תסריט מדינת הכולל

אנשים תוהים מה ההצעה של החרדים למדינת ישראל? מה יקרה אם מדינת ישראל תגיע לשליש חרדים ב2065? התשובה פשוטה ההצעה החרדית היא מדינת הכולל. מדינה שבה כל הגברים היהודיים לומדים תורה בכולל והנשים והגויים עובדים. במידה רבה המציאות כבר הולכת לשם. הגידול באחוז המבקשים פטור משירות צבאי לשם לימוד תורה מחייב את הצבא להכניס נשים לתפקידי לחימה שקודם גברים מילאו. גם המחסור בכוח אדם בתפקידי הובלה וכדומה מוביל את הצבא להשתמש בערבים על ידי מיקור חוץ של התפקידים הללו. זה אמנם בעייתי מבחינה ביטחונית; נשים לא בנויות מבחינת פיזית להרים פגז טנק. נהגים ערביים לא מתייצבים לשירות בזמן מלחמה בעזה, אבל אין לצבא ממש ברירה. על חוסר הברירה הוא מחפה בשיח פרוגרסיבי/כלכלי. במדינת הכולל נשים יהיו הכל. הן יעבדו, הן יהיו מדעניות, רופאות, כבאיות, ואם יש איזה מקצוע שחייבים בשבילו גברים אז בשביל זה יש לנו כאן ערבים. אנשים חושבים שלחרדים מפריע שנשים משרתות בצבא או לומדות באקדמיה. להיפך, הם מעודדים את זה. וכי יפריע לחרדים שנשים יתגייסו לצבא שכולו נשים? מה פתאום. העיקר שגברים יהודיים ילמדו תורה. ומה אם יש גבר יהודי שאיננו מאמין חס וחלילה? באמת רחמים עליו. אותו לא יכריחו ללמוד תורה.

34 תגובות בנושא “תסריט מדינת הכולל

  1. הרשומה הזכירה לי אסוציאטיבית את הספר חמורו של המשיח (מאת ספי רכלבסקי) והשערוריות סביבו.

    אני עצמי מניחה שהמגזר החרדי בשנת 2065, כשימנה כשליש מאוכלוסיית ישראל, יהיה מאוד שונה מכפי שהוא כיום.
    ולו רק בשל התעצמות הלחצים הכלכליים והעוני בתוך המגזר ו/או בשל התחזקות מעמדן של המפרנסות הראשיות (והמתחים בתוך המשפחות החרדיות).
    מה עוד שמפרנסות אלו יהיו חייבות להחשף לחברה לא חרדית, וסביר שיושפעו ממנה. ואולי גם תשפענה (לרעה?) על ילדיהן.

    ################

    בחרתי להביא ביקורת על הספר של זאב גלילי. כלומר מנקודת מבט דתית – לאומית.
    ביקורת הכוללת התעמקות בסוגיות די איזוטריות (לפחות לתפיסתי) כמו מעמד החמור ביהדות.

    https://www-zeevgalili-com.cdn.ampproject.org/v/www.zeevgalili.com/2012/11/17427?amp=1&amp_gsa=1&amp_js_v=a9&usqp=mq331AQKKAFQArABIIACAw%3D%3D#amp_tf=%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%A8%3A%20%251%24s&aoh=16684353879351&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&ampshare=http%3A%2F%2Fwww.zeevgalili.com%2F2012%2F11%2F17427

    קטע מהפוסט:
    " … בראשית שנות השמונים כעורך ומגיש בגלי צה"ל. הוא קנה לעצמו מוניטין של "מומחה ליהדות". מי שמכיר את רמת הידע ביהדות של העיתונאי הממוצע יכול להבין שלא היה לו קשה להשתבח במומחיות שקנה לעצמו, לדבריו על יד כך שקרא "כמה מאות ספרים ביהדות".

    בראיון לירון לונדון באותה תקופה העיד על עצמו רכלבסקי כי הוא גאון. גמר בגרות בגיל 15 ועשה תואר במתמטיקה עוד לפני שהתגייס לצבא. בערך עליו בויקיפדיה נאמר כי למד מתמטיקה, סוצילוגיה ופילוסופיה באוניברסיטה העברית ובטכניון, אך לא עשה תואר באף אחד ממקצועות אלה.

    השערוריה של "סתימת פיות"
    רכלבסקי נחשף לפרסום נרחב בשנת 1998, עם פרסום ספרו "חמורו של משיח". הספר זכה לפרסום לא בשל איכותו העיונית או הספרותית, אלא בעקבות השערורייה שהתעוררה סביב הוצאתו לאור.

    הוא הגיש את הספר להוצאת "ידיעות אחרונות". בהוצאה זו לא נמצא אדם מתאים יותר לבדוק את איכות הספר מאשר ד"ר יהודה מלצר, כיום בעל הוצאת "עליית הגג". מלצר, בנו של המשורר שמשון מלצר ["אשירה לרש"י"] הוא בעל השקפות שמאל. אך בניגוד לרבים מאנשי שמאל הוא תלמיד חכם, לא רק בפילוסופיה כללית אלא גם במורשת היהדות. במהלך חייו אף שימש שנים רבות מורה לתלמוד. הוא גם המו"ל שגילה וחשף ראשון את הסופר חיים סבתו.

    מלצר פסל את "חמורו של משיח" על הסף. רכלבסקי, שכבר היה מומחה לשערוריות ציבוריות, הקים צעקה: "סותמים פיות". [לימים השווה את חוקי ישראל לחוקי נירנברג של הנאצים].

    באותם ימים היה רצח רבין וההסתה נגד הימין והדתיים בעיצומה.
    הספר של רכלבסקי עורר רעש הואיל והוא העלה שלוש תזות מרכזיות:

    * על יהדות זמננו שלטת תפיסה קבלית.

    * תפיסה זו עומדת ביסוד הפעילות הפוליטית של זרמים מרכזיים במחנה הדתי בישראל מזה שנים.

    • תפיסה זו עומדת ביסודו של רצח רבין.

    והפנינה המרכזית בספרו של רכלבסקי היא ניתוח משנתו של הרב יצחק הכהן קוק. לפי רכלבסקי הועיד הרב קוק לציבור החילוני את תפקיד החמור שעליו ירכבו הדתיים לקראת ימות המשיח.

    ד"ר יהודה מלצר הסביר אז במאמר ב"ידיעות אחרונות" כי פסל את הספר לא בגלל השקפות מחברו, אלא בגלל איכות הספר שקביעותיו ומסקנותיו לא גובו באף ציון מקור.

    לימים סיפר לי מלצר שפסל את הספר מכל וכל והביע את הדעה שמקומו בסל הניירות.

    ביקורת קטלנית של אסא כשר
    אולי דווקא הרעש התקשורתי גרם לכך שהספר הופיע בכל זאת ובלי שמחברו טרח להוסיף מקורות לטיעונים ולציטוטים שהביא. …"

    אהבתי

  2. המטרה של הפוסט לא הייתה לקבוע מה יהיה בעתיד אלא ללכת עם ההיגיון החרדי עד הסוף. זה ההיגיון החרדי כי מבחינת החרדים הכולל הוא התגשמות האוטופיה. הלצה חרדית אומרת כי העולם הבא הוא סטנדר וגמרא. מי שבעולם הזה סטנדר וגמרא הוא גן עדן גם בעולם הבא זה גן עדן ומי שבעולם הזה סטנדר וגמרא זה גיהנום גם בעולם הבא זה יהיה גיהנום. לקח לי הרבה זמן להבין שמבחינת החרדים זו לא הלצה. כך הם רואים את המציאות. ואם סטנדר וגמרא זה עולם הבא אז למה לא לממש אותו כאן? אולי הכוללים בתחילה היו אילוץ כדי להימנע ממגע עם העולם החילוני אבל היום הם הפכו למטרה כשלעצמה. כל הגברים היהודיים צריכים לשבת בכוללים וללמוד תורה. מכאן להגיע למימוש מלא של החזון במדינת הכולל הדרך קצרה.
    באשר לספי רכלבסקי לטעמי הספר שלו לא רע. קל לקטול אותו כי מה עיתונאי חילוני מבין מהחיים שלו? ועדין יש בו עניין לדעתי. נקודה מעניינת שעולה מהספר שאחד הגורמים לכתיבת הספר – אולי יותר מרצח רבין – היה ראיון שהוא ערך בזמנו עם פוליטיקאי דתי ליברלי מהקיבוץ הדתי, משה אונה. ובראיון משה אונה ביטא את כאבו מהגסות של חברו לסיעה הרב חיים דרוקמן. הכאב הזה שהבהיל את רכלבסקי גרם לו להרגיש שיש כאן תופעה שדורשת חשיבה נוספת שאותה הוא המשיג לבסוף בספר חמורו של משיח. הנקודה הזו מבליטה עד כמה יש קשר בין חוסר דרך ארץ לביקורת כללית. לפעמים חוסר דרך ארץ מבטא בעייתיות רחבה הרבה יותר ממה שמשערים.

    Liked by 1 person

  3. אני מצטט:
    "העיקר שגברים יהודיים ילמדו תורה. ומה אם יש גבר יהודי שאיננו מאמין חס וחלילה?
    באמת רחמים עליו. אותו לא יכריחו ללמוד תורה."

    אני הולך איתך.
    אכן, רחמים עליו. אבל למעשה, זה בעצם דומה להיום.
    אותם אלו שרחמים עליהם יחזיקו את המשק.
    לא שונה מהיום

    Liked by 1 person

  4. לי.ד.,

    איני מבינה למה כוונתך בפסקה:
    "ובראיון משה אונה ביטא את כאבו מהגסות של חברו לסיעה הרב חיים דרוקמן. הכאב הזה שהבהיל את רכלבסקי גרם לו להרגיש שיש כאן תופעה שדורשת חשיבה נוספת שאותה הוא המשיג לבסוף בספר חמורו של משיח. הנקודה הזו מבליטה עד כמה יש קשר בין חוסר דרך ארץ לביקורת כללית. לפעמים חוסר דרך ארץ מבטא בעייתיות רחבה הרבה יותר ממה שמשערים. …"
    _____________
    מדוע אתה מייחס חשיבות גדולה כל כך לחוסר דרך ארץ? (מעבר לעצם גסות הרוח ולפגיעה הפוטנציאלית ברגשות של נמען יחס זה?).
    האם, במעין המשך לתזה בספרו של רכלבסקי, אתה מאשים את החרדים באי הכרת תודה? ומייחס לכך חשיבות רבה?

    ***********

    אגב, אם כבר דנים באוטופיות, מדוע שהחרדים לא ידמיינו עולם שאין בו כל צורך במפרנסים /ות? עולם שבו על כל הגברים שלומדים בישיבות יורד מהשמים מן (בדומה למן שסיפור יציאת מצרים) מן שממנו הם יוכלו להזין את כל בני משפחותיהם?

    אהבתי

  5. בפועל זה הפריע לרכלבסקי עצמו עד כדי כך שהלך לכתוב ספר שלהם נגד הרב דרוקמן. זה אומר משהו. לפעמים אני חושב שוויכוחים אידיאולוגיים הם סך הכל כסות לביקורת על דרך ארץ.

    החרדים בהחלט מדמיינים עולם שכזה. הנה קצת פנינים של הרב מיכאל אברהם על תמונת העולם החרדית:
    https://mikyab.net/posts/65438//mikyab.net/posts/65479&sa=U&ved=2ahUKEwi9wrD4pLD7AhWw_7sIHQi_AcUQFnoECAUQAg&usg=AOvVaw0RyeM-OJungqc2qUStoCUH

    אהבתי

  6. חשבתי שהכוונה הייתה לנבא שחורות תרתי משמע. דהיינו שמה נעשה אם כולם בכולל. לזה הייחסתי.
    לגבי השאלה היותר הגותית מה הוגן ומה לא… אף אחד (באוםן פרטני) לא עושה טובה לאף אחד אחר. כל אחד בוחר בסגנון חייו. לא חושב ששייך לדבר על מה כל אחד תורם לחברה כחברה. היות והחברה צריכה טייח וצבעי ונגר ואנשי רוח. יכול להיות שתהיה אינפלציה בתחום מסויים אבל זה דבר שהחברה כחברה מתקנת במהלך הדורות לפי הכלל הידוע של היצע וביקוש. והראיה היא תופעת החרדים העובדים

    אהבתי

  7. התייחסותי למגבלות הדמיון החרדי (כמו להתחיל "להתפרנס" ממן) הייתה בדיחה (צולעת).

    אבל התזה של הרב מיכאל אברהם (מודה שלא קראתי את כולה) דווקא העלתה בי הרהורים משמחים למדי.
    אם במגזר החרדי המושג של "השתדלות" הוא כל כך אמורפי, רב משמעי ומעורר מחלוקות אזי יתכנו גם המוני מצבי ביניים בין המצב הנוכחי לבין המצב הרצוי (בעיני הלא חרדים).
    אולי לא סביר שניתן יהיה למתוח את מושג ההשתדלות, של רוב החרדים הנורמטיבים, להשתדל לתרום לביטחונם עד לגיוס מלא לצהל. אבל אולי יתרגלו בהדרגה להשתדל לתרום להגנה של שכונותיהם ושל קהילותיהם בערים החרדיות. כלומר להתנדב להתגייס בהמוניהם למשמר אזרחי – לאומי (ולא רק התנדבות של יחידים לזק'א ולאיחוד הצלה).
    כלומר, שבזכות "ההשתדלות" ניתן יהיה ליצור כל מיני מדרגות ביניים בין המצב המצוי למצב הרצוי.

    אהבתי

  8. אני מקשיב להרצאה איטית של דוד פסיג עתידן, היחיד בארץ עם PHD בעתידנות. טוען ש 30% מנבואות לגבי העתיד נכונות. אומר מחקר א: יש 4 קבוצות של יהודים בארץ. 17% אחוז מהתושבים יהודים על פי ההלכה (חרדים מאמינים דתיים) 15% אוניברסלים. (לא רוצים שום קשר עם יהדות או ישראליות-אנטי בהצהרותיהם) 15% ישראלים בלאומיותם. 55% מיהודי ארץ ישראל ישראלים-יהודים (מסורת). מחקר בארה"ב על דתות שם, אצל היהדות 17% דתיים,אמצע קטן, 42% מתנגדת ליהדות וארץ ישראל לחלוטין.

    Liked by 2 אנשים

  9. העתק תגובה שהשארתי בבלוג של תמריץ, שמתקשרת ישירות גם לרשומה זו על מדינת הכולל.

    למרות שזכורה לי העדפתך לטקסטים על פודקאסטים.

    שיחה בין שני אנשים נבונים.
    רב דתי לאומי וחרדי די יוצא דופן. עורך כתב העת החרדי (והדי חתרני?) 'צריך עיון'.

    מתקשר לנושא העמדות כלפי המדינה של חרדים (ובעיקר חרדים צעירים). טענה שהם, בניגוד לדור הקודם, כבר לא חשים זרים ושוליים. למרות האחזות באמונה התיאולוגית של "גלות בין יהודים". אך הם (עדין?) אינם מוכנים / יכולים לקחת אחריות לכלל. מעין גאווה וביטחון עצמי של ילדים / מתבגרים שחצנים.

    Liked by 1 person

  10. אמנם מעט ישן אבל לתפיסתי עדין מעניין

    http://www.memri.org.il/cgi-webaxy/item?5723

    המהומות באיראן גם כנגד חובת עטיית החיג'אב, ומחאת צעירים בסעודיה כנגד האיסור לחגוג את חג האהבה הנוצרי / פגאני – אולי רומזים שמדינות המנסות לאכוף חוקים דתיים מעוררות תגובת נגד חזקה לדת.

    האם יתכן ש"מדינת הכולל" דווקא תהפוך לחממה לחילוניות?

    Liked by 1 person

  11. תמיד חשבתי שהנגיף הודלף בכוונה כדי לפגוע בטראמפ )למרות שבינתיים נראה שהסינים הם הקרבן העיקרי.

    אהבתי

  12. אם תקשיב לסרטונים של הטיפוס של הרופא הבריטי ההוא למעלה מהסירטון, שמעלה אחד ביום כבר 3 שנים, תראה תהליך התהוות של הדעות שלו והוא מבסס אותן על חומר שהוא אוסף ומציג.
    כשכולם דברו על הסינים שאוכלים עטלפים, כולל השמוק ההוא אלרום, חשבתי שיותר מ 20 שנה אני מטייל בשווקים בסין, כולל בווהאן, ועטלפים למאכל לא ראיתי. לספר סיפורים אקזוטים על סינים קל כי זה נשמע טוב. זוכר שפעם היו אומרים אם אתה רוצה שזה יצלצל טוב תשתין על פח?
    אנחנו חיים בתקופה שונה לחלוטין, בתפר, יש מי שיכול לעכל את זה ויש מי שלא.
    בסירטונים שלו, הטיפוס הזה מביא דוגמאות של כמות חיפושים באינטרנט בסין אחרי השפעת מיד כשפרצה, הוא מראה שהחיפושים נעשו בקדחנות בעיקר סביב המעבדה והרבה פחות סביב השוק. המעבדה היא המקור.
    הוא מספר ומביא מקורות על כך שנעשו נסיונות לעשות שם את הנגיף מדביק יותר, אלו היו הוראות כתובות, ולא נמצאו בטבע נגיפים כאלו מבחינה גנטית. התגלה כבר שמכיון שאובמה אסר על נסיונות כאלו גופים אמריקאים מימנו נסיונות שם.
    הבדיקות שנעשו במעבדה וקריאה של מכתבים פנימיים הראתה שהיו להם שני מיקרים קודמים של דליפה של נגיפים דרך עובדים שחלו בשל דליפה במערכת המיזוג והם פשוט חיכו שהנגיף ידעך בעצמו וכך ארע בעבר ולכן גם הפעם הם חיכו יותר מדי.
    לוינים אמריקאים ראו התרחשות של מספר גדול בצורה לא רגילה של מכוניות ממשלתיות חונות סביב המעבדה בתאריך מסויים וכן מול בית החולים הסמוך, היה אפשר להבין שארוע לא שגרתי של חרום ארע.
    הפעילות של הסינים סביב אולימפיאדת הצבאות שהיתה אז בוואהן הראתה שהם כבר ידעו שיש נגיף מסתובב וניסו למנוע את הפצתו.
    בדיקות דם שנעשו באיטליה בדוגמאות מאוכסנות הראו שהוא הגיע לאיטליה בזמן מוקדם יותר מאשר חושבים. הוא תמהה מדוע אף אחד לא טרח לעשות בדיקות בדוגמאות המאוכסנות במדינות אחרות?
    יש שם סיפור סמוי שלא גילו לקהל הרחב.
    צורת ההפצה שלו שונה מאשר של נגיפים אחרים בנתוחי התפשטות בעבר.
    זו פשוט היתה תקלה שאופינית לרשלנות בתרבות הסינית.
    לא היתה להם שום כוונה לפגוע בטראמפ. אתה חושב שהם משוגעים עד כדי כך להפיץ את זה בצורה כזו אידיוטית? כמו שיש צ'רנוביל יש קורונה. כמו שאדם אחד עולה ומזעזע את העולם, פוטין, שי גין פינג, מטאור שהשמיד את הדינוזאורים, יש ארועים בודדים של תקלה שיוצרים כדור שלג לא צפוי.
    הצעדים שנקטה סין נועדו להציל חיים על חשבון הכלכלה, האם זה לא מראה לך שחיי אזרחים כן חשובים להם?
    סגרו בתי דירות ענקיים בדקו את כולם תוך לילה סימנו בתגי יד ושלחו למחנות סגורים בחדרים. עד היום כולם עם מסיכות ואתה לא יכול להכנס לשום מקום בלי להציג את הטלפון עם פרטי החיסונים שלך למחשב בכניסה.
    תראה את הונג קונג, בחודשים הראשונים נפטרו כ 213 איש בהונג קונג ואז הם סגרו את כל הפרצות בדרקוניות ואחרי זה 0 מקרי מוות במשך שנתיים וחצי. כשפה נפטרו 10 אלפי איש על אוכלוסיה בגודל זהה שם היה 0, ואז היה מיקרה של פיליפינית שכשיצאה מהסגר של שבועיים במלון וכנראה הצליחה ביציאה ליצור מגע עם חברות שלה בהסגר ונדבקה. בסוף השבוע יצאה לפארק עם עוד 10 אלפי משרתות פיליפינות שנפגשות ביום ראשון ביחד ביום החופשי שלהן והן חזרו הביתה כמטפלות למשפחה שלהן ותוך חודשיים נפטרו להם 10 אלפי איש. מקרה אחד שמוטט את הכל.

    אהבתי

  13. במחשבה שניה לא הגבתי כמו שצריך. השאלה שאת מעלה היא שאלה שאני חושב עליה לא מעט. בניסוח אחר – מדוע חזרה לחברה מסורתית כמו שהפונדמנטליסטים חולמים עליה איננה באמת אפשרית?

    אהבתי

  14. יש משהו במה שאתה אומר על הסינים. הם לא מפלצות אבל הם גם לא צדיקים. כמו
    כולנו. ועדין גם לא מפלצות יכול להגרר למלחמה מסיבות לא טובות כמו גרמניה
    הקיסרית ערב מלחמת העולם הראשונה.

    אהבתי

  15. קשור
    מה הדוגמה ההיסטורית הכי מעניינת לריחוק חברתי בהקשר של מגיפות, מחלות או וירוסים?
    הדוגמא הראשונה שעולה לי לראש היא לא הדבר השחור, גם לא השפעת הספרדית, אלא אירוע בשם "תקרית הדם המושחת" (Corrupted Blood incident) משנת 2005. אם מעולם לא שמעתם על האירוע, אל תדאגו. הוא לא כלול בחומר לבגרות בהיסטוריה, ואפילו בזמן שהוא התרחש לא היו עליו שום דיווחים, כתבות או מאמרים בעמודי-השער של עיתוני הבוקר. הסיבה לכך פשוטה: תקרית הדם המושחת לא התרחשה בעולם האמיתי. היא הייתה מגיפה בעלת מאפיינים דומים לקורונה שהשתוללה במשך שבוע בעולם הוירטואלי של משחק האינטרנט World of Warcraft.

    למי של מכיר, המשחק הוא MMORPG, כלומר משחק רב-משתתפים בו כל שחקן מייצג דמות בדיונית שחיה בעולם המשחק. עם יד על הלב, לא שיחקתי בו אף-פעם כך שהיכולת שלי לתאר אותו מוגבלת. אולם, מנסיון עם משחקים דומים אני מתאר לעצמי שמהלך המשחק כולל בעיקר שוטטות בעולם הוירטואלי, הריגת מפלצות למיניהן, ביצוע משימות, איסוף חפצים נדירים וכיוצא באלה.

    הכל התחיל כשהחברה שפיתחה את המשחק, Blizzard, החליטה לפתוח משימה חדשה עבור שחקנים מתקדמים. בסופה הקלימקטי של ההרפתקה היה על השחקנים להשתתף בקרב נגד 'בוס' מאתגר במיוחד העוטה דמות של שד, עם יכולת להטיל כישוף שמזהם את דמו של היריב שלו. בפועל, זה מתבטא בכך ש-"נקודות החיים" של השחקן שקרא תיגר על השד מתחילות לרדת בקצב קבוע. כשנקודות החיים מתרוקנות לחלוטין, השחקן (ואני לא ממציא את זה) מתפוצץ בשפריץ עצום של דם. הכישוף התאפיין בתכונות של מחלה זיהומית – כל מי שהתקרב מספיק לשחקן הנגוע היה נאחז גם הוא בכוחו הקטלני של הכישוף. הדרך היחידה להסיר את השפעתו של הכישוף הייתה להביס את השד.

    בעצם, ההרפתקה נועדה רק לשחקנים עם דמויות חזקות וותיקות, ועם הרבה נקודות חיים. שחקנים חדשים או חלשים היו מתפוצצים הרבה לפני שהיה להם סיכוי סביר לסיים את הקרב. מפתחי המשחק בנו על זה ששחקנים שאינם ברמה גבוהה מספיק יימנעו מהמשימה ויתפסו מרחק.

    מה שהם לא לקחו בחשבון, זה שלדמויות במשחק יש יכולת לעבור מיידית ממקום למקום ברחבי העולם. כך, חלק מהשחקנים שהושפעו מהכישוף נכנסו לפאניקה, ובמקום לסיים את הקרב ברחו לאזור אחר של המשחק, בדרך כלל עיר הומה, שם הם מתו, אך לא לפני שהם העבירו את הכישוף לשחקנים חלשים יותר שנמצאו בסביבתם, וכך התחילה לה מגיפה.

    כאילו כדי להוסיף לבעיה, שגיאה בקוד גרמה לכך שגם חיות-מחמד שליוו את השחקנים בהרפתקה נדבקו במחלה, אך לא הראו סימפטומים. לאחר סיום ההרפתקה כל אותם החיות הסתובבו בעולם כנשאים והדביקו שחקנים, באופן דומה לחולים אסימפטוטיים בנגיף הקורונה.

    מהר מאוד התחילו להיערם גופות ברחבי העולם הוירטואלי והאוכלוסייה נכנסה לפאניקה כללית. בהתחלה, החברה ניסתה לטפל בבעייה על ידי שימוש בהסגרים כפויים וכללי ריחוק חברתי שכללו עידוד הגירה לאזורים לא צפופים ואיסור על התקהלויות. למרות מירב המאמצים, כלום לא מיגר את התפשטות המגיפה עד שלבסוף החברה נאלצה לבצע סדרה של אתחולים כדי לתקן את הנזק.

    כשנתיים לאחר התקרית פרופסור מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב פרסם מאמר בכתב-עת לאפידמיולוגיה בו הצביע על הדמיון בין התפשטות הכישוף בעולם המדומה של המשחק לבין מגיפות ממשיות בעולם האמיתי. הפרופסור, רן בליצר שמו, הציע להשתמש במשחקים כמו World of Warcraft כדי לדמות מגיפות אמיתיות ולפתח אסטרטגיות התמודדות. מאז נכתבו עוד מאמרים בנושא, פרי עיטם של חוקרים מרחבי העולם. מאז התפרצות נגיף הקורונה החדש, חוקרים נוספים רבים שמו לב להקבלה בין דפוס ההתפשטות של המגיפה הנוכחית לתקרית הדם המושחת.

    Liked by 1 person

  16. י.ד. כתב:
    " … שאלה שאני חושב עליה לא מעט. בניסוח אחר – מדוע חזרה לחברה מסורתית כמו שהפונדמנטליסטים חולמים עליה איננה באמת אפשרית?"
    ————–
    תשובתי היא שמאז אותה תקופה בני האדם עצמם השתנו. השקפות העולם שלהם כבר שונות – וללא תקנה. כמו גם ערכיהם והנורמות המקובלות עליהם.

    לדוגמא:
    נראה לי שיהיה קשה לשכנע אנשים מודרנים שחז'ל תיארו באופן מציאותי את הנשים ומגבלותיהן. כנ'ל מיהם הגויים. ומכאן איך ראוי לנהוג בהם, ומה יהיו זכויותיהם.
    או לשכנעם שזכותו של שליט, שקיבל על עצמו דת מסוימת, לכפות אותה גם על כל נתיניו.
    זכות הבחירה החופשית של היחידים הפכה בימינו למובנת מאליה. ופגיעה בה נתפסת כעילה מוצדקת ליציאה למלחמה.

    מכאן שכל נסיונות הכפייה של פרקטיקות דתיות, ע'י פונדמנטליסטים למינהם, מעוררים תגובות נגד חריפות.
    יש סיכוי לשנות דברים רק אם הפניה תהיה לרצון הטוב ולבחירה החופשית של ה"חוטאים".
    (כפי שכל הניסיונות לכפות על המגזר החרדי להשתנות בכוח – הסתיימו, לפחות עד היום, בכישלון מהדהד).

    ***
    אגב, הדבר שהכי הרשים אותי במאמר בממר'י היה דווקא העומק של קדושת המוות וחשיבותו באיסלם.
    זה הרבה יותר מאי קבלת הערך היהודי של קדושת החיים.
    כנ'ל הציות הגורף של ההורים. אינני מסוגלת לדמיין שהורים יהודים היו מסכימים שילדיהם יעברו חוויה טראומטית של קבורה בעודם בחיים.

    אהבתי

  17. ממש משונה. אני זוכר שכתבתי על חנוכה ועל חז"ל פוסט ואני פשוט לא מוצא אותו. אולי רק התדיינתי על הנושא בלי פוסט? אם מישהו זוכר את הדיון אני אודה לו.

    אהבתי

  18. בהקשר לחנוכה –
    זכור לי שהשתעשעת ברעיון האם יש להחיל את מנהגי בית שמאי *או* בית הלל (להוסיף 1 בכל יום חנוכה *או* להוריד 1 בכל יום חג) – ממספר הנרות שיש להדליק אל מספר הסופגניות שיש לאכול בכל יום חג.
    אך איני זוכרת באיזה פוסט זה היה. נדמה לי, אך ללא וודאות, שהיה פוסט שהוקדש לנושא ולא רק הערה צדדית בפוסט אחר.

    בבל מקרה, ברור לי שאין אפשרות חיפוש גם בפוסטים ישנים יותר + שרשימת מילות המפתח היא מאוד חלקית. מכאן שאין דרך לשחזר הרבה פוסטים ישנים.

    אהבתי

  19. צריך לכתוב משהו על ההבדל בין ליטאים לחסידים בהקשר הזה. אצל החסידים הרוב עובדים בקרב הגברים. החיבור שלהם לקהילה הוא באמצעות הדבקות ברבי ולא באמצעות לימוד התורה.

    Liked by 1 person

  20. היא טובה, ממליץ, ראיתי שלאחרונה היא מקובלת ומומלצת בבלוגים, למרות שהסגנון שלה קצת נלהב מדי, היא חותכת דברים.

    בשבחי השיעמום

    ד"ר מיכה גודמן – הרצאה מרתקת – האם הרשתות החברתיות גורמות לדיכאון

    Liked by 1 person

  21. משיח בן-יוסף שימות לבסוף ואחריו יש משיח בן-דוד שישלים את הגאולה ויקים לתחיה את משיח בן-יוסף.

    אפשר איזו הבהרה בנושא?

    אהבתי

  22. "לאישה חרדית יש לא פחות מ-7.1 ילדים בממוצע, לדתית 4, לעומת 2.7 בלבד לאישה המסורתית ו-2.2 לחילונית". פרופ' דן בן-דוד, נשיא מוסד שורש למחקר כלכלי-חברתי מצא נדידה משמעותית מהצד הדתי לחילוני יותר מאשר בכיוון ההפוך. "מספר היהודים הבוחרים להיות פחות דתיים גבוה ממספר המחליטים להיות דתיים יותר"

    ובמגזר החרדי: "התמונה הכוללת מצביעה על כך שהשינויים שאכן החלו להתרחש אינם רלוונטיים למרבית האוכלוסייה החרדית, בעיקר כי הם מתממשים מאוחר מדי בחיים". 15%–18% נוטשים את העולם החרדי

    אהבתי

  23. הויכוח אצל חמציץ גורם לי שוב לשאול את עצמי איפה ההגיון? אני רואה דברים (כמו יאיר וחיל זקן) וההגיון נראה לי צרוף. ברור שחור על גבי לבן. לא אפור. אבל תמריץ לא רואה, המשפחה שלי לא רואה, החברים שלי לא רואים. רק אחד מהחברים שלי רואה אבל הוא מיזנטרופ כמוני. יש לי משום מה רושם שרק אנשי מחשבים שרואים ירוק על גבי אפור רואים את ההגיון. לא כל כך הרור לי מי עומד מאחורי כל ההפגנות הפרועות. האם זה כדור שלג? לא יתכן. אני רואה בזבל במשך השבוע שלטים מההפגנה והם עשויים במקומות מוסדרים בתשלום. לא עבודת בית. מישהו ממן. ואני לא בטוח שלפיד וחבריו מאחורי זה. לפיד שוטה אבל אף אחד מהאחרים לא יתן לאירוע כזה לפגוע בישראל מבחוץ אפילו במחיר העברת הרפורמה שהרי זה לא ממש פוגע בשמאל. י.ד נזהר לא להכנס לצעקות. גם האחרים נסוגים. לא חשובה הרפורמה, חשוב למה אנחנו רואים דברים כל כך אחרת כשמתבוננים באותה תמונה?
    אני משוכנע שרוב אלו שהולכים עם שלט וצורחים לא טרחו לקרוא את הרפורמה. ואם היא לא תעבוד אז נשנה אותה עוד שנתיים מה הסיפור? מישהו באמת מאמין שנהיה כמו פולניה?
    https://postimg.cc/w1XbLKWz
    מה למדתי מהצעקות? שצריך לכתוב קצר ותמציתי כמו יאיר וחייל זקן, אבל אופי זה אופי קשה לי.
    איך ממלאים את החיים?
    95% מהאוכלוסיה לא ראתה דף גמרא, גם אני מעולם לא ראיתי.
    מרוב תיסכול גמרתי עכשיו עוגת תפוחי עץ שלמה.
    צריך למלא את החיים במשהו שנותן טעם. ספורט, אומנות, ביקורים במקומות הסטוריים.
    יש הרבה שיחות ביוטיוב על מריבות בין האסכולה הירושלמית והתל אביבית האם ספורי המקרא היו או מיתולגיה. האם היתה מלכות דוד, יהושוע.

    Liked by 1 person

  24. הרבה מאד אנשים מפחדים מהדמוקרטיה. מפחדים מהשבריריות המהותית שיש בדמוקרטיה.
    מכך שהכל פתוח לדיון ויכול להשתנות ובמיוחד פוחדים שה"הם" ישלטו ומי יודע מה
    יעשו?
    הם יאמרו לך שהם בעד דמוקרטיה אבל דמוקרטיה מאולפת. נשלטת. לא מאיימת. כזו
    שהיועץ המשפטי יכול לבלום מהלכים ובג"ץ לפסול אותם. זה משרה רוגע וביטחון
    בחיים. ובמובן מסוים הם צודקים. יש משהו נורא בדמוקרטיה בפרט ובשלטון בכלל.
    הטוטאליות של השלטון, חוסר המעצורים שלו, הדורסנות שלו מפחידים. שלטון העם
    נותן איזושהי תרופה לעניין אבל יש אנשים שזה לא מספיק להם. הם רוצים יותר.
    זו חרב פיפיות. יש סיבה למה השלטון נמצא בידי העם וצריך להימצא בידי העם.
    וכאשר שוכחים את הסיבה מגיעים לעיוותים קשים הרבה יותר. אבל הם לא רואים אותם.
    יש גם נקודת צדק אצל המתנגדים. יובל יעוז, שהוא אחד החלאות בעיני, טען בצדק
    שיש לנו שאיפה שהמערכת המנהלית תפעל באופן הוגן ושוויוני בלי הטבות למקורבים
    והוא הציע לממש זאת בחוק (בחלק מהמקרים דרישת הסבירות נמצאת כבר בחוק בעניינים
    מנהליים). זה חשוב מבחינה מוסרית וכלכלית כאחד. לא סתם אנשים שאני מאד מעריך
    כמו נתן זוסמן מהמחלקה לכלכלה באוניברסיטה העברית מבקרים את הרפורמה. יש בה צד
    סיכון. זה משחק עדין ואנו מקווים שנצליח לשחק אותו נכון.

    אהבתי

כתיבת תגובה