אתמול נודע לי שהוא לא הפך לנזיר. הוא התנצר וחי עם אשתו הנוצריה ו4 ילדיהם. אני חושבת שהיא זכאית חוק השבות אבל לא יהודיה על פי ההלכה. נזכרנו אתמול שאחת מהאחיות הייתה פגועה שכלית (תסמונת דאון אם אני זוכר נכון). משפחה ללא מזל. גם כשהאבא היה בחיים הוא לא היה יציב ובמיוחד אחרי מותו. בראש עולים זכרונות. ביקורים שהיינו עושים אצלו, דיבורים שהיינו מדברים איתו ולאט לאט הפירוד שהסתיים כפי שהסתיים. אני זוכר שביקרתי אצלו בדירה עם החברה שלו כאשר שניהם אכלו נקניק לא כשר. אני זוכר הצגה שהוא שיחק בה כאשר לאחר ההצגה פגשתי אותו ואת השחקנית ואמרתי להם שקשה לי עם שירת נשים. אולי גם זה גרם לו לעזוב. אולי היום הייתי חושב אחרת.אני זוכר שהלכנו לקרוא לו מביתו ועצרנו לתפילת מנחה של שבת להתפלל. הוא עמד בצד בשקט. הוא כבר לא התפלל באותו זמן. אני זוכר אותו מעיר על המחזה אדיפוס המלך כיצד האמא מקבלת בשלווה כל כך גילוי עריות. הזכרונות עולים וצפים ואיתם העצב הגדול. אני מסתכל עליו בסרטונים ביוטיוב ורואה אותו רגוע, נמצא במקום שמתאים לו. אני שמח בשבילו שהוא מצא מנוחה ובלב מר לי מר.
הוא לא היחיד. גם חבר אחר, חבר נפש שהיה לי כשהייתי סטודנט הלך והתחתן עם גויה. אקדמאית שבאה לארץ ישראל ללמוד. כמה הקפדתי עליו ועדין אני מקפיד עליו אני בלב. במסיבת אירוסין שלנו היינו בבית של חמותי ופתאום טלפון איפה אתם? הוא בא לבית של ההורים שלי. כמה הסתובבנו ביחד. ועכשיו קשה לי. לא מדובר באנשים זקנים ובודדים המוצאים להם איזו זקנה גויה להעביר איתה את הזקנה. מדובר באנשים צעירים המקימים משפחות עם גויות.
ובחוץ לארץ צד שלם של המשפחה נמחק. זה קורה בארה"ב, זה קורה ברוסיה וזה קורה בצרפת ובבריטניה. סיפר לי שכן, תלמיד חכם ממוצא תוניסאי, כיצד בני דודים שלו בצרפת נשואים לגויות. התבוללות. וההתבוללות אוכלת בנו בשקט אבל הנזק המצטבר שלה במספרים הוא גבוה, היעלמות שקטה.
י.ד.,
אני מסתייג מהשימוש בתואר "שואה" לתיאור ארועים/מעשים שאינם קשורים למעשי הנאצים ימ"ש
אהבתיLiked by 1 person
קיבלתי. שיניתי זאת להיעלמות שקטה.
אהבתיLiked by 2 אנשים
למרבה הצער זילות השואה פושה במקומותינו
קברניט טיסת אל-על 007 לניו יורק הפתיע היום (שלישי) את הנוסעים, כאשר הצהיר בכריזה כי הוא מעוניין ״להזכיר את יום השואה מאחר ודברים כאלה יכולים לקרות רק בדיקטטורות, ומדינת ישראל נלחמת על הדמוקרטיה שלה בימים אלה״.
https://www.maariv.co.il/news/politics/Article-996328
אהבתיאהבתי
היידה אילון מאסק
אהבתיאהבתי
שואה בעברית עתיקה זו שממה. איני רואה בעיה בשימוש במילה שואה. מקובל גם מה שנקרא ביטוי מושאל. כדאי לנו שהשפה תהיה גמישה ועדיין אפשר להביע כאב בדרכים שונות.
אהבתיאהבתי
מתחברת להסתייגות של חייל זקן מהשימוש במונח שואה בכדי להתייחס לכל אובדן שחווה העם היהודי כמו התבוללות.
אם כי כנראה גם מנימוק שונה / נוסף.
מחשבה שמלווה אותי מנערותי על אירועי התבוללות, שלא מרצון, בעקבות השואה.
היו ילדים יהודים שהופקדו ע'י הוריהם למשמרת (בתקווה שלא תהיה ארוכה מדי) בידי משפחות נוצריות או בבתי יתומים במנזרים קתולים.
חלקם היו צעירים מדי מכדי לזכור אפילו את שמם האמיתי, את הוריהם ומשפחתם הגרעינית ואת העובדה שהיו יהודים.
חלק מאותם ילדים, אם כי לא כולם, זכו לחיות במשפחות תומכות ואוהבות. מכאן שכל פרידה מהם הייתה נחווית (ע'י שני הצדדים) כטרגדיה טראומטית.
לתפיסתי, אין מקום לדילמה מוסרית *אם* נותרו לילד קרובי משפחה מדרגה ראשונה שרצו ויכלו לחיות עמו. אפילו אם הפרדה מהמאמצים הייתה נחווית ע'י הילד כטראומטית, היה מקום לקוות שהילד ילמד להתרגל מחדש למשפחת המוצא שלו, ושבהתבגרותו יצליח להבין (ובתקווה – גם להצדיק) את החלטותיהם..
איני מתלבטת הרבה גם לגבי הוצאת ילדים יהודים, חסרי משפחות, בכוח הזרוע מבתי יתומים נוצריים וממנזרים, והעברתם אל מוסדות ילדים השייכים לעם היהודי (בדומה לבתי היתומים שהוקמו בארץ לילדים ניצולי שואה ע'י עליית הנוער). כל מוסדות הילדים, הן יהודיים והן נוצריים, מפוקפקים בעיני (אלא אם הוכח אחרת). וחשוב בעיני שאותם יתומים יהודים יתחנכו במוסדות השייכים לבני עמם ולא לבני העמים שרצחו את כל קרובי משפחתם.
התלבטות שנותרה בי, עד היום, היא מה היה ראוי לעשות במצב בו הילד נמצא בבית משפחה נוצרית חמה ואוהבת. משפחה שהיה ברור שאם ילקח ממנה הוא יועבר לאיזשהו מוסד ילדים יהודי מפוקפק.
האם ראוי להקריב את אושרו של אותו ילד, ואת אושרם של אותם חסידי אומות העולם שהצילו את חייו, רק בכדי לשולחו אל בני עמם של הוריו הביולוגיים (שסביר שאותו ילד שכח מזמן).
מה אמור לקדום למה: טובת הילד או טובת העם? .
אני מודה שעד היום אין לי תשובה ניצחת לדילמה זו, שאני מסוגלת להתייצב אחריה ללא התלבטויות וספקות.
מאוד אשמח לשמוע התייחסויות ודעות לנושא.
אהבתיאהבתי
זה דווקא הזדמנות לבירור נקודה חשובה. התיאוריה הזו מסתובבת כבר עשרות שנים מאז שאהרן ברק יצר אותה ועכשיו היא צפה החוצה. לפי התיאוריה כולנו נאצים פוטנציאלים שרק שלטון החוק בראשות השופטים מונע מהם להפוך לנאצים אקטואליים. אני חושב שהתיאוריה פותחה כדרך של אהרון ברק להפוך אותנו לניצבים בהצגה שבה הוא נלחם בנאצים ומנצח אותם וכך מתגבר על השדים הפנימיים שמתרוצצים בתוכו. זה טירוף אבל הטירוף הזה שולט בשמאל הישראלי.
אהבתיLiked by 2 אנשים
אהבתיLiked by 1 person
מצ'ב קטע שהועתק מהטוויטר של דוד פטר.
מומלץ לקרוא מעט יותר ממנו.
כולל על הגילוי המאוחר של המניע הלא מודע שלו לקרוא לבתו הבכורה דווקא אלה.
https://mobile.twitter.com/ptr_dvd
למרבית האירוניה ההיסטורית, עוד משפחה שלולא התחוללה השואה, ספק אם במאה ה 21 עדין היו נותרים בה יהודים.
לולא ידעתי בוודאות שאין לענף ההונגרי שלי כל קשר למשפחת פוליצר / פטר – הייתי מניחה שציוצימהטויטר מתארים את שורשי משפחתי
##########################
20 שע׳
אין שום הסבר לכל אלו מלבד הגחלים הלוחשות בתת ההכרה, מעל ההכרה, מההוויה עצמה של כל יהודי.
הן לוחשות חובה, ייעוד וזכות.
הגורל היהודי.
אבותינו וילדינו.
זה עלינו.
***
מרדכי צבי (מרטון), בן ארנולד, פטר (פוליצר).
ת.נ.צ.ב.ה.
20 שע׳
אבי נאלץ לעשות את הדרך חזרה ליהדות ולציונות לבדו.
וכמה שסבי זעם על כך.
לא סלח לו עד יום מותו.
מה מסביר אם כך שבכל תלאותיו של סבי, במחנות העבודה, ברכבות הוורמאכט מהחזית המזרחית (גם לשם הגיע), בתופת מאוטהאוזן, בטיהורים של פ' החץ, תחת הקומוניסטים, הכל – נשא עמו ספר תורה זעיר.
<<
·
20 שע׳
גם סבי, כיאה לנצר, היה משכיל אתאיסט מתבולל.
וכמו רבים מהמתבוללים המשכילים, דאג להתחתן עם יהודיה…
היה גם קומוניסט לאחר המלחמה.
לא היה אידאולוג אדום אבל היה דיי קומוניסט כדי להסתדר בחברה הגבוהה כאחד הכירורגים הכי חשובים באותה עת.
הסתיר מבנו, אבי, שהם יהודים גם לא מל אותו.
<<<
·
20 שע׳
נערכה לאחרונה תערוכה בבודפשט על שושלת מש' פוליצר שאני מצאצאיה.
סבי שינה את שמו לפטר, שם גוי מובהק, כדי להתקבל לרפואה.
אבי ז"ל רצה לחזור לשם פוליצר ולא מימש זאת מסיבות שונות.
שושלת יהודית שמוקדם מאוד עזבה את האורתודוקסיה לטובת ההשכלה.
רבים מהם מורים פרטיים לאצולה, רופאים ועו"ד.
<
אהבתיLiked by 1 person
הדמוקרטיה המהותית בפעולה
אהבתיLiked by 1 person
היחידים שעוד מאמינים לדובר צה"ל הםהכתבים הצבאיים. בקרב הטוויטרס הוא פחות פופולרי
אהבתיLiked by 1 person
פרופסור רון שפירא נותן בראש לחיות
https://www.ynet.co.il/news/article/hjv4dkczn
אהבתיLiked by 2 אנשים
אוף טופיק,
חשוב.
טענה חזקה שאנו חושבים כמו שטייטל ולא כמו מעצמה אזורית – ומשלמים על כך ביוקר.
אהבתיLiked by 2 אנשים
האבולוציה של הפרוגרס
אהבתיאהבתי
אברי גלעד
https://www.israelhayom.co.il/magazine/shishabat/article/13964307
"שורש המחלוקת בגדול הוא אחד – האם מדינת ישראל צריכה לחתור להקמת מדינה ערבית לצידה, או לפחות לשמור את האופציה הזאת פתוחה. התשובה שלי היא: ממש לא. בשום דרך ואופן לא נוכל לקבל מדינה כזאת על גבולנו.
אין שום תסריט שישות כזאת לא תהיה עוינת ביותר, שלא תצטרף לציר האיראני, שלא תהפוך את ערי המרכז למטרה לטילים מדויקים שיעופו וישביתו את החיים כליל במדינה. הכיבוש, עליו מדברים דוברי השמאל כחייב להיפסק, לצערי חייב להימשך. עד מתי? עד תמיד. רוב הערבים לא יקבלו ריבונות יהודית בישראל לעולם. לכן העם היהודי נדון לשלוט בעם המגדיר עצמו פלשתיני, ולשלם את המחיר הקשה הנובע מהשליטה הזאת. עניין של חיים ומוות עבורנו. בעתיד, אני מקווה, נוכל לאזרח כאן חלק מהערבים מהשטחים אחרי תהליך לימוד של החברה הישראלית והדמוקרטיה, והחלק השני יוכל לעזוב בתנאים טובים לאן שירצו.
זה באחרית הימים. עד אז, נמשיך לחיות על חרבנו, אין פתרון קסם."
אהבתיLiked by 2 אנשים
מצטרף מאוחר:
לייק י.ד על תגובתך לגבי תיאוריית "הנאצים בתוכנו" של אהרן ברק.
לייק חייל על דברי פרופ' שפירא על חיות. אני חושב שחיות מתכתבת עם התיאוריה של ברק כפי שתיאר י.ד.
אהבתיLiked by 1 person
תודה יאיר
אהבתיאהבתי
ליאיר,
הרגע עלה בדעתי שיתכן שלא עקבת אחרי הדיון שהתפתח בפוסט על הברכות.
אולי יעניין אותך להצטרף אליו.
https://yuddaaled.wordpress.com/2023/04/17/%d7%94%d7%90%d7%9d-%d7%aa%d7%9e%d7%99%d7%93-%d7%a1%d7%a4%d7%a7-%d7%91%d7%a8%d7%9b%d7%95%d7%aa-%d7%9c%d7%94%d7%a7%d7%9c/#comment-2113
אהבתיLiked by 1 person