אירוניה היסטורית

זו תהיה אירוניה היסטורית מטורפת אם בסוף המהפכה המשפטית תתרחש בגלל הוונדטה האישית של אפי נווה כיושב ראש לשכת עורכי הדין נגד שי ניצן והמערכת המשפטית. הצדק הפואטי פה יהיה פשוט מדהים. בלי להעביר חוקים חדשים. ניצחון של אפי נווה ובחירה ביוסף אלרון כנשיא בית המשפט העליון ברוב רגיל תשיג את המטרה ותאפשר שינוי פניו של בית המשפט העליון במכה אחת. מעניין יהיה לשמוע את כל השמאלנים מדברים אחרי כך.

65 תגובות בנושא “אירוניה היסטורית

  1. אני מתקשה להיות כל כך אופטימית.

    אני משערת שהוונדטה האישית של אפי נווה ושות' מול שי ניצן ושות' – תסתיים בדומה לוונדטה האישית בין המו'ל המהולל עמוס שוקן ושות' לבין השר לשעבר (ולעתיד?) גדעון סער ושות'.

    על פי החשיפה אתמול של איילה חסון בערוץ 11:
    עיתון הארץ ימנע לפרסם תחקירים קשים על מעללי גדעון סער, ובתמורה גם גדעון סער ימנע מלהפיץ סרטונים שהיו עלולים להביך עד מאוד את מו'ל "כלב השמירה של הדמוקרטיה הישראלית".
    למרבה הפלא, היועצת המשפטית לממשלה, ש*במקרה* מונתה ע'י גדעון סער, גם לא תיפתח בחקירה על הסחיטה באיומים שבה מעורב שר לשעבר.

    עלי להודות שלמרות נטייתי לבחור דווקא בתסריטים הפחות אופטימים, בכדי לצמצם את אכזבותי – לאחרונה השיטה שלי נכשלת. אפילו אני לא צפיתי את התנהגותה של גלית דיסטל אטבריאן.
    אמנם ציפיתי להחלטות ולמינויים מאוד תמוהים מכל מיני נציגי ש'ס, אך לא מאחת הח'כיות הבודדות שיצאו להגנת הרפורמה במערכת המשפט.
    אפילו איני מסוגלת להסביר את הסיבה לאכזבתי מעוד שרה של הליכוד.

    אהבתי

  2. אין לי מספיק דעה בנושא המינוי של דיסטל, אבל כמה ציטוטים של המנכ"לית המיועדת:
    "אני מודאגת מאוד מהרפורמה המשפטית. היא מוגזמת ביותר. היא לגמרי יכולה לקחת אותנו למקומות מסוכנים שבהם זכויות אדם בישראל יישחקו. עם זאת אני מבינה שצריכים להיעשות שינויים במערכת ואין ברירה אלא לקדם אותם".

    "אנחנו לא שמרנים וגם לא פרוגרסיביים, אנחנו לא מפחדים מהקרן החדשה וגם לא מקהלת"

    "אנחנו מוטרדים מהשחיקה של הדמוקרטיה, גם מימין וגם משמאל. אנחנו מוטרדים גם כשהיהדות הופכת לפולקלור לצד כריסמס והאלווין. אנחנו מוטרדים מכפייה דתית וגם מכפייה חילונית ועיוורון ליברלי"

    "אנחנו לא אוהבים את שכרון הכוח של הממשלה הזאת בשבועות האחרונים וגם לא את אלה שחושבים שהמדינה שלהם וגנבו להם את המדינה, ורק הם ה"נכונים" ואם לא הם אז אף אחד".

    "אנחנו רוצים שהילדות והילדים יגדלו בחברה שיש בה יותר אפשרויות מאשר 1 או 0 ויוכלו לגדל כאן את הילדים שלהם בכל משפחה שיבחרו ועם יותר אפשרויות מאשר כן ולא, שחור ולבן … בלי לפגוע במשפחות אחרות, בלי הורה 1 והורה 2 וכן עם אמא ואמא או אבא ואבא (מבלבל אבל קל מאוד טכנולוגית), בלי בושה ובלי (יותר מדי) גאווה".

    "במקום מזרח תיכון חדש, אנחנו צריכים שגם האסלאם וגם היהדות יהיו כאן קצת יותר דומים למרוקו".

    "אנחנו לא רוצים ראש ממשלה חשוד בפלילים או שרים עם הרשעות, אבל גם לא רוצים שלטון של קבוצה אחת שיודעת מה טוב לכולם ורק היא הדמוקרטיה והיא הממלכתיות וכל דבר הוא אספסוף".
    https://www.makorrishon.co.il/news/610925/

    זה בעיני טקסט של יאיר לפיד.
    הטקסטים הללו הם בקו הדק של בין להיות "גם וגם" (הפריה) לבין להיות "בלא כלום" (עקרות).
    את לפיד אנחנו מכירים שנים רבות ולכן אפשר להכניס אותו לצד של "כלום", אבל גם הטקסט שלה יכול להיות שם. אני לא מכיר אותה מספיק בכדי לקבוע.

    מה שכן אני מבין זה, שהטקסטים הללו הם בדיוק מה שדיסטל מאמינה בו – מין רקיחה של הכל בכל. זאת תפיסה שמנסה לרבע את המעגל בכל מחיר, סוג של "או סיירת או ניירת" שכמעט תמיד התוצאה הסופית זה ניירת.
    לא בשבילי.

    Liked by 2 אנשים

  3. אצל מוזס וסער זה לא היה ממש רגשי. פה רגשות הנקם קצת יותר חזקים.
    היה לנו השבוע בעבודה תרגיל של דואר דיוג שבו כל אחד קיבל הודעה על בונוס
    מהמייל של היו"ר. לא לחצתי על הקישור אבל אני מודה שלכמה דקות ישבתי והתבסמתי
    מהמחשבה על בונוס.
    גד"ס מתבררת כאכזבה נוספת. זה התחיל בכניעה של יום הזיכרון וממשיך עכשיו עם
    המנכ"לית. בקצב הזה נראה אותה בקדנציה הבאה בשמאל משמיצה אותנו במרץ.

    אהבתי

  4. יאיר
    "אני מודאגת מאוד מהרפורמה המשפטית. היא מוגזמת ביותר. היא לגמרי יכולה לקחת אותנו למקומות מסוכנים שבהם זכויות אדם בישראל יישחקו. עם זאת אני מבינה שצריכים להיעשות שינויים במערכת ואין ברירה אלא לקדם אותם".
    זה לא טקסט של גם וגם. בצד ימין היא מתארת בעיה חמורה ומסוכנת בצד שמאל לא מתוארת בכלל בעיה כתוב רק 'צריך שינוי' – אולי קוסמטי אולי הסברתי.
    בכלל הציטוטים יש אמירות מאוד קשות על הימין המילים הכי קשות על השמאל "אלה שחושבים שהמדינה שלהם וגנבו להם את המדינה, ורק הם ה"נכונים" ואם לא הם אז אף אחד"
    כשהביקורת על השמאל תכלול מסוכנים, מושחתים, שיכורי כח וכדו' באותו אופן שביטויים כאלה יופנו כלפי הימין יהיה אפשר לדבר על 'גם וגם'.

    Liked by 1 person

  5. לא מתאים לי להתחבט בשאלה האם גלית דיסטל אטבריאן סובלת יותר מאובדן ערכי ליכוד בסיסים ו/או יותר ממחסור חמור בשיקול דעת. קרי מיוהרה, חסרת בסיס מציאותי, שהיא זו שתצליח לאלץ את הפקידות הבכירה שבמשרדה, זו שירשה, לבצע את רצונותיה. למרות הצלחתם המחפירה של כל קודמיה, שלא דאגן לפטר את הפקידות הבכירה, והצליחו לספק לארז תדמור עוד ועוד חומרים לכתיבת ספרו "מדוע אנחנו מצביעים ימין ומקבלים שמאל".

    הבנתי שגם יואב קיש מתעקש שלא ללמוד מנסיונם המר של קודמיו. גם הוא כנראה מנסה לפסוע בעקבותיה של איילת שקד (שהשאירה בתפקידה את מנכ'לית משרד המשפטים) ושל ראש הממשלה נתניהו שלא מיהר לפטר את "היועצת" גלי בהרב מיארה.

    בכל מקרה, הייתי מציעה לכל הפוליטיקאים מהימין לצפות בפרקים רבים ככל האפשר מהסדרות החינוכיות של הבי.סי.סי "כן אדוני השר" ו"כן אדוני ראש הממשלה".
    ניתן ללמוד מהסדרות כיצד סר המפרי, כדוגמא, תמיד מוצא את הדרכים להכריע את שרי הממשלה וראשה (כמו גם את כל יועצי השרים) לבצע את רצונותיו.
    חלקלקות לשון מופלאה היא רק אחד מהאמצעים הרבים שלו.

    דוגמית קצרצרה מהסדרה החינוכית המופתית (והמענגת):

    אהבתי

  6. משה,
    אתה צודק בכך שאין כאן נקודת אמצע אמיתית (כמו בטקסטים של לפיד שמגיעים לאמצע מצד מאוד מסוים ומתנשא).
    רק הפניתי לנקודה שזה טקסט של אדם שרוצה לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה (מה שלרוב בלתי-אפשרי).
    אין דבר כזה חברה רב-תרבותית שכולם חיים בה כרצונם.
    כשבוחרים בחברה רב-תרבותית – לטוב או לרע ישר בוחרים בסט של ערכים שלא עולים בקנה אחד עם ערכי החברים שבה.
    אז אולי גלית דיסטל מסוגלת לכך בחייה הפרטיים (ואולי לא) – אבל ציבורית זה לא אפשרי.
    אם אין סיפור מסגרת – אז בסוף גם אין בכלל סיפור.
    אני בעד להגדיל את המסגרת אבל אי-אפשר בלעדיה.

    Liked by 1 person

  7. קמיליה,
    הקטע שהבאת לא מדגים כיצד הדיפ-סטייט מכריע את הנבחרים. הפעם הוא מדגים את התפיסה מהי דמוקרטיה בעיני הדיפ-סטייט:
    "אתה יודע מה קורה אם האנשים הנכונים לא מקבלים את השלטון? האנשים הלא-נכונים זוכים בשלטון"
    "דמוקרטיה (בריטית) מכירה בכך שנדרשת שיטה בכדי להגן על הדברים החשובים ולשמור עליהם מפני הברברים (הבוחרים והנבחרים)"

    אהבתי

  8. חייל זקן,
    בזמנו כתבת כיצד התוכניות של אהוד ברק נוטות להכשיל את עצמן. פנחס יחזקאלי מסביר כיצד זה קורה גם במקרה הנוכחי. במקום להרפות ואז להשתמש בכישלון השיחות לנוע קדימה הוא מנסה ללחוץ מעבר לנקודת ההצלחה ורק מביא לאיחוד הימין מאחורי הממשלה:
    https://www.xn--7dbl2a.com/2023/04/26/%d7%a4%d7%a0%d7%97%d7%a1-%d7%99%d7%97%d7%96%d7%a7%d7%90%d7%9c%d7%99-%d7%95%d7%aa%d7%95%d7%93%d7%94-%d7%9c%d7%9e%d7%97%d7%90%d7%94-%d7%a9%d7%94%d7%97%d7%96%d7%99%d7%a8%d7%94-%d7%90%d7%aa-%d7%91%d7%9f/#sthash.ul3QrzbO.dpbs

    Liked by 1 person

  9. אירוניה היסטורית 2

    אהבתי

  10. המהפיכה המשטרית מכה בסן פרנסיסקו

    Liked by 1 person

  11. י.ד.,
    נראה לי שגד"א נדבקה בתסמונת אהוד ברק

    אהבתי

  12. גד"א מצאה מליץ יושר למינוי

    Liked by 1 person

  13. משה זה לא מחייב. יש שני סוגים של גנרלים. גנרלים של שעת שלום וגנרלים של שעת מלחמה. יוליסס גרנט ואריאל שרון היו שייכים לסוג השני. את אריאל שרון ייבשו במשך 10 שנים אחרי הפשלה במיתלה. גרנט נפלט מצבא ארה"ב ונחשב שתיין ולא אמין עד שניצחונותיו בשילה ובוויקסברג שכנעו את לינקולן שהוא הבן אדם שיביא לו את הניצחון על הדרום. יכול להיות שגם וינטר נכלל בקבוצה הזו.

    Liked by 2 אנשים

  14. בפילוסופיה של המדע ישנם רעיונות רבים איך לענות על השאלה "כיצד מדענים יודעים דברים?", רעיונות של תצפית, ניסוי, הפרכה ואישוש וכדומה. אבל שאלה אחרת, חשובה לא פחות, היא "כיצד הציבור יודע דברים?". הבנת התשובה לשאלה הזו היא קריטית, מפני שלפחות בעולם המערבי, הציבור הוא זה שמממן, ודרך המימון מכוון, את מוסדות המחקר האוניברסיטאים – ואת המחקר שיוצא מהם.

    פרופ' דובי מעלה בשיחה זו את הרעיון של "מערכת הידע" , קבוצת המנגנונים והתהליכים שבאמצעותם ידע מחקרי עובר מן האקדמיה לציבור(הרעיון המקורי הוא של הפילוסוף אלכס אפשטיין). דובי מראה ש"מערכת הידע" מכילה פגמים רבים, אולם שניים מהם הם קריטיים – האחד הוא הצטברות של הטייות מובניות במערכת, והשני הוא מבנה ההיזון החוזר (פידבק) של המערכת. שני אלו מביאים לכך שהטיות מחקריות הופכות להיות מוגברות, ומוליכות לפגיעה ישירה גם באיכות המחקר, וגם בחופש המחקר.

    Liked by 3 אנשים

  15. https://www.news1.co.il/Archive/0043-D-160210-00.html

    15% מתושבי אנגליה נוטלים לפחות חמש תרופות מרשם ביום; וכך גם 20% מהאמריקנים והקנדים בני 79-40. השיעור עולה לשני שלישים מן האמריקנים בני 65 ומעלה; אצל הקנדים בני אותו גיל, רבע נוטלים לפחות עשר תרופות ביום.

    לא כולם יוצאים נשכרים, מדגיש אקונומיסט. מחצית מהקנדים הבוגרים נוטלים לפחות תרופה אחת שאינה מתאימה. לפחות 10% מהמרשמים באנגליה לא היו צריכים להינתן כלל. וגם לתרופות נחוצות יש תופעות לוואי, כך שהללו גדלות יחד עם הגידול במספר התרופות. בית חולים בליברפול מצא, כי קרוב לחמישית מן האשפוזים נובעים מתגובות קשות לתרופות. עודף תרופות צפוי לגרום ל-150,000 מתים ול-4.5 מיליון אשפוזים בארה"ב בעשור הנוכחי.

    Liked by 2 אנשים

  16. הנה משהו שמצאתי בקווארה, קצת ארוך ומתיש ומעט נאיבי ושיטחי אבל מדוייק. ה"משעשע" הוא שהאדם שכתב את זה הוא שמאלני קיצוני שבסופו של דבר כשהוא עונה על השאלה הוא נוקט באותן טעויות ומנהגים שהוא מעביר עליהם ביקורת.

    Oren Shamir
    ·
    למה כשהימין הפגין נגד הסכם אוסלו וההתנתקות הוא לא השתמש בסמלי המדינה, ולא הדיר את נציגי השלטון, ואילו במחאת השמאל הנוכחית משתמשים בדגל המדינה, בבתי קברות צבאיים, מדירים נציגי שלטון, ועוד. מהי הסיבה העמוקה לזה?
    יש איזו תופעה, או צורת חשיבה נפוצה שאני לא מכיר ביטוי מדוייק שמתאר אותה, אז לצורך הדיון פה אני אקרא לה "שובניזם פוליטי".

    השאלה הזו היא לדעתי דוגמה מצויינת לתופעה.

    מה הוא שובניזם פוליטי? זו תפיסת עולם לפיה קבוצה פוליטית מסויימת מורכבת כולה או רובה מאנשים טובים, חכמים, צודקים ומוסריים יותר מאלה הנמצאים בקבוצה היריבה (או בכל הקבוצות היריבות).

    או במילים אחרות, אמונה שבכל הקבוצות היריבות ישנם רק, או בעיקר, אנשים רעים יותר, פחות מוסריים, ונטולי יכולת חשיבה עצמאית, או חשיבה בכלל.

    איך השובניסט הפוליטי "יודע" באיזו מהקבוצות יש את כל האנשים הטובים והחכמים, ובאילו יש את הטיפשים והרעים? זה די פשוט. הוא מחליט לאיזו קבוצה פוליטית הוא משתייך, ולפי זה מחליט שבקבוצה שלו יש את כל הטובים והחכמים, ובקבוצה היריבה ההיפך הוא הנכון.

    כל אחד מאתנו הוא קצת שובניסט פוליטי. אבל כמה מאתנו הרבה יותר.

    בניגוד למה שכנראה יאמינו השובניסטים הפוליטיים, שובניסטים פוליטיים קיימים בכל הקבוצות הפוליטיות, כנראה במידה פחות או יותר שווה.

    שובניזם פוליטי ניזון מהטיית האישוש (confirmation bias[1]). זו היא הטייה קוגניטיבית שישנה אצל כל בני האנוש, וגורמת לכולנו להעדיף מידע שתואם את האמונות שלנו ולהתעלם או להתכחש לכל מידע שסותר אותם.

    הטיית האישוש חזקה יותר ככל שהנושא עליו היא פועלת חשוב לאדם המפעיל אותה. יש לנו נטייה להתבצר הכי חזק בעמדות הכי חשובות לנו, תוך התעלמות עד כדי התכחשות אגרסיבית מכל מידע שעלול לגרום לנו לערער עליהן.

    יש לנו נטייה לחיפוש מתמיד אחר כל בדל מידע שיוכל לחזק את אמונותינו, ואפילו להמציא מידע כזה, או להאמין ל"מידע" שייראה כמו שקר גמור לכל מי שלא מאוד מאוד רוצה להאמין בו.

    וכך נוצר המצב האבסורדי שבו, לעתים מאוד קרובות, ככל שהאדם מחזיק בדעות חזקות יותר, כך יש סיכוי גדול יותר שהוא דווקא טועה.

    שובניזם פוליטי נובע גם מהנטייה האנושית לחשוב בהכללות, ומהצורך האנושי להשתייך לקבוצה, ולהיות גאה בקבוצה אליה אדם משתייך.

    כתוצאה מכל הנ"ל, השובניסט הפוליטי יפגין לעתים קרובות את דפוסי החשיבה הבאים:

    הוא ימצא את האנשים הכי הכי רעים, טיפשים או טועים בקבוצות היריבות, יצביע עליהם ויגיד "אתם רואים? זאת הקבוצה שלכם!"
    הוא יתעלם באופן עקבי מכל האנשים הרעים והטיפשים בקבוצה שלו. אם ינסו להצביע על קיומם, הוא יתכחש, או יצדיק את התנהגותם, או יגיד שהם לא באמת שייכים לקבוצתו, או לא מאפיינים אותה (מה שלא יפריע לו להמשיך להתייחס לבודדים מהקבוצה היריבה כמאפיינים את כולה)
    הוא יגדיר התנהגויות מסויימות כרעות, מזיקות או מטומטמות כשיראה אנשים מהקבוצה היריבה נוהגים בהן, גם אם אין להתנהגויות אלה כל השפעה שלילית הניתנת למדידה
    הוא יחזיק בראשו רשימה ארוכה של כל הטעויות שנעשו בשם תפיסת העולם המנוגדת, אבל יתקשה לזכור ולו טעות אחת שנעשתה בשם תפיסת העולם שלו. אם יזכירו לו טעויות כאלה, הוא יתכחש להן, ינסה להפחית בחשיבותן, ימצא להן אלף הצדקות או, בלית ברירה, יטען שהן יוצאות דופן
    בדיונים פוליטיים הוא ירבה להשתמש בקללות, נאצות וביטויי זלזול עמוק כלפי הקבוצה היריבה בכללותה, כלפי נציגים בולטים שלה, וכלפי כל מי שנתפס כשייך אליה במהלך הדיון עצמו
    הוא ירבה להשוות את איוביו הפוליטיים לנאצים, פאשיסטים, קומוניסטים ושאר מרעין בישין הסיטוריים, גם כשההשוואה דורשת ביצוע פליק-פלאקים מחשבתיים מעוררי השראה
    אם הוא ישאל שאלות על הקבוצה היריבה, השאלות לרוב יכילו הנחה סמויה אחת או יותר, כולן כמובן שליליות, וינוסחו כך שיש לקבל את ההנחות כעובדה לפני שמתחילים לדון בשאלה. לפיכך אלה יהיו שאלות שתפקידן יותר לאשש את ההנחות מאשר לגלות מידע חדש
    זאת כנראה ההקדמה הכי ארוכה שכתבתי. אבל לדעתי היא הכרחית כדי להבין את השאלה, ועוד הרבה דומות לה.

    אז עכשיו, סוף סוף, לתכל'ס:

    ומנקודה זו ואילך הוא מעביר על הימין ביקורת שלמעשה משתמשת בכל אותן טכניקות שהוא מנה פה כ לא ראויות ומוטות

    אהבתי

  17. לאבירם,

    ניתן לסכם זאת בצביעות פוליטית מצויה ובסטנדרטים כפולים שכיחים.

    אבל אם חייבים להאריך ולפרט – זו דוגמא כיצד השמאל מצליח להוכיח, פעם נוספת, את עליונות מכונת התעמולה שלו.

    לדוגמא: תקופה ארוכה, השמאל התקשה להתמודד עם הביקורת על בולטות דגלי אש'פ / הרש'פ בכל ההפגנות הפוליטיות שלו. הוא גם לא רצה עימותים מצולמים, בתוך המחנה שלו, בין נושאי האנטי – ציוניים נושאי דגלי הטרוריסטים לבין מתנגדיהם מהשמאל הציוני. לפיכך ראשיו החליטו "להטביע" את דגלי אש'פ בים של דגלי ישראל. (כספים לשפע של דגלי ישראל, עם מקלות במבוק יקרים וקלי משקל גם בידי קשישים, הרי אינם בעייה).
    ברור שהנימוק הרשמי להופעה הפתאומית של דגלי ישראל בהפגנות השמאל לא יהיה קשור לשמאל האנטי – ציוני. אלא ל … ניכוס מחדש של סמלי האומה (ואי הפקרתם בידי הימין המשיחי / ההזוי / המסוכן / הדיקטטורי ..,) או כל קשקוש נמלץ, ובלתי אמין, אחר.

    Liked by 1 person

  18. לחייל זקן,

    קשה לי להבין את סוד קסמו של עמר בר לב בפוליטיקה ובשוק העבודה הישראלי.
    תמיד הנחתי שמקור כוחו (היחידי / העיקרי ?) של בר לב הוא ייחוס האבות שלו. אך ייחוס זה נפגע אנושות כבר ב 1973. כאשר "קו בר לב" הפך למשל ושנינה, כמקור התעשרות לקבלנים מושחתים, שאינו מסוגל לעצור את טורי הצבא המצרי טוב יותר מיכולת קו מג'ינו לעצור את צבא גרמניה מלפלוש לצרפת. אז איך ייחוס כה מפוקפק זה מחזיק מעמד יותר מ 50 שנה?

    (התשובה היחידה שעולה כרגע על דעתי הוא ההתמחות המשפחתית ברכיבה על סוסים. רמז להתמדת כוחה של אצולת אנגליה בקולוניה הנידחת)

    #########

    אגב, אולי יעניין אותך להגיב גם לרשומה זו של שי שפירא. היא עוסקת, בין השאר, בכוח ואגנר.

    https://stuffshaireads.wordpress.com/2023/05/05/%d7%95%d7%90%d7%92%d7%a0%d7%a8-%d7%91%d7%90%d7%a4%d7%a8%d7%99%d7%a7%d7%94%d7%97%d7%99%d7%96%d7%91%d7%90%d7%9c%d7%9c%d7%94-%d7%91%d7%93%d7%a8%d7%95%d7%9d-%d7%90%d7%9e%d7%a8%d7%99%d7%a7%d7%94-%d7%95/comment-page-1/#comment-2132

    Liked by 1 person

  19. Liked by 2 אנשים

  20. קמיליה,
    התקף נוסטלגיה גרם לי להיזכר בכנפי הצניחה הישראליות שפיארו את חזהו של אידי אמין, גיבור אנטבה. סדנא דארעא חד הוא …

    אהבתי

  21. נעים להיזכר…
    סוף לפרשת "קרטל הלחם": ירון אנג'ל ירצה 5 חודשי מאסר
    ישלם גם קנס של 300 אלף שקל – כך נקבע בגזר הדין האחרון בפרשת "קרטל הלחם" שניתן היום בביהמ"ש המחוזי בירושלים ■ הפרשה נחשבת לאחת הפרשות החמורות שחשפה רשות ההגבלים
    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001225148

    Liked by 1 person

  22. קמיליה כתבה:
    "קשה לי להבין את סוד קסמו של עמר בר לב … ובשוק העבודה הישראלי."
    האם לבני גנץ היתה איזה תועלת מקצועית למימד החמישי. לא
    האם לבני גנץ היתה תועלת למימד החמישי? המימד החמישי ביצעו עבירות חמורות עבירות חמורות והתיק נגדם נסגר.

    Liked by 1 person

  23. אבירם,
    פסיכולגיזם זו התופעה המאוסה ביותר של ויכוח (יותר גרועה מסציולגיזם). במקום
    להתמודד עם טיעונים וטענות מנסים להפוך את היריב למי שסובל מכשלים פסיכולוגיים
    שבעקבותם הוא הגיע לעמדתו ("הלא הגיונית", "מטורפת" וכו').
    וכפי שכתבת – כל הפוסל, במומו פוסל. מסתבר שהביקורת שלו מתארת את עצמו בצורה
    הטובה ביותר.

    Liked by 2 אנשים

  24. נעים להיזכר…
    "1. הכנסת קוראת לבית המשפט העליון להימנע מלהתערב בנושאים ערכיים, הלכתיים, אידיאולוגיים ופוליטיים; 2. הכנסת קוראת לבית המשפט העליון להימנע מלהתערב בחוקים אותם חוקקה הכנסת ובסטטוס־קוו הקיים מאז יסוד המדינה; 3. הכנסת מכריזה כי יש להרחיב את פורום שופטי הבג"ץ ולאפשר ייצוג לכל חלקי העם; 4. הכנסת מתנגדת לגישת נשיא בית המשפט העליון לפיה 'הכול שפיט' במערכת המשפט".

    https://www.makorrishon.co.il/opinion/613563/

    Liked by 1 person

  25. כל מקרה לגופו.
    מבני לאו אני לא מחזיק. קראתי את ספריו על חכמים וירמיהו ויש בהם לא מעט קטעים צורמים. הספר על ישעיהו סביר כי הרב יואל בן נון מעורב בכתיבתו. אני לא קורא לו רב אבל דומני שהוא עצמו כבר לא מתייחס אל עצמו כאל רב (אלא כאל משהו אחר…).
    גם מהרבנית פיוטרקובסקי אני לא מחזיק. לא התרשמתי שהיא למדנית גדולה וזה שאישה יודעת ללמוד גמרא לא עושה ממנה משהו מיוחד. אם כבר להיפך היא מוציאה שם רע כזה ללימוד גמרא לנשים שזה פשוט יאוש.
    הרבנים סתיו לעומת זאת הם תלמידי חכמים עצומים ולמדנים מופלגים שאינם נופלים במאומה מיריביהם הפוליטיים ובחלק מהמקרים עולים עליהם. אני יכול להתווכח עם הבחירות שלהם או להצטער עליהם אבל אי אפשר להכחיש את גדלותם בתורה (שבה מכירים גם יריביהם שטורחים להעתיק מהם קטעים למדניים שלמים בלי להזכיר את שמם).
    באשר לרשימה הסופית היא אומרת משהו על הכותב המשלב קנאות "דתית" עם רגשי נחיתות חרדיים.

    Liked by 2 אנשים

  26. דוח המודיעין של משרד ההגנה הבריטי קובע: "רוסיה מתמודדת, כמעט בוודאות, עם המחסור החמור ביותר בכוח אדם מזה עשרות שנים. במהלך שלוש השנים האחרונות, הצטמצמה אוכלוסיית רוסיה ע"פ הדיווחים בשני מיליון יותר מהצפוי בגלל ההשפעות של COVID-19 והמלחמה באוקראינה

    https://www.news1.co.il/Archive/0026-D-160355-00.html

    Liked by 3 אנשים

  27. י.ד.,
    עוד שו"ת עבורך

    אהבתי

  28. לחייל זקן,
    למיטב ידיעתי, גם בקבוק יין שנגע בו חילוני, או גוי או אתיופי – יכול להפוך מיידית לויגן פרנדלי לא כשר.
    אין הכרח לערב בסוגיה חרקים ורמשים, שטבעוני אדוק יתנזר מאכילתם לא פחות משומרי כשרות אדוקים.

    אבל את השאלה הבסיסית אין להפנות למומחה בהלכה היהודית, אלא למומחית (בעל כורחה) בפלג הישראלי שונא הדת היהודית ושומרי מצוותיה.
    העלאה על נס של מוצרים / אתרים ונקודות מכירה פיזיות / מסעדות וכד' – המתגאים באי שמירת כשרות היא המקבילה לקריאתה של ענת קם בעיתון הארץ בדצמבר האחרון: "הציבו עצי אשוח מקושטים בכל מרפסת". ולמסיבות המצולמות של בליסת פיצות בפסח האחרון.

    כל התחזקות נתפסת של הדתיים והחרדים – יוצרת תגובת נגד בקרב חלק מהחילונים.
    מה שיכול להוכיח שגם הדווקאיסטים החריפים ביותר הם חלק אינטגרלי מעם קשה עורף.

    Liked by 1 person

  29. חייל, אני מתנצל אבל המוח שלי היה רדום. רק אחרי ההערה של קמיליה חשבתי על העניין. היא צריכה פירות ערלה מהשלוש שנים הראשונות לנטיעה, תנובת טבל מארץ ישראל שלא הפרישו ממנה תרומות ומעשרות, תבואה חדשה מהתקופה לפני קרבן העומר, פירות שביעית שנעשתה בהן סחורה, ואם היא שותה חלב אז להטריף את הפרה הנחלבת.

    Liked by 2 אנשים

  30. קמיליה,
    התגובה שלך הזכירה לי בעייה הלכתית שהתעוררה לפני שנים רבות בקיבוץ משמר העמק. מקווה שתעזרי בפתרונה.
    מה עושים כאשר ה1 במאי נופל על יום שבת? האם מצוות עבודה בשבת גוברת על על מצוות יום טוב של 1 במאי?

    Liked by 3 אנשים

  31. זו בעיה קשה לעולים מרוסיה. הכרתי יהודי כזה שלא היה נימול ובגלל זה נמנע מהנחת תפילין.

    אהבתי

  32. לחייל זקן,

    כמומחית (בעיני עצמה) לקיבוצי השומר הצעיר – מקווה שאוכל לסייע.

    לא היו בקיבוצי השמו'צ כל בעיות הלכתית בנוגע להלכות ה 1 במאי.
    על כל אלו שלא רותקו לעבודות בתוך המשק (כמו מטפלות בילדים ורפתנים) נכפה יום גיוס. קרי יום עבודה (עבודה היא הערך הקיבוצי החשוב ביותר!). הוטל עליהם ליסוע לשכנע את תושבי העיר הסמוכה לקיבוץ באידיאולוגיה הנכונה. קרי לבצע ברחובות העיר את צעדת הראשון במאי, עם שפע דגלים אדומים ומשכנעים. סביר שחברי קיבוץ משמר העמק נשלחו לצעוד ברחובות חיפה. מבצע שדרש את השימוש בכל המשאיות, הטנדרים ולעיתים אפילו הטרקטורים של הקיבוץ. יום חריג זה בשגרת העבודות המייגעות נתפס לפחות כחצי יום כייף. קרי – חג אמיתי.

    בעיות הלכתיות קשות יותר התעוררו בקיבוצי השומר הצעיר בנוגע להלכות יום כיפור. בחלק מהקיבוצים, כולל משמר העמק, היה נהוג לצאת לצוד חזירי בר – ולצלות את בשרם על אש גלויה. כך שריח הבשר הנצלה יכנס לאפם של כל חברי המשק. אך לא סביב *כל* הקיבוצים התגוררו חזירי בר. ואפילו לא בהכרח חיות בר גדולות אחרות. (לדוגמא סביב קיבוצי עמק בית שאן והנגב המערבי). מה שעורר מחלוקת הלכתית קשה האם מותר לצלות ביום כיפור בשר תרנגולות מהלול של המשק. בכל מקרה, הדור השלישי לדתים לשעבר כבר לא הצליח להפנים את מקור ההנאה מריח בשר דווקא ביום כיפור בכלל ומריח חזירי בר בפרט. מה שהוביל את רוב קיבוצי הקיבוץ הארצי לזניחת מסורת חשובה זו של חגיגות שמחת יום כיפור.

    Liked by 1 person

  33. אם היא שותה חלב אז להטריף את הפרה הנחלבת.
    בהתחלה חשבתי שאתה מתכוון שקמיליה צריכה להרגיז את הפרה בזמן החליבה, אולי לספר לה על הרפורמה. אחרי זה קראתי ומצאתי אפילו הצעה לעשות בדיקות רנטגן תקופתיות לפרות. רק העמקה בנושא היה יכול להוציא פרה מדעתה.

    Liked by 3 אנשים

  34. קמיליה,
    חומרה כזאת לצלות אוכל בזמן שצמים לא שמענו. רוב בתי הכנסת מסתפקים בריח של
    הבמבה וביסלי של הילדים הקטנים המסתובבים בין הרגליים בזמן התפילה.

    Liked by 2 אנשים

  35. לי.ד.

    איני מתפלאת שיש כאלו שלא שמעו על "חומרה שכזו".

    אמנם מנהג זה הוזכר במפורש *גם* בספר הפופולרי "היינו העתיד" של יעל נאמן.
    מי שגודלה בקיבוץ יחיעם (קיבוץ שמו'צ של יוצאי הונגריה, שאינם נחשדים בחפיפניקיות אידיאולוגית שיוחסה לחלק מהקיבוצים של יוצאי פולין).
    אגב, ספר מעניין לכל מי שמתעניין בהיסטוריה הציונית.

    אבל בתקופה הנידונה בספר לא היו בקיבוצי השומר הצעיר כאלו שצמו בימי כיפור. (אם מישהו מההורים הזקנים של אחד מחברי הקיבוץ צם ביום כיפור – הוא הקפיד לעשות זאת בסתר, בכדי לא לפגוע אנושות במעמדם של ילדיו ונכדיו).
    לפיכך העונג של הכבדה על מקיימי מצוות היה תיאורטי בלבד, ולא הצליח להגיע עד הדור השלישי לדתל'שים.

    מצוות עשית מנגלים בימי כיפור התחדשה רק בתקופה האחרונה, כשבחלק מהקיבוצים הוקמו בתי כנסת. בגלל דרישה תקיפה של חלק מדיירי ה"הרחבות" שנוספו לקיבוצים (כלומר, בגלל הפער בין אידיאולוגיה אנטי דתית לבין כספם של המשתכנים החדשים). ו/או כיון שהיו חברי קיבוצים שחזרו בתשובה, חו'ח, ולא ניתן היה לסלקם. בית כנסת, שהוקם למרות התנגדותם של חלק מחברי הקיבוץ, הפך לאתר פולחן בכל יום כיפור. המנגלים ממוקמים כך שכיוון הרוח יפנה את העשן ישירות לחלונות בית הכנסת.

    ##############

    מתוך ביקורת על היינו העתיד שפורסמה באיינט ב 2011:

    בלדה לקיבוץ עזוב
    ספרה המצוין של יעל נאמן על הקיבוץ, "היינו העתיד", כולל זיכרונות עוצמתיים, כגון אפיקורסות מופגנת שכללה ציד חזירי בר ביום כיפור וצלייתם על האש. למרות המפעל הקיבוצי שנכשל, היא מצליחה ללכוד בספרה הראשון את רגעי הכאב, האירוניה והקסם
    דורון קורן

    קינת התפכחות וקינת געגועים מוליכות את ספרה של יעל נאמן "היינו העתיד", המביא את הסיפור המפואר והבעייתי של הקיבוץ הישראלי, בגירסת השומר הצעיר שלו. היופי והמקוריות של הסיפור בהחלט קשורים לנימה המקוננת הזו, אבל זו גם אחראית לאובססיביות היתרה שלו, כי נאמן נראית איכשהו כלואה עדיין לגמרי בתוך העניין ובתוך ההתחשבנות. כאילו לא יצאה מעולם מהקיבוץ, גם אם תפסה ממנו מרחק.

    חשבון הנפש הוא במידה מסוימת של כולנו. אין ספק כי הסקירות הרבות להן זכה הספר והתברגותו המהירה בטבלת רבי המכר קשורות לא רק לכשרון הכתיבה של נאמן, אלא גם לנושא הטעון שלא גמר להתפענח.

    סיפור הקיבוץ שטרם התפענח (עטיפת הספר)

    "היינו העתיד" – כלומר, אנחנו ילדי הקיבוץ (יחיעם בגליל, במקרה זה) שניסה למחוק את העבר היהודי-האמונתי ואת הקשר הורים-ילדים בדגם הישן שלו ולבנות באמצעותנו אדם חדש, עתידי. ו"היינו" בלשון רבים, כי הספר כולו כתוב בלשון רבים. הרי אנטי-אינדיבידואליות היתה חלק מהעניין. ו"היינו" בלשון עבר – כי העניין נכשל. "את מיתוס בריאת העולם החדש שלנו, הניסוי שלא הצליח, סיפרנו כל הזמן אחד לשני, גם אחרי שעזבנו".

    אבל "היינו העתיד" הוא גם הגעגוע לרגעי השמחה והחופש בטבע הקיבוצי ובחברת הילדים של אז, כשהעתיד היה לפנינו: "לפעמים היינו קופאים לשנייה באוויר מרוב אושר, דואים. הדאייה התרחשה פתאום, תוך כדי תנועה. דאינו בכל יום בעשר וחצי בבוקר, כשרצנו למגרש הכדורגל בדרך הקיצור אחרי שגמרנו לעבוד. דאינו… כשנסענו במכוניות המרוץ שבנו זהר ועמרם בכיתה ה'".

    דוסים בלי אלוהים
    ההתחשבנות הנוקבת עם האידיאלוגיה הקיבוצית ההיא, כוללת אינפורמציות מרתקות, הממחישות למשל עד כמה היו קיבוצי השומר הצעיר תמונת ראי של הדתיות האורתודוכסית שבה בעטו. לכאורה, הם התנערו מהיהדות

    פרק מתוך "היינו העתיד"
    בחזרה לעתיד
    יעל נאמן
    "היינו העתיד" הוא יצירה חריגה בנוף הספרות המקומית: רומן אוטוביוגרפי המשלב בתוכו מבט מרתק על תולדות קיבוץ יחיעם. על ילדות בעולם אידיאולוגי שמתפרק בהדרגה. קטע מהספר
    בחזרה לעתיד
    הרבנית הגלותית ובהזדמנות מרקסיסטית זו התנערו גם מאלוהים וגם מהתנ"ך: "אלוהים לא רק שלא היה קיים אצלנו בשומר הצעיר, אלא הוא היה אסור", מזכירה נאמן, וגם "המתים נקברו… בלי שום אזכור מהתנ"ך האסור". בימי כיפור הם צדו חזירי בר וצלו אותם על מדורות, אחרי שגמרו לעבוד, כרגיל ובהפגנתיות.

    ועם זאת, ההוויה הנפשית והחברתית בקיבוצים הייתה דוסית לגמרי: חיי היומיום וימי החג היו אחידים בכל הקהילות והוכתבו מלמעלה בפירוט תקנוני מוקפד. הנוקשות ההלכתית (אמנם הלכות אחרות), ההסתגרות הקיצונית (תוך קריאה לאחוות עמים), הניתוק מהתרבות העירונית ואפילו מקיבוצים מזרם אחר (הילדים לא ביקרו מעולם בקיבוץ כברי השכן), הנזיריות, הקבוצתיות שבלעה את הפרט – כל אלה היו חלק מהדת החדשה, הלא היא "דת העבודה". "כולם ידעו שעבודה חשובה מלימודים, חשובה יותר מכל דבר… אנחנו ניתנים להחלפה, היא לא".

    כמובן, גם הגדולה הבלתי מעורערת של הקיבוצים קשורה באותה דת עבודה, באותו צבא של בוני הארץ ומפריחיה. וכמה חבל שהמעשה הציוני הזה חבר אצלם להתנגדות הדוקטרינרית לתנ"ך (בשירו המבריק "הקלריקל הקטן" ב"טור השביעי", לעג כזכור אלתרמן לקיבוצניקים הנבהלים משאלות טבעיות של ילד על אלוהים), התנגדות שהיתה אחד משורשי החומרנות והאנטי-רוחניות שהשתלטה במידה רבה על הרוח הקיבוצית …"

    Liked by 3 אנשים

  36. כן אני יודע שהם לא צמו.
    הצחיק אותי הוויכוח האם יוצאים ידי חובה גם בצליית תרנגולות. לאור מה שהתווכחנו- האם שאפו להיות עם ארצים או אפיקורסים – וויכוח כזה יכול להיות הגיוני רק אם הם היו באמת אפיקורסים ולא עם ארצים. ברגע שהם הפכו לעם ארצים בדור השלישי כל טעמו של המנהג הזה התבטל.

    אהבתי

  37. אירוניה היסטורית

    1.2 מיליון דולר לאדם: קליפורניה בדרך להסכם הפיצויים הגבוה בהיסטוריה?
    כוח משימה מיוחד שהוקם בקליפורניה המליץ למחוקקים לפצות את חברי הקהילה השחורה בגין אפליה וגזענות לאורך ההיסטוריה. על פי ההמלצה, התשלומים יחולקו לפי "סוג האפליה" שכל תושב עבר
    כך לממשל, תושב בן הקהילה שנפגע כלקוח בבנק, יקבל 3,366 דולר, עבור כל שנה שבו חי בקליפורניה, מתחילת שנות ה-30 עד סוף שנות ה-70
    ומתי תור היהודים?

    https://www.maariv.co.il/news/world/Article-1004614

    Liked by 1 person

  38. לאבירם,

    נראה שעוד לפני קבלת ההצעה לפיצוי השחורים על עוולות ההיסטוריה לאבות אבותיהם – לא ישארו בקליפורניה יותר מדי משלמי מיסים נדיבים (כלומר, בני המעמד הבינוני). ובלי מעמד בינוני נרחב -גם ההסדרים הקפיטליסטים, יוצרי הרווחה ומערכות ממשל דמוקרטיות / די חסינות קומוניזם, נפגעים אנושות.

    אזהרה חמורה של הנסון מאליטות שאינן חשות על בשרן את השלכות החלטותיהם לצד מעמד נמוך, הולך ומתרחב של התלויים באחרים לכלכלתם (חסרי בית, מהגרים חדשים, …).
    כך שדי טפשי להמר על סיכויי יהודים ומזרח – אסייתים לקבל מהמדינה, ולו דולר אחד, כפיצויים על אפלית אבותיהם.

    Liked by 1 person

  39. כשאני קורא את התגובה האחרונה למעלה אני מתחיל להבין למה התכוון י.ד. בפוסט האחרון שלו.
    אולי כדאי באמת לעשות אקסיט לאיזה אי בודד ביוון עם אינטרנט חזק וקארפור זול.

    Liked by 1 person

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s