כישור הזמן/רוברט ג'ורדן

בכריכה של ספרים 5-6 של מחזור כישור הזמן היה רשום שרוברט ג'ורדן מתכוון להמשיך לכתוב עד הקבר. חבר שלי בישיבה הביע חשש שהוא מתכוון לכך ברצינות. בספר ה11 הוא מת. ברנדון סנדרסון לקח על עצמו להשלים את הסדרה. הוא השלים את הסדרה בשלושה ספרים נוספים. אין ספק שסנדרסון השתדל מאד ועם זאת ניכר שהספרים ובמיוחד הספר האחרון אינם ברמת הכתיבה של ג'ורדן. הן מבחינת הדרמטיזיציה והן מבחינת המורכבות של הסיפור. לא כל החוטים הושלמו בצורה שג'ורדן חשב עליהם. טוב שהוא השלים. חבל שג'ורדן עצמו לא השלים.

בזמנו ג'ורדן נחשב חידוש גדול. ואז צץ אחריו ג'ורג' מרטין. מרטין נחשב סופר יותר ריאליסטי אך מאז יציאת הספר האחרון ב2012 מרטין שותק ולא מוציא ספרים חדשים. סדרת הטלוויזיה המצליחה 'משחקי הכס' התבססה על סדרת הספרים שלו אך קשה לומר שההתעללות הפרוגרסיבית שהיא עברה בסוף תרמה הרבה לסדרת הספרים שלו. אין ספק שבהיבטים מסוימים מרטין עולה על ג'ורדן ולו בשל הנכונות שלו להרוג דמויות לעומת הקמצנות השיטתית של ג'ורדן; מצד שני ניכר שמרטין איבד משהו בדרך ולא בכדי הוא לא מצליח להוציא ספרים חדשים. אם ג'ורדן הצליח לסיים את המשימה גם לאחר שהוא מת, מרטין לא מצליח לסיים אותה גם כשהוא חי.

אני לא חושב שהייתי הולך על הסיום של ג'ורדן. היה לי סיום אחר לגמרי למחזור כישור הזמן; כמו שחשבתי על סיום אחר לגמרי לסדרת הארי פוטר. ועם זאת הסיום של ג'ורדן הוא קוהרנטי ומסודר. גם מחזור כישור הזמן וגם הארי פוטר מסתיימים היטב (להארי פוטר כמובן היה את היתרון שהמחברת עדין חיה בזמן הכתיבה). והשאלה מדוע כישור הזמן של ג'ורדן התכנס לסיום בעוד ש'שיר של אש ושל קרח' התבדר בלי סיום צפוי לעין היא שאלה נכבדה.

לטעמי התשובה נעוצה בהבדל בין תיאוריות הקסם של ג'ורדן ומרטין. או אם נדייק בחיסרון של תיאוריית קסם ברורה אצל מרטין. אחד האתגרים הברורים ביותר של סופר פנטזיה הוא לבנות תיאוריית קסם ברורה ומוצקה. קיומה של תיאוריית קסם ברורה הוא אחד התנאים הראשוניים להצלחתה של סדרת פנטזיה. יש לכך כמה סיבות. קודם כל היא עוזרת לסופר לשמור על קהורנטיות של המציאות אותה הוא מתאר (מה שטולקין מתאר במסה שלו "עץ ועלה" כמתאם הפנימי של המציאות). מעבר לכך תיאורית קסם מוצקה עוזרת בבניית העלילה. לרוב השבר הקוסמי שאיתו מתמודדים הגיבורים קשור לשבר ביסודות המציאות המתוארת שמתבטא לפיכך גם בשבר בקסם עצמו. תיאוריית קסם ברורה עוזרת לאפיין את השבר עצמו ולפיכך נותנת מפתח לדרך שבה הגיבורים יפתרו את הבעיה הקוסמית. זה נכון ללא מעט סדרות פנטזיה מצליחות החל משר הטבעות, נרניה בדרכה, הקוסם מארץ ים, בלגיריאד, מחזור שער המוות, הרואים למרחוק וכמובן מחזור כישור הזמן של ג'ורדן. היות ובעולם פנטזיה הקסם קשור למהותו של העולם המתואר הרי ששבר בעולם חייב להתבטא כשבר גם במציאות הקסומה. תיקונו של השבר עובר דרך הבנה של השבר של המציאות הקסומה ותיקונו. לשם כך צריך תיאוריית קסם ברורה. החיסרון של תיאוריית קסם ברורה אצל מרטין שמביא למגוון סוגי קסם שונים ולא קשורים מקשה על הבנת השבר שיש במציאות. יש שבר בעולם של מרטין (המתים המהלכים והחומה) אבל בלי תיאוריה ברורה של קסם קשה לאפיין את השבר הקיים.

מעבר לכך קיומו של שבר מחייב תמונת עולם תיאולוגית או אתית ברורה שתנחה את התיקון על ידי הגיבורים אשר נשמתם קשורה לתמונת האתיקה הנכונה ולפיכך יכולים להנחות את התיקון הנכון. דמבלדור צדק לגמרי כשטען שנשמתו של הארי פוטר היא האויב הגדול ביותר של וולדומורט. בלי דמויות כאלו השבר רק ילך ויעמיק. יש דמויות כאלו אצל מרטין אולם נראה שבשלב מסוים מרטין איבד את הצפון האתי ולכן גם את היכולת לגרום לסדרה להתכנס. ג'ורדן לעומתו לא איבד מעולם את המצפן האתי הפנימי של העולם שלו. לכן ג'ורדן יכל להעלות שאלות מעניינות כמו עד כמה הגיבורים שלו יכולים לעמוד בניסיון, מה ההבדל בין הטובים והרעים ולבסוף האם הגיבור הראשי שלו, הדרקון שנולד מחדש, רנד אלת'ור, יצליח לשמור על שפיותו למרות כל ההתעללות המרוכזת שהוא עובר מצד הרעים.

וכמובן, הניסיון לבחון תהליכים סוציולוגיים. ג'ורדן הוא הראשון שמנסה לבחון מה קורה בעולם שבו אדון האופל מתחיל להשתחרר מכבליו והדרקון נולד מחדש ברמת הקבוצות. אם נשווה זאת לבלגריאד נבחין מיד בהבדל. בבלגריאד עד כמה שהיא סדרת פנטזיה מהנה עם תיאוריית קסם ברורה ואפקטיבית עדיין העלילה מתנהלת ברמת של הגיבורים. ההמונים הם בעיקר ניצבים בסיפור. אצל ג'ורדן התגובה של ההמונים היא חלק מרכזי בסיפור, כולל הופעה של תנועות משיחיות, התפרקות חברתית, תוהו ובוהו, אימפריה מתפשטת ועוד. כל הגורמים הללו יוצרים רמת מורכבות קשה הרבה יותר מסדרות הפנטזיה שקדמו לו. לכאורה אצל מרטין יש תיאור דומה אבל ההתבדרות של הסיפור של מרטין מקשה על גיבוש מחדש של המציאות. וכך הסופר עצמו מאבד שליטה וסופו שמוסר את הסיפור שלו לחבורה של פרוגרסיבים חסרי השראה.

לאחרונה החליטה הוצאת הספרים אופוס להוציא את ספרי כישור הזמן מחדש עם עריכה מחודשת. זה מעיד על כוח המשיכה של הסדרה הזו שהיא ללא ספק אחת מסדרות הספרים הארוכות בתבל. למרות כל ההשמצות והקיטורים יש כוח בסדרה של רוברט ג'ורדן. וללא ספק גם הנאה. יהי זכרו ברוך.

14 תגובות בנושא “כישור הזמן/רוברט ג'ורדן

  1. כתוב יפה מאד 🙂 מתי אתה מוצא זמן לקרוא את כל ספרי הפנטסיה האלו עם הישיבה? עם סליחות בשעת בוקר מוקדמת?

    נכנסתי לא בשביל זה אבל נהנתי ואלמד את הנושא.
    וכמו שאומרים מונטי פייטון ועכשיו למשהו שונה לגמרי:
    מלחמת רוסיה-אוקראינה: מבט נוסף. נושא שהיה לזרא, אך כתוב היטב.

    https://www.news1.co.il/Archive/0026-D-156665-00.html

    Liked by 1 person

  2. אני חושב שאתה נותן לג'ורג' מרטין יותר מדי קרדיט מוסרי ומעט מדי קרדיט מקצועי. אני לא חושב שהיעדר המצפון המוסרי שמנחה את הגיבור לתיקון זו איזושהי תופעת לוואי של החלטה טכנית בעיצוב העולם שלו – אני חושב שזו בדיוק הכוונה. המהות של "שיר של אש ושל קרח" זה "אוהבים פנטזיה? אוהבים גיבורים אמיצים שיוצאים להילחם ברשע ובדרקונים? הנה עולם שנראה מתאים לזה, אבל בעצם הוא מושחת ורע כל-כך שהוא הורג את גיבוריו והופך את המלחמה ברשע ובדרקונים לכלי משחק במשחקי הכול של מנהיגים מושחתים".

    זה עובד בהתחלה כי זה רעיון מעניין, אבל אי אפשר להמשיך את זה לנצח. אולי אני משליך מעצמי, אבל לדעתי קורא הפנטזיה הסביר קורא את שלושת הספרים הראשונים בתחושה של "ואללה, רעיון מעניין. עכשיו מי הגיבור שבכל זאת ינצח ויביא לנו קתרזיס גבורה?". אחרי הספר השלישי מתחיל להיות ברור יותר ויותר שזה לא קורה, ובגלל זה כבר אין כל כך מה לכתוב. כך יוצא ספר רביעי שנחשב משעמם לכל הדעות.

    לדעתי ה"פתרון" שבסוף נמצא זה שמרטין מצא קהל חדש שלא צריך גבורה – צופי הפריים טיים בטלוויזיה לא רק שלא מחפשים גיבור שיציל את הממלכה, הם חוגגים על כמה שיותר דם, עירום ופרובוקציות, וזה כנראה מה שמרטין רצה מלכתחילה. אז הוא עבר לספק אותם, והספרים נשארו מאחור. בספר החמישי הוא עוד מנסה לערבב קצת דברים וליצור מתח חדש (זה אכן עדיף על הרביעי), אבל קשה לקנות את זה כי כבר הבנו על מי מדובר. בעיקר כשהסדרה כבר בעיצומה ובבירור משפיעה על התקדמות הספרים.

    עם התיזה העקרונית שלך על קסם מוגדר היטב אני בגדול מסכים, אבל אני לא חושב שהיא רלוונטית למקרה הזה.

    Liked by 1 person

  3. היו ימים איימי. אני לא יודע אם את עוקבת אחרי הטורים של עדן אביטבול במקור ראשון. הם מאד מומלצים. הוא מתאר ישיבה חרדית בעוד שאני הייתי בישיבה ציונית אבל מבחינת החוויה יש הרבה נקודות השקה:
    https://www.makorrishon.co.il/writer/%D7%A2%D7%93%D7%9F-%D7%90%D7%91%D7%99%D7%98%D7%91%D7%95%D7%9C/

    Liked by 1 person

  4. מבחינה מקצועית זה התברר ככישלון גמור. העובדה שהוא פנה לטלוויזיה שיגמרו לו את הסדרה רק מחזקת את הטיעון. אם אתה לא מצליח לסיים את הסדרה בעצמך ומשאיר את הסיום לכל מיני פרוגרסיבים אז למפרע אתה יוצא דביל. למה להתחיל סדרה אם אין לך פואנטה?
    בעקבות דבריך אני חושש שהוא יפתח פתח לכל מיני ציניקנים שירצו להראות לעולם מה זה באמת יצירות ריאליסטיות ויצרו יצירות עוד יותר מגעילות ונוראיות בלי מחשבה ובלי הבנה.

    Liked by 1 person

  5. אני מהמר שרוב האנשים יגדירו סופר כמו מרטין, עם התהילה וההון העצומים שהוא השיג, כיותר מצליח מקצועית ממי שהשלים סדרת ספרים קוהרנטית להפליא שאף אחד אחר לא קרא. אבל אתה כמובן רשאי להשתמש בהגדרות אחרות.

    לגבי "יפתח פתח לכל מיני ציניקנים" – אני חושש שאנחנו אולי חיים בשני עולמות שונים. המיינסטרים העולמי כבר מזמן עם הציניקנים, הרבה לפני מרטין. הפתח קיים מזמן ומרטין הוא הציניקן שנכנס דרכו. לא יודע איפה בדיוק זה התחיל, אבל אני זוכר במיוחד את הסופרנוס בתור פתיחת פתח כזאת. יום אחד אבא שלי בא אליי ואמר לי שזו סדרת המופת החדשה, אני חייב לראות. ראיתי פרק או שניים ולא הבנתי מה זה הדבר הזה. למה אני אמור להתחבר לקורותיהם של ביריונים חסרי מצפון מוסרי. אבל זו הפכה להיות אבן יסוד בתרבות הפופולרית ומאז יותר ויותר מהתרבות עשויה מיצירות כאלה, ומרטין מצא שם מקום של "כבוד".

    לצערי, הסביבה שאני גדלתי בה (לא יודע לגביך, אתה מגיע מן הסתם מרקע שונה מאוד משלי), שנערים (ולו מיעוט קטן מהם) קוראים ספרי גבורה כמו כישור הזמן או שער המוות או רומח הדרקון, נראה שכבר לא קיימת אפילו כנישה קטנה. כשאני רואה בחורים צעירים ממני שלכאורה מגיעים מאותו רקע ואמורים להיות קהל היעד, הם צורכים תרבות שונה מאוד. הסוסים כבר ברחו מהאורווה.

    אהבתי

  6. 2,782 דמויות מוזכרות בסדרה? צעירים לא מסוגלים או מעונינים לקרוא, בתור סדרת טלויזיה- כן. מי כבר קורא ספרים?

    אהבתי

  7. שי,
    על הטענה שלך כבר נאמר שדעת בעל בתים היא הפך דעת התורה. וכי מה אכפת לי מה דעת רוב האנשים? רוב האנשים גם סבורים שהיהדות היא דת כושלת שהייתה צריכה להיעלם מן העולם. בזמנו שאל הבישוף את רבי יונתן מפרג מדוע היהודים לא הולכים אחרי הרוב העולם? הרי כתוב בתורה ללכת אחרי הרוב. ענה לו רבי יונתן אייבשיץ שהכלל הזה הולך בענייני ספיקות. אבל בעניין התורה אין ליהודים ספקות. רוב האנשים לא מבינים בז'אנר של פנטזיה. רוב האנשים לא מבינים בספרים. ורוב האנשים לא מבינים ביצירות. אז מה אכפת לי מה רוב האנשים חושבים?

    אני מודע למיינסטרים העולמי. זה לא גורם לי לכבד אותו. אם מרטין החליט למכור את נשמתו לשטן שיהיה לו לבריאות. כיבדתי אותו יותר בזמנו. אני לא מסוגל לשפוט את הסופרנוס כי לא צפיתי בה. אולי למישהו אחר יהיה דעה בנושא.

    באשר לנוער על כך כבר אמר החכם מכל אדם "אל תאמר מה היה שהימים הראשנים היו טובים מאלה כי לא מחכמה שאלת על זה". בעניין זה נתוני ההדפסה מדברים בעד עצמם ועובדה שאופוס חוזרת ומדפיסה את הסדרות הגדולות. אני לא אומר שקריאת ספרים היא כשהייתה (היא לא, ולא מעט קלאסיקות נשמטו מהשוק לצערי). אני רק אומר שאם יש לך נקודה אמיתית היא תדבר בעד עצמה. בשעת מפזרים כנס ובשעת מכנסים פזר.

    Liked by 1 person

  8. רותם,
    לא ספרתי אבל כמות הדמויות שם היא עצומה בכל קנה מידה. הסדרה דרשה רמת ריכוז ועבודה כנראה של שלוש עשורים.
    מי שקורא קורא. ואם לא יקראו אז לא יקראו.

    אהבתי

  9. שתי שאלות:

    1. " … התשובה נעוצה בהבדל בין תיאוריות הקסם של ג'ורדן ומרטין. או אם נדייק בחיסרון של תיאוריית קסם ברורה אצל מרטין. אחד האתגרים הברורים ביותר של סופר פנטזיה הוא לבנות תיאוריית קסם ברורה ומוצקה. קיומה של תיאוריית קסם ברורה הוא אחד התנאים הראשוניים להצלחתה של סדרת פנטזיה …"
    —————–
    לא ברורה לי הכוונה ב*תיאוריית קסם ברורה*.
    אמנם לא קראתי את הסדרות של משחקי הכס וכישור הזמן (ולא צפיתי בהן בטלוויזיה) – אבל יצא לי לקרוא (ולהקריא) את כל הספרים בסדרת הארי פוטר, הן בעברית והן באנגלית.

    חלק מהמגבלות, בעולם הקסם שתיארה גי.קיי. רולינג נתפסו במשפחתי כחסרות כל הגיון פנימי.
    לדוגמא חוסר היכולת, גם של קוסמים מצטיינים, לאתר מידע רצוי בספריית ביה'ס. כלומר לחקות את פעולת מנוע החיפוש הפרימיטיבי ביותר. קיטלוג על פי נושאים ומילות מפתח שנמצא אפילו בספריות בהן עדיין משתמשים בכרטיסיות כתובות בכתב יד.
    לא ברור מדוע לא מצאו (או לא חיפשו) כל דרך לרפא גם "מוגלגים", לפחות מחלק מתחלואיהם, בלי להסגיר את היותם קוסמים.
    ועוד ועוד תהיות.

    מכאן, האם תיאוריית הקסם שיצרה רולינג היא ברורה? בעלת הגיון פנימי? אמינה? מושכת להמשך קריאה?

    2. " … היות ובעולם פנטזיה הקסם קשור למהותו של העולם המתואר הרי ששבר בעולם חייב להתבטא כשבר גם במציאות הקסומה. תיקונו של השבר עובר דרך הבנה של השבר של המציאות הקסומה ותיקונו. לשם כך צריך תיאוריית קסם ברורה …"
    —————–
    האסוציאציה שלי היא לעולם הקבלה המעשית.
    נדמה לי, אם כי רק מאוד במעורפל, שבקבלה המעשית מחפשים דרכים שבהם האדם, הפועל בעולם הזה, יצליח להשפיע על המתחולל גם בספרות אחרות. נסיון למצוא דרכים לתיקון כלים שהתנפצו ונשברו, לכאורה ללא כל תקנה.

    האם האסוציאציה שלי מופרכת לחלוטין? האם לא הצלחתי להבין את כוונת המשורר?

    אהבתי

  10. אני שנים רבות מתבלט בקשר להארי פוטר. מלכתחילה הנטייה שלי הייתה לומר שתיאורית הקסם לא ברורה. כפי שציינת המגבלות לא היו ברורות והטכניקה פשטנית. אולם נראה שיש מחשבה מהו עולם הקסם ומה התחולה שלו. הוא חל על הנשמות. קיים קשר בין הנשמות לקסם. והקשר הזה מוביל לשבר כאשר רוצחים אדם באופן קסום; הנשמה נקרעת. והשבר הזה מתרחב כאשר וולדומורט משתמש בידע הזה כדי להפוך חלקים של הנשמה שלו לאמצעי השרדותי באופן אינסטרומנטלי גרידא.
    ההבנה של הנזק לנשמה היא זו שמבדילה בין סולגהורן וסנייפ שמבינים את זה לבין אוכלי מוות אחרים שלא מבינים את זה.
    יש כאן קישור למאמר של הרב אברהם סתיו שמדבר גם על הארי פוטר. ונראה שלפחות במקרה של הארי פוטר הקריאה שלו יותר מדויקת משלנו:
    https://www.makorrishon.co.il/opinion/499723/
    ——
    את צודקת הקבלה של האר"י מדברת על שבר ותיקון העולמות העליונים המושג על ידי שמירת מצוות. יש קשר בין רעיון התיקון לרעיון הגאולי בכלל. טולקין כתב על כך בספר עץ ועלה ואם אני זוכר נכון אפילו נתן לכך שם (אני אחפש אותו יותר מאוחר).

    קבלה מעשית היא מה שבעבר כונה שימוש בשמות האל לטובת מטרות ארציות. זו פרקטיקה עם מסורת שבמשך רוב הדורות גונתה, אם בגלל חוסר הכבוד לאל ואם בגלל שהיא פתח למניפולציות.

    אהבתי

  11. הקבלה של האר"י מדברת על שבר ותיקון העולמות העליונים המושג על ידי שמירת מצוות.

    כל מהות שמירת המצוות לא ברורה לי, אולי כשזמנך בידך תעלה פעם הסבר מנוקד לאגנוסטים.

    למרות שאף פעם לא הבנתי את כל ספרי הפנטסיה האלו נהנתי מאד מהשיחה שלכם פה. סך הכל הכתיבה שלך בבלוג בליגה אחרת מאשר רוב הבלוגים הפשטניים.אולי הסיבה ששומרי מצוות חיים יותר היא שהם צריכים להשתמש במוח באופן קבוע

    Liked by 1 person

  12. זאת אומרת שאם נצליח למצוא דרך להעביר את הנשמה שלנו לתוך מחשב, או גוף אחר "קלואן גנטי", יווצר קרע? יעלה הרוע השטני שבנשמה? זה מזכיר את בית קברות לחיות, מי שנקבר בו חוזר לתחייה אבל כשליח הרוע

    שיעור קווקזי לישראלים: לא להתאהב בסטטוס קוו
    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001425218&utm_medium=referral&utm_source=newsletter&utm_campaign=immediatenewsalert

    אהבתי

  13. רק ברצח. זה הסיפור בהארי פוטר. סטיבן קינג התמחה בסיפורים כאלו (דווקא את הספר בית כברות לחיות שעשועים לא היה לי אומץ לקרוא).

    תכלס.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s