11 תגובות בנושא “השואה היתה חילול השם.

  1. ? ? ?
    אין לי שמץ של מושג למה התכוונת.

    פרט לכך שברור לי שלא התכוונת לאסוציאציה שמשפט סתום זה עורר בי (על הקשר שבין השואה לבין הפסקת האמונה בשם).

    אהבתי

  2. זה בא לאפוקי (להוציא) מליבם של אל המדברים על המתים בשואה כמי שמתו על קידוש השם. אז לא השואה היתה חילול השם ואלו שמתו גם אם הם היו קדושים כשלעצמם עצם מיתתם היה בו חילול השם.

    Liked by 2 אנשים

  3. מסכים. למרות שהעובדה שאנו שולטים במיליוני אנשים
    בלי זכויות איננה מוסיפה לנו כבוד.

    אהבתי

  4. דווקא הבנת היטב את כוונתי. אם העם הנבחר עובר שואה, שמו של אלוהים שאמור לעורר יראה בקרב הבריות וכך להגן על היהודים מתחלל. ואז אנשים מפסיקים להאמין בהשם.

    Liked by 1 person

  5. במקרה נתקלתי רק עכשיו. באיחור לא אלגנטי הן לפסח והן ליום השואה.
    אבל הנחתי שזה אולי יעניין את קוראי בלוג זה.
    גם מתכתב, אם כי בדרך מעט שונה, עם המשפט שהשואה הייתה חילול השם

    ##################

    [לצפיה במסמכים (מומלץ) יהיה צורך להיכנס לפוסט]

    https://zfonim.wordpress.com/2019/04/24/passover-prayers-in-the-german-concentration-camp/

    ___________________

    תפילת הפסח במחנה הריכוז הגרמני
    פורסם ב- 24 באפריל 2019 מאת zfonim

    לפני כמה יומים קבלתי בדואר אלקטרוני צילום שנראה כצילום של תפילה, כתובה על דף משובץ ממחברת של תלמיד. לפי הנוסח נראה שמדובר בתפילת פסח, אך התוכן היה הפוך מהמצופה מהתפילה הזו – היא הייתה תפילה לפני אכילת חמץ:

    אחרי חפירות די קצרות הגעתי לסיפור מצמרר של פסח במחנה הריכוז הגרמני במלחמת העולם השניה:

    אביב שנת 1944 (תש"ד), מלחמת העולם השניה עוד לא הוכרעה סופית, מכונת ההשמדה הגרמנית עובדת בהספק מלא ועשרות אלפי יהודים נרצחים כל חודש במחנות ההשמדה שנפרשו בשטחי פולין לשעבר וגרמניה, אך היה מחנה ריכוז אחד אשר לא היה מיועד לרצח היהודים אלא להחלפתם בגרמנים שחיו בארצות בעלות הברית וגרמנים רצו להחזירם לגרמניה – מחנה ברגן – בלזן (Bergen – Belsen). באביב 44 רוכזו שם אלפי אסירים, רובם יהודים וכמו בכל מקום בו רוכזו היהודים שלט שם הרעב.

    בחג הפסח רבים מאסירי המחנה היו מוכנים לסכן את חייהם ולא לאכול חמץ – וכאן בא סיפורו של הרב דוידס, מציג אותו בצילומי המסך:
    ……

    ב- 1943 רב דוידס נאסר, הועבר למחנות הריכוז וב- 1944 הגיע למחנה ברגן-בלזן. לקראת סוף שנת 44 ותחילת 45, עם התקדמות צבאות בעלות הברית, מספר האסירים במחנה גדל בהתמדה (מ- 15000 עד ל- 60000) – וגרמנים פשוט הרעיבו אותם, רק בחודש מרץ 45 מתו כ- 18000 איש, בינם גם הרב יששכר אהרון דוידס.
    ….

    זהו סיפורה של תפילת אסירי מחנה הריכוז ברגן-בלזן בפסח תש"ד. הדף של התפילה הגיע אחרי המלחמה למשפחתו של הרב, הם העבירו אותו לישראל וכעת הוא נמצא במוזיאון הקיבוץ "לוחמי הגטאות".
    ……

    אהבתי

כתיבת תגובה