היעלמות הכסף – החורבן

המצור על ירושלים הביא בין היתר לאיבוד תפקידו של הכסף. היום תשעה באב ואני מרחיב על כך בפוסט חדש בי.ד. כלכלה

י.ד. כלכלה

עד כאן דנו ביצירת כסף. ראינו כיצד יש ביקוש לכסף דרך הניסוי של הקיוסק ומה המחיר שמוכנים לשלם על הכסף. בחלק הזה נבחן את הכיוון הנגדי – כיצד כסף יכול לאבד את מעמדו ככסף במקרים של משברים כלכליים ריאליים. כדי לבחון זאת אשתמש בשני מקרים היסטוריים שונים כפי שעלו במקורות – המצור על ירושלים וקריסת האימפריה הרומית במערב אירופה. נראה כיצד במקרים היסטוריים מסוימים הכסף יכול לאבד מערכו ולהעלם לטובת סחר חליפין. נתחיל עם הסיפור של המצור על ירושלים כפי שמסופר בתלמוד בבלי ולאחר מכן נעבור לדון בדוגמא של קריסת האימפריה הרומית. הגמרא מספרת על  מרתא בת ביתוס, מעשירות ירושלים, ששלחה את המשרת שלה להביא סולת בזמן המצור על ירושלים. חזר המשרת ואמר אין סולת יש קמח לבן. שלחה אותו להביא קמח לבן. חזר ואמר אין קמח לבן יש קמח מלא, שלחה אותו להביא להביא קמח מלא. חזר ואמר אין קמח מלא יש קמח שעורים, הלכה בעצמה להביא אוכל. דרכה…

View original post 692 מילים נוספות

5 תגובות בנושא “היעלמות הכסף – החורבן

  1. מענין, אני רק מקווה, שהאימפריה הרומית, פיאודליזם וכדומה, רק בשביל המתודולוגיה.

    היום כמובן, זה מעט מאוד רלבנטי ( אם כי, אחרי הקורונה, ומשבר האקלים, יש הגורסים כך, אבל, במובנים קצת שונים).

    שהרי אז אנשים, עולמם היה צר כעולמה של נמלה כמובן. לא היה להם אופקים גלובליים. צרכו הרבה פחות. יחידות משקיות סגורות ועצמאיות. היום, יש יבוא. יש מסחר אלקטרוני. יש צריכה הרבה יותר מגוונת. השקעות. מחירים יורדים, מיד, הולכים לונג על נכסים ומטבעות.

    המדינה היחידה בעולם, שקצת רלבנטי לה, זה צפון קוריאה. אבל, אפילו כך, ההאקרים שלהם, ממש בטופ של העולם. והם גונבים אלקטרונית כספים, סוחטים וכדומה.

    אגב י.ד., השארתי לך תגובה, בפוסט שעבר על רצח רבין. נמחק לי קטע מסויים מתגובה שם.

    האם אתה מחקת ? ספר לנו כאן……

    להתראות

    אהבתי

  2. למעשה י.ד., התגובה עצמה, שמלינה על המחיקה של הקטע כאמור, גם נמחקה כשלעצמה. תגיד לנו פה, זה אתה ?

    אהבתי

  3. אלרום,
    מחילה אבל היתה שם שפה לא נקיה. אני לא צדיק אבל לפחות בבלוג שלי אני מבקש שפה נקיה.
    י.ד.

    אהבתי

  4. י.ד,

    אז זה אתה.

    לא הגבת שם בפוסט עצמו אבל. מחקת, אבל, לא כתבת כלום, ולא הגבת כלום. עד עכשיו רק. ידעת למחוק, לא להגיב ?

    וזוהי לא שפה לא נקיה. זה כינוי ידוע להומואים. לא המצאתי אותו. משתמשים בו ערבים לבקרים אנשים מן היישוב. אתה הרי בעד עממיות לא ? העם, יש לו הכי הרבה שכל לשיטתך לא ? כך אומרים. נניח על חרדים קוראים להם קאובויים. אז תמחק התגובה. יצאת מדעתך ?

    הכי חשוב:

    אסור לך לגעת בתגובות. אל תיגע בתגובות שלי ובכלל. אל תמחק. אל תשנה. אל תערוך.

    נניח שלא הבנת כל זה. עכשיו הבנת ……

    אהבתי

  5. כאן אגב, אפשר לקרוא, על הרעב הקשה בצפון קוריאה:

    https://www.aljazeera.com/news/2021/7/1/humanitarian-disaster-looms-in-north-korea

    וכאן למשל לקרוא על משרד המשפטים האמריקני, שמעמיד לדין, 3 צפון קוריאנים בקטע של האקרים וכדומה:

    https://www.justice.gov/opa/pr/three-north-korean-military-hackers-indicted-wide-ranging-scheme-commit-cyberattacks-and

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s