אחת הנבואות הקשות בנבואה כנגד עם ישראל נמצא בספר יחזקאל פרק טז. יחזקאל מדמה את ירושלים לאישה הבוגדת בבעלה ואת נקמתו של הבעל, הקב"ה, באשתו הזונה. הוא מפשיט אותה ערום וערייה וחושף את ערוותה לעיני כל. הוא נוטל ממנה את כל תכשיטיה ובגדיה ומשאיר אותה ערומה וכואבת מול מאהביה. לכאורה נבואה קשה ביותר. בפועל קשה לומר האם ריבונו של עולם התכוון ללכת איתנו כל כך רחוק. הנבואה מסתיימת בשיבת הזוגיות של הבעל והאישה 'הזונה' אשר תשאר מבוישת לאור התנהגותה ועונשה ובהבטחה שעכשיו בעקבות כך היא תמנע מביקורת על בעלה. סיום כזה לא מתאים למקרה שבאמת האשה זנתה. הנבואה הקשה נועדה לסתום את הפה לעם ישראל לאור חדלונו של אלוהים להגן על עם ישראל. אלוהים מנצל את ההזדמנות שעם ישראל סרח כדי להשתיק את הביקורת של עם ישראל על אלוהים. המסקנה המתבקשת היא שגם אלוהים לא מתכוון ללכת רחוק עם הנבואה הזו. המטרה היא להשתיק את עם ישראל לא באמת להגשים את הנבואה
משל למה הדבר דומה, לזוג שכל הזמן רבו ביניהם. האישה התלוננה כל הזמן על הבעל והבעל גם כן לא רווה נחת מהאישה. יום אחד תפס הבעל את האישה בקלקלתה והחליט שזו ההזדמנות שלו. וכך אמר לה: תראי איך את מתנהגת… את תגידי תודה שאני בכלל נשאר איתך אחרי התנהגות שכזו. לאישה לא היה מה להגיד והיא שתקה. עברו הימים והזוג גלה מביתו. מסיבות שונות הבעל היה ספון בבית ואילו האישה פעלה בחוץ ועשתה חיל, פרחה והצליחה. יום אחד לקראת סוף נדודיהם נפל על האישה גרמני רשע פתח את ראשה, שבר את צלעותיה וחבל אותה מכף רגל ועד ראש עד שנזקקה האישה לאשפוז בבית חולים כשהיא מורדמת. כל הזמן הזה ישב לידה בעלה ותהה אם תתאושש ממה שעברה. עבר שם איזה טרדן ואמר לבעל: אתה זוכר את המריבה שרבתם אז כשהייתם צעירים? אין, פשוט מחקת לה את הצורה, היא פשוט נשארה בלי מילים. הסתכל עליו הבעל ואז צעק: יא חתיכת אדיוט אשתי מאושפזת במצב חמור בבית חולים וזה מה שיש לך לומר?!
עברו הימים והגלגל התהפך. מה שמחל כתרועת ניצחון פטריכאלית של ריבונו של עולם עלינו נהפך לקול ענות חלושה. כן יש בכוחו עלינו תמיד, אך חוקי המשחק כובלים אותו. אין הוא מתגלה עוד בכוחו החזק אלא דרכנו. ואתם עדיי. התגלותו של השם לא מתגלה אלא דרכנו. ובלעדנו מי יש לו עוד בעולמו. כזוג שהזקנה קפצה עליו. כל כך הרבה עברנו ביחד. אז הודעת לנו שלא יהיה לנו פתחון פה. אז אמרת. כבר עברו השנים. כל כך הרבה שנים. שתקנו, נכלמנו, בושנו ועכשיו פתאום הזמן נעשה קצר. פתאום עליך מוטל החוב לפרוע. הבטחת משיח (הבת שלי שאלה אותי איפה המשיח כל כך הרבה שנים? היא עדיין לא מבינה את משך הזמן אבל כיום כל מי שמדברר את המשיח בין אם זה ביני לנדאו או עמיר בניון מתנצל על האיחור). הבטחת גאולה. הבטחת פדות. בינתיים ההבטחות מתנהלות באופן צולע. זה היה צפוי (ראו רש”י על הפסוק “ושב השם את שבותך” בפרשת ניצבים), אך עדיין חוסר ההצלחה בולט. תיאולוגים יהודיים עסוקים בחלוקת האשמה. החכמים שבהם פשוט שותקים.
קראתי ששאלו את הרב קוק “האם הוא ציוני?” ענה הרב קוק “אני ציוני?! ריבונו של עולם ציוני” אנשים מבינים זאת כקל וחומר אך נראה לי שהרב קוק לא היה ציוני, לא התלהב מהציונות. ריבונו של עולם בחר להיות ציוני באופן שהרב קוק לא כל כך הבין. קשה לומר שהציונות הייתה סיפור הצלחה לפחות במדדים שהיא עצמה הציבה . היא לא הצליחה להקים מדינה יהודית לפני 1939 באופן שהיה מונע את השואה. אז מה ריבונו של עולם יגיד עכשיו ל6 המיליונים: מצטער פישלתי. בחרתי בקבוצה הלא נכונה. אם רק הייתם משתדלים יותר. מה הם יענו לו: אתה לא יכולת להשתדל יותר?! אוי לחילול השם הגדול והנורא שהיה בשואה. אז תיאולוגים יהודיים מחלקים אשמה. החכמים שבהם פשוט שותקים.
כן יש גאולה אבל היא מתנהלת באופן כל כך צולע שעדיף לשתוק. המהר”ל והרמח”ל יכולים להאריך בהסברים והרב קוק אוחז בשיפולי גלימותיהם ויכול להיות שההסברים אפילו טובים ונכונים. להגיד שלא יהיה לנו פתחון פה? את זה יכולת להגיד לפני 2500 שנה. מאז עברו השנים ולכל אחד יש חשבון לסגור. רבי לוי יצחק מברדיטשב כבר חש בזה לפני 200 שנה. היום הטענות מתעצמות.
לא היינו מוצלחים. מודים. אך גם אתה קשה לומר שהיית 100% מוצלח. תמיד תוכל להאריך בהסברים וחשבונות אבל אם בחרת להעמיד זאת במישור הזוגי תזכור שההודעה שלא תהיה לאישה פיתחון פה צריכה להיבחן במבחן המציאות. עשית לנו טובה. נחיה ונראה את הטובה ואז נחליט אם יש לנו פתחון פה
אמרו חכמים כל הנבואות בטלות לעתיד. כל אותן נבואות העסוקות בכל מיני מריבות ישנות וחסרות עניין בטלות לעתיד לבוא. מה מעניין במריבה זוגית לפני שלושת אלפים שנה? אנחנו כבר במקום אחר לחלוטין. מה עניין יש בנבואה הזו?.
איני חכמה מספיק בכדי לשתוק. או אפילו בכדי להבין מה בדיוק בתגובותי מעצבן חלק מהאנשים. לפיכך אסתכן בכך שאעצבן שוב.
פוסט זה הזכיר לי את אחד ההבדלים החשובים בין היהדות לבין האיסלם:
———————————–
" … המונח הערבי 'אסלאם' משמעו 'כניעה ' , ומקורו במונח 'אסלמה' , שפירושו 'להיכנע, להתפטר'. באיסלאם, חובה בסיסית של כל מוסלמי היא להגיש אללה (ערבית עבור "אלוהים") וכל מה שאללה רוצה מהם. מי שעוקב אחר האיסלאם נקרא מוסלמי, ופירושו "מי שנכנע לאלוהים". ברור אפוא שהמושג של כניעה לרצון, לרצונות ולפקודות, והוא קשור באופן בל יינתק לאיסלאם כדת – הוא חלק בלתי נפרד משמה של הדת, של חסידי הדת ושל העקרונות הבסיסיים של האסלאם .
כאשר דת מתפתחת במקור בהקשר תרבותי שבו כניעה מוחלטת לשליטים מוחלטים והכנעה מוחלטת לראש המשפחה נתפסת כמובנת מאליה, אין זה מפתיע שהדת הזאת תחזק את ערכי התרבות האלה ותוסיף עליהם את הרעיון של סך הכל כניעה לאלוהים העומד מעל כל אותם דמויות סמכות אחרות.
בחברה המודרנית שבה למדנו את חשיבות השוויון, זכות הבחירה האוניברסלית, האוטונומיה האישית והדמוקרטיה, נראה כי ערכים אלה אינם במקומם …"
—————————-
ניתן להסיק מהפוסט הנוכחי מוהפוסט על השואה ש י.ד. אמור לשמוח שאלוהים / הגורל / המזל (מחק את המיותר) לא הולידו אותו להורים מוסלמים אלא להורים יהודים. לדת שבה מותר להתווכח עם האלוהים, לבוא אליו בטענות, להתמקח עמו על חומרת העונש ועוד ועוד.
יתכן גם שנובע מכך שהנביא יחזקאל פחות מתאים לנבא את עתיד העם היהודי (המרדן וקשה העורף) מאשר את העתיד שבו תצמח בעולם הדת המוסלמית. יתכן שיחזקאל ניבא את צמיחתה של חברה שבה לנשים אכן אין כל זכות לפתחון פה.
אהבתיLiked by 2 אנשים
חזק ועוקץ.
אהבתיאהבתי
כל אחד יכול להתווכח עם הקב"ה. אבימלך מלך גרר לא התרגש מהביקורת של ריבונו של עולם על לקיחת שרה וענה בצורה ישירה להשם על כך (ראי בראשית כ ד). המוסלמים כולאים את עצמם בתודעת עבד שאין לו יחס לה' (מה שמכונה 'צלם אלוהים' שהם רואים ככפירה). אנחנו חולקים על כך וסבורים שהאדם עומד מול בוראו ולא כפוף כעבד מול בוראו.
האם זה קשור לגורל? לא יודע. ההנחה שיש לנו קיום מחוץ לביוגרפיה שלנו היא קצת משונה. המכתב לאליהו מסביר זאת על נכים. הוא לא טוען שזו ההתמודדות שלהם שבשבילה נשלחו לעולם. הוא אומר אם אתה כבר נכה אז מצופה שתתמודד עם מה שריבונו של עולם העניק לך. זה לא עניין של שמחה. אני שמח שאני יהודי אבל אין לי באמת ברירה אחרת. אם הייתי נולד מוסלמי הייתי בן אדם אחר. אני כן חולק על המוסלמים מהעמדה היהודית אבל זו מחלוקת שהם צריכים להרגיש את הנכונות של העמדה שלי כדי שאנצח בה. אי אפשר לנצח אותה באמצעים כוחניים. ותמיד קיימת האפשרות שאני גם טועה.
הנביא יחזקאל לא יכול להכחיש את הביקורת שיש בעם ישראל על השם. הוא מנסה להשתיק אותה אבל הוא לא יכול להעלים אותה. ועם זאת, לא במקרה צמחה הנצרות על רקע הנבואה. לטעמה הנבואה הוכיחה את אי כשירותם של היהודים. ואחרי הנצרות באו גם המוסלמים. אם יבוטלו הנביאים יבוטלו גם הנוצרים והמוסלמים.
ולסיום יש קשר בין המהפכה הציונית למהפכה הפמניסטית. לכבוד יום העצמאות המתרגש ובא עלינו לטובה.
אהבתיLiked by 1 person
http://udimanor.blogspot.com/
אהבתיLiked by 1 person
כן ראיתי, אני זומם תגובה.
אהבתיאהבתי
אתה יכול לנבא את העתיד בפתח? אוקראינה מוציאה את הערמונים מהאש של אמריקה ממש כפי שאפגניסטן עשתה. וזה תוך סיכון מסויים בהתרחבות המלחמה.
יש דיבורים על מחסור בלחם במצריים והשכנות הים תכוניות. זה יביא להתקוממויות ואולי לנפילת המשטר.
ירידה בשיווק חומרי דישון ועליה במחירם תתבטא בעלית המחירים למזון.
מחרי הדלק בשמיים בארה"ב.
סין לא יוצאת ממשבר הקורונה שנחאי במצב גרוע משהיתה הואן לפני שנתיים. 25 מליון איש בהסגר.
מיתון? היפר אינפלצייה? מלחמות? מה לעשות עם הכסף?
אהבתיאהבתי
לא. אני גם לא יועץ השקעות מוסמך ואי אפשר לראות במה שאני כותב המלצה על השקעות. גם כבר כמה שנים אני לא עוקב אחרי עיתונות כלכלית. את מה שאני כותב כדאי לקחת כסוג של אנליזה שהתעוררתי לה בעקבות השאלה שלך ושאני עצמי לא כל כך מיישם.
מה שאתה מחפש אם אני מבין נכון זו סוג של מדיניות השקעות שתהיה אדישה לזעזועים חיצוניים. הדבר הכי מטופש למשקיע זה לרוץ למכור בזמן זעזוע חיצוני. את זה אני מקווה שעברת ואם לא לך תקרא את האתר של הסולידית. מה שאני אכתוב עכשיו זה על השלב הבא, שוב בלי המלצה פרקטית כזו או אחרת.
יש כמה סוגים של השקעות. יש השקעה בחברות יציבות המניבות דיוודנדים יציבים. מדובר בחברות שהוכיחו את עצמן באירופה או בארה"ב. ממגזרים יציבים ובטוחים כמו פיננסים, נפט מזון או רכב. חברות כאלו המוכרות מוצרי יסוד הן מעצם טבען אדישות לזעזועים חיצוניים. יכול להיות שהן יורידו ראש ויצמצמו קצת פעילות אבל מעצם טבען הן חברות שאדישות לזעזועים חיצוניים. אנשים ימשיכו לאכול, לנסוע במכוניות ולהשתמש בפיננסים גם כשיש זעזועים חיצוניים.
סוג אחר של השקעה נמצא בחברות צומחות. ישנה השקעה בחברות טכנולוגיה שבה אני פחות מבין. אבל אם נוציא את הטכנולוגיה החוצה ניתן לשאול אילו תנאים נדרוש להשקעה במדינות?
דומני שניתן לדרוש כמה תנאים בסיסיים:
א. שהן יהיו צומחות. התנאי הזה מוציא את מרבית אירופה ויפן מהשקעה (להוציא השקעה בפרות דיוודנדים).
ב. שלא יהיו דיקטטורות אימפריאליסטיות. התנאי הזה מוציא את רוסיה אך גם את סין מרשימת ההשקעות של משקיע מערבי. דיקטטורות אימפריאליסטיות יכולות לעודד השקעות חיצוניות כשהן סבורות שזה תואם את האינטרסים שלהן אך בה במידה כאשר הן מגיעות למסקנה שזה נוגד את האינטרסים האימפריאליים שלהן הן יכולות לחתוך את המשקיעים המערביים.
ג. שלא יהיו חשופים לקונפליקטים ארוכי טווח. הקורונה עדין משתוללת אבל דומני שהעולם ימצא דרך לחיות איתה. סין ורוסיה הן יותר מועדות לפורענות. ועם זאת אם אוקראינה תצא מההרפתקה עם רוסיה באופן סביר היא יכולה להיות יעד השקעות מצוין לאור הקפיצה הצפויה שלה ממדינת עולם שלישי למדינת עולם ראשון.
הערה אחרונה לגבי פיננסים. כידוע לך אני נגד המדיניות המוניטרית הקיימת אך כל עוד היא שולטת בכיפה עדיף להצטרף אליה מאשר להלחם איתה. במדיניות הקיימת המערכת הבנקאית היא הראשונה שמסובסדת על ידי הדפסת כסף ובמקרה של משבר כלכלי היא גם מוגנת על ידי הבנקים המרכזיים. במצב הזה עדיף לדעתי לכל אזרח להיות שותף ברווחים שלה מאשר להיות הפרה הנחלבת בידי המערכת הבנקאית. זו גם הטענה הבסיסית של הסולידית.
אהבתיאהבתי
מיזנטרופ אפ"י עדותו
אהבתיאהבתי
דקה 21.5
י.ד. התגובה שלך היתה לעניין והוא ענה לך בהנאה רבה והתלהבות. אתה לא צריך להתרגש. דברתי אתו אישית באימילים וקראתי ספרים שלו הוא באמת מיזנטרופ כמו שאומר גיא. אבל נראה שהוא מחבב אותך.
אהבתיLiked by 1 person
גם על טיעונים של מיזנטרופים צריך לענות. עניתי עכשיו עיין שם ותשוב נפשך.
אהבתיאהבתי
(תהלים סה, ב) לך דומיה תהלה.
וכמו כן והמשכיל בעת ההיא ידום…
מגילה יח. "סמא דכולה משתוקא כי אתא רב דימי אמר אמרי במערבא מלה בסלע משתוקא בתרין"
קרוב אליך (מיכי יוספי):
בתורה ס"ד בליקוטי מוהר"ן רבי נחמן מלמד שישנם שני סוגים של אפיקורסות. יש סוג אחד של שאלות באמונה, שאפשר וראוי לדעת איך לענות עליהן. על השאלות הללו אמרו חז"ל: "ודע מה שתשיב לאפיקורוס". אותן מגדיר רבי נחמן כ"אפיקורסות שיש עליה תשובה". לעומת זאת, הסוג השני של שאלות באמונה הוא סוג אפיקורסות כזה שעליו נאמר: "כל באיה לא ישובון". אלו שאלות שאי אפשר להתעסק איתן, ואין שום דרך לתת להן מענה.
https://karovel.co.il/%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%AA-%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%9D/%D7%9C%D7%9A-%D7%93%D7%95%D7%9E%D7%99%D7%94-%D7%AA%D7%94%D7%99%D7%9C%D7%94/
אהבתיאהבתי
כולך יפה רעייתי ומום אין בך. ואם תאמר והרי הנביאים דיברו בגנותם של ישראל? הדא הוא דכתיב כל הנביאים בטלים לעתיד לבוא. הנביאים חביבים על המינים שטוענים זנח הקב"ה את ישראל והעביר את בריתו לנוכרים וכבר ענו להם חז"ל במשל הגבירה שהתפחמה. אבל עלי אין דברי הנבואה חביבים וגם לא על חכמים כמו שמספרת הגמרא במגילה דף כה: "מעשה באדם אחד שהיה קורא למעלה מרבי אליעזר הודע את ירושלים את תועבותיה, אמר לו: עד שאתה בודק בתועבות ירושלים – צא ובדוק בתועבות אמך. בדקו אחריו ומצאו בו שמץ פסול". והסביר הרמב"ם שאסר רבי אליעזר משום כבודה של ירושלים. ומה שחכמים חלקו עליו זה לעניין הגלות אבל לעתיד לבוא כל הנבואות בטלות.
ובענין טענות על ריבונו של עולם ידוע הסיפורים של רבי לוי יצחק מברדיטשב, סנגורם של ישראל, שלפעמים קיבל את טענות ישראל נגד ריבונו של עולם והכריע נגד ריבונו של עולם כמו בסיפור של החייט וכל נדרי.
אהבתיאהבתי
גדול הדיון הזה פה למעלה בין שניכם, מהנה מאד.
אנילא יכול להשאיר את זה אצל המחוריין תמריץ כיון שהוא עושה צנזורה ומוחק את ההתחלה והסוף של התגובות שלי כך שכן נהיה לא ולא ניהי אולי. רק השם נשאר
https://netunim.wordpress.com/2022/05/13/%d7%90%d7%96-%d7%9b%d7%9e%d7%94-%d7%9e%d7%aa%d7%95-%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%a8%d7%95%d7%a0%d7%94/
אהבתיאהבתי
א. האם התעוררות החבלנית הזו של דקירות על ידי מחבלים כל יום, או מה שקורה בג'נין, קשורה להצטרפות המפלגה המוסלמית לממשלה?
ב. איך זה שעדיין יש אנשים שמאמינים שאפשר להדבר אתם ולחיות בשלום?
אהבתיאהבתי
א. היא התחילה עוד לפני שקמה הממשלה במאורעות מאי. אולי בהקשר של המשבר השלטוני הישראלי בשנים האחרונות. הצטרפות מפלגה מוסלמית לשלטון לא מסייעת במיוחד כאשר המפלגה הזו מקדמת מדיניות לא חוקית של הכרה בבניה בלתי חוקית, אי מלחמה בפוליגמיה ושינוי הסדרים בהר הבית.
ב. לא יודע. לא הכל ברור לי ולפעמים צריך לתת למציאות להתרחש לפני שדברים יתבהרו.
אהבתיאהבתי