מידות רעות של העבר

בהמשך לפוסט של מידות טובות של העבר צריך גם להתייחס למידות הרעות של העבר (שבחלקן עדיין איתנו). למזלי צייצן בשם אופניק עשה מקצת מהעבודה בעצמו ולא נותר לי אלא להעתיק:

"הפוליטיקאים החרדים הם בעיקר המשך ישיר של העסקונה השטעטלית המשמרת את כוחה ואדישה לצרכי הציבור , מהסוג המבאס שתרם דמויות נבלים כה רבות לספרות ההשכלה ..

נניח,

  • אלה ששולחים לצבא הצאר ילדים של אחרים,
  • אלה שפוסלים כשרות של סחורה או עסק של אדם כי יש להם מקורב שמתחרה בו,
  • אלה שעושקים גר, יתום ואלמנה.."

ואני מוסיף:

  • אלו שמעדיפים מיסים עקיפים על העניים כמו מיסי הבשר של הקהילה במקום מיסים ישירים על העשירים.
  • אלו שפועלים באלימות אחד נגד השני (ודוגמא לדבר רדיפות החסידים אלו את אלו)
  • אלו שמקדמים קרובי משפחה על חשבון טובת הכלל

במובן מסוים מדינת ישראל היא התקוממות נגד המציאות הזו אבל מסתבר שיש איזה יסוד שעדיין ממשיך מהגלות גם במדינה היהודית.

(וזה מבלי להתייחס לשאלה עצמה של הגיור אם להיות ממלכתית או מבוזרת)

4 תגובות בנושא “מידות רעות של העבר

  1. יש לזה שם אגב: נפוטיזם או פרוטקציוניזם.

    ומה זה קשור לגיור אם יורשה לנו לשאול פה ? ואם יש מחלוקת לגבי גיור, אז שאלת הביזור היא לא המרכזית אגב. אלא, האם רק אורתודוקסי, או גם זרמים אחרים ביהדות. כי יש כאלו שגורסים, שאפילו יהיה אורתודוקסי הגיור, צריך להיות רק ממלכתי אורתודוקסי. לא מופרט או מבוזר ( כפי שעכשיו אם נושא הכשרות, בעקבות ממשלת השינוי). מתנגדים אפילו לגיור של רבני צהר וכו…..

    להתראות

    אהבתי

  2. א. לא ברור לי הבסיס העובדתי לטענה שהתנהגות של הפוליטיקאים החרדים בהווה ו/או של "העסקונה השטעטלית" בעבר – כל כך שונה מהתנהגות של עסקנים פוליטיים בארצות /במגזרים / בתקופות אחרות?
    למיטב ידיעתי, שחיתות, פרוטקציוניזם ונפוטיזם אינם זרים לחלוטין (וגם לא היו זרים בעבר ומאוד סביר שלא יהיו זרים בעתיד) לאף קבוצה אנושית.

    האם קיימות איזשהן ראיות שבמגזר החרדי בהווה או בגטאות היהודים בעבר – תופעות שכאלו שכיחות יותר או חמורות יותר (מקבוצות השוואה רלוונטיות)?
    *אם אין* ראיות שכאלו: אני בוחרת להאמין שמדובר בדעות קדומות על חרדים ובסטריוטיפים.

    בנוגע לקבוצות השוואה רלוונטיות: אני זוכרת, אם כי מאוד במעורפל, את הטענה שכל בני התרבות החומלים והנדיבים (שכמותנו) נמצאים בסה'כ במרחק של X ארוחות מהתנהגות של ברברים אכזריים.
    אני מאוד רוצה להאמין שגם אם ארעב לא אאבד את צלם האנוש שבי – אך כלל איני משוכנעת שזה יהיה המצב אם גם ילדי יסבלו מרעב קשה ומסכן חיים.
    העוני והמצוקה הקשה בשטעטלים היהודים במזרח אירופה, וחרדות התמיד שלהם מהתפרצות פוגרומים או תקנות גירוש, יכולים לספק שפע נימוקים להקלה בעונש. ללפחות חלק מההתנהגויות האכזריות של עסקניהם.
    גם כיום – נדמה לי שהיבשת הענייה ביותר היא גם המושחתת ביותר והאכזרית ביותר – אפריקה. למרות שברור שקיום המתאם אינו מעיד על כיווני הסיבתיות.

    ###############

    ב. אני חולקת על הטענה, המשתמעת מפוסט זה, שיש להפוך את כל המיסים העקיפים (על הוצאות. כמו מע'מ המוטל על כולם, כולל על עניים) למיסים ישירים (על הכנסות. כמו מס הכנסה שנגבה רק מ "העשירים").

    נימוקים:

    1. כל מעלימי המס /"העובדים בשחור" וכל אלו שמתפרנסים מפשיעה כלכלית – משלמים אך ו*רק* מיסים עקיפים.
    מוכרים מדי הסיפורים על בעלי וילות וציי מכוניות יוקרה – שנמצאים ברשימות מקבלי הבטחת הכנסה מהביטוח הלאומי, וזכאים להנחות מפליגות מארנונה לרשות המקומית. לפחות שישלמו משהו.

    2. עצם הפעלת מנגנון דיווח וגבייה – פועל לצמצום היקף השווקים השחורים (בישראל – היקף הפשיעה החקלאית והעלמות המס בשוק הפירות והירקות, הפטורים ממע'מ, גבוה מהעלמות המס בשאר תחומי המזון).

    3. עלויות הגביה של מיסים ישירים (כמו מס הכנסה ומיסי ירושה) גבוהים ביותר. כולל עלויות הפעלת יחידות מחקר מיוחדות. עלויות הגבייה של מיסים עקיפים – די נמוכות. מכאן שהפער בין הסכומים שנגבו מאזרחי המדינה (ברוטו) לבין הסכומים שנכנסים לקופת המדינה (לאחר קיזוז עלויות הגבייה)

    4 ככל שהמיסים הישירים על הכנסות ועל ירושות גבוהים יותר – כך גוברת המוטיבציה להעלים הכנסות /למצוא פרצות חוקיות ומנגנוני"תיאומי מס" ו/או להוציא עסקים וכספים מהמדינה ו/או פוחתת המוטיבציה לעבוד קשה יותר ולהרוויח יותר . מכאן שיש גבול עליון לגובה המיסים הישירים שכדאי למדינה לנסות לגבות.

    Liked by 1 person

  3. סוג של חזרה למידה טובה של העבר:

    להקות זמר שטרחו לשיר בהרמוניות קוליות.

    במקרה זה: נעמי שמר ולהקת הגשש החיוור כשעדין היו צעירים ורעננים.
    הקלטה מ 1978.

    יתכן ואמינותם משתווה לזו של אביגדור ליברמן, הנוהג לענות לשואלים בשלומו: "הכל דבש".
    אבל הם, בניגוד לליברמן, מעוררים נוסטלגיה וגעגועים לעבר.

    בכל מקרה, שתהיה לך שנה טובה.

    Liked by 1 person

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s