שני סיפורים קצרים על חב"ד

תמונה של הרבי

ברחבה ליד אחד הגנים ליד הבית שלנו הקימו אוהל גדול עם מוטות מאלומיניום, עטפו ביריעות פלסטיק, הוסיפו מזגנים, הכניסו כיסאות ושולחנות והציבו כספת ארון קודש וקיבלנו בית כנסת. המתפללים מזוהים עם חב"ד אך בפועל חסידי חב"ד אמיתיים – כאלו שלא גילחו את זקנם מעולם – יש רק שניים שלושה. השאר צרפוקאים, מתחזקים, רוצים להיות וכמובן מכל הבא ליד. בצד האחורי של בית הכנסת מול ארון הקודש תלו תמונה של הרבי מלובביץ' זצ"ל. שאלתי את החסיד חב"ד שמתפלל שם האם אין איסור לשים תמונת בשר ודם בבית כנסת? ענה לי שהוא שאל רב והרב אמר שאם זה לא לפני המתפללים אז מותר. זה לא הכי נוח אבל הנחתי לעניין. לאחר זמן ראיתי כי התמונה בשחור לבן. הרבי חי כבר בזמן שהיו תמונות ציבעוניות בסטילס ובכל זאת הם בחרו בתמונה בשחור ולבן. חשבתי שהתמונה משקפת את הגעגועים לרבי מצד החסידים. הם יכולים להמשיך לראות את עצמם כחסידים שלו ואפילו כשליחים שלו אבל בפועל הרבי כמו כל דבר בעולם הולך ונמוג בערפילי הזמן.

פסוקים של חב"ד

בחב"ד נהוג בשבתות ובזמנים אחרים לצאת לגנים ולרחובות לכנס ילדים ולהקריא אותם קטעי קריאה הכוללים פסוקים וכל מיני קטעים נוספים. את המנהג הנהיג הרבי מלובביץ'. הם קוראים לכך פסוקים (במילעיל). בסיום הם מחלקים ממתקים לילדים. הנה רשימת הפסוקים כפי שמובאת מהאתר של צעירי חב"ד (שימו לב שלא כל הקטעים הם אכן פסוקים מקראיים):

תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ מֹשֶׁה מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקֹב.

שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אֲ-דֹנָי אֱ-לֹהֵינוּ אֲ-דֹנָי אֶחָד.

בְּכָל דּוֹר וָדוֹר חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִלּוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרַיִם.

כָּל יִשְׂרָאֵל יֵשׁ לָהֶם חֵלֶק לְעוֹלָם הַבָּא, שֶׁנֶּאֱמַר: וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים לְעוֹלָם יִירְשׁוּ אָרֶץ, נֵצֶר מַטָּעַי מַעֲשֵׂה יָדַי לְהִתְפָּאֵר.

כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשׂוֹתוֹ.

וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו וּמְלֹא כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ וּמַבִּיט עָלָיו וּבוֹחֵן כְּלָיוֹת וָלֵב, אִם עוֹבְדוֹ כָּרָאוּי.

בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱ-לֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ.

וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ וְדִבַּרְתָּ בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ.

יָגַעְתִּי וְלֹא מָצָאתִי  אַל תַּאֲמִין, לֹא יָגַעְתִּי וּמָצָאתִי  אַל תַּאֲמִין, יָגַעְתִּי וּמָצָאתִי  תַּאֲמִין.

וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ  רַבִּי עֲקִיבָא אוֹמֵר, זֶה כְּלָל גָּדוֹל בַּתּוֹרָה.

וְזֶה כָּל הָאָדָם וְתַכְלִית בְּרִיאָתוֹ וּבְרִיאַת כָּל הָעוֹלָמוֹת, עֶלְיוֹנִים וְתַחְתּוֹנִים, לִהְיוֹת לוֹ יִתְבָּרֵךְ דִּירָה בְּתַחְתּוֹנִים.

יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל בְּעוֹשָׂיו, פֵּרוּשׁ שֶׁכָּל מִי שֶׁהוּא מִזֶּרַע יִשְׂרָאֵל יֵשׁ לוֹ לִשְׂמֹחַ בְּשִׂמְחַת ה', אֲשֶׁר שָׂשׂ וְשָׂמֵחַ בְּדִירָתוֹ בְּתַחְתּוֹנִים.

בשבת האחרונה הבת הגדולה שלי הייתה בגינה והיא חזרה נרעשת כולה. במשפט האחרון במקום לומר "בדירתו בתחתונים" אמרו שני הנערים שהקריאו "בדירתו כאן למטה". ממש חילול המסורת. חשבתי שיש כאן עוד שינוי שחל. בדירתו בתחתונים מבטא בשפה החב"דית את ההתגלות האלוהית הגבוהה ביותר של ריבונו של עולם בתוך עולם החומר הממשי. אלוהים מתגלה לא רק כאידיאה רוחנית בעולמות העליונים אלא בחומר עצמו בעולם הזה. השינוי מבטא את השינוי בשפה העברית. בשביל הילדים הקוראים ואולי גם הנערים המקריאים תחתונים זה הבגד התחתון המכסה את האברים המוצנעים של האדם. כתוצאה מכך ההקראה בנוסח החב"די המקובל מביכה אותם כל פעם מחדש. הם נדרשים להבין את הפער בין השפה החב"דית לשפה העברית העכשווית. אז הם שינו.

27 תגובות בנושא “שני סיפורים קצרים על חב"ד

  1. לא הצלחתי להשאיר לינק לבלוג עונג שבת.
    אחת הרשומות בו יכולה להתקשר עקיפות לשני סיפורי חב'ד.

    בתקווה שההעתק התוכן יצליח.

    ———————————-
    " … ארץ הקודש: הנחת כוס, דולר של הרבי, נדרים, מזוזות ונטלות, פשקוויל בהמשכים
    א. מנהג חדש בא למדינה

    יהודים שרוצים להעניק כבוד – אמיתי או מדומה – ימצאו תמיד את הדרך: לפתוח את ארון הקודש ולסגור אותו, ביחיד, בצמדים ובשלישיות, לקבוע שילוט מופרך, להושיב את המתכבד לימינו או לשמאלו של המכבד, להעביר את התינוק מיד ליד בדרכו למוהל, לכבד בברכת 'המוציא' ובברכת המזון ועוד כהנה וכהנה המצאות, כחול אשר על שפת הים.

    הנה מנהג חדש שכמותו טרם ראיתי.

    העיתונאי והשדרן הוותיק והאהוב (עליי לפחות) אריה גולן הוזמן זה לא מכבר לחתונת נכדו של ברק'ה וולף, דובר חב"ד המנוח, שהיה ידידו של גולן. החתונה נערכה בכפר חב"ד בי"א בטבת והשמחה הייתה רבה. רצו המארגנים לכבד את ידיד המשפחה במשהו, אך כיוון ש'שבע הברכות' כבר נתפסו, ומה גם שגולן אינו בדיוק 'תמים' מאנ"ש שמקפיד על קלה כחמורה, המציאו לכבודו את מנהג הנחת הכוס מתחת לרגלי החתן.

    הסרטון הזה צורף לרשימה על החתונה שהתפרסמה באתר COL, חב"ד און ליין:

    ב. הגרלה

    ועוד מעסקי חב"ד. בבית חב"ד ברחוב המלך ג'ורג' בירושלים עורכים הגרלה שבהררי קודש הולדתה.

    צילום: טובה הרצל
    ג. נדרים פלוס

    ליד בית הכנסת בשכונת זכרון משה בירושלים אפשר לתרום בכרטיס אשראי בתוך 'כספומט' ייחודי ('עמדת תרומת נדרים ונדבות').

    הכספומט שולב בתוך שלט ענק, ולצדו קופסת צדקה מסורתית ומעין כוך שבו מונחים גליונות כתב העת החשוב 'השגחה פרטית'.

    במי ובמה בדיוק תומכים כאן? לא ברור. העיקר שבזכות תרומתכם האמונה תגיע לכל מקום – מארץ ישראל (לא ממדינת ישראל, חלילה) ועד ארגנטינה ואוקראינה.

    צילומים: מנחם רוזנברג (לחיצה על הצילום תגדיל אותו)

    למטה באותיות קטנות מגובבים שמות של מאות יישובים, שאליהם כנראה תתפשט האמונה בזכות תרומותיכם. לא מצאתי שום הגיון ברשימה: קיבוצים, מושבים, התנחלויות, הכל בכל מכל כל, ונראה שהם הועתקו מאלפון יישובים כלשהו.

    ומה יוצא לנו מכל זה? חוץ מקיום המצווה הגדולה, מדי ערב ראש חודש יוזכרו שמות התורמים 'על ציון בעל חובת הלבבות'.

    אפשר היה לצפות מאנשים שעולים בקביעות למצבה של קדוש, שיידעו שהספר, שנכתב בערבית במאה ה-11 על ידי רבי בחיי אבן פקודה, נקרא בדרך כלל חובות הלבבות (אכן, גם השם 'חובת הלבבות' נמצא בשימוש, כפי שנרשם על המצבה). כמו כן, רוב החוקרים סבורים שרבינו בחיי אבן פקודה מת ונקבר בסרגוסה שבספרד, וקברו בצפת הוא בדוי, ולכל היותר הוחלף עם בחיי אחר, רבינו בחיי בן אשר, שחי גם הוא בסרגוסה שבספרד במאות 14-13.

    Liked by 1 person

  2. הבלוג יוצא הדופן והמופלא "עונג שבת" שולח למייל של הנרשמים אליו, בכל בוקר יום שישי (ורק בו) עדכון על 2-3 רשומות חדשות. ללא נדנודים וללא פרסומות.
    במרוצת הזמן הוא הפך לחלק משגרת ההכנות לעונג השבת שלי.
    לשיקולך.

    אהבתי

  3. אבל בפועל הרבי כמו כל דבר בעולם הולך ונמוג בערפילי הזמן.

    אומנם אכן השנים חולפות והכל נראה כאילו היה זה חלום. אבל אם תתבונן בנצרות, התשוקה והאמונה שלהם בישו יצרה דת חדשה והם מתיחסים אליו בעיוורון כאל עליון. כך גם בני אדם אל אנשים שהיו קרובים אליהם ועריצו. במיקרה של הרבי ההערצה אליו תביא אותו למדרגת אל. משום כך אולי התמונה שלו בכל זאת לא ראויה. הרבי נעלם, אבל הם יוצרים ממנו משהו נשגב יותר מבשר ודם

    Liked by 1 person

  4. בזכותך מעלה על הכתב. לא חידוש. אמירה בשם הרב שך. הכת הכי קרובה ליהדות.
    מפריע לי "שעושים יהדות" ברגל כה גסה. רוצה לפתוח בית כנסת מה יותר פשוט מלבנות/להשכיר/ לקנות מקום. השיטה הזו שזה ל"שם שמים" אז מותר=מצווה לרמוס הכל בדרך. לא משנה אם זה שטח ציבורי או שזה משמש אנשים אחרים וכו.. סוג של חילול השם בעיניי.
    אם תרשה לי אגע בזה יותר עמוק. הרבי מנ"ע, הניע את החסידות בהשקפה של אחרי מלחמת העולם וראה בשליחים וב "ופרצת" את החזון. בערוב ימיו הבין שצריך להחליף דיסקת והעלה את נושא המשיח.לדעתי לא עדכנו אותם בהחלפת הדיסקת.יותר קל לצוד עשירי למנין או לזכות יהודי בהנחת תפילין. יותר קשה וזה האתגר שממנו לעניות דעתי נכשלים בו גם בחבד, אהבת ישראל אמיתית.
    אהבת ישראל אמיתית היא לא לתקוע אוהל לתפילות. אלא העבודה הפרטנית לצרכיו של כל איש ואשה. בחיים של כל אחד ומצוקותיו.
    אני ארחיב למרות שלא בטוח שזה המקום. אגיד דבר משונה. שגם לא יודע לגבי ההיתכנות הפוליטית שלו(יתכן שזה נפסל גם מצד מחברי הקואליה). כחלק מההשקפה (שלי לפחות) לגבי אהבת ישראל. דומני שהיה עדיף אם כל ה"גוש" ( ליכוד יהדות שס והציונות) היו מגיעים כמיקשה אחת לקואליציה למרות הנחיתות המתקבלת ברושם ראשון.
    1. יש פה מסר של אחדות.
    2. היינו אולי ניצלים מהביזיון של הזחילה לדרישות הערבים על א"י.
    בכל מקרה, לא ממליץ לביתך להצטרף לחבד גם אם משעמם לה בגינה 😉

    אהבתי

  5. עמיחי,
    אני מלמד עליהם זכות שהם לא היחידים שעושים זאת. זהו רחוב חדש בלי בתי כנסת מסודרים אז זה מה שעושים. אתה צודק שעדיף באופן מסודר אבל עדיין לא זכינו לכך.
    אני חושב שיש חב"דניקים ויש חב"דניקים. אתה צודק שצריך אהבת ישראל אמיתית אבל היות ואין לי שום מתכון ברור לכך אז דווקא בכך אני לא רב איתם.

    אני מסכים. מהקמת הקואליציה תמהתי מדוע סמוטריץ לפחות לא מצטרף אליה. כידוע לשיטתך היה כאן גם פחות בל תתגודדו :).
    אל תדאג, כבר לפני שנים הסברנו לה שיש רובד נוסף לחב"ד. אבל אם היא תהיה חב"דניקית בעתיד אז מה בכך? גם בתו של חנן פורת נעשתה חב"דניקית.

    אהבתי

  6. נקודה לזכות חב'ד – מכיוון אחר:

    (((וזאת למרות הזעם שאני חשה כשחב'דניקים מבוגרים ניגשים להטיף את השקפת עולמם לילדים תמימים. גם כשברור להם שהשקפתם מנוגדת להשקפת העולם של הורי הילדים (לפחות החילוניים). ובכדי להוסיף חטא על פשע: הם מנסים לפתות את הילדים לשמוע את מישנתם באמצעות הבטחות לממתקים מזיקים וממכרים.)))

    לתפיסתי תנועת חב'ד מרחיבה את ה*מנעד של היהדות*. של כל מה שמקובל ונחשב כיהודי.
    (כלומר שאני מתנגדת להגדרתם, ע'י הרב ש'ך, כלא יהודים / כנוצרים).

    המאפיין העיקרי של חב'ד בעיני – שזו תנועה שמאוד קשה לתחמה ולסווגה.
    מצד אחד, הם נראים כחרדים – אך, בניגוד לנטיית ההסתגרות החרדית, הם אינם מגבילים את עיקר מעיניינם לחסידות שלהם. אפילו לא לשאר הקהילות החרדיות. הם מתעסקים תמידית בענייני כלל עם ישראל. כולל, לדוגמא, מטייליו בארצות עולם שלישי נידחות.
    מצד שני, הם גם מאוד רחוקים מהדתיים הלאומים. הם מתנגדים לציונות, ולא עולה על דעתם שהחובה להגן על המדינה מוטלת גם על כתפיהם.
    מצד שלישי, כיסופי ה"משיח בשר ודם" / עבודת הרבי מלובביטץ – אכן מזכירה אסוציאטיבית את הנצרות. אבל אין בחב'ד אף רמז לאמונה בשילוש הקדוש (שח האב, הבן ורוח הקודש) ובוויתור על כל המצוות המעשיות.

    מכאן שחב'ד מרחיבה את מה שמקובל לתפוס כחלק מהיהדות.
    הרחבה זו של ה*מנעד של היהדות* חשובה בעיני.
    גם כחלק מתפיסה שהיהדות אמורה לקבל לתוכה, ולהכיל, גם השפעות מודרניות / מערביות / "מתיוונות". ולכבד את הערכים הנילווים אליהם.
    וגם כחלק מהתפיסה שגם "החילוניות היהודית" אמורה להיתפס כזרם לגיטימי ביהדות של המאה העשרים וה 21.

    Liked by 1 person

  7. מסכים איתך לגמרי. פעם קראתי שאחד היתרונות של היהדות המסורתית על פני מתחרות היסטוריות כמו הצדוקים, הקראים ובימינו הרפורמים היא שכל כמה זמן קם 'משוגע' אחר ולקח את היהדות המסורתית למקום אחר לגמרי מבחינה רוחנית ונפשית. זה יכול הרמב"ם או הזוהר או האר"י או הרצל. כל שאר התנועות נשארו משעממות לגמרי. כמובן לפעמים זה עבר את הגבול כמו שקרה בשבתאות אבל יש משהו ביהדות המסורתית שכל פעם גורם לטעם חדש לגמרי להופיע ושמשמר את החיוניות שלה. לדעתי, זו אחת הסיבות מדוע חשוב שהציונות נמצאת בתוך הגבולות של היהדות המסורתית כי ככה החיוניות של היהדות המסורתית ממשיכה לפעול בתוך הציונות (כשהציונות היא שם גנרי להתיוונות, חילוניות, מערביות ומודרניות שהחזירו אותנו לארץ ישראל) ולא נותן לה להתייבש.

    Liked by 1 person

  8. עוד דוגמא ל'משוגע' כזה הוא הרב עובדיה יוסף. על פי הרב עובדיה מרא דאתרא (אדון הארץ) של ארץ ישראל הוא הרמב"ם וממשיכו מרן הבית יוסף, רבי יוסף קארו, מחבר השולחן ערוך. הפרשנות שלהם להלכה שוררת בארץ ישראל וכל יהודי שמגיע לארץ ישראל צריך לציית לה. זה ' שגעון' ובדרכו הוא מטריף את הדעת לא רק לאשכנזים אלא גם למסורות הלכתיות מזרחיות אחרות כמו הבן איש חי העירקי או מסורות מע'רביות במרוקו ובתוניס. האשכנזים מתעלמים אבל בכך הש"סניקים ממשיכי דרכו של הרב עובדיה יוסף מאמינים. לפי הרב עובדיה יוסף מאד פשוט מדוע יש חילון אצל האשכנזים. הם נמצאים באתרו של הרמב"ם והם לא יכולים להמשיך לנהוג במנהגי אשכנז. החרדים האשכנזיים מצליחים להיות דתיים רק בגלל שהם ברחו למדבר הישיבות ואילו הדתים לאומיים האשכנזיים מתחלנים. ספרדים, לעומת זאת, ההולכים בדרכו של מרן נשארים מוגנים מהחילון. הם נמצאים באתרו של הרמב"ם והולכים בדרכו. החילוניים בכלל מסכנים שאינם מבינים שהם צריכים לשמור מצוות, שוב, בדרכו של הרמב"ם.

    האם הרב עובדיה צודק? האם החב"דניקים צודקים? האם החילוניים צודקים בטענה שאי אפשר להחזיק את ארץ ישראל ולשמור מצוות כמו שבת?

    שאלות, שאלות. ותשובות ברורות אין. יש רק שאלות.
    לאחרונה שמעתי סיפור על מועמד דתי מתחום הסייבר לעבודה בבנק ישראל. הוא נדרש להגיע בשבתות ברגל, לא לגעת במחשב ורק אם יש ניסיון פריצה למערכות של בנק ישראל להיכנס למחשב ולמנוע את הפריצה. רבנים אסרו עליו את העבודה והוא נאלץ לוותר. האם הם צדקו? האם הפעילות הזו חיונית למדינה ולציבור?
    שאלות, שאלות ואין תשובות.

    אהבתי

  9. לא יצא לי לקרוא את מאמר הביקורת במקור ראשון.
    תודה.

    התוספת שלי להערכת דמותו של בנימין נתניהו: נסיון להתעמק במשנתו של אביו. של בן ציון נתניהו.
    האדם, שעל פי דיווח הבן, הכי השפיע עליו, על דרכו בחיים ועל תפיסת עולמו.

    כפחדנית גאה (לפחות בהיבט הלאומי) – ההליכה של בנימין נתניהו בעקבות אביו (לדוגמא בנושא החרדה מהימצאות נשק גרעיני בידי איסלמיסטים) – דווקא מרגיעה מעט את חששותי.

    זו למעשה גם *ה*סיבה לחוסר האמון שלי בהאשמת נתניהו בבגידה במולדתו וסיכון בני עמו (בפרשת הצוללות). להבדיל מנכונותי להאמין בהאשמות הקשורות בנהנתנות וקמצנות (כמו פרשת המתנות).

    https://www.google.com/amp/s/www.haaretz.co.il/amp/news/education/1.1697187

    מצ'ב קטע מאחד מהראיונות עם בן ציון נתניהו:
    ———–
    " … תפישת המציאות של בן-ציון נתניהו היתה אכזרית וקודרת. הוא מעולם לא סלח להנהגה הציונית על שלא שעתה לנבואת השואה של ז'בוטינסקי ולא פינתה את יהדות אירופה מגיא ההריגה בעוד מועד. הוא לא שכח שארצות הברית הגדולה לא הקשיבה בשנות ה-40 לאזהרות השואה שלו ושל חבריו. ההערכה הבסיסית שלו היתה שלאחר אושוויץ מצבו של העם היהודי כמעט נואש. המדינה שהקים בן-גוריון היא עיירה רעועה. הערב רב שרוכז כאן טרם התגבש לעם בוגר ועמיד. התרחשו נסים ב-1948 וב-1967, אבל סיכויי ההישרדות של מדינת היהודים קלושים. יחד עם זאת, על כל אחד מאתנו מוטלת החובה להעצים את הסיכויים הקלושים הללו. את זאת עשה בנו יונתן באנטבה ואת זאת עושה בנו בנימין במדמנה של הפוליטיקה המקומית העלובה. אך ורק יחידים נבחרים ונאצלים עשויים לחדש את התקווה שאותה שללו מהאומה הישראלית היסטוריה נוראה וחולשה פנימית עמוקה.

    נתניהו לא האמין בשלום ולא האמין בנסיגה ולא האמין בכך שיש עם פלסטיני. לפני כ-15 שנים ניבא שבמזרח התיכון יתרחשו התפרצויות געשיות גדולות, וכי חימושו של האיסלאם הקיצוני בנשק גרעיני יאיים על שלום העולם. הערכתו היתה שטילים גרעיניים ארוכי טווח של האייתולות יאיימו בסופו של דבר גם על החוף המזרחי של ארצות הברית. החשש העמוק שלו היה שהמערב לא יוכל להתמודד עם האתגר האיסאלמי החדש. הוא האמין שהציוויליזציה המערבית הולכת ושוקעת, כיוון שהאליטות שלה בלתי-ראויות וההמונים שלה חסרי דעת. במובן מסוים, נתניהו היה שמרן מובהק של המאה ה-19. ואולם, לאיש העבר היתה יכולת חריגה לצפות את העתיד. כיוון שהבחין בין עיקר לטפל וכיוון שלא רוסן על ידי התקינות הפוליטית, הוא ראה תכופות את שאחרים לא ראו. פעם אחר פעם נבואותיו התממשו. …."
    ———–

    אגב, גם הערך על משנתו של בן ציון נתניהו בויקיפדיה העברית – ראוי לקריאה.

    Liked by 1 person

  10. לנושא הקשר ההיסטורי שבין חילוניות לבין ציונות + המחלוקת בין שני הזרמים העיקרים בקרב החילונים ביחסם ליהדות.

    לתפיסתי – יחס טוב בין השקעת הזמן (50 דק') לבין חשיבות התמורה. אולי במיוחד עבור מי שאינו חילוני בעצמו.

    Liked by 1 person

  11. 50 דקות זיבולים של מיכה גודמן יש לך להקדיש אבל כשחבר שלך י.ד. כותב משהו זה ארוך מדי ואת מבקשת שיחלק את זה לשנים כי אין לך כוח להתאמץ?

    אהבתי

  12. מה דעתך י.ד. על המשפט המתנהל נגד ביבי נתניהו? אמת או שקר? על הגישושים בנוגע להסכם עם הפרקליטות, המשמעות שלהם.

    קמיליה, בן-ציון נתניהו היה אומנם בתקופה אחרת, אבל הבן שלו נאלץ היה כנראה להסכים לרבה פשרות, לתפיסתי מכיון שמעולם לא היה לו רוב ללכת ימינה, אבל גם בן השאר מכיון שהוא "גדל" בארה"ב והגישה שלו היא מערבית אמריקאית מהאוניברסיטאות שם.
    בכל זאת מאכזב מאד ואני נאלץ להסכים שמה שקורה עם הבדויים וערביי ישראל זה באחריותו.

    המאמרים שלך בנושאים כלכלים, כניסת כסף חדש – המס הספרדי על אירופה, היו מענינים, אם בא לך רעיון בכיוון אני אישית אשמח לשמוע

    אהבתי

  13. רדיפת כוח פוליטית מכוערת. נער הייתי גם זקנתי ולא ראיתי שוואלה מפרגן לנתניהו. אין לי שמץ מה העניין של הגישושים דווקא עכשיו. אולי לאלרום יש מידע.

    אני דווקא לא מסכים. כאן יש לעוד גורמים אחריות. החל מבג"ץ וצפונה. יש עוד מאמרים בקנה. מקווה שיהיה לך מעניין.

    אהבתי

  14. הגישושים, עלה בדעתי שאם ביבי יתפטר ללא קלון אז בבחירות הבאות הוא יחזור כאילו כלום. והפרקליטות תוכל להמשיך את המשפט נגד האילוביצים ולצאת לא מופסדת מהסיפור

    אהבתי

  15. לדעתי הפרקליטות יתעקשו על קלון ולכן לא תהיה עסקת טיעון. בנוסף אם אתה שואל אותי יש מצב שנתניהו יחזור עוד בקדנציה הזו אבל אני בכלל פסמיסט גדול.

    אהבתי

  16. אני חושב שהטענה על לוח שנה שמשי שהיה במקדש עם החשמונאים הוא המצאה של רחל אלאור. כך למשל ירבעם בדה חודש מליבו (מלכים יב לא). זה לא היה קורה אם לא היה שנה ירחית בתקופת בית ראשון. באשר לשאר נחכה למאמר השני ונלמד.

    אהבתי

  17. טוב שמעתי. לטעמי הבעיה עם הגישה של ברדיצ'בסקי זה ההתעלמות מהחירות הרוחנית של היהודים בגלות. היהודי בגלות אולי צחק בקול רם לפני השלטונות אבל רגע אחרי ואולי גם רגע לפני היה מוכן למות על קידוש השם. זו הסיבה מדוע התיאור שלהם את היהדות הוא לא לגמרי מובן בעיני.
    אני קצת מבין את החילוניות כמרד שבתאי נגד היהדות. כדי לחזור לארץ ישראל ולהציל את היהודים צריך למרוד ביהדות (ולחלל שבת ולרכוש השכלה). וכמובן הייתה חילוניות עוד לפני הציונות (ההשכלה) שאליה הוא לא מתייחס. את החילוניות הוא מבין כביטוי של הציונות ואולי הציונות היא מעבר לחילוניות? הוא לא מתמודד עם האפשרות הזו. צריך לחשוב על הסוגיה עוד ועוד.

    אהבתי

  18. מאלפת התגובה שלך על החודש שבדה ירבעם. לגבי רחל אלאור, יש כיום מספר חוקרים מהאסקולה של יגאל בן נון שמחפשים רק את השלילי, רק להרוס ולקלקל. מבליטים את היוצא דופן, ככה הם מאדירים את עצמם.

    https://www.inn.co.il/news/537977
    אני חושב שאתה מעט נאיבי לגבי אהרון ברק. מה שהוא עושה פה זה גירסה של בלוגר שאומר "אני תמיד מסכים אתך, אתה חכם וגדול אבל הפעם אתה טועה" כדי לחזק את הטענה שלו. הוא אומר נתניהו גדול המגינים על מערכת המשפט תמיד נהיה חייבים לו, אבל הוא צריך לשלם. זה: אני אני ואני. הוא לא חושב על נתניהו, הוא חושב על עצמו, "הרי אפילו אני אמרתי שהוא נהדר איך תוכלי להאשים אותי במשוא פנים." השורה הסופית היא שהוא רוצה לשחוט את נתניהו כי תוצאות המשפט יעמידו את "מורשתו" של ברק בסיכון, בימי חייו.

    Liked by 1 person

  19. לי.ד.,
    לנושא החילוניות

    א. ברור שהחילוניות לא החלה עם הציונות.

    בגדול, היא החלה עם האמנציפציה שניתנה לקהילות הדתיות במערב אירופה ומרכזה + גל ההגירה האדיר של יהודים משטייטלים ועיירות לערים הגדולות.
    הנכונות לתת זכויות אזרח מלאות ליהודים כפרטים + ביטול כל הסמכויות של הנהגות הקהילות – הובילו המוני יהודים להיות לאומנים פטריוטים "בני דת משה". כאלו ש"מותר להם" להיות יהודים בביתם אך לא בצאתם למרחב הציבורי. כנראה שיהדות ללא כל מרכיב ציבורי – קהילתי מובילה המונים להתבוללות בקבוצת הרוב.

    ב. ברור גם שרק מיעוט מהיהודים החילונים של אירופה הפכו לציונים.
    * תנועת הבונד ניסתה לשמר את השפה, התרבות וההוי האידישאיים בכל הריכוזים היהודים (וקרסה בדור השני להגירה. או לכל היותר בדור השלישי)
    * המוני יהודים חילונים הפכו ל"אוניברסליסטים" מסוגים שונים. ל"מתקני עולם". ללוחמי זכויות כל מקופחי והעולם ונדכאיו, לקומוניסטים, לסביבתניים ועוד).
    חלק גדול מהשמאל הפוסט ציוני והאנטי ציוני בישראל נמנה עמם.

    *המוני יהודים השתמשו בחילוניותם בכדי להתבולל – בלי להאלץ להמיר פורמלית את דתם בכנסיה ולהצהיר אמונים לדת אחרת.

    ג. הציונים, בניגוד לרוב הזרמים היהודים (הדתיים והחילונים כאחד) לא האמינו ביכולת היהודים להשתלב, בעושר ואושר, בארצות מושבם.
    אבל זה היה רק כוח מניע אחד לנכונותם להגר לאיזשהו מחוז עלוב של האימפריה העותמנית.
    כוח מניע שני היה אמונתם שרק ריבונות, והפיכת היהודים לקבוצת הרוב, תתקן את החברה היהודית בגולה מתחלואיה.
    אחד ממאפייני הדור הראשון והשני של ציונים רבים היה הבוז ליהודי הגולה והסלידה מהם. הם ביקשו לא רק לספק "מקלט לילה" בטוח ליהודים מרדיפות אנטישמיות, אלא גם לתקן את נפשותיהם המעוותות (לתפיסתם) ואת נטייתם ל"עיסוקי אוויר" בלתי לגיטימים (לתפיסתם).
    איני יכולה להשתחרר מהאמונה שהם הפנימו את הסטריאוטיפים האנטישמיים של סביבתם והאמינו בהם.

    אולי משפט אייכמן, וההפנמה החלקית של זוועות השואה "ריפאו" חלקית נטייה זו. אך אולי גם הקנאה ביהודים האמידים והמשכילים של מדינות המערב אותם פגשו (להבדיל מיהודי השטיטל העניים – שברובם ניספו).

    Liked by 1 person

  20. לקמיליה,
    חסכת לי פוסט :). אני יושב ומגלגל את הדברים בראשי מתחילת הערב ואת יושבת וכותבת אותם. כמה נקודות בעקבות הנקודות שלך.

    א. ההבחנה שעושה מיכה גודמן על החילוניות הציונית בין מרד במסורת לחופש עם המסורת היא מלאכותית. היא קצת עוזרת להבהיר כמה נקודות (למשל לגבי ברל כצנלסון שלא תמיד היה ברור לי) אבל לעומת הבונד למשל ההבדלים הללו נעלמים. בשביל הבונד השפה הלאומית היא בכלל הידית (היידיש בההגיה הישראלית) ואין שום קשר לאומי למזרחיים למשל. הציונות לעומת זאת המשיכה את הזהות הלאומית ההיסטורית ומיקמה את המימוש שלה בהתאם להיסטוריה היהודית בארץ ישראל. הן המורדים והן החופשיים בחרו בסופו של דבר להמשיך את המסורת ולכן הם נשארו בתוך המסורת היהודית.

    ג. אפשר גם למחול להם. הם אולי היו היחידים שהרגישו את האסון הולך ומתקרב, ומתוך כעס ועצבים כתבו מה שכתבו על היהודים. גם צריך לזכור שסוחרים לא עושים לוחמים טובים ואילו איכרים כן. עם ישראל בארץ ישראל צריך גם לוחמים ולא רק אנשי עסקים וסוחרים.
    אולי הם היו צריכים להתעלות על עצמם אבל המשנה אומרת "אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו". ועם זאת יש הבדל ברור מאד בין האנטשמים לציונים. האנטישמיים אמרו מה שאמרו כי הם רצו לרצוח יהודים. הציונים כתבו מה שכתבו כי הם רצו להציל יהודים. זה הבדל דק אבל עצום. על הפצעים הציוניים נאמר נאמנים פצעי אוהב. כי מה שהם פצעו בא מאהבה ולא משנאה. זה הבדל דק אבל ברור.

    אהבתי

  21. באמצע המאה ה19 הפכו האוניברסיטאות פתוחות ומקובלות על היהודים, אלו שישבו בערים הגדולות. זהו אגב הגורם העיקרי למיתוס שהיהודי הוא חכם. מיתוס שהסתיים באמצע המאה ה 20. הסטודנטים האלו הם החילונים הראשונים כנראה.

    ארוך לעייפה אבל מהנה גם אם ללא מסר
    https://udimanor.blogspot.com/2022/01/blog-post.html

    Liked by 1 person

  22. מי שלא ליכודניק לא היה משבח את נתניהו על הישגיו הגדול. כמובן הוא גם מלטף את נתניהו על הגנתו על מערכת המשפט (ואחרי זה תוקף אותו) אבל ההכרה בהישגים אחרים חושפת את אהרן ברק כליכודניק.

    אהבתי

  23. צר לי ש"חסכתי" ממך פוסט. מעניינות אותי דעותיך על הנושא.
    מקווה שלאחר הרהור נוסף על הנושא- תכתוב פוסט או שניים על נושא זה.
    בינתיים המשכתי לחשוב מדוע רובם המכריע של ראשוני הציונים היו דווקא חילונים. למעשה – מה בעצם בלם את רוב החרדים ורוב הדתיים הלאומיים באירופה מלהפוך לציונים.
    מסקרנת אותי דעתך גם על נושא זה.

    מסכימה אתך שההבחנה שעושה מיכה גודמן לגבי החילוניות הציונית (בין מרד במסורת לחופש עם המסורת) היא מעט מלאכותית.
    אבל הבחנה זו מסייעת לו לטעון שהדורות הצעירים של החילונים (בניגוד לדורות העבר שמרדו בחינוך המסורתי – דתי שקיבלו בילדותם) כבר אינו נזקק לבעוט בחוזקה בכל מסורת דתית וכל סממן לדת.
    מה שמסביר מדוע בימנו, ורק בימנו, לא מעט קיבוצים הסכימו להקים בשטחם בתי כנסת.

    לפעמים מיכה גודמן מזכיר לי מורה למתמטיקה שהייתה לי בתיכון. היא התלהבה מהאלגנטיות של בנית גוף הידע (מהנחות ועד הוכחות) בהנדסת המישור והנדסת המרחב, והעדיפה פתרונות קצרים ואלגנטיים על פתרונות נכונים אך בנאלים ומסורבלים.
    נדמה לי שגודמן מעט מאוהב מדי ביכולתו לזהות כל מיני סימטריות וסימטריות הפוכות. אבל בעיני יש בתיאוריות שלו אלגנטיות ועניין. ותמיד יש בהן יותר מקמצוץ של אמת. גם אם לא *כל* האמת.

    לגבי הבונד – ניתן לזהות לא מעט קווים משותפים דווקא בינם לבין החרדים.
    שניהם לא היו מוכנים לזהות את הסכנה הקיומית ליהודים מהמשך מגוריהם כמיעוט בקרב עמים החדורים באנטישמיות רצחנית. שניהם רצו מדי להניח שמה שעבד 2,000 שנה יוכל להמשיך לעבוד גם ב 2,000 השנים הבאות. הנחה שנשענה על הסתגרותם בקהילותיהם, ועל בורותם בהלכי הרוח בקרב הלאומים החדשים שקמו באביב העמים האירופי.
    בנוסף, גם הבונדיסטים וגם החרדים האשכנזים אינם תופסים את יהודי עדות המזרח כחלק אינטגרלי מהעם שלהם. אבל הם מגיעים לכך מכיוונים שונים.
    הבונדיסטים תפסו את היהדות בעיקר כתרבות (להבדיל מדת ו/או מלאום).
    החרדים תופסים את היהדות כדת ושמירת מצוות (ולא כלאום).
    ואילו החילונים – הציונים, להבדיל משתי הקבוצות הנ"ל, תופסים את היהדות בעיקר כלאום (כשלדת או לתרבות המשותפת חשיבות משנית בלבד כאופציה לא מחייבת).

    כללית, אני הרבה פחות סלחנית ממך לגבי האוטו-אנטישמיות שגילו ראשוני הציונים כלפי רוב יהודי מזרח אירופה. אך זהו כבר נושא ארוך מדי. לפעם אחרת.

    Liked by 1 person

  24. למעשה עד שנות העשרים לא בטוח שהרוב היו חילוניים צעירים. ועדין כפי שהעיר ההיסטוריון מנחם פרידמן מפלגות השמאל זכו בבחירות בחלק העולה על שיעורן באוכלוסיה כבר בשנות העשרים כי נתפסו כמי שפועלות יותר למען ישוב ארץ ישראל. הן היו הדבר האמיתי בזמנו.

    בנוגע לדמיון בין הבונד לחרדים כאן את קצת טועה. החרדים האשכנזיים בהחלט מכירים ביהדות של הספרדים כולל בצד הלאומי שלהם ומקדישים לא מעט אנרגיה ומאמץ כדי לקרבם לתורה. אי אפשר לתאר את תופעת ש"ס בלי המאמץ הליטאי החל מהרב גריינמן בשנות החמישים לקרב את הספרדים לעולם התורה.

    אהבתי

כתיבת תגובה