האם ההסכם עם המורים עוקר את הזהות היהודית?

אחד הכותבים בטוויטר שאני נהנה לעקוב אחריהם זה התמנון האיטר. לאחר פרסום ההסכם עם ארגוני המורים טרח תמנון להביע את דעתו על ההסכם:

והמגיבים שם החרו את דעתם בתיאור המגמה הסופית של לפידסיטן – הקולוניה הגרמנית במזרח התיכון. ללא יהדות וללא מסורת.

ואחרי שהרהרתי בדבר כבר מאז הפעם הראשונה שהוא הציע את התזה שלו הגעתי למסקנה שאינני מזדהה עם הדברים. לא בענין לג בעומר אך גם לא בעניין יום כיפורים. בעניין לג בעומר קשה לי להזדהות לא עם זיהום האוויר האיום והנורא של המדורות וגם לא עם ביטול בית הספר למחרת. בהעדר לימודים הלילה הופך לליל בטלה ושממון שעליו אומרת המשנה באבות "הנעור בלילה הרי זה מתחייב בנפשו". קשה לי גם להזדהות עם החמסנות של ארגוני המורים שחמסו לעצמם עוד יום חופשה על חשבון ההורים. בצעירותי לג בעומר היה יום לימודים רגיל ועדין היו מדורות. ההפיכה שלו לקודשי האומה שעליה נסמכת הזהות היהודית לא עושה לי את זה. מי שרוצה שירד בלילה של לג בעומר למטה, יזרוק זרד למדורה לכבוד ההילולה של רבי שמעון ויחזור הביתה. לא צריך יותר.

ומה עם יום כיפור? גם זה לא כל כך מפריע לי. הנוכחות של יום כיפור במרחב הישראלי היא גם ככה כל כך חזקה שמי שנשאר בארץ לא יכול לברוח ממנה. וכמה אפשר לטוס לחו"ל? מתישהו נשארים וחווים. הלוואי שכל שבת תהיה ככה במרחב הישראלי.

ומה עם סוכות? כאן אני בהתלבטות. מהמגיבים על הבלוג אני למד שחג שאיננו במסגרת של מערכת החינוך איננו מוכר בכלל. לכאורה החופש בין יום הכיפורים לסוכות יגרום להשתכחות סוכות מהציבור הישראלי. גם ככה הלחצים של בניה לגובה ומרפסות מתחת מרפסות – הפסולות בהלכה לבניית סוכה לאור הדרישה שהסוכה תהיה מתחת כיפת השמים – דוחקים לאט לאט את החג החוצה. מצד שני עד כמה תוכל מערכת החינוך לתת קביים אם דברים לא מחזיקים את עצמם? דברים צריכים לדבר בעד עצמם. זה נכון ללג בעומר. זה נכון ליז בתמוז. זה נכון גם ליום כיפורים וסוכות.

ונקודה אחרונה. קל להשמיץ את ליברמן אבל צריך גם לראות את ההקשר. בעולם שבו ארגוני המורים חומסים וחומסים בעוד הממשלות בעבר שותקות ומעלימות עין בבטלנות או באדישות, זעקות החמס לא יעשו רושם כאשר בא מישהו וכן מנסה להתמודד עם המערכת החמסנית הזו. היו לליכוד 12 שנה לעשות יותר מול ארגוני המורים. הוא לא טרח לעשות.

28 תגובות בנושא “האם ההסכם עם המורים עוקר את הזהות היהודית?

  1. קיימת חלופה ללמידה בביה'ס הממלכתי – מספר ימים לפני (חלק) מהחגים והמועדים:
    השקעה בלמידה של ההיסטוריה היהודית.

    כחילונית, די קשה לי להתחבר להבנת מהות החגים הדתיים והמצוות הקשורות אליהם. ומכאן שאתקשה כפליים להנחילם לילדי. כמוני מתקשות גם רוב הגננות והמורות החילוניות בבתי הספר שבהם לומדים ילדי.

    אך למידת מה שעבר במאות השנים האחרונות על יהודים, בתפוצותיהם השונות, אינו מאפשר לי להתנתק מזהותי היהודית. אני מאוד מודעת לעובדה שאני חוליה נוספת בשרשרת מאוד מאוד ארוכה של דורות יהודים, ילדי הם חוליה נוספת, וחשוב (לי) שגם הילדים שיוולדו להם יהיו יהודים.
    מודעות זהותית זו מקלה עלי, יחסית, להעביר את הזהות היהודית גם לילדי (ולנסות לחקוק במוחם שלא להעז להתחתן עם גויים / שלא גוירו).

    אבל למיטב ידיעתי ההסכם עם המורים אינו מפצה (בלימודי היסטוריה יהודית) על ההפחתה בימי הלמידה שלפני החגים. במקום לקצר (משמעותית) את החופש הגדול האינסופי, ובמעט את החופשים הארוכים שסביב פסח וסוכות – רק ארגנו למורים גשרים נוחים בין חגים. אין בכך, לטעמי, הפחתה משמעותית בחמס ימי החופשה של ארגוני המורים.

    בנוסף, ההסכם מצמצם את האפשרות שילדים חילונים ישאלו לפני "הלילה הלבן" של ל'ג בעומר – לכבוד מה חוגגים בקומזיץ לילי? (בדומה לשאלה בליל הסדר – מה נשתנה לילה זה מכל הלילות?)

    מה עוד שזהו נסיון, כמעט אכזרי לטעמי, להפוך גם את ליל ל'ג בעומר ללילה ככל הלילות. לנסות למנוע מהילדים לחגוג חג יהודי שכל כולו הנאה (למרות המחיר הסביבתי – שיקוזז באי הנסיעות ביום כיפור).

    אהבתי

  2. דוגמא, טרייה למדי ליכולת ההיסטוריה היהודית לחבר אותנו לגורל שרשרת מאוד ארוכה של דורות.
    כלומר לחבר גם חילונים לזהות היהודית:

    #######################

    ניתוח ד.נ.א. פתר את תעלומת הגופות שנמצאו בתחתית באר מימי הביניים
    ———————————————-
    ב 2004 במהלך חפירות לבניית קניון חדש בנוריץ' באנגליה התגלה באר בת 800 שנה ובתחתיתה 17 שלדים. זהות השלדים – 6 מבוגרים ו11 ילדים ומה הביא אותם לסיים בצורה זו את חייהם העסיק את הארכיאולוגים מאז. בשונה מאתרי קבורה המוניים שבהם הגופות מסודרות אחת ליד השניה, פה הגופות היו ללא סדר ומעורבבים, כנראה בגלל שנזרקו פנימה ראש קודם סמוך למוות.

    כדי להבין יותר כיצד אנשים אלו מתו, מדענים הצליחו לאחרונה לחלץ חומר גנטי מפורט שנשמר בעצמות הודות להתקדמויות בריצוף דנא עתיק. הגנום של שישה מהפרטים הראה שארבע מהם קשורים – כולל שלוש אחיות, הצעירה שבהן הייתה בת חמש עד 10 שנים. ניתוח נוסף של החומר הגנטי העלה כי כל השישה היו "כמעט בוודאות" יהודים אשכנזים.

    החוקרים מאמינים שכולם מתו במהלך אלימות אנטישמית שהרסה את העיר – ככל הנראה מהומה בפברואר 1190 הקשורה למסע הצלב השלישי, אחת מסדרה של מלחמות דת שנתמכו על ידי הכנסייה – כפי שתואר בכרוניקות מימי הביניים. מספר ההרוגים בטבח אינו ברור.

    "אני שמח וחש הקלה ששתים עשרה שנים אחרי שהתחלנו לראשונה לנתח את שרידי האנשים האלה, הטכנולוגיה הדביקה את הקצב ועזרה לנו להבין את המקרה ההיסטורי הקר הזה של מי האנשים האלה ולמה אנחנו חושבים שהם נרצחו", אמרה סלינה ברייס, חוקרת בכירה במוזיאון ההיסטוריה של הטבע בלונדון ומחברת ראשית במחקר, בהודעה לעיתונות.

    יהדות היא בעיקר זהות דתית ותרבותית משותפת, ציין המחקר, אך כתוצאה מנוהג רב שנים של נישואים בתוך הקהילה, קבוצות יהודיות אשכנזיות נושאות לעתים קרובות מוצא גנטי ייחודי הכולל סמנים לכמה הפרעות גנטיות נדירות . אלה כוללים את מחלת טיי-זקס, שבדרך כלל היא קטלנית בילדות.

    החוקרים מצאו כי הפרטים בבאר חלקו מוצא גנטי דומה ליהודים אשכנזים של ימינו, שלפי המחקר הם צאצאים של אוכלוסיות יהודיות מימי הביניים עם היסטוריה בעיקר בצפון ובמזרח אירופה.
    "אף אחד לא ניתח DNA עתיק יהודי לפני כן בגלל איסורים על חילול קברים יהודיים. במקרה הזה, לא ידענו שהם יהודים עד לאחר ביצוע הניתוחים הגנטיים", הגנטיקאי האבולוציוני ומחבר המחקר מארק תומאס, פרופסור באוניברסיטת קולג' בלונדון, אמר בהודעה.

    "זה היה די מפתיע שהשרידים הלא מזוהים מילאו את הפער ההיסטורי לגבי מתי נוצרו לראשונה קהילות יהודיות מסוימות, והמקורות של כמה הפרעות גנטיות", אמר.
    ניתוח ה-DNA גם אפשר לחוקרים להסיק את התכונות הפיזיות של ילד פעוט שנמצא בבאר. ככל הנראה היו לו עיניים כחולות ושיער אדום, האחרון מאפיין הקשור לסטריאוטיפים היסטוריים של יהודי אירופה, כך נאמר במחקר, שפורסם ביום שלישי בכתב העת Current Biology.

    בכתב היד מימי הביניים "Imagines Historiarum II", המתעד ראלף דה דיסטו תיאר תמונה חיה של הטבח:
    "רבים מאלה שמיהרו לירושלים החליטו תחילה להתקומם נגד היהודים לפני שפלשו לסרסנים. בהתאם לכך ב-6 בפברואר [בשנת 1190 לספירה] נטבחו כל היהודים שנמצאו בבתיהם שלהם בנוריץ'; חלקם מצאו מקלט בטירה".

    ע"פ ההודעה לעיתונות הבאר הייתה ממוקמת במה שהיה הרובע היהודי בימי הביניים של נוריץ', כאשר המחקר מציין כי הקהילה היהודית בעיר היו צאצאים של יהודים אשכנזים מרואן, נורמנדי, שהוזמנו לאנגליה על ידי ויליאם הכובש, שפלש לאנגליה ב-1066 .
    עם זאת, הקשר עם מהומות 1190 אינו סופי.

    תיארוך פחמן של השרידים הצביע על כך שהגופות הגיעו לבאר בשלב מסוים בין 1161 ל-1216 – תקופה הכוללת כמה התפרצויות מתועדות היטב של אלימות אנטישמית באנגליה, אך מכסה גם את המרד הגדול של 1174 שבמהלכו אנשים רבים בעיר נהרגו.

    "המחקר שלנו מראה עד כמה ארכיאולוגיה, ובמיוחד טכניקות מדעיות חדשות כמו ריצוף DNA עתיק, יכולה לתרום נקודות מבט חדשות על אירועים היסטוריים", אמר טום בות', מדען מחקר בכיר במכון פרנסיס קריק, בהודעה לעיתונות.

    "התיאור של ראלף דה דיצ'טו על פיגועי 1190 לספירה מעורר השראה, אבל באר עמוקה המכילה גופות של גברים, נשים ובעיקר ילדים יהודים מאלצת אותנו להתמודד עם הזוועה האמיתית של מה שקרה".

    https://edition.cnn.com/2022/08/30/

    Liked by 1 person

  3. קמיליה, למדנו בבתי ספר ממלכתיים ואנחנו יודעים מה משמעות החגים, בערך, הרי עבורנו כל החגים הם חלק מהזהות והלאומיות. ואנחנו מכירים אותם יותר טוב מאשר הנוצרים מודעים למקור החגים שלהם שרובם הגיעו בעקיפין מהתנ"ך והמסורות שלנו.
    קשה ללמד הסטוריה בבית ספר עממי, אי אפשר להסביר לילדים מה משמעות האמפריה הרומית או המהפכה התעשיתית אבל חגים זה כלי שיכול לקשר להסטוריה וחבל שמחמיצים את ההזדמנות. אני עדיין מחכה למחשב שמלמד כל תלמיד בקצב שלו.

    אהבתי

  4. במחשבה שניה, יתכן ויש צורך להפריד בין השלכות ההסכם עם המורים על מערכת החינוך הממלכתית מהשלכותיה על שאר מערכות החינוך במדינה.

    איני יודעת מה באמת קורה בתוככי מערכות החינוך החרדיות והדתיות לאומיות. אך אני מודעת היטב לנסיון למחוק את הזהות היהודית – ציונית במערכת החינוך הממלכתית – חילונית.

    לצערי, המגמה שאותה מתאר אראל סגל בסרטון המצ'ב אינה פרי דמיונו הפרוע. וגם אינה לגמרי גוזמה.

    ברור שאיני רוצה שיפסיקו ללמד על חגי ישראל. כמו גם שלא יפסיקו ללמד תנ'ך ומחשבת ישראל. אך הייתי רוצה שיתגברו זאת *גם* בלימודי ההיסטוריה של העם היהודי לדורותיו. בהתאמה נדרשת גם לבי'ס יסודי (משימה אפשרית להערכתי).

    לחרדתי, שימור הזהות היהודית – חילונית – ציונית זקוק לכל סיוע אפשרי.

    אהבתי

  5. רק הערונת לגבי ביגמיה,

    משמעות שתי נשים לאותו גבר היא שכמחצית מהגברים יוותרו ברווקותם. עד זקנה ושיבה.
    איני משוכנעת ששכר השינוי יתגלה כמצדיק את מחירו.

    Liked by 1 person

  6. Danny Arieli

    לומד/ת יהדות, ישיבות תורניות ללא לימודי ליב"ה כלל (צפוי ב־2027)יום ד׳
    לפי רמת בני הנוער בארץ, למה בעצם להעלות את שכר המורים? האם בכלל ניתן לתת תפקיד של מחנך למישהו היום?

    היטבת לשאול! השאלה השניה עונה על הראשונה.

    מאחר ואין כיום מושג כזה "חינוך" במערכת הממלכתית, אין סיבה להעלות את שכר המורים בגין החינוך.

    המערכת הממלכתית מזמן לא מחנכת אלא מעבירה ידע. ההפך הוא הנכון, חוסר החינוך הניכר בכל פינה כתוצאת המערכת הכושלת – היא הגורמת למורים לבקש ההעלאה בשכר בגין התסכול שהם לא מצליחים לחנך…

    לעומת המערכת הממלכתית, המערכות הדתיות ובפרט החרדיות, אכן מחנכות היטב. מי פחות ומי יותר. וכל אדם ישר יכול לעשות מבחן בעצמו כשיגיע לגן שעשועים מצוי בשעות אחר הצהריים באיזור חרדי ולאחר מכן באיזו חילוני. לא נדרשים חוקים ומחקרים אלא לראות את המציאות נכוחה.

    דרך אגב… בחינוך החרדי, אין מושג כזה של שביתת מורים! גם אם יש בעיות שכר וכדומה, הם מגיעים בכל מקרה. מדוע? כי הם מחנכים!
    והא' של חינוך היא דוגמה אישית. כש"מחנך" לא מגיע לעבודה בגלל בעיות שכר – הוא משדר ל"חניך" שהכסף חשוב יותר מחינוך הילדים… בחינוך החרדי.
    ילדי כבר נמצאים במוסדות החינוך שלהם, החל מראש חודש אלול (יום ראשון), נהנים מכל רגע, עם חברים, למידה וכל הדרוש לחניך. חבריהם בחילוני, עדיין אינם יודעים אם המורה יסתדר בסוף עם כספו ואז יפנה ליבו אליהם אם לאו…

    אהבתי

  7. קמיליה,
    כהורה אין לי אימון במערכת החינוך ככזו. ממה שאני רואה בעברית באנגלית ובחשבון הם עושים עבודה סבירה (באנגלית פחות). אבל אם חשוב לי משהו אני דואג לו בעצמי. אם המסורת היהודית חשובה לך תדאגי להנחיל אותה בעצמך. מבחינה חינוכית יהיה לזה הרבה יותר כוח כאשר הילדים שלך יראו מה חשוב לך ועל מה את מוסרת את הנפש.
    אם חשוב לך לג בעומר תדאגי להדליק איתם מדורה, בין אם יש יום לימודים למחרת ובין אם לא. אם חשוב לך הקשר של הילדים להיסטוריה היהודית והציונית יש ספרים טובים וחדשים שיצאו כמו "חשמונאית ושמה עכסה" היסטוריה לא מה שחשבתם" ו"אשת הרב ואשת הבישוף" שאפשר לקנות (וכמובן ספרים קלאסיים כמו מאה ילדים שלי וספרי דבורה עומר)."
    אפשר לעשות סיורים לאתרי מורשת.
    עם כל הכבוד למערכת החינוך את החינוך האמיתי הילדים מקבלים בבית. תחליטי בעצמך מהו החינוך שאת מעניקה להם.

    אהבתי

  8. " … אם חשוב לי משהו אני דואג לו בעצמי …" + " … את החינוך האמיתי הילדים מקבלים בבית. …"
    ———————————-
    שתי בעיות:

    א. הנחלת מורשת יהודית – ציונית זו רק *אחת* משאיפותי לגבי ילדי. לאו דווקא מטרת העל שהכי חשובה בעיני.

    לדוגמא, 3 מטרות על נוספות שלי:
    – מאוד חשוב לי שיגדלו להיות אנשים מוסריים + שיצליחו לעמוד בפני לחצים חברתיים. לדוג', שלא רק שלא יצטרפו לחרם כיתתי על איזשהו תלמיד/ה דחוי/ה אלא שאפילו יעזו לעמוד לצידו/ה. גם למורת רוחם של מטילי החרם.
    – חשוב לי שיפנימו סגנון חיים בריא. גם אם משמעות הדבר שלא יוכלו לכבד את חבריהם, המתארחים בביתנו, בממתקים (הן מוצקים והן נוזלים). כולל מאבק כמעט יומיומי אתם על שעות שינה מספיקות. ועוד.
    – חשוב לי שיצטיינו באנגלית + בלפחות עוד מקצוע לימוד נוסף (לבחירת כל ילד). הן בגלל החשיבות שאני מייחסת לשליטה טובה בשפה הבינ'ל של תקופתנו, והן כהוכחה (בעיקר לעצמם) ליכולתם להצליח בכל תחום לימוד שבו יתמקדו. כולל אמונה ביכולתם לדחות סיפוקים רגעיים לטובת מטרה שחשובה בעיניהם.

    יש כנראה איזשהו גבול עליון למספר הדגלים שהורים מסוגלים להניף באותו זמן.

    ****
    ב.רעיון הסיורים באתרי מורשת נחמד. קל ליישמו כשהילדים קטנים יחסית, גם אם יש צורך לשאת אותם חלק מהדרך ומידת הבנתם את ההסברים מוגבלת. כשהם גדלים, הם כבר מבקשים (או דורשים) לצרף לטיול המשפחתי חבר/ה או שנים/שתים. כשהם גדלים עוד יותר -הם כבר מסרבים להצטרף לטיול משפחתי עם הוריהם הזקנים ועם אחיהם התינוקיים והמעצבנים.

    כנ'ל המעבר, הדי מכאיב, בין הגיל שבו ההורים בוחרים מה להקריא לילדיהם (ומה לא), לגיל שבו ההורים בוחרים איזה ספרים לקנות להם, לגיל שבו ההורים יכולים רק להתחנן שילדיהם יעזבו את המסכים ויקראו איזשהו ספר. לא חשוב של מי ועל מה.

    הפכתי למאוד מודעת לעובדה שככל שהילדים גדלים כך מידת ההשפעה של הוריהם עליהם הולכת ומצטמצמת. לטוב (כמו השפעת הורי עלי) ולרע (כמו השפעתי על ילדי).

    טרום- מתבגרים ומתבגרים מאוד מאוד מושפעים מבני גילם. מקבוצת ההתייחסות וההזדהות שלהם.
    הם מושפעים גם מרוחות התקופה בקרב בני דורם. כולל מהרשתות החברתיות שלהם, ומהמוני סרטוני טיקתוק שבהם הם צופים (שרובם הופקו בחו'ל). אך גם מהתקשורת הכללית.

    מאוד קשה להעביר את חשיבות הציונות עבור בני העם היהודי – לבני דור מאוד קוסמופוליטי.
    דור שרק תוהה באיזו מדינה בעולם יהיה לו הכי כייף ללמוד ולהתגורר לאחר שיתבגר.

    מכאן שאני מודה שאני זקוקה לכל סיוע שאוכל לקבל. גם מהתקשורת הכללית וגם ממערכת החינוך שלנו.
    או, לכל הפחות, שלא יתאמצו כל כך לחבל במאמצי. כפי שכנראה עושה מערכת החינוך הממלכתית (אולי בהשראת עיתון הארץ על קובעי מדיניות החינוך).

    Liked by 2 אנשים

  9. כל הדגלים הללו חשובים גם לי ועדין לא חייבים לוותר. אפשר בשבתות לקבוע זמן קריאה משותף בתנך ולקרוא אותו ביחד.

    אהבתי

  10. בגילאים צעירים מאחר וקשה להבין דברים מורכבים אפשר ללמד חגים ושירים (ומאכלים) וזה נותן בסיס לעתיד לבוא. מאחר ותופסים שפות בקלות בגיל צעיר צריך להתחיל מהגן בלימוד שפות נוספות. יש מדינות שהילדים לומדים ומדברים4- 3 שפות בגן וכתות נמוכות

    Liked by 1 person

  11. 60 יום לבחירות

    ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו טוען בשיחות עם פוליטיקאים ויועצים כי יהיו 62 מנדטים לגוש המפלגות התומכות בו.
    האופטימיות של נתניהו מתבססת על שיעור ההצבעה המסתמן בחברה הערבית: "פחות מ–40% שמצהירים לפי שעה שיצביעו. זהו נתון שפל בממדים היסטוריים. אם יתממש, לבלוק הימין יתווסף עוד מנדט, לפחות — וזה עוד לפני פילוג אפשרי בשורות הרשימה המשותפת".

    נתניהו גם יוצא מנגד הנחה שהשטח הליכודי יתעורר הפעם והתומכים שלו יצאו להצביע. להערכתו של נתניהו – מרצ, העבודה ורע"ם יעברו, והרוח הציונית לא תעבור את אחוז החסימה.

    פ.ס
    איך מסבירים למישהו שיאיר לפיד הוא דחליל?

    אהבתי

  12. האם מכוניות בעלות סוללה חשמלית יחליפו את המכוניות שמונעות מדלק בעתיד הקרוב?
    תשובות שליליות- נא לצרף הבהרה

    אהבתי

  13. כן.

    מי שטוען אחרת ישמע כמו מוכר כירכרות לסוסים בשנת 1890 הטוען שמכונית לא תחליף את הסוס בעתיד הקרוב.

    בשנות ה-30 של המאה ה-21, רוב המכוניות החדשות יהיו חשמליות. בשנות ה-40 רוב המכוניות (חדשות וישנות) יהיו חשמליות.

    יש לכך מספר סיבות.

    כמות הנפט בעולם היא סופית. – אם לא נעבור לאנרגיה חלופית, בסופו של דבר הנפט יגמר.
    שינויי אקלים – פלטת דו-תחמוצת-הפחמן ממנועי בערה פנימית גורמת לשינויי אקלים. יש לחץ פוליטי גובר להסב מכוניות בנזין למכוניות שלא פולטות CO2. מדינות מסוימות (כמו סין או צרפת) מכניסות רגולציה שתחייב מעבר לרכבים חשמלים.
    מחיר יצור אנרגיה ממקורות מתדשים יורד בצורה אקספוננציאלית. בעוד שנים ספורות אנרגיה סולרית תהיה יותר זולה מנפט או גז טבעי. כבר היום היא יותר זולה במקומות מסויימים. (כמו הוואי)
    מחיר הבטריות ומשקל הבטריות יורד לפי איחסון קילווט שעה.
    הטכנולוגיה של הבטריות משתפרת. ככל שעובר זמן, בטריות יוכלו להיטען יותר פעמים, יותר מהר, ולאחסן יותר אנרגיה. כרגע מיכל בנזין מכיל יותר אנרגיה מבטריה באותו גודל, אבל זה ישתנה תוך שנים ספורות. (פחות מ-10)
    מכונית חשמלית דורשת פחות אחזקה. (לא צריך להחליף שמנים, חלק מהפילטרים, רצועות. גם המנוע יותר אמין.)
    הטכנולוגיה החשמלית הולכת טוב עם נהיגה אוטומאטית – מכונית שנוסעת ללא נהג.
    טסלה. חברה מדהימה שדוחפת את הטכנולוגיה.
    בתוך שנים ספורות מכוניות חשמליות יהיו יותר זולות, עם ביצועים יותר טובים, ועם פחות אחזקה (פחות מוסכים) ממכוניות עם מנוע בערה פנימית.

    כשזה יקרה, גם בלי רגולציות רוב האנשים יעברו לטכנולוגיה היותר מוצלחת.

    אהבתי

  14. לחלוטין לא. אני מציע לראות את thunderf00t, ביוטיוב, להסבר מעמיק. הסיבות הן רבות.

    תכולת אנרגיה. לסוללה אי אפשר להגיע לתכולת אנרגיה כמו לדלק, מבלי להגיע לבעיות בטיחות קשות. שריפה באוטו, אם אין חמצן, נכבית. זה כיום כמעט בלתי אפשרי לכבות סוללה שנשרפת.
    כתוצאה מזה, מכונית רק על חשמל תהיה גדולה. מאוד. יקרה, ובזבזנית באנרגיה.
    כן, מנועי חשמל שוקלים פחות ממנוע בעירה פנימית מקביל, אבל צריך לשקלל את סעיף 2. להפעיל אוטובוסים על חשמל מחוטי חשמל, זה דווקא יכול להיות סבבה. צריך לבדוק.
    קבירת וייצור סוללות הוא עסק מזהם בטירוף. ויקר. הפסולת שהן מייצרות היא הרבה יותר ממה שנפטר מייצר, באופן יחסי.
    בניגוד לכל מה שנאמר, אנרגיה חליפית לא קרובה להיות אמינה כמו אנרגיה אטומית/גז/הידרו. אמינות היא חלק מהמשחק. יש הגדרות לאמינות הדרושה. אין שום דבר קרוב לזה.
    אנרגיה סולארית היא נזק נטו לסביבה בשל התהליך הסופר מזהם של ייצור, יעילות נמוכה . במקום זה, עדיף לשים צמחיה. החיסכון היחיד של אנרגיה סולארית שבאמת עובד היטב הוא דודי שמש. לפני שיתחילו כל מני אנשים שישאלו אותי מה האינטרס שלי, יש לי פטנט ייחודי להמרת מתח, שמתאים לחשמל סולארי. האינטרנט שלי הוא הפוך למה שאני אומר. אני גם תכננתי ממירי מתח, ועבדתי בחברה שהתמחתה ב energy harvesting.יש לזה שימושים. אבל להחליף מקורות אנרגיה כמו גז וגרעין, אין סיכוי.
    טסלה, לולא הטבות מס היסטריות וסבסודים, הייתה נכשלת. מזמן.

    אהבתי

  15. לא מתקבל על הדעת שלא ילמדו תנך בבית ספר בישראל בחינוך ממלכתי, כל ספר בתנ"ך, וכמובן אם מלמדים תנ"ך יש ללמד במקביל הסטוריה של עם ישראל. ומכיון שאנחנו קשורים לרומאים וליונים אז גם שלהם, ושל התקופות שלאחר חורבן הבית הסטוריה של העם היהודי עד ימנו כולל ההתפתחות הדתית.
    כשאני פוגש בחו"ל נוצרים הם מתלהבים מהעובדה שאני יהודי ושואלים אלף ואחד שאלות והידע שלי של התנ"ך היה לא פחות בעל ערך עבורי בקשירת קשרים מאשר ידיעת שפה או מקצוע והרבה יותר זול משתיית בירה או עניין בכדורסל או כדורגל או רוגבי. כשאני מסביר להם את התנ"ך הם חושבים שאני איזה גאון ומעריכים אותי הרבה יותר
    מאשר אם הייתי בעל טסלה.
    כל ישראלי בחו"ל יכול להיות שגריר לעם היהודי עם הידע

    אהבתי

  16. https://www.news1.co.il/Archive/0026-D-156343-00

    בישראל גדל מין חדש "הומו איגנורמוס"
    אם ישאלו בוגר בית ספר חרדי מה פירוש DARWIN הוא לא יוכל לקרוא את המילה כי לא למד אנגלית, אבל אם יכתבו לו בעברית "דרבין", הוא יצטט אולי מהגמרא את חולין קיא ע"ב: "כי אתה רבין א"ר יוחנן

    ומצד שני

    הנה תשובה שקיבלתי מדן אריאלי בעניין למודי ליבה, כן נחוץ לא נחוץ. הוא למד היסטוריה יהודית ויהדות, ישיבות תורניות, ומפגין ידע נרחב בתחומים שונים מה שגורם לי לחשוב שמי שרוצה לומד ומי שלא רוצה גם לימודים לא יעזרו

    בכל תלמודי התורה, לומדים חשבון בסיסי, לימודי טבע בסיסיים וכל הנצרך לחניך לחיי היומיום. כך גם אני למדתי. לימודי ליב"ה הם ניסיונות כפיה של הממסד לשלב בחינוך החרדי לימודים שאינם נזקקים ליומיום בכדי להשתלט בסופו של דבר על החינוך החרדי כמו שכבר מצליחים לצערי דרך ה'מחוז החרדי' לדוגמה ועוד שיטות שונות. אנגלית אכן אינה נלמדת בתלמודי התורה, אני אישית יודע אנגלית מן הבית ומחבירי האמריקאים שלמדו איתי בישיבה וגם שהות קצרה בחו"ל.

    אהבתי

  17. כשבועיים לאחר שבבל"ד התחילו לדבר באופן גלוי על ההחלטה לרוץ באופן עצמאי בבחירות הקרובות, הסקרים לא נותנים לה הרבה סיכויים לעבור את אחוז החסימה. לפי סקר שפורסם אתמול ב"מכאן", תאגיד השידור בערבית, אם בל"ד תרוץ בנפרד, היא תקבל מנדט וחצי, רחוק מאוד מאחוז החסימה.

    התמודדות עצמאית של בל"ד, לפי הסקר שערך מכון סטט-נט, עשויה להביא לכך שאף מפלגה ערבית לא תשב בכנסת הבאה.

    הרשימה המשותפת, שאמורה לקבל חמישה מנדטים אם תרוץ ביחד עם בל"ד, תקבל ארבעה מנדטים אם בל"ד תפרוש, כלומר ממש על גבול אחוז החסימה. רע"מ, שצפויה לעבור את אחוז החסימה אם בל"ד לא תתמודד לבד, יורדת ל-3.9 מנדטים במקרה שבל"ד פורשת, קצת מתחת לאחוז החסימה.

    שיעור ההצבעה בחברה הערבית, לפי הסקר, עומד על שפל חסר תקדים: 39% בסך הכל, לעומת קצת יותר מ-45% בבחירות האחרונות.

    https://www.mekomit.co.il/%d7%94%d7%a1%d7%a7%d7%a8%d7%99%d7%9d-%d7%9c%d7%90-%d7%9e%d7%a0%d7%91%d7%90%d7%99%d7%9d-%d7%98%d7%95%d7%91%d7%95%d7%aa-%d7%90%d7%91%d7%9c-%d7%91%d7%91%d7%9c%d7%93-%d7%9e%d7%aa%d7%a2%d7%a7%d7%a9/

    נמשכת האלימות במגזר הערבי. הבוקר בטירה נכנס תושב מקומי לבית קפה, נאמר לו שהמקום סגור בתגובה הוא התחיל לצעוק "רק ביבי רק ביבי!" הכניסו לו מכות רצח בסוף התברר שהוא רק רצה לשרותים

    Liked by 1 person

  18. אוף טופיק,
    בתקווה שיעניין לפחות חלק מהמבקרים בבלוג זה,

    פודקאסט על המחלוקות בין בית שמאי לבית הלל וחשיבותן עד ימינו.
    הפתעה: המראיין בנושא הוא ירון לונדון.
    לי הוא חידש. אך לצערי, גם בתחום זה, זו לא משימה קשה במיוחד.

    למחפשי פודקאסטים (לליווי עבודות מטבח, פעילויות ספורטיביות, טיולים עם הכלב וכד') – מומלץ לשים לב לכלל פעילותו של ירון לונדון בערוץ הכנסת. נראה שהוא החליט להתחרות במיכה גודמן בצלילה למספר מחלוקות עומק בחברה הישראלית. כל פעם עם מראיין אחר. בעיני תחום עיסוק מעניין.

    אהבתי

  19. במחשבה שניה הצטיינות בשפה זרה נוספת לאנגלית איננה חלק מסל המטרות שלנו. אולי את צודקת שלא ניתן להשיג את כל המטרות ועדיף שמערכת החינוך גם כן תתרום את חלקה בעניין.

    Liked by 1 person

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s