על הבטלנות החרדית

בפוסט בזמנו על ירושלים ציטטתי את הסיפור הבא על התוכנית שהגו בזמנו בוני ירושלים החדשה להגדיל את מספר היהודים בירושלים לשש מאות אלף שאותה הציעו לנדבנים ההולנדים שתמכו בישוב הישן בירושלים:

"נניח שיעלה בידכם לבנות עליה אלפי בתים ולהושיב בתוכם אלפי משפחות שיעלו ויבוא לציון כדברכם הרי אפשר שיקום כאן עוד מחנה גדול של בטלנים ושנוררים, המטילים את עצמם על היהודים שבחו"ל. ולכם מנהיגי הכוללים, יתווסף עוד כר נרחב להרבות בצעקות לאחינו בני ישראל רחמנים בני רחמנים שישלחו לכם כסף להציל עוד אלפי משפחות ברעב" (עמ' 172).

וכפי שהערתי לא הרבה השתנה מאז. כאז כן היום ירושלים שורצת בטלנים ושנוררים. לאחרונה עלתה בי המחשבה שזה לא במקרה. יש משהו בירושלים שמעודד את הבטלנות הזו. ירושלים כפי שטענו הסוציולוגים גדעון ארן וזלי גורביץ במאמרם הקלאסי המומלץ מאד "על המקום" נמצאת על הגבול. זהו גבול מטאפיזי. עניינה של ירושלים שזה המקום אשר בחר ה' לשום שמו שם. במילים אחרות היא מסמנות את מי שאיננו חלק מהעולם הקיים אלא מעבר לו. ככזו היא מאתגרת גם את הציונות החילונית הקלאסית אבל גם את המציאות עצמה. העובדה שירושלים מסמנת את אלוהים במציאות גורמת לכך שכל עוד אנשים זוכרים זאת אי אפשר להפקיע אותה מקדושתה כמו שמסביר הרמב"ם בהלכות בית הבחירה פרק ו הלכה טז:

"למה אני אומר במקדש וירושלים קדושה ראשונה קדשה לעתיד לבוא? לפי שקדושת המקדש וירושלים מפני השכינה, ושכינה אינה בטלה, והרי הוא אומר "והשמותי את מקדשיכם", ואמרו חכמים "אע"פ ששוממין בקדושתן הן עומדים"."

בית המקדש חרב וארץ ישראל חרבה ועדין ירושלים בקדושתה עומדת ומסמנת את מה שמעבר למציאות, שאיננו חלק מהמציאות החומרית הטבעית והמדעית הנורמלית. וכאשר יש סימון כזה של המציאות הוא מושך אליו את אלו שנמשכים אל הקודש ושכתוצאה מכך לא מוצאים את עצמם בעולם החומרי הרגיל. כל אלו שעוסקים בתורה, שמקפידים על טהרה, שמרבים בתפילות ועוד מאבדים עם הזמן את הרגליים על הקרקע והופכים לבטלנים. הם נשואים עם ילדים אך פרנסה מהם והלאה, נשותיהם סובלות, ילדיהם חיים בעוני אך אין עם מי לדבר. הם שם בקודש ולא כאן בארץ. זו לא מציאות חדשה. גיבור ספרו של שי עגנון הכנסת כלה היה בטלן שכזה. גם גיבורי מסעות בנימין השלישי, מחזהו הסטירי של מנדלי מוכר ספרים, היו זוג בטלנים שכאלו. למעשה נראה שבטלנים כאלו הם חלק מהמציאות הקבועה של העם היהודי. לצד אנשי עסקים, סתם בעלי בתים, רבנים ודיינים, וגם משכילים ומדענים יש תמיד את אלו שהתנתקו מהמציאות וחיים במציאות מקבילה. בזמנו חשבתי שבציבור הדתי לאומי אין את התופעה הזו והיום אני מבין שהיא חיה וקיימת בחוגים הסובבים את מרכז הרב והר המור. היית אומר שלפחות ילמדו את בניהם מלאכה, או לימודי ליבה, כמו שנפסק בשולחן ערוך (אורח חיים סימן שו סעיף ו)? אך הם מסתמכים על שער הציון שמצטט את הגישה שאומרת אין אני מלמד את בני אלא תורה ולא מלמדים אותם אלא תורה. הניתוק מהם והלאה והם מעבירים אותו מדור לדור. ואין עם מי לדבר ואין את מי לשכנע.

במובן חזק זה מחרפן ומעצבן אבל אני חושב שיש בזה גם יסוד חשוב לקיומו של עם ישראל. בערך קראים באינציקלופדיה העברית צץ המשפט הבא "עדיין לא ברור מדוע נבלמה התפתחות הקראים אחרי המאה ה11.". לא משפט שהיית מצפה למצוא בספר מדעי. זה גם לא מדויק לגמרי היסטורית אבל אין ספק שיש כאן נקודה. גישות מתחרות ליהדות הרבנית כמו הצדוקיות, הקראיות ובימינו הרפורמיות והקונסרבטיביות חסרות איזשהי חיוניות שיש ביהדות הרבנית. הן מתחילות עם הרבה ביקורת ואז עם הזמן מתאבנות עד שהופכות ללא רלבנטיות. ביהדות הרבנית לעומת זאת יש איזה יסוד תוסס. מהפכות הלכתיות מופיעות ונקלעות למחלוקות קשות. רעיונות דתיים מופיעים ומעוררים מחלוקת. אלו חולקים על אלו, אלו מבקרים את אלו וכל הזמן מתווכחים. יש תסיסה מתמדת והתסיסה הזו גורמת ליהדות להיות חיונית כל הזמן. אני חושב שהיסוד של התסיסה מגיע מהבטלנים. החתירה שלהם למגע עם הקודש שהוא הרסני מבחינה חומרית הוא גם מפרה מבחינה רוחנית. לא מקבלים שום דבר כמובן מאליו. החיפוש אחר דבקות באלוהים שומר על המערכת חיה ונושמת. לא מעופשת ומחניקה.

החיוניות הזו משפיעה גם על אלו שאינם בטלנים ואפילו לא דתיים. החתירה המתמדת למה שלא ניתן להשיג לא מניחה ליהודים לשקוט על שמריהם. כתוצאה מכך היהודים עסוקים כל הזמן בלעשות עוד ועוד מבחינה חומרית ומבחינה רוחנית. אי אפשר להסתפק במציאות הקיימת כי מולה יש מציאות רוחנית שאיננה נגישה שמאתגרת אותה. ולכן היהודים תוססים. ישראל לתפיסתי היא המשך של היהדות המסורתית. לא המשך פשוט. למרות הלעג בכינוי שטייטלנד ישראל היא לא באמת שטייטל אבל במקום העמוק שלה היא אכן המשך של אותה מציאות. היא לא באה להחליף את היהדות הרבנית כמו שעשו הקונסרבטיבים והרפורמים אלא ליצור מעטפת שתאפשר ליהדות להתקיים בהצלחה בעולם המודרני. היא לא יכולה להיות פסיבית כמו בעבר. היא צריכה צבא והיא צריכה משכילים וחילוניים ומדענים ועוד ועוד. מבחינה היסטורית אחד ההצלחות של ישראל היא לשכן את המשכילים עם שאר היהודים לאחר שהם נפרדו באמנציפיציה. אבל עדין מצד שני ישראל ללא בטלנים לא תהיה יהודית ולא תהיה תוססת באופן שיהפוך אותה לכל כך מעניינת.

אין ספק שהבטלנים מקשים על כלל ישראל והסיכון של מדינת הכולל הוא ממשי כמה שהוא בכלל אפשרי. מנגד יש מחיר לבטלנות שגורם לילדים של הבטלנים לקום ולעזוב את הבטלנות לחזרה לטובת חיי עבודה. צריך למצוא איזו נקודת איזון ביניהם.

בהקשר העכשווי של פורים אוסיף שהנס מתחיל כאשר אסתר מצווה על מרדכי וכל היהודים לצום שלושת ימים. גם לפורים נכנסים מתוך צום. הצום מבטא בדיוק את ההתנתקות מהחומר שמאפשרת קרבה אל הקודש שממנו מגיע החיוניות שנותנת את הפתרון לגזרת המן הרשע. זה אותו מוטיב עצמו דיאלקטי של המתח בין הקודש שמאיין את החול מצד אחד ומצד שני נותן ליהודים חיוניות שאיננה פוסקת.

19 תגובות בנושא “על הבטלנות החרדית

  1. תמיד ראיתי את היסוד החיוני והתוסס שביהדות ושבמדינת ישראל, אבל לא חיברתי אותו לבטלנות, אלא ללמדנות, מרדנות והצבת קושיות.

    אהבתי

  2. אתה מתכוון בטלנות במובן של לא לעשות כלום או במובן של עיסוק ברוח?

    אהבתי

  3. שניהם, אצל חלק גדול מהם העיסוק ברוח גורם לכך שהם לא עושים הרבה גם ברוח. למעשה מדובר בנצלנים אבל יש שם משהו מעבר שהופך את התופעה למורכבת.

    אהבתי

  4. הפוסט העלה בי אסוציאציה (אם כי רחוקה למדי) לסנדרום "שגעון ירושלים". סנדרום נדיר למדי, שקשור גם למגלומניה. הלוקה בסנדרום זה מאמין בגדלותו ובחשיבותו.

    העובדה שחיי המעשה של החרדים בירושלים אינם שונים מחיי המעשה של החרדים בבבני ברק, נצרת עלית ונתיבות – מטילה ספקות בקישור בין סגנון החיים החרדי לבין מידת קדושתה של העיר.
    מצד שני, בהחלט ניתן לחשוד בקיום מגלומניה בדימוי העצמי של החרדים.

    ########
    חלק מערך הויקיפדיה על הסנדרום:
    " סינדרום ירושלים (או תסמונת ירושלים) הוא סוג נדיר יחסית של הפרעה נפשית, בה אדם (לרוב תייר או צליין) הנמצא בירושלים משוכנע שיש לו כוחות אלוהיים ומשיחיים, שמוטלת עליו משימה משיחית, או שהוא התגלמותה של דמות מספרי הקודש. תופעה זו היא מקרה פרטי של מחשבת שווא ושל שיגעון גדלות, המופיעות בדרך כלל במחלות פסיכוטיות (כגון סכיזופרניה פרנואידית), ומובילות לעיתים לצורך באשפוזו של הלוקה בה בבית חולים לבריאות הנפש.

    הלוקים בתסמונת זו הם על פי רוב אנשים שלקו בהפרעה נפשית פסיכוטית עוד קודם הגיעם לירושלים, וההגעה לעיר החמירה את מצבם באופן משמעותי. הלוקים מגיעים לירושלים לאחר מסע ארוך ברחבי העולם, ובהגיעם אליה הם מתנהגים בכיכרות העיר ובאתרים המקודשים לדתות השונות כאילו יש להם כוחות אלוהיים ומשיחיים. התיאטרליות המאפיינת את התנהגותם מושכת את תשומת לבם של הסובבים. לעיתים הם מגיעים עד כדי התנהגויות קיצוניות המסכנות אותם או את סביבתם, ויש צורך לאשפזם בכפייה עד שיחלוף השלב המסוכן בהתנהגותם. בין אלו הסובלים מתסמונת זו נצפו עד כה חולים יהודים, וכן נוצרים שהמפגש המיוחל עם המקומות המקודשים להם, כגון מקומות היסטוריים בהם שהה לפי הברית החדשה ישו, מעורר בהם את ההחרפה ההתנהגותית ואת התיאטרליות המאפיינת את התופעה.

    חקר התופעה
    תסמונות דומות
    עריכה
    בין התסמונות הקרויות על שם מקומות גאוגרפיים, ישנן עוד תסמונות הפורצות במהלך ביקור בהם, ולהן דמיון מוגבל לתסמונת ירושלים:

    תסמונת סטנדל, על שם הסופר סטנדל, שנתקף בה בביקורו בפירנצה, מכונה גם תסמונת פירנצה. תסמונת זו מתפרצת במקומות שבהם ריכוז גדול של יצירות אמנות מרשימות. היא אינה כוללת שיגעון גדלות אלא רק חרדה עם ביטויים גופניים ותשישות מעודף גרייה, והיא דומה במידה מסוימת להתקף פאניקה.
    תסמונת פריז דומה לתסמונת פירנצה אך מופיעה כמעט רק אצל תיירים יפניים.
    תסמונת גן העדן מתחוללת באיים טרופיים. תיירים הלוקים בה מאמינים שהם בגן העדן. גם תסמונת גן עדן אינה כוללת שגעון גדלות וייתכן שהתפרצותה מושפעת גם משימוש בסמים פסיכואקטיביים[3].

    אהבתי

  5. המגולומניה נמצאת כבר ביומרה היהודית להיות עם נבחר של אלוהי השמים והארץ; יומרה שחרפנה לא מעט גויים במהלך ההיסטוריה.

    Liked by 3 אנשים

  6. אין סתירה בין שני האלמנטים.

    גודלתי על התפיסה ששנורריות, פשיטת יד, בכיינות והתמסכנות, השתמטות מחובות, התפרנסות מנדבות וקצבאות סעד וכד' – אמורים לעורר במקבליהם תחושות קשות של בושה ונחיתות. (אולי פרט למקרים מאוד חריגים של מכות גורל קשות).

    לפיכך היה לי די קשה לי להבין כיצד מגזר שלם, שכולל גם לא מעט בעלי גאווה עצמית לא מבוטלת, מכניס את עצמו לסיטואציה עלובה ומעליבה שכזו.
    עד שקלטתי שהם מספרים לעצמם על תרומתם האדירה, חסרת התחליף, הן לאנושות והן לעם היהודי, באמצעות עיסוק בלימודי הגמרא של מיעוט מהגברים שמתםרנסים מקצבאות אברך ותרומות נדיבות מחו'ל.
    כלומר שהם מצליחים לתרגם סגנון חיים, שהיה אמור להחדיר להם תחושות נחיתות, לסגנון חיים שמצדיק לתפיסתם תחושות עליונות.

    מכאן הקישור שעשיתי בין המגזר החרדי לבין מגלומניה. תחושות עליונות חסרות כל בסיס מציאותי (לפחות על פי תפיסת עולמי).

    Liked by 1 person

  7. הנקודה היא שלפעמים אפילו מגלומניה אין כאן. מדובר בבטלנים שקשה לומר שיש להם
    חידוש גדול להציע אפילו מבחינה דתית. אצל החרדים עוד ניתן לומר שיש כאלו
    המוסרים את הנפש על לימוד תורה רציני. פה גם זה חסר. מה שיש אלו אנשים שנשאבו
    לעולם הרוחני ונאבדו שם. זו מציאות שקדמה לעולם החרדי העכשווי ויצרה את המצע
    שעליו הוא מתקיים.
    לטעמי לא מדובר דווקא באנשים שמאמינים בתרומתם חסרת התחליף אלא בתולדה בלתי
    נמנעת של הקרבה של התרבות היהודית למימד המטאפיזי. ועדין תרבות יהודית שאין בה
    את האנשים האלה היא לטעמי תרבות פגומה. אני חושב על יהדות מרכז אירופה על
    בסיסה היקי שללא ספק הייתה מרשימה מאד מבחינת ההישגים הכלכליים, המדעיים,
    והתרבותיים שלה אבל הבסיס הרוחני שלה היה חלול וחסר כוח עמידה מול התרבות
    הגרמנית שבסופו של דבר שללה את עצם קיומם. גם היום רבים מיוצאי גרמניה
    וצאצאיהם לא מצליחים להשתחרר מבחינה רוחנית מהתרבות הגרמנית על ההיבטים
    השליליים שלה. ואחד הסיבות לחוסר כוח עמידה היה העסקה המפסיטית שהם ערכו איתה
    שבה לכאורה הם יתקבלו לתרבות הגרמנית אם הם ישללו את התלמוד והמסורת היהודית.
    גם גישת תורה עם דרך ארץ של רש"ר הירש לא הצליחה לשקם את הקשר הישיר הזה
    ונשארה לקויה.
    הבעיה עם החרדים לטעמי זה לאו דווקא המגלומניה אלא ההתנשאות על אחרים שעובדים
    ונלחמים. לחרדים נוח שאחרים עושים בעודם מעמידים פנים שהם לא תלויים בהם
    מבחינה ביטחונית וכלכלית. אולי המחאה הזו עד כמה שפוגעת בי כתומך ברפורמה תהיה
    לה השפעה חיובית בזעזוע החברה החרדית וחשיפת השקר הפנימי שהם מספרים.

    Liked by 1 person

  8. עסקה עם השטן – מפסיטוס הדמות שאיתה פאוסט של גיתה חותם חוזה (וכך אני יורד על צרכני התרבות הגרמנית ובו בזמן צורך אותה בעצמי).

    Liked by 1 person

  9. כתבת: "עסקה עם השטן – מפסיטוס הדמות שאיתה פאוסט של גיתה חותם חוזה (וכך אני יורד על צרכני התרבות הגרמנית ובו בזמן צורך אותה בעצמי)"
    ————–
    זכורה לי במעורפל פרשנות שפאוסט של גתה הושפע מספר קוהלת ומספר איוב.
    כך שאתה יכול לטעון שבצריכת תרבות גרמנית (ובעיקר גרמנית – פרוטסטנטית, להבדיל מגרמנית – קתולית) אתה למעשה צורך תרבות יהודית. 😏

    Liked by 1 person

  10. כתבת:
    " … ואחד הסיבות לחוסר כוח עמידה היה העסקה המפסיטית שהם ערכו איתה, שבה לכאורה הם יתקבלו לתרבות הגרמנית אם הם ישללו את התלמוד והמסורת היהודית. …"
    ——————-

    נדמה לי שה"עיסקה המפיסטית", שנחתמה בכל מדינות מערב אירופה ומרכזה שעברו תחת כידוני נפוליאון תהליכי אמנציפציה, שונה.

    היהודים (ומיעוטים נוספים שהיו בימי הביניים אוטונומים למחצה) יקבלו את *כל* זכויות האזרח שננתנות לרוב האוכלוסיה – *אם, ורק אם* יסכימו לוותר על סמכויות השיפוט של הקהיליות היהודיות.
    (בימי הביניים – לראשי הקהילה היהודית היו סמכויות קיבוץ מיסים, ענישה ושיפוט על חברי קהילתם.)
    העיסקה דרשה למעשה וויתור של היחידים היהודים על הקשר שלהם עם העם היהודי / הלאום היהודי / הקהילה היהודית ומוסדותיה.
    (מעט בדומה לעסקה שאנו מציעים לערביי ישראל: מלוא הזכויות האישיות, שניתנות גם לכל לשאר אזרחי המדינה, אך אפס זכויות לאומיות – קולקטיביות).

    ה"עיסקה" לא התייחסה ישירות לקיום מצוות הדת היהודית. פרט למורת הרוח הכללית אם יהודים היו מעזים לנסות להשפיע על המרחב הציבורי הכללי.
    התביעה המפורסמת מהיהודים הייתה "היה יהודי בביתך וגרמני בצאתך". כלומר שבביתך מותר לך לשמור כשרות ולקיים כל מיני ציווים דתים. אך אוי לך אם תעז לפטפט באידיש נחותה וצורמת ברחוב, או אם לא תציית בקפדנות לכל כללי הלבוש הגרמנים וכד'.

    מכאן הדרך ליהדות רפורמית, שבה תמכו בזמנו רוב יהודי גרמניה צ'כיה ומערב הונגריה (ובעקבות גל ההגירה גם יהודי ארה'ב), הייתה מאוד קצרה. מה שהסתבר מהניסוי הגרמני – אמריקאי, הוא שהנחלת היהדות מדור לדור מאוד תלויה בחיים בסביבה יהודית והשתייכות לקהילה יהודית. בשליחת הילדים לבתי ספר יהודים, במפגשים תכופים בבית כנסת ועוד ועוד. כנראה מאוד קשה, עד בלתי אפשרי, לשמור על דת בבדידות.

    Liked by 2 אנשים

  11. זה היה יותר מזה. היתה במרחב הגרמני שלילה עקרונית של התלמוד שהתחילה כבר במאה ה16. לכן בניגוד ליהודי מערב אירופה שקיבלו זכויות מלאות בלי שום תנאים ולכן נשארו מסורתיים גם אם התחלנו, יהודי מרכז אירופה הפכו לרפורמיים. לא הייתה רפורמה במערב אירופה אבל הייתה בגרמניה ובהונגריה.
    בקשר לזהות קהילתית זה הולך לשני הכיוונים. הפרט מושפע מהקהילה וגם משקיע בה. אם אין פרטים שההשקעה בזהות יהודית חשובה להם זה לא ילך לשום מקום.

    Liked by 2 אנשים

  12. ליאיר,

    אולי תהנה לגלות מה השתנה בעירך בשבעים השנים האחרונות.
    כמו הפטרונות שוחרת כל הטוב לאנשים החשובים (קרי לפועלים) והתשוקה לחנכם.

    מצ'ב קטע מהמדור בשישבת של דיויד סלע לפני 70 שנים:

    "חיפה: להתעורר בציוץ
    ——————————
    תושבי חיפה התבשרו השבוע לפני 70 שנים ש"החל מעוד שבועיים יתעוררו תושבי עירנו על ידי ציוץ ציפורים". התוכנית להגשמת החזון של עיר הנמל הצפונית התבסס על רעיון של הקמת תחנת רדיו עירונית, במסגרת תוכנית כוללת של ראש העיר אבא חושי "לקדם את האדיבות, הנימוסים והיעילות בעיר חיפה".
    כמו כן, נמסר ש"לפי שעה מקימה העירייה רשת של רמקולים שיוצבו במקומות ריכוז של פועלים בצאתם לעבודתם בסביבת העיר, ומדי בוקר ישדרו הרמקולים לפועלים ברכת בוקר טוב".

    נוסף על כל הטוב הזה דיווחה העירייה שבמהלך השבוע הקרוב יסופקו כרזות לכל המוסדות בעיר שלהם קשר עם הציבור, ובהן סיסמאות דוגמת "מיהו המכובד? זה המכבד את הבריות", וגם "פתח בברכת שלום בראותך את חברך ברחוב".

    Liked by 1 person

  13. אנקדוטה על יחס נפוליאון ליהודים. כולל הציפייה שישנו את אורחות חייהם ויפסיקו להלוות כספים בריבית. כך שיפסיקו להזיק לחברה שבתוכה הם חיים.

    לקוח מהאתר רגעים היסטורים
    לקט צילומים היסטוריים
    ליקט וערך : עמי סלנט

    הסנהדרין של נפוליאון

    לפני 215 שנים הקים נפוליאון את "הסנהדרין של פריז". נפוליאון היה מהדמויות המרתקות אי פעם. לצד מהלכים צבאיים ופוליטיים שעיצבו את אירופה לתמיד, ניסה המצביא הדגול להגדיר מחדש את מקומם של היהודים באימפריה החילונית שהקים. לשם כך הקים מחדש – לא פחות ולא יותר – את הסנהדרין

    רקע היסטורי

    ב-1799, במהלך המצור על עכו, פרסם נפוליאון כרוז בו קרא ליהודי אסיה ואפריקה לתמוך בו ולסייע בכינונה של ירושלים מחדש.[1] מאוחר יותר, בשנים הראשונות של המאה ה-19, שאף נפוליאון להפוך את שלטונו לריכוזי יותר. הסכם שחתם עם האפיפיור הכפיף למרות הקיסר את הכנסייה הקתולית בצרפת, והבאה בתור הייתה הדת היהודית, שבמסגרת האמנציפציה היה רצון לשלב את מאמיניה בין יתר האזרחים. ב-1806 נקרתה ההזדמנות. אנטישמים התלוננו על משלח ידם של יהודי אלזס: הלוואה בריבית קצוצה, והאשימו את הדת היהודית בכך שהיא מעודדת עושק נוכרים. הפולמוס הביא את נפוליאון לכנס ביולי 1806 בפריז את מנהיגי היהודים על מנת להטיל עליהם לגבש הלכה דתית שתאפשר להולכים בעקבותיה "לתאם את אמונתם עם חובותיהם כצרפתים". דבר זה היה נחוץ, לדעת נפוליאון, כדי להחיות את "רגשות המוסר האזרחי" בקרב היהודים, רגשות אשר "נטמטמו בעטיו של מצב ההשפלה שבו חיו זמן מרובה כל כך, ושאין בדעת הקיסר לקיים אותו או לחדשו".

    כדי להפוך את החלטות האספה, שנענתה לרצונותיו של נפוליאון, לסמכותית יותר, הודיע נציג נפוליאון לאספה שבאוקטובר תכונס אספה מצומצמת וחשובה יותר, שתיקרא "סנהדרין", בה ישתתפו 71 נכבדים, כמניין החברים בסנהדרין ההיסטורית. רוב חברי הסנהדרין הנפוליאונית נלקחו מבין רבני האספה. אליהם הצטרפו כמה צירים לא רבניים מהאספה, וכן רבנים שלא נכחו באספה. בנוסף, שתי משלחות באו מחוץ לצרפת: שלושה צירים מהרפובליקה הבטאווית, שייצגו את "עדת ישורון" ומשלחת מפרנקפורט. חברי האספה באו בעיקר ממזרח צרפת (אלזס-לוריין) ומצפון איטליה, אך גם מדרום צרפת, פאריס ואזור בורדו, כמו גם מאזורי הריין התיכון המקבילים כיום למדינות הריינלאנד-פפאלץ והסאר, אשר סופחו בזמנו לצרפת.

    נראה כי לבד ממניעיו הפוליטיים, סבר נפוליאון שעל ידי הושבת סנהדרין עשויים היהודים לראות בו מעין משיח וגואל מודרני

    מקור 1 : ויקיפדיה (קישור)

    מקור 2 : סגולה מגזין להיסטוריה

    Liked by 2 אנשים

  14. בכדי לחזות בצילומים על הסנהדרין של נפוליאון יש להיכנס לאתר.

    http://www.historicalmoments2.com/%d7%9c%d7%a7%d7%98-%d7%a6%d7%99%d7%9c%d7%95%d7%9e%d7%99%d7%9d-%d7%94%d7%99%d7%a1%d7%98%d7%95%d7%a8%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%9e%d7%a1-42?utm_source=mailpoet&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-total_1

    אגב, הפרק הראשון מדגים פולחן אישיות של מנהיג.
    צילומים מדהימים מההלוייה של מנהיג מצרים גאמל נאצר.

    Liked by 1 person

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s