ומחיר יותר זול. ביבי פעם הציע את זה אבל כמובן לא ביצע ביבי חזק בדיבורים ובאי עשיה אבל אתמול התברר שכשדוחקים את ביבי לפינה יש גם עשיה.
    בצלאל סמוטריץ' כאן מסביר היטב את הסימביוזה המושחתת המערכת המשפטית – האיגוד הרפואי.
    https://www.inn.co.il/news/608826

    Liked by 1 person

  112. אמחייה,
    ראשית, יש כ-30-35 אלף רופאים בארץ ואם רק אלף בודקים רילוקשיין – המצב סביר.
    הייתי שמח שאף אחד מהם לא ישקול רילוקשיין, ואני לא מעוניין שיביאו רופאים מהודו, כי אני מעוניין שהרופאים בישראל ישארו בישראל.
    עם זאת, אני באמת רואה כאן בעיה קשה מאוד של פוליטיזציה של המערכות. בהקשר זה של מערכת הבריאות.
    אין לי בעיה ש-100% מהרופאים ישתתפו בהפגות ויביעו את מחאתם, וזכותם של כל 100% מהרופאים לעבור למדינה אחרת – אבל כקבוצה (!!), כמערכת ציבורית, הם לא יכולים למחות כנגד הציבור (כי מרגע שהכנסת חוקקה את התיקון לחוק – זה הציבור).

    אפשר למחות כנגד הרפורמה אבל אתה כנראה לא רואה את האפקטים הצדדיים שמצטברים פה שהפכו את המקום לנשלט בידי אוליגרכיה לא-נבחרת.

    תחשוב על לאן הדרדרה המחאה הזאת, ועל-מה? על צמצום עילה (לא ביטול) שלא קיימת בשום חוק ונוצרה רק לפני 20-25 בפסיקה.
    ממה שאני רואה – יש כאן אליטה מפחדת. מפחדת על איבוד שליטתה !!!

    Liked by 2 אנשים

  113. ועוד הערה: רופאים ערבים אינם בשביתה הזאת. אולי הם לא מגיעים כי סגרו להם את המרפאה אבל הם לא מאיימים ברילוקשיין !!!

    איבוד הערכים המוחלט של הקבוצה שהייתה שותפה מרכזית בהקמת המדינה יילמד בעתיד בשיעורי ההיסטוריה.
    הצטמקותה של המפלגה הממלכתית הגדולה בימי קום המדינה לכדי מפלגת צימוק שמתאמצת לעבור את אחוז החסימה – מספר את כל הסיפור.
    מפלגה שמשרתת כיום את רק את הטכנוקרטיה וההון – הפוך לגמרי מפעילותה בימי קום המדינה – כאשר היא הציבה חזון גדול והתיימרה לדבר בשם כלל העובדים ולעזור לכל השכבות.

    רק כרקע – מה עשה בן-גוריון בשביתת הרופאים כשהוא היה ראש-ממשלה: https://www.davar1.co.il/401723/

    Liked by 1 person

  114. מצטרפת בחום להמלצת יאיר על מאבק קודם בין המעמדות בישראל.
    השביתה להגדלת פערי השכר בין המעמדות.
    סממנים מוקדמים לאליטיזם במחנה הישראלי הקרוי שמאל

    הבאתי מס' קטעים מהכתבה:
    ———-
    " … מחקר חדש של ד"ר אורי כהן ופרופ' אבי בראלי צולל אל שביתה נשכחת ב-1956, ושובר כמה מהמיתוסים על התהוות המעמדות בישראל …
    …..
    בספר מתארים כהן ובראלי את השתלשלות האירועים שהובילו לשביתה הנשכחת. אחרי שנים של קליטת עלייה וצנע, החלה בישראל הצעירה תסיסה בקרב המעמד הבורגני האקדמאי המתהווה, שדרש להגדיל את פערי השכר לטובת עצמו. פערי השכר אז היו זעירים במידה דמיונית בהשוואה להיום: רופא בכיר קיבל פי 1.8 בלבד מהפקיד ברמה הנמוכה ביותר (היום הפער הוא פי 10 ויותר).

    התסיסה הביאה להקמת ועדה בראשות יו"ר ועדת הכספים של הכנסת מטעם מפא"י, ישראל גורי, שהמליצה להגדיל את פערי השכר. אלא שהנהגת מפא"י בראשות בן גוריון דחתה את ההמלצות. אל הרופאים המוחים הצטרפו המהנדסים ועובדים אקדמאים נוספים, ויחד הם הכריזו על שביתה, שיצאה לפועל בפברואר 1956.

    "זו הייתה שביתה כלל מעמדית", אומר בראלי, "היא עסקה באופן בו מחולקת העוגה. הם רצו נתח גדול יותר, הם אמרו: 'תנו לנו ואל תתנו להם'".
    "הקבוצות האלה רצו להגדיל את הפער", מוסיף כהן. "הם אמרו: אנחנו רוצים להעלות את המשכורות פי כמה, ל-850-800 לירות. שאל אותם בן גוריון: מאיפה נביא את הכסף? הם אמרו: תדפיסו כסף, תעשו אינפלציה. הם רצו לערער את היציבות ביחסים החברתיים, לפרום את הקשר".
    ….
    ….
    מי היו המחנות במאבק הזה?
    כהן: "היו שלושה מחנות: המזרחיים, שהם מוקד הספר, היו באמת ובתמים חלשים. אפשר היה ליישם מדיניות של הרחבת פערים לטובת המעמד הבינוני האקדמי בלי לשאול אותם. הקבוצה השנייה אלה מי שהגנו עליהם – בן גוריון ויחד אתו גולדה מאיר, אהרון בקר, חיים הברפלד וההסתדרות. הנהגת מפא"י אמרה אז: אנחנו נשמור על הפער, על המינימום האפשרי וקצת פחות. במחנה השלישי היו האקדמאים, הבורגנות הליברלית".

    בראלי: "מה שאנחנו רואים פה זה מאבקים פנימיים בתוך תנועת העבודה, בין ממלכתיות סוציאליסטית לממלכתיות ליברלית. גם חירות, המפד"ל של אז והציונים הכלליים תמכו באקדמאים, אבל החלק הארי של המאבק היה בין מפא"יניקים. בן גוריון הוביל את המאבק הזה יחד עם ההסתדרות. למחנה הסוציאליסטי שלו היו בני ברית כמו נגיד בנק ישראל דוד הורביץ, פנחס ספיר ולוי ואשכול. הם לא היו אדוקים נגד פערים חברתיים, אבל הם נמנעו מהוצאת כסף ופחדו מאינפלציה".

    "השאלה מה יקרה עם המזרחים הייתה ויכוח בין האשכנזים"
    פרט מפתיע במחקר שלכם הוא שגם האופוזיציה משמאל, מק"י ומפ"ם, תומכת באקדמאיים ובהרחבת פערי השכר.
    בראלי: "מק"י ומפ"ם תוקפים את מפא"י מימין. למק"י אין הרבה נימוקים, אין פרוטוקולים של הישיבות שלהם. הם תמיד תוקפים את הממשלה ובעד שביתות. הם מתעלמים מזה שזאת שביתה למען הפערים. אבל בדיונים הפנימיים של הממשלה אתה רואה את נציגי מפ"ם לוחמים כמו אריות למען פערים חברתיים, וגם מסבירים למה. זה תיעוד מפליל לגמרי".
    ….

    כהן: "את כל השורשים של האליטיזם של מרצ ומפלגת העבודה היום רואים שם".

    בראלי: "השאלה מה יקרה עם המזרחים היא ויכוח בין האשכנזים. בכמה סימפוזיונים שמפא"י עשתה לקראת בחירות, עם נציגי המעמד הבינוני האקדמי, הכול יוצא החוצה". .. "

    Liked by 3 אנשים

  115. מזכיר את שלי יחימוביץ' שעשתה לעצמה תדמית של מצמצמת פערים כשזה הגיע לשכר השופטים שמקבלים הרבה יותר מעמיתיהם באירופה ובארצות הברית היא עמדה כחומה לצד השופטים.

    Liked by 1 person

  116. אסייג/אתקן מעט את דברי דלעיל. מבין 1000 הרופאים סביר שחלק מביניהם מוסריים שנסחפו בתבהלה. החלק הלא מוסרי יש בידם מסחטת כספים חלומית שהם יעשו הכל בכדי לא לסכן אותה ולו במעט. כמובן שהם לא חולמים לעזוב בגלל רפורמה משפטית עד הרגע שבו מסחטת הכסף שלהם אכן תלקח מהם ואז הם ירוויחו כמו רופא רגיל .
    מבין המוסריים חלק יעזבו ומהעוזבים חלק יסתדר טוב וחלק פחות טוב כדרכו של עולם.
    הקטע העצוב הוא שבעלי המסחטה לא יעזבו והם עושים את המלחמה על גבם רופאים תמימים שחלקם ישלמו את המחיר ועל גבי הציבור.

    Liked by 1 person

  117. משה אמרת "הרופאים הבכירים בארץ מגבילים את מספר לומדי הרפואה בפקולטות, גורמים נזק רפואי אדיר ומצטבר. ואז הם עצמם עובדים הן ברפואי והן בפרטי ומרוויחים סכומי עתק. גם אם אלפיים רופאים יעזבו אין שום בעיה להביא רופאים מהודו עם רמה מקצועית לא פחות גבוהה, מוסר עבודה יותר גבוה ומחיר יותר זול".

    שום דבר פה לא נכון.

    הרופאים הבכירים בארץ לא מגבילים את מספר לומדי הרפואה. מספר לומדי הרפואה מוגבל כי המשאבים מוגבלים. *יש* רופאים שמרוויחים סכומים נאים ברפואה פרטית. הם מיעוט שבמיעוט. רוב החבר'ה שמתנגדים למהפיכה מרוויחים גרושים ביחס למספר שנות הלימוד שהשקיעו (7 שנים לתואר ד"ר, אחר כך התמחות בין 3-5 שנים, אחר כך תת התמחות) ושעות העבודה המטורפות. אני יודע את זה כי אני מכיר אישית מספר רופאים. לגבי להביא רופאים מהודו זולים יותר וברמה גבוהה יותר, שיהיה לך בהצלחה. הרופאים שרוצים לעזוב הם *המצטיינים*. המוצלחים ביותר. מה שתביא מהודו (או לא) לא ידגדג את הקרסוליים שלהם. המהפיכה המשטרית גורמת לכך שאנחנו מאבדים את היתרון התחרותי שלנו.

    אהבתי

  118. יאיר אמרת "יש כאן אליטה מפחדת. מפחדת על איבוד שליטתה". לא, הם פשוט חוששים לחיות בדמוקטטורה ובצדק.

    לגבי הערבים, הערבים באופן כללי אינם במחאה, מדוע שהרופאים הערבים יהיו שונים?

    אהבתי

  119. חבר'ה הפור הופל ואנחנו באירוע מתגלגל. בשנים הקרובות ישראל תהיה בהתדרדרות בהרבה מובנים. בצד החיובי אפשר להגיד, כמאמר הקללה הסינית, שאנחנו חיים בזמנים מעניינים.

    Liked by 1 person

  120. אמחיה, מה אתה אומר בית המשפט יורה על פיזורה של הכנסת בעוון שימוש לרעה בכובעה כסמכות מכוננת? יאסור על הליכוד לרוץ בבחירות הבאות כמפלגה לא דמוקרטית?

    אהבתי

  121. י.ד. ברור לי שאתה עוקץ. אבל אני אענה ברצינות. טכנית נתניהו אשם בניגוד עניינים. הוא התחייב בפני בית המשפט לא לעסוק במהפיכה המשטרית – שבסופו של דבר תאפשר לו למנות את שופטי העליון שידונו בעניינו – ובכל זאת עוסק בכך לפני ומאחורי הקלעים. מה יעשה בית המשפט אין לי מושג, אני אישית לא הייתי מדיח אותו על הענין הזה.

    אם הייתי בית המשפט יכול מאוד להיות שהייתי פוסל חוקים מסויימים (חוק הנבצרות למשל) או שינויים בחוקים (עילת הסבירות). הייתי מחזיר למשל את עילת הסבירות לכנסת ומבקש ממנה לנסח חוק מאוזן יותר שלא יפגע באיזונים ובבלמים. ספציפית הייתי מוודא שהנוסח הסופי מאפשר למשל לחייב את לוין לכנס את הועדה למינוי שופטים.

    לגבי פיזורה של הכנסת לדעתי אין לבית המשפט סמכות, אבל הוא בהחלט יכול להביא למשבר חוקתי בכך שיפסול חוקים או יישנה אותם כאמור. משבר חוקתי יכול גם להווצר אם למשל בית המשפט מוציא פסק "עשה" נניח ללוין לכנס את הועדה, ולוין מסרב, בדומה למה שקרה כאשר יולי "צו מצפוני" אדלשטיין סירב להכיר בתוצאות הבחירות.

    לגבי פסילת הליכוד, רעיון משעשע אבל בית המשפט פוסל רק במקרים מאוד קיצוניים וזה לא המצב. בית המשפט לא יפסול אפילו את בנגביר או הציונות הדתית למרות שהם אלה שמובילים את המהפיכה, פשוט כי הם לא עשו שום דבר שמצדיק פסילה.

    Liked by 1 person

  122. אמחייה,
    יש לך טעות נפוצה.
    שמחה רוטמן מעניק לקואליציה את מרצו וכישוריו לטובת קידום הרפורמה (הוא כמובן לא היחיד), אבל המנוע האמיתי לרפורמה אלו מצביעי הליכוד.
    הדתיים שרוטמן מייצג – לא מרוצים מהמצב אבל היו ממשיכים להתלונן בשיחות חברים או בקבוצות הוואטסאפ שלהם. אצלהם המניע הוא אידיאולוגי והשיח הוא אודות השתלטנות של מהפכת ברק ושלטון השופטים.
    מי שהכי מעוניין ברפורמה אלו מצביעי הליכוד שמבחינתם הם נמצאים תחת המגף של האליטות, והם רואים בשופטי העליון כמייצגי האליטה. עבורם הסיפור הוא עמוק הרבה יותר. הם אלו שהכי רוצים את הרפורמה. הם מובילים אותה והם הלחץ על נתניהו לקדם אותה. לא בן-גביר או הציונות הדתית.

    Liked by 1 person

  123. יאיר
    לדעתי אתה חצי צודק. מצביעי הליכוד מאוד בעד הרפורמה אבל מאידך הם מאוד מכבדים את נתניהו ואילולי הלחץ של בן גביר והציונות הדתית הרצון של מצביעי הליכוד לא היה מתורגם ללחץ על נתניהו.

    Liked by 1 person

  124. הם מכבדים את נתניהו אבל בנושא הרפורמה הם לא יוותרו בקלות.
    הלחץ של הציונות הדתית, ובעיקר של בן-גביר, הוא עניין מקומי שאירע אתמול ובהזדמנויות נוספות, אבל האנרגיות הן ליכודניקיות במובהק.

    Liked by 1 person

  125. יאיר הטענה שלך לא עולה בקנה אחד עם ההרכב הדמוגרפי של ההפגנות בעד המהפכה המשטרית, שם יש לפחות 50% כיפות ואולי יותר. גם ההסעות להפגנות מגיעות בעיקר ממעוזים דתיים לאומיים או חרדליים. את הליכודניק הממוצע המהפיכה מעניינת כקליפת השום, ואלה שתומכים בה עושים את זה מתוך מניעים של מחנאות.

    הראיתי בעבר שהמהפיכה המשטרית בכלל לא הייתה בתעמולת הבחירות של הליכוד, ובטח לא במצע שלו (פשוט כי לא היה מצע). אפילו אמיר אוחנה הודה שהוא שמה על הרפורמה של לוין רק כשהיא הוצגה.

    אהבתי

  126. אמיחיה , פייק ניוז.
    אמיר אוחנה הסביר באותו ראיון עם קובן שהוא הופתע מהאקט הנקודתי של ההצגה אבל הם דיברו על זה בליכוד כל הזמן פשוט את הקטעים הללו הוציאו משום מה בעריכה.
    (גיא זוהר מחזיר אותם לחיים בקטע למטה)
    אמיחיה, הראית שלא דיברו בכלל על הרפורמה בזמן מערכת הבחירות?
    אוחנה עצמו הסביר את הסעיפים לרפורמה בטלביזיה בזמן מערכת הבחירות. אוגוסט 22.

    אז אמיחיה
    על שנאמר : אני לא מאמין בזה.
    תוכיח לי שאני טועה ואני עדיין לא יאמין בזה.

    Liked by 3 אנשים

  127. בהזדמנות זו עוד אחד הפייקים שרצים הוא שיריב לוין הודה שהרפורמה בגירסתה הראשונית מביאה לדיקטטורה.
    האם יריב לוין אמר זאת?
    על הטענות שממשלה ממנה שופטים זה שופטים של הממשלה וזה דיקטטורה טען יריב לוין בכהונת ממשלה אחת פורשים כמה שופטים והממשלה ממנה את מחליפיהם שזה בערך 4 שופטים והיות והממשלה לא ממנה את כל השופטים זה לא דיקטטורה היות ואת כלל השופטים ממנות ממשלות שונות.
    ואז עולה השאלה ומה יקרה אם כל השופטים יגיעו לפרישה באותה ממשלה (מקרה עם סבירות אפסית) על זה אמר יריב לוין שזו אכן דיקטטורה. ועל זה הוא הוסיף תיקון ברפורמה שאם פורשים מספר רב של שופטים באותה ממשלה הממשלה תוכל למנות מספר מוגבל.

    Liked by 2 אנשים

  128. בגצוקרטיה אז הזכירו את המהפיכה המשטרית באיזה ראיון נשכח? אני הראיתי שבכל התעמולה של הליכוד דיברו על ביטחון, כלכלה וכיו"ב. המהפיכה הייתה אולי באיזו קרן זווית, אולי בשיחות פנימיות של הליכוד כפי שאוחנה אמר, אבל בוודאי לא הנושא המרכזי – ולמעשה הכמעט יחיד – כפי שהיא היום.

    הנה מה שכן דיברו עליו, בתגובה הזו וכן תיקון בתגובה הבאה:

    האג'ה השחורה פועלת בכנסת

    אני אעתיד משם את מה שכתבתי:

    serenity

    לגבי הבטחות בחירות של הליכוד: https://twitter.com/MarkZlochin/status/1641537621074518027

    לגבי משימות הממשלה – אחרי ההשבעה: https://twitter.com/BarakHer/status/1641473034274914304

    כאמור אין פה רפורמה משטרית. אם הייתה, החביאו אותה היטב.

    סליחה, הלינק הנכון למשימות הממשלה: https://twitter.com/harnevo/status/1641444787260895232

    1. סיכול הגרעין של איראן
    2. לפתח את תשתיות המדינה
    3. להרחיב את מעגל השלום
    4. שקט, בטחון אישי, משילות
    5. יוקר המחיה

    אהבתי

  129. אֲחִיתֹפֶל הַגִּלֹנִי הגירה מהארץ לא מתרחשת ביום אחד. חלק מהרופאים בהחלט יעזב, וחלק מראש לא ישאר כאן אחרי הלימודים אלא ימצא מקום בחו"ל לסטאז' או התמחות וכבר יישאר שם. זה יתרחש טיפין טיפין בשנים הקרובות. אמרתי כבר, אנחנו באירוע מתגלגל.

    Liked by 1 person

  130. אמחייה , בפריימריס הדמוקרטי של הליכוד הדמוקרטי (ראית הפרימרייס אצל הצדיק דמוקטטור ליברמן ? הפוסטמודניסט דמוקטטור לפיד ? גאון הדור גנץ ?) נבחר יריב לוין במקום הראשון (!)שהאג'נדה היחידה שלו עשרות שנים.היא רפורמה במערכת המשפט. לא בטחון אישי ומדיני, לא התיישבות , לא יוקר המחייה. אז לטמעך לא הדגישו את מספיק?
    אתה מתכוון הדגשה בקמפיין ובמטרות במובן שרבין הדגיש את הסכמי אוסלו(אישית הייתי בעד ולא עוד)? ששרון הדגיש את ההתנתקות (אישית הייתי בעד) ? שבנט הדגיש לבוחריו שהוא יצטרף ללפיד ועבאס(אישית הייתי בעד ממשלתו) ?

    Liked by 2 אנשים

  131. לגבי ההגירה, מה יהיה הרקע להגירה? מה יגרום לה? כיצד הרפורמה משפיעה על חיי האדם הלא-פשוט? כיצד אני כרופא אסבול מהחלטות הכנסת הממשלה השרים?
    אם הממשלה תחליט מחר ליבא רופאים בג"ץ לא יוכל למנוע ממנה. בעצם, האם יש להניח מראש שהחלטות בג"ץ
    יטיבו עם הרופאים ושל הממשלה ירעו?
    הסיבות היחידות שאנשים ירדו מהארץ בעבר היו כלכליות.
    מדוע כך לגבי ההיטק ועולי ברית המועצות? סליחה אבל אתה מדבר בסבירות, סביר שישפיע ואני מבקש קונקרטי.

    אהבתי

  132. איך אמר לפיד (שאתה טוען שאינך אוהב אותו אך סוג הטיעונים שלכם דומה).

    "אלה היו אנשים אחרים ,בזמנים אחרים"
    להם מותר לומר דבר ולעשות ההיפך
    לליכוד אסור לא להדגיש את מספיק לטעמך.

    הרומאים כבר עלו זה ואין חדש תחת השמש :ראה ערך
    "מה שמותר ליופיטר אסור לשור'

    Liked by 1 person

  133. נקודה בסיסית בעניין האם הליכוד רימה את בוחריו.
    אך ורק בוחרי ליכוד יכולים לטעון לרמאות. כלומר גם אם נניח שבאמת הליכוד לא דיבר בכלל על הרפורמה לפני הבחירות אם בוחרי הליכוד לא רואים בכך רמאות כלפיהם אז אין כאן רמאות.
    לכן כל הדיון האם הליכוד דיבר על זה קודם הוא חסר משמעות לפני שמראים שבוחרי הליכוד רואים בכך רמאות.

    האם בוחרי הליכוד רואים ברפורמה רמאות?
    אז כל אחד לפי מה שהוא סומך על הסקרים – בכל אופן הם אומרים חד משמעית הפוך.
    הנפילה של הליכוד בסקרים לא באה אחרי הצגת הרפורמה ועיקרה גם לא אחרי תחילת המחאות. הנפילה העיקרית בסקרים באה אחרי שנתניהו גנז את הרפורמה.

    Liked by 1 person

  134. משה , רק להוסיף שאסור לשכוח שתופעת האנוסים(*) גולשת לסקרים. אני מניח שיש לפחות מנדט, שניים כרגיל שמפחדים לומר שהם בעד מפלגות ימין בסקר שהם חושבים שהוא כביכול אנונימי. בטח גם יש אולי עוד מנדט שנים (כמעט כרגיל) שרוצים להטעות את התקשורת ויש אולי עוד מנדט שניים שכשמגיעות הבחירות הם חוזרים הביתה למרות תחושות אחרות בזמן סקר שאינם מחייבות.

    (*) אני לא מדבר רק על אקדמיות , מקומות עבודה, משפחות וכו'… שהם כביכול ליברליות עד שהן נהיות דמוקטטורות משתיקות ומחרימות כשמציגים דעות ימניות (ואפילו חלקיות).
    דוגמא אישית – אני רואה השבוע הפטריוטים בכיף. אוי!, אוי! ,אוי!
    פתאום נכנסת השכנה ואני ישר מעביר ל13.
    מדוע ? אני אישית לא מפחד ואפילו הייתי שמח לעצבן אותה אבל אני כבר בוגר ולא רוצה לסבך את החיים של אשתי והילדים סתם.

    Liked by 3 אנשים

  135. רק הערה לויכוח בין אמחייה לבין קבוצה (מלוא הערכתי ללוחם ברבים) לגבי השאלה:
    האם בוחרי הימין ידעו *לפני* הבחירות על הכוונה לבצע רפורמות במערכת המשפטים ותמכו בכך,

    השאלה הבסיסית היא לאיזה ערוצי תקשורת האדם חשוף ועל איזה הוא מעדיף לפסוח.

    אך סביר שבערוצי התקשורת האנטי – ימניים (ערוצים 11, 12, 13 + גל'צ ורשת ב' + ידיעות, מעריב והארץ) לא דנו בשאלה האם רצוי לבצע רפורמות שכאלו, ואם כן איזה.
    אבל *לפני הבחירות* הנושא נטחן (אולי אפילו עד זרא) בערוצי התקשורת הפרו -ימנים / דתיים (ערוץ 14 + גלי ישראל + מקור ראשון, בשבע ..). כמו גם בכנסים שערכו המתמודדים בפריימריס של מפלגת הליכוד

    אני מניחה שלפני הבחירות אמחייה לא נחשף ממושכות לערוצי תקשורת פרו – ימניים / דתיים, וגם לא לדברי הרצים לפריימריס בליכוד, והופתע קשות.
    מכאן ביטחונו בהפתעה שהנחיתה מסיבת העיתונאים הראשונה שערך יריב לוין על מצביעי הימין.

    Liked by 2 אנשים

  136. בגצוקרטיה הנה 3 המקומות הראשונים בפריימריס:

    1 יריב לוין 47995
    2 אלי כהן 43495
    3 גלנט יואב 41529

    כולם בחרו ביריב לוין, אלי כהן וגלנט כי… הם פשוט נתפסים כאיכותיים יותר.

    הנה ההמשך:

    4 אמסלם דודי 38081
    5 אוחנה אמיר 37689
    6 קיש יואב 34582
    7 ברקת ניר 34454

    זה שהרבה חברי ליכוד בחרו בלוין, זה לא אומר שהמהפיכה המשטרית היא הסיבה. זו תיאוריה שלך.

    אהבתי

  137. משה הליכוד ירד בסקרים אחרי האירועים הכלכליים והבטחוניים. שום קשר למהפיכה המשטרית כי, כמו שאמרתי, היא לא מעניינת את מצביע הליכוד השכיח.

    אהבתי

  138. אמחיה
    מקבל את הערתך שאת הירידה בסקרים אחרי גניזת הרפורמה אפשר לפרש שזה בגלל אירועים הכלכליים והבhטחוניים ויש מקום לטעון שהסקרים לא 'מראים את ההפך כפי שכתבתי' אבל עדיין הם כן מראים שבוחרי הליכוד לא רואים רמאות ברפורמה.

    אהבתי

  139. אמחייה , מתוך כ140 אלף מתפקדי הליכוד
    58% הצביעו בפריימריז;
    הקלפיות נסגרו: כ-79,735 מצביעים הגיעו לקלפי כדי לממש את זכותם להצביע.
    כלומר יריב לוין קיבל 60 אחוז מכלל ההצבעה
    מול 55 אחוז מקום שני 52 שלישי. 45 רביעי.
    הייתי אומר זה מקום ראשון מובהק.

    גם הכתבת כאן בגלובס (אז לא תוכל לטעון ברצינות שמדובר ב"שופר ביביסטי" ושמדובר רק בתיאוריה שלי) כותבת כאן באוגוסט 22 לפני הבחירות.
    "אם אפשר לאפיין את החמישייה הפותחת החדשה בליכוד, אפשר לדבר על מי שהציבו את תיקון מערכת המשפט בראש סדר היום וכן טענו לרדיפת נתניהו באמצעות המשפט נגדו. מדובר גם בכמה מתומכיו המובהקים ביותר של נתניהו בשנים האחרונות, בעיקר יריב לוין ואמיר אוחנה."

    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001421173

    כבונוס קבל מאותו עיתון
    את דעתו של אמנון רובינשטיין (מרץ) על מוסד היועץ המשפטי –
    "פעם אמרתי שהיועץ המשפטי לממשלה דומה ללואי ה-14, מכיוון שאין שום מגבלה על סמכותו, והוא בעצמו קובע את גבולות סמכותו. אבל אז נזכרתי שללואי ה-14 היתה מועצת אצילים, שמדי פעם הוא היה מתייעץ איתם. ליועץ המשפטי אין אפילו את זה".
    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000513345

    Liked by 2 אנשים

  140. ממליץ על תגובה 58 בתגובות לטור של דנקנר במעריב. די ברור שנכתב ע״י ליכודניק.
    רק חרשים לדברי אחיהם לא שמעו את צעקתם ותלונתם זה שנים רבות. חבל.

    אהבתי

  141. הליכוד ירד שעה שהשמאל עלה בשקרים, טעות פרוידיאנית, בסקרים, היות ששמרנים רוצים שקט.
    המהומות הן בערך עמו מסע הרס של להפמיליה לשחרר לחצים אחרי הפסד ביתר ירושלים. מצביעי הליכוד לא ציפו לרעש והמולה שכזו בעקבות הרפורמה ורובם לא מבינים שזו תולדה של התבוסה בבחירות של השמאל.
    סליחה שניצחנו.
    הדבר המשונה הוא שאחת הצורות להציג את זה זה סיגנון נאום צ'חצ'חים. כשאתה אומר שהערבים נוהרים באוטובוסים אתה גזען, כשטיס מתנשא על הטכנאי זה מובן וטבעי.

    Liked by 1 person

  142. יאיר ,
    התחלתי עם כתבה מ2009.
    המשכת עם דנקנר מ2007
    אז אני משווה ומעלה:
    חשין על ברק: "הוא מוכן שיתפוצצו 30-50 אנשים אבל שיהיו זכויות אדם"
    יובל יועז
    24 במאי 2006
    "השופט אהרן ברק מוכן שיתפוצצו 30-50 אנשים אבל שיהיו זכויות אדם. אני לא מוכן. הוא חושב כך, אני חושב אחרת. לשמחתי הרבה אני הייתי ברוב" – כך אומר השופט בדימוס מישאל חשין בראיון למוסף "הארץ" לרגל סיום כהונתו בבית המשפט העליון. דבריו של חשין מתייחסים לפסק הדין של בג"ץ בעניין התיקון לחוק האזרחות שניתן לפני כעשרה ימים בהרכב של 11 שופטים. שישה שופטים, ובראשם חשין, החליטו לדחות את העתירות ולהשאיר על כנו את התיקון לחוק האזרחות האוסר על איחוד משפחות של פלשתינאים עם ערבים אזרחי ישראל; זאת לעומת דעת מיעוט של חמישה שופטים,
    https://www.haaretz.co.il/misc/2006-05-24/ty-article/0000017f-ef2e-dc28-a17f-ff3f68310000

    Liked by 1 person

  143. עמחייה מה גרם לך לחשוב שרוב בוחרי הליכוד לא מתענינים ברפורמה? תשאל את מצביעי השמאל ולא מעטים מהם יתכתכו (מלשון תוכי) "צריך תיקון שמגביל את כוח השופטים אבל לא כזה"

    אהבתי

  144. בגצוקרטיה המוני ליכודניקים הצביעו לכל מי שצעק "תופרים תיקים!". הרפורמה לא עניינה אותם, לא לכאן ולא לכאן, בדיוק כפי שהראיתי למשה שהסקרים הראו ירידה לליכוד בעקבות המצב הבטחוני והכלכלי. הרפורמה לא משפיעה על הסקרים לא למעלה ולא למטה כי זה לא מענין אף אחד.

    אהבתי

  145. יאיר, אמנון דנקנר היה קרנף עוד באירופה. שמתי לב שלאנשים יש נטייה לשנות את דעתם בהתאם לבעל המאה, באופן מוזר.

    אהבתי

  146. "המוני ליכודניקים הצביעו לכל מי שצעק "תופרים תיקים!". הרפורמה לא עניינה אותם" יש כאן סתירה פנימית. הצבעה למי שצועק "תופרים תיקים" אינה הצבעה עבור נושא ביטחוני או כלכלי – היא הצבעה עבור תיקון במערכת המשפט.
    (והערה: מה שהראת הוא שהיות ועם גניזת הרפורמה באה בד בבד נסיגה כלכלית ניתן גם להסביר שהסקרים הראו ירידה לליכוד בעקבות המצב הביטחוני והכלכלית פתיחת אפשרות זו כמובן עדיין אינה הוכחה שזו האפשרות הנכונה)

    Liked by 2 אנשים

  147. משה מקבל את ההערה שלך. אכן קשה לדעת אם הירידה בסקרים היא בעקבות הגניזה *הזמנית* של רפורמת נתניהו-רוטמן-לוין או בגלל הבטחון והכלכלה.

    אתה גם צודק שבגדול הרבה חושבים שיש תפירת תיקים ולכן צריך לתקן את מערכת המשפט. אבל העניין הוא שרפורמת נתניהו-רוטמן-לוין היא רפורמה אחת *ספציפית*. אני בספק אם אחוז גדול מהמצביעים בפריימריז לליכוד או בבחירות לכנסת היו מעורים בפרטי הרפורמה בעת ההצבעה. לדעתי אפילו תומכי תיאוריית תפירת התיקים היו חיים גם עם רפורמות אחרות, פחות קיצוניות.

    אהבתי

כתיבת תגובה