האם לשון הרע לתועלת היא דחויה או הותרה?

בהלכות לשון הרע ישנה הלכה חריגה: אם לשון הרע היא לתועלת של מי ששומע מותר לספר אותה.

ועולה הקושיה: ממתי תועלת מתירה איסור? האם התועלת מאכילת חזיר תתיר את אכילתו? האם התועלת מגניבה תתיר לגנוב?

לדעתי אין כאן היתר אלא שלשון הרע נדחת כתוצאה מחיוב אחר לא לעמוד על דם רעך. אם הנך רואה שחברך הולך להיזוק כתוצאה ממישהו שלישי אתה נדרש להודיע לו על כך כדי שיזהר.

לאחרונה הצעתי את שיטתי לפני הרב מיכאל אברהם והוא העיר לי שלפי שיטה זו לשון הרע לתועלת דוחה את איסור לשון הרע אבל לא מתירה אותו. הוא לעומת זאת בפוסקים מבין שהתועלת מתירה את הלשון הרע.

בשבת האחרונה בפרשת קדושים נתקלתי בפסוק הבא:

"לא תלך רכיל בעמך, לא תעמוד על דם רעך אני ה'"

וחשבתי שאולי יש קשר בין סמיכות האיסורים. העובדה שהאיסורים סמוכים זה לזה מלמדת אותנו שמתי אסור ללכת רכיל בעמך? כאשר אינך עומד על דם רעך.

הבעיה היא שלדרוש סמוכים במקרא איננו עניין מוסכם. לא כל החכמים מסכימים שניתן לדרוש סמוכים במקרא. ועדין זהו דרוש יפה.

8 תגובות בנושא “האם לשון הרע לתועלת היא דחויה או הותרה?

  1. מהנה מאד, אבל מבלבל
    אסור ללכת רכיל בעמך- כאשר אינך עומד על דם רעך? הצורה שאני מבינה הוא אסור ללכת רכיל בעמך= הנך עומד על דם רעך.

    אהבתי

  2. סליחה, האם אתה מתכוון לומר שמותר ללכת רכיל כשההיתר נובע מכך שאחרת יגרם נזק? ואסור ללכת רכיל רק כשאינך עומד על דם חברך? משמע כשאין היתר מכיון שאין נזק?

    אהבתי

  3. סוגיה מעניינת. עדיין, אתה מפרש " תועלת " כאי עמידה על דם ריעך. ונשאלת השאלה, כיצד המילה או המינוח " תועלת " מתיישבים עם התרת דם ? שהרי, הניסוח היה צריך להיות מעיקרו שונה.לא נראה שאפשר לערב דיני נפשות, עם המינוח " תועלת ".

    אהבתי

  4. אגב י.ד, תוכל גם למצוא ניתוח וסימוכין, כאן אצל השופט העליון לשעבר , א. רובינשטיין , והוא אכן מבהיר בניתוח, שעסקינן למעשה, בהקבלה משלימה ( בין ללכת רכיל, לבין שפיכת דם ). מצטט:

    לשון הרע במקרא ובהלכה

    איסורי רכילות ולשון הרע נלמדים במקרא גם מן הפסוק "לא תלך רכיל בעמך, לא תעמד על דם רעך. אני ה'" (ויקרא יט, טז). נשים לב לצימוד של הילוך רכיל לעמידה על דמו של הזולת. וכבר דרשוהו דורשי רשומות. איסור "לא תעמד על דם רעך" נתקבע בעת האחרונה בחקיקת הכנסת בעניין חובת הצלת הזולת (חוק לא תעמוד על דם רעך, התשנ"ח – 1998). "לא תלך רכיל", כדברי רש"י: "שכל משלחי מדנים ומספרי לשון הרע הולכים בבתי רעיהם לרגל מה יראו רע או מה ישמעו רע, לספר בשוק". וכה תוכחתו של הנביא ירמיהו לעמו: "איש מרעהו הִשמרו, ועל כל אח אל תבטחו, כי כל אח עקוב יעקוב, וכל רֵעַ רכיל יהלוך" (ירמיהו ט, ג). ופסק הרמב"ם:

    המרגל בחברו עובר בלא תעשה, שנאמר: 'לא תלך רכיל בעמך'. ואע"פ שאין לוקין על דבר זה, עוון גדול הוא, וגורם להרוג נפשות רבות בישראל, לכך נסמך לו 'לא תעמוד על דם רעך'… איזהו רכיל? זה שטוען דברים והולך מזה לזה… אע"פ שהוא אמת, הרי זה מחריב את העולם. יש עוון גדול מזה עד מאד, והוא בכלל לאו זה, והוא לשון הרע, והוא המספר בגנות אף על פי שאומר אמת. אבל האומר שקר, נקרא מוציא שם רע על חברו (היד החזקה, הלכות דעות, פרק ז, הלכה א).

    יש להעיר, שסעיף 14 לחוק, קובע הגנה לאומר דברי אמת, בתנאי שיש בדברים "עניין ציבורי".

    והרמב"ם ממשיך ואומר:

    אמרו חכמים: שלוש עבירות נפרעין מן האדם בעולם הזה ואין לו חלק לעולם הבא, עבודת כוכבים וגילוי עריות ושפיכות דמים, ולשון הרע כנגד כולם… ולא נחתם גזר דין על אבותינו במדבר אלא על לשון הרע לבד… ויש דברים שהן אבק לשון הרע, כיצד… שיאמר שִתקו מפלוני, איני רוצה להודיע מה אירע (שם, הלכה ד).

    כאן:

    http://www.daat.ac.il/mishpat-ivri/skirot/6-2.htm

    כלומר, כה חמורה העבירה, שלא תיתכן תועלת בלשון הרע, שהרי, היא עצמה העבירה, עולה לכדי שפיכת דמים ויותר.

    Liked by 1 person

  5. נדמה לי שישנו סייג בהיתר לאמר לשהר לצורך. שלא יבוא ממניעים אישיים. אם אני צודק, המשמעות , שאין בחירה אם לאמר לשון הרע אלא אין כאן לשון הרע.

    אהבתי

  6. כן. זה באמת יצא מבלבל. כוונתי הייתה כמו שהסברת בתגובה השניה: מותר ללכת רכיל כשההיתר נובע מכך שאחרת יגרם נזק (למי שמספרים לו), ואסור ללכת רכיל רק כשאינך עומד על דם חברך משמע כשאין היתר מכיון שאין נזק (למי שמספרים לו).
    כתבתי עוד פוסט הבהרה לעניין: https://yuddaaled.wordpress.com/2020/05/11/%d7%9c%d7%a9%d7%95%d7%9f-%d7%94%d7%a8%d7%a2-%d7%a2%d7%9c-%d7%a8%d7%95%d7%a6%d7%97%d7%99%d7%9d/

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s