השבת והמרחב הציבורי

דני אורבך פרסם פוסט המסביר מדוע חרדים וחילוניים לא יכולים לגור ביחד. האשמים הם החרדים שבכמות מסוימת באוכלוסיה בשכונה מתחילים להציב מחסומי שבת נגד מכוניות בכבישים בשכונה. הגבתי לטור שלו תגובה שמהר מאד התגלגלה לדיון על הכללה נגד חילונית שהכנסתי פנימה לתגובה. ועם זאת היה דומה לי שהעמדה שלי לא הובנה ולכן הוספתי תגובה נוספת שמבהירה את העמדה שלי שאותה אני רוצה לפרסם כאן:

הטיעון שלי הוא נגד הזהות של חרדיות עם מחסומי שבת ושל חילוניות עם נסיעה בשבת שיוצר אורבך בפוסט שלו. אפריורית ניתן לתאר חילוניות שבעד מחסומי שבת כי היא רוצה פעם בשבוע למנוע את השתלטות הרכבים הממונעים על המרחב הציבורי. ניתן גם לתאר חרדיות שחיה יפה עם רכבים אוטונומיים בשבת הנוסעים על בטריה שמוטענת מפאנלים סולריים ופועלים על שעון שבת. אין כאן בעיה הלכתית רשמית לכאורה ובמצב הזה למה לא להשתמש?
מהיכרותי עם החברה החרדית סביר להניח שלא יהיה להם בעיה ומכאן ניתן להסיק שזה לא הצביון של השבת שגורם להם לשים מחסומי שבת אלא חוסר הכבוד למחללי השבת. מכאן המקום של הפוסט שלי נגד האלימות החרדית.
מצד שני ההנחה של כותב הפוסט הנוכחי היא שחילוניות לא יכולה לחיות עם מחסומי שבת. עקרונית היא לא יכולה. עם זה אני לא מסכים. היו זמנים שחילונים תבעו את סגירת המסחר בשבת. היום נראה כאילו התמיכה במסחר בשבת היא חלק מהזהות החילונית (להוציא אבשלום בן צבי הסוציאליסט האחרון). מה הקשר?
למעשה גם מבחינה הלכתית טהורה מסחר בשבת איננו עובר על שום איסור מלאכה מן התורה. איסור מסחר בשבת נמצא אולי בציווים כלליים כמו "קדושים תהיו" (ויקרא יט א) כפי שמפרש זאת הרמב"ן או בציווי "זכור את יום השבת לקדשו" (שמות כ ז). בפועל מסחר אסור בשבת מדברי סופרים. זה פשוט לא שבתי לעשות מסחר בשבת. לא מדובר כאן באיסור מהתורה אלא בקביעה ערכית תרבותית. השבת שלנו לא צריכה להיות יום צרכנות. היא צריכה להיות יום נופש ("וינפש בן אמתך והגר" – שמות כג יב). יום מנוחה ("למען ינוח שורך וחמורך" – שם).
לטעמי את אותה קביעה ערכית נגד מסחר בשבת אפשר להפעיל נגד נסיעה בשבת. המכונית הפרטית לא צריכה להשתלט על המרחב הציבורי. תנו לילדים להנות מהכביש.

שבת בשביל ילד בשכונה חרדית היא גן עדן. אין מכוניות בכביש. אפשר להתרוצץ ולרוץ בלי חשבון. בערב שבת ובשבת אחרי צהריים גדודים של נערות נעמדות על הכביש עם חבל ומקפצות בנחת. אפשר לשחק בכדור בלי לחשוש ממכוניות. זו איכות חיים אחרת. חילוניים נפגשים בה פעם בשנה ביום הכיפורים. אצל חרדים זה מידי שבת בשבתו.
בשכונה חילונית לעומת זאת שבת היא פחד נפשות. מכוניות תקועות בכל פינה כולל על המדרכות. אי אפשר ללכת בנחת. אי אפשר לשחק בנחת. בנו אצלנו מדרכה רחבה שמתפקדת כטיילת לכל הבניינים הגבוהים סביבה. בגלל תכנון לקוי לא הפרידו את המדרכה מהכניסה לחניות על ידי גשרונים וכדומה. כתוצאה מכך כל אלו שנוסעים בשבתות חונים על המדרכה שבכניסה לבניינים. ילדים שחוזרים מהגינה ורצים קדימה נמצאים בסכנת נפשות על ידי כל חילוני שמפעיל את הרכב ונוסע בשבת. איזו מין חוויה של שבת זו? 

דווקא תחבורה ציבורית במקומות מוגדרים שאינם חלק מהשכונות נשמעת לי עניין נחמד. משפחות מבני ברק או מפתח תקווה יעלו על הסעה אוטונומית המופעלת עם בטריות המוטענות מפנאלים סולריים ויסעו לפיקניק ליד הים או בירקון בשבת. אפילו איסור תחומין אין כאן. איזה יופי.
זה בכלל לא קשור לשאלת האמונה הדתית שלנו אלא לצורה שאנו רוצים שהשבת תתפוש במרחב הציבורי; האם יום צרכנות שבו הרכב הממונע שולט במרחב הציבורי או יום מנוחה ונופש שבו המרחב הציבורי פתוח להולכי רגל ותחבורה ציבורית מחוץ לשכונות?

13 תגובות בנושא “השבת והמרחב הציבורי

  1. מאחר ואתה כותב באתר ששיך לו, הקוראים כבר אוהדים אותו ואת דעותיו הפוליטיות. אורבך די אגרסיבי לדעות סותרות אותו ומגיב להן בחריפות. המעניין הוא שהוא סובלני כלפי פאלסטינאים שרוצים להכנס לשכונות יהודיות (טוב הם לא אשמים שבני המשפחה שלהם פושעים) אבל לא מקבל חרדים הרוצים להכנס לשכונות יהודיות. אז אל תחפש הגיון או התייחסות חיובית לדבריך. הוא רואה חד צדדית.
    גם סגנון התגובה שלך יהודי דתי וזה מייד גורם לך לעמוד בצד שונאינו (הפלסטינים כמובן אינן שונאינו) באתר שלו.
    באותה מידה שאני אהיה לא אוביקטיבי ואשקול את דבריך לחיוב כי אני מכיר אותך ומחבב אותך חברי הבלוג שלו יהיו אוטומטית נגדך ולא יעמיקו בדבריך.
    אני דווקא חושב שאבשלום בן צבי צודק, אני אפילו מתנגד למכוניות אוטונומיות. אם משפחה חרדית רוצה להשתמש ברכב אוטונומי שיחנה מחוץ לשכונה. הרעיון של שקט, גן עדן מאד מקובל עלי.
    כמעט והייתי אומר שצריך להתחשב במשפחה חילוני שבכל זאת נאלצת להשתמש במכונית בשבת ולא חישבה את דרכה מראש, אבל תמיד יהיו מכל צד כאלו שלא מתחשבים.
    זו בכלל בעייה כלל ישראלית שלא מתחשבים. הלא מתחשבים יוצר כדור שלג, הוא דוחף אדם מתחשב שניצלו אותו להפסיק להיות מתחשב.

    Liked by 1 person

  2. הפוסט מעלה שלושה נושאים, שאינם קשורים בהכרח זה לזה:

    א. התכנון העירוני, והשתלטות כלי הרכב הממונעים על המרחב הציבורי (בלי להתחשב מספיק בצרכים של הולכי הרגל ורוכבי האופנים)

    ב. משמעות הנסיעה, גם בשבתות ובחגים, בעיני חילוניים (ו/או אי הפעלה של תחבורה ציבורית בשבתות ובחגים בעיני שומרי שבת)

    ג. יחסי חרדים – חילונים שחיים בשכנות זה לזה (גם בלי קשר לנסיעות)

    א. רק בשנים האחרונות גוברת המודעות לחשיבות תכנון עירוני *ידידותי* להולכי רגל, ולא רק לכלי רכב. כנ'ל המודעות לחשיבות סלילת שבילים, נפרדים מהכביש הסואן, לאופנים ולקורקינטים.
    אך יישום תובנות אלו במרחבים עירונים קיימים יתפרש כנראה על עשרות שנים.

    ידוע לי שקיימות מספר שכונות סגורות, בארה'ב ובקנדה, שמוקפות בכביש טבעתי. אלו שכונות מוקפות גדר, שכוללות שמירה פרטית, ופונות לעשירון ההכנסות העליון בלבד. כלומר שהן מאוד לא הטרוגניות. מהכביש הטבעתי יוצאות מנהרות רבות למקומות חניה תת קרקעיים לכלי רכב. הנסיעה בכלי רכב ממונעים בכל הרחובות הפנימיים בשכונה – אסורה. זהו אכן גן עדן לילדים משחקים, להולכי רגל ורצים, למוליכי כלבים ועוד.
    אך, נכון לרגע זה, תכנון עירוני שכזה רחוק מלהתאים לכל עשירוני ההכנסות
    או לפחות לרובם. נגזר עלינו להמתין.

    כלומר שלתפיסתי תכנון שכונתי טוב אינו אמור להתמקד רק בשבתות ובחגים – אלא לספק מענה טוב למכלול הצרכים האנושיים 365 ימים בשנה.

    ב. בפארפרזה על המשפט שכתבת "הטיעון שלי הוא נגד הזהות של חרדיות עם מחסומי שבת ושל חילוניות עם נסיעה בשבת שיוצר אורבך בפוסט שלו."
    – ברצוני לטעון נגד הזהות, שאתה יוצר, של חילוניות עם נסיעה בשבת *לצרכי מסחר*.
    רובן המכריע של נסיעות בני משפחתי בשבתות אינן למרכזי קניות. רובן המכריע הן לצרכי ביקור קרובים שחיים בעיר אחרת או בכדי להגיע לים ולנקודות יציאה לכל מיני שמורות טבע ומסלולי טיולים רגליים.

    שתי סבתותי שוהות בבית אבות ובדיור מוגן בשתי ערים מרוחקות ממקום מגורי. משמעות אי נסיעה בשבתות היא שאף פעם לא אוכל לבקר אותן (!). נסיעות ארוכות שכאלו בימי עבודה לא באות בחשבון. גם האפשרות לשכור חדרים בבית מלון, שנמצא במרחק הליכה מהדיור המוגן, משישי בצהרים עד מוצאי שבת – אינו פיתרון שניתן לחזור לעיתים קרובות. (ליד בית האבות אפילו אין שום בית מלון).

    מכאן שלי אישית אין כל בעייה עם איסור מסחר בשבתות, אבל מחסומי שבת הם גזרה שאיני מוכנה להסכים לחיות איתה.

    ג. בעברי גרתי בדירה שכורה ברמת גן, בשכונה חילונית למהדרין, אך בקרבה לגן משחקים שמשך אליו המוני ילדים חרדיים מהעיר הסמוכה.

    זכור לי שהחיכוך בין האוכלוסייה החרדית לחילונית לא היה נעים במיוחד. לשתי האוכלוסיות. ללא כל קשר למחסומי שבת (שכמובן שלא הוקמו ברמת גן).

    איני יכולה לדבר בשם החרדים, אך אדבר בשם חילונים מהשכונה.

    החילוניים מאוד התרעמו על כך שעיריית בני ברק "חוסכת" את כספה, ונמנעת מלהשקיע מספיק בגני משחקים, למרות מספר הילדים החרדיים בעירם. וכך מגבירה בצורה מאוד מאוד לא נעימה את הצפיפות בגני המשחקים ברמת גן ו/או מחייבת את משלמי המיסים ברמת גן להשקיע בהקמת גני שעשועים נוספים עבור תושבי העיר הסמוכה.

    חילונים שכמותי נחרדו לראות ילדה חרדית, בת 6-7-8, חוצה לבדה כביש סואן. כשפעמים רבות היא גם מונתה להשגיח על 2-3 תינוקות ופעוטות.
    השגחה מאוד מפוקפקת. הן בהבט הבטיחותי בכביש ועל מתקני השעשועים, והן בהבט שמירת הניקיון בשטחים הציבורים. ושיהיה ברור – איני מאשימה את אותה ילדה (שבעיני נגזלה ממנה ילדותה).

    החרדים, מאידך, נחרדו ממראה הכלבה הגדולה שאיתה הלכתי. זכור לי גם שכלבתי נכנסה ללחץ מהצרחות שהשמיעו חלק מהילדים החרדים למראה. פוביה מגזרית שאיני מסוגלת להסבירה לעצמי

    והנושא שבזמנו הכי הציק לי – כל מיני תגובות, לא כל כך נעימות, של חרדות וחרדים, ללבושן של נערות ונשים חילוניות בעונת הקיץ.
    רוב החילוניות אינן מוכנות לוותר על זכותן ללבוש ביולי – אוגוסט חולצות ללא שרוול וגופיות, ואפילו מכנסים קצרים.
    ידועים לכל גם הסיפורים על כל מיני התנכלויות לנערות ולנשים, בשכונות שהתחרדו בבית שמש ובערד, כיון שלבושן חרג מקוד הלבוש הנשי הקשוח של החרדים.

    מכאן, שבניגוד לדני אורבך, הבעייה בעיני אינה מתמצה במחסומי השבת אלא גם בזכותן של נשים חילוניות להתלבש כרצונן. כולל בעונת הקיץ.

    אהבתי

  3. קמיליה דארלינג, הפוסט מעלה נושא אחד שלא קשור לשלושת הנושאים, דני אורבך אידיוט. כבר היה פה איזה ויכוח כן לדבר אתו לא לדבר אתו, אם הוא היה בספר בישול הוא היה אידיוט בסגנון שמאלני צר אופקים רב אי קיו מטוגן בצנון ולפת ברוטב מתאבדי גיס חמישי.
    עדיף לך שתקריאי את שלושת הנקודות שלך לכלבה שלך תקבלי תגובה אוהדת.
    אבל ברצינות, נכון שקיים חיכוך בין שתי תרבויות וגם אני זוכר את צרחות החרדים לגבי הכלב, אבל זה לא מגיע לרמות שהם יותר מבקשדה להתחשבות הדדית. זה לא סוף העולם להתחשב בביגוד לשני הצדדים. ממש כמו שהחרדים יכולים להתחשב אם תחליטי בשבת לסוע בזהירות בכל זאת לבקר את הסבתות למרות שיהיו כמה שזה לא יראה להם

    אהבתי

  4. קמיליה
    אם תסתובבי בבני ברק ביחוד בימי שישי תראי באמת תאורים הזויים שדומים לתאור של הילדה החוצה כביש סואן כמו שאת מספרת ויותר.
    אם החילוניים יכולים להתלהב מיתרונות הזכוך הנפשי שיום כיפור נותנים לנו אז בוודאי שאפשר עם הסבר וחינוך להתפשר על משהו לשבת באיזורים מעורבים. פעם בחודש פעם בשבועיים ככה פעם ככה.
    גם אני חי באיזורים שבהם הנשים לבושות באופו שמרני ומרגיש לא נוח כשמישהו הולכת עם הציצי בחוץ או חצי ישבן.
    לא סוף העולם אם לובשים משהו עליון בשכונה.
    הכל שאלה של חינוך.

    אהבתי

  5. קמיליה, התכנון שאת מתארת הוא לא רק לעשירון העליון, יש מדינות שהוא קיים אפילו לדירות של המדינה למעוטי יכולת. לדירות קאונסל באנגליה.
    במונטראול יש שכונות, שכונת המגרב, שכונה יוונית, שכונה יהודית, אוקראינית וכד. יש כבוד למנהגים ולאווירה הטיפוסית למקום. לא מונעים ממישהו לבוא ולגור שם אבל אין סיבה שהוא ישנה את המנהגים.
    אם חרדים עוברים לגור באיזור שאיננו נוהג כמוהם עליהם להתחשב במקומיים.
    יש דרך ארץ.

    Liked by 1 person

  6. ההסבר שלך של קמיליה של אורבך. בסופו של דבר זה ערבוב של אנשים מסוגים שונים. הפליטים האפריקאים באירופה, האתיופים בישראל לאומיות וכו. עדיף לכל אחד שישאר עם הקבוצה שלו בטריטוריה שלו ויצמצם את החיכוכים. הטענה של אורבך שלהסתגר בגטאות גורם לעוני ופשע היא סילוף של המציאות. כל חברה יוצרת ומפתחת מה שיש לה. השחורים פתחו גטאות ופשע בשל האופי שלהם.

    Liked by 1 person

  7. לחרדים בבני ברק יש בעיה נוספת. כתוצאה משחיתות פנימית גינות ציבוריות ופארקים הציבוריים הופקעו בידי העיריה לטובת מבנים לאנ"ש. כתוצאה מכך לילדים החרדים מבני ברק אין מקום לשחק והם נודדים לערים הסמוכות. הכותב חרדי בעולמו באתר בחדרי חרדים רואה בכך גזל כפשוטו.

    Liked by 1 person

  8. משפחה חרדית מבני ברק פרסמה ברחובות העיר מודעות המציעות את הדירה שברשותם להשכרה והצליחה לעורר סערה.

    כותרת המודעה הסבירה כי המודעה פונה "לבני תורה בלבד", כאשר המילה "בלבד" מודגשת בקו תחתון.

    בהמשך המודעה הבעלים מפרטים את תכולת הדירה: "דירת 4 חדרים בבניינים החדשים ברחוב חזון איש, בנין 5 קומה 3, מרפסת לכיוון הנוף, מיועדת לאנ"ש (אנשי שלומינו)".

    השורות הבאות עוררו סערה וגרמו לגל תגובות ברשתות החברתיות. במודעה נכתב עוד כי "עדיפות לאברך ממוצא אשכנזי בלבד. לספרדי בתנאי שלא מחזיקים אייפון והבעל לומד בכולל יום שלם עם כובע וחליפה".

    המחיר אותו דורשים בעלי הדירה הוא: 6300 שקלים.

    אהבתי

  9. אני גר בשכונה ירוקה ויפה באמסטרדם שתנועת מכוניות אסורה בה כמעט לגמרי, כך שאני בהחלט מזדהה עם תחושת הגן־עדן החרדי בשבת. אבל השכונה מתוכננת ומעוצבת באופן שמתאים לכך. לא צריך כבישים תת־קרקעיים מפוארים (זו ממש לא שכונת יוקרה), אבל כן חשובה העובדה שיש חניון גדול בכניסה לשכונה עם חניה פרטית לכל תושב, כך שאם אני רוצה לנסוע לאנשהו אני הולך עשר דקות מהבית ומגיע למכונית שלי. וגם העובדה שהשכונה מלאה בשבילי אופניים, כוללת תחנת מטרו, וכן יש אפשרות להיכנס עם מכונית עם אישור מיוחד במקרה הצורך, ועם מגבלת מהירות קיצונית. וכמובן, העובדה שמדובר בשכונה ירוקה ויפה, כך שמקבלים תמורה גדולה יותר להקרבה שבויתור על המכונית מתחת לבית. לתכנן שכונה כך שתיסגר בשבת אבל לא בשאר השבוע זה אתגר לא פשוט, אולי זה אפשרי אבל יש כמה בעיות שצריך לפתור בשביל זה.

    בכל מקרה, לסגור בשבת שכונה שלא תוכננה לכך זה לא מעשי ואין פלא שהחילונים כועסים. אם רוצים לעודד חילונים לעבור לשבת ללא מכוניות בשכונה צריך קודם למצוא פתרונות לצרכים שלהם, כמו הסבתות שהזכירה קמיליה.

    Liked by 1 person

  10. אתה מתאר בדיוק את המצב אצלנו, יש אצלנו שכונות עם עשרות אלפי אנשים בבנינים של עד 50 קומות והם דיור צבורי, הכל ירוק, שבילי ספור ואופניים והמכוניות יוצאות במעברים קרקעיים בלתי נראים לכביש ראשי עילי סגור ומוסתר.

    Liked by 1 person

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s