תובל קין

בפרשת בראשית של השבת קראנו על נכדו של קין תובל קין את הדברים הבאים:

"וצלה גם הוא ילדה את תובל קין לטש כל חרש נחשת וברזל" (בראשית ד כד) ומסביר רש"י את משמעות שמו של תובל קין: " תובל אומנתו של קין תובל לשון תבלין תיבל והתקין אומנתו של קין לעשות כלי זיין לרוצחים". רצח איננו עניין פשוט. בספר "היצ'קוק" מסביר היצ'קוק לטריפו כי הסצינות של רצח תמיד נמשכות זמן רב בסרטים שלו כי רצח איננו דבר פשוט מבחינה טכנית; קשה להרוג בני אדם. קין שעליו אומר רש"י בעקבות הפסוק "קול דמי אחיך צעקים אלי מן האדמה" (שם ד י) "שעשה בו פצעים הרבה שלא היה יודע מהיכן נפשו יוצאה" בוודאי היה מסכים. תובל קין אבי הטכנולוגיה הקל את מלאכתו של קין. מעכשיו עם הברזל קל יותר להרוג בני אדם.

לקלות זו של הרציחה בעזרת ברזל יש כמה השלכות הלכתיות. כך למשל בהלכות רוצח פרק ג מבדיל הרמב"ם בין רצח בעזרת אבן או עץ לבין רצח בעזרת ברזל:

הלכה א המכה את חברו בזדון באבן או בעץ והמיתו, אומדין דבר שהכהו בו ומקום שהכה עליו: אם ראוי אותו חפץ להמית באבר זה או אינו ראוי, שנאמר: באבן יד אשר ימות בה הכהו או בכלי עץ יד אשר ימות בו הכהו, עד שיהיה בו כדי להמית. ואינו דומה מכהו על לבו למכהו על ירכו

הלכה ד כלי ברזל לא נתנה בה תורה שיעור, שנאמר: ואם בכלי ברזל הכהו וימות רוצח הוא ואפילו במחט, והוא שיהיה לו חוד כמו מחט או שפוד או סכין וכיוצא בהן. אבל אם הכהו בעשת של ברזל וכיוצא בה אומדין אותה כדרך שאומדין העץ או האבן."

השלכה נוספת נמצאת בהלכות טומאה. שם רואים כי בניגוד לכלים אחרים המקבלים טומאה, כלי ברזל הנטמא בטומאת מת מקבל מעמד של אבי הטומאה בדומה לאדם הנוגע במת עצמו  (לשיטת ר"ת) שכן "חרב הרי הוא כחלל" (פסחים יד). את השותפות בין החרב לאדם ניתן לדמות לשותפות שבין העכבר לחור כמו שאומרת הגמרא: "לאו עכברא גנב אלא חורא גנב" (קידושין נו ב). או בתרגום לעברית 'לא העכבר גנב אלא החור גנב'. לא האדם רוצח אלא החרב רוצחת.

השלכה הלכתית אחרונה נמצאת בבנית המזבח: לא הָיוּ סָדִין אוֹתָן בְּכָפִיס שֶׁל בַּרְזֶל,שֶׁמָּא יִגַּע וְיִפְסֹל; שֶׁהַבַּרְזֶל נִבְרָא לְקַצֵּר יָמָיו שֶׁל אָדָם, וְהַמִּזְבֵּחַ נִבְרָא לְהַאֲרִיךְ יָמָיו שֶׁל אָדָם, אֵינוֹ בַדִּין שֶׁיּוּנַף הַמְקַצֵּר עַל הַמַּאֲרִיךְ.(מידות פ"ג מ"ד) אסור לברזל לגעת במזבח שכן הברזל מקצר את ימיו של אדם והמזבח מאריך.

כל הדוגמאות הללו מבהירות את היחס הדו משמעי של התורה לטכנולוגיה. מחד הטכנולוגיה משחררת את האדם מהשעבוד של הטבע כמו שרואים אצל נח שעל פי רש"י המציא את המחרשה: "עד שלא בא נח לא היה להם כלי מחרישה והוא הכין להם והיתה הארץ מוציאה קוצים ודרדרים כשזורעים חטים מקללתו של אדם הראשון ובימי נח נחה וזהו ינחמנו" (בראשית ה כט). המחרשה גאלה את האדם מקללת אדם הראשון "קוץ ודרדר תצמיח לך" והאפידורל גאל האישה מקללת חוה "בעצב תלדי בנים".. ואולם לטכנולוגיה צד נוסף של קיצור ימיו של אדם. הברזל מקצר ימיו של אדם באפשרו את רציחתו בקלות אפילו עם מחט כפי שראינו. אין דוגמא טובה יותר לדו משמעיות הזו מדמותו של הכימאי היהודי גרמני פריץ האבר זוכה פרס נובל לכימיה אשר פיתח תהליך סינתטי ליצור אמוניה אשר מצד אחד הציל את המין האנושי מרעב אך מצד שני שימש את גרמניה ביצור חומר נפץ באופן שהאריך את מלחמת העולם הראשונה למשך ארבע שנים ו20 מיליון הרוגים.  שכן לא האדם הורג אלא האמוניה הורגת.

לסיום ארצה להתייחס לדמותה של נעמה אחות תובל קין. רש"י משדך אותה עם נח ואם כן כולנו צאצאים שלה. מנגד הזוהר מציג אותה כאימן של כל השדים: "דָא אִימָּן שֶׁל שֵׁדִים". והדברים לא ברורים. אולם הרמב"ם במורה נבוכים מסביר את השדים לא כיצורים דמיוניים אלא כיצורים אנושיים חסרי צלם אלוהים שכלי: "כבר ידעת כי כל מי שלא הגיע לו זאת הצורה אשר ביארנו עניינה, הוא אינו איש אבל בהמה על צורת איש ותבניתו, אבל יש לו יכולת על מיני ההיזק וחלוש הדעות, מה שאין כן לשאר בעלי חיים, כי השכל והמחשבה שהיו מוכנים לו להגעת השלמות אשר לא הגיע, ישתמש בהם במיני התחבולות המביאות לרע, והוליד הנזקים כאילו הוא דבר ידמה לאדם או יזיקהו. וכן היו בני אדם הקודמים לשת. ואמרו במדרש: "כל אותן ק"ל שנה שהיה אדם נזוף בהם היה מוליד רוחות", ר"ל שדים" (מורה נבוכים חלק א פרק ז). קין בקצרה היה סוג של שד אשר השתמש בשכל למיני תחבולות המביאות לרע. נעמה נכדתו, אשתו של נח, היא אמו של כולנו – כלל המין האנושי – אך בכולנו נכללים גם השדים – הרוצחים, אנשי העולם התחתון, הדיקטטורים ושאר מינים רעים שמקיפים את עולמנו. וכל עוד עולמנו מורכב משדים ולא רק מבני אדם בעל צלם אלוהי הנרתע משימוש בטכנולוגיה למטרות רעות, ישאר הברזל כתיבול לקין לקצר ימיו של האדם.

14 תגובות בנושא “תובל קין

  1. פרסם את זה מחדש ב-י.ד.והגיב:

    שדים הם כנראה תופעה קבועה בעולמנו ואיתם גם הכלים שתובל קין מתבל את אמנותו של קין. לפני כמה שנים זו הייתה המלחמה בסוריה עכשיו זו המלחמה באוקראינה:

    אהבתי

  2. אני חושב שזה חיסרון. להיות שד זה להישאר בעולם הקופי שממנו הגענו ובחוקים של העולם הקופי. רוח אלוהים זה השלב השכלי שבו האדם פועל על פי המוסר והשכל ולא על פי הדמיונות של הכבוד והשלטון. האדם הראשון היה הקוף הראשון שהגיע להבנה השכלית שאיתה אלוהים יכול לדבר. שדים הם אלו שלא הצליחו להגיע לרמה הזו ונשארו מאחור.

    Liked by 1 person

  3. יש לי שאלה לגבי הסנקציות:
    מדוע לא מוטלות סנקציות גם על נסיכויות המפרץ וסעודיה? הרי ברור ללא כל ספק ששם לא נשמרות זכויות האדם. כמו כן יש שם שלטון מלוכני ולא דמוקרטי ולפי כללי המערב מלוכה היא שלטון בלתי חוקי.

    נתת לזה לייק אצל חמציר, מה התשובה לדעתך? לדעת קמיליה?

    אהבתי

  4. הסעודים והנסיכויות לא ממש פולשים באופן רשמי למדינה אחרת. הסעודים מפציצים את החות'ים אבל גם החות'ים לא טומנים ידם בצלחת ושולחים טילים על סעודיה. לכן קשה להטיל עליהם סנקציות רשמיות פתאום. הרי יש המון עריצויות בעולם אז על כולם נטיל סנקציות?

    אך האמת היא שההסכם עם איראן והגינויים לסעודיה על התקיפות של החות'ים זה חלק מהדרך של המפלגה הדמוקרטית להתנתק מסעודיה שנתפשת כעריצות דכאנית ופטריאכלית. זו גם תגובה מאוחרת למה שהתברר כמוערבות של השגרירות הסעודית בפיגועים של מגדלי התאומים. הרפובליקנים הבליעו את העניין (טראמפ לדעתי גנז את הדוח הרשמי בעניין) אך הדמוקרטים לא. בשביל הדמוקרטים סעודיה היא ממלכה מפגרת ועריצה שכמה שיפילו אותה יותר מהר יותר טוב.

    Liked by 3 אנשים

  5. רק עכשיו גיליתי ששאלת arn מוצגת גם כאן. לצד תשובתו המפורטת (והנכונה) של י.ד.

    כתוספת קטנה – אני מעתיקה לכאן את תשובתי, מלפני כ 10 דקות, מהבלוג של תמריץ.

    #########
    ל arn,
    כתבת:
    " … מדוע לא מוטלות סנקציות גם על נסיכויות המפרץ וסעודיה? הרי ברור ללא כל ספק ששם לא נשמרות זכויות האדם. כמו כן יש שם שלטון מלוכני ולא דמוקרטי ולפי כללי המערב מלוכה היא שלטון בלתי חוקי.
    מה קרה לדאגה לדמוקרטיה ולזכויות האדם? …"
    ————————-
    התשובה הקצרה:
    אתה מבלבל בין התקפי היסטריה המונית של צדקנות מוסרנית לבין נכונות ליישום *בלתי מוטה* של ערכים נעלים.

    התשובה המעט ארוכה יותר:
    מדוע אתה נטפל דווקא לנסיכויות המפרץ ולסעודיה ולא למדינות שרוצחות ומאמללות מיליוני איש כדוגמת סין ואיראן?

    אגב, רוב מדינות העולם אינן דמוקרטיות מלאות וניתן להאשימן בקלות שהן פוגעות בזכויות אדם. מי המיעוט שיטיל סנקציות על הרוב?

    כללית, סנקציות קשות מטילים רק כאשר המחיר שלהן נתפס כנסבל בעיני מטילי הסנקציות + הם ירוויחו יכולת להתהדר ברבים בעקרונות המוסריים הנעלים שלהם.

    Liked by 1 person

  6. שכחתי להוסיף שהמערב יצליח להתהדר בצדקנותו המוסרית כאשר מתייחסים לרעיון הטלת סנקציות על סעודיה.
    לדוגמא בשל רציחתו, מעוררת הדימיונות הזוועתים, של העיתונאי חקשורי. מכאן שהיא פגיעה.

    המערב יתקשה יותר לעשות זאת כשמדובר במפרציות. לפיכך הסכנה שיוטלו עליהן סנקציות די נמוכה.

    Liked by 1 person

  7. מעניינת ומדויקת. אני חושב שקרלין ציין את החשיבות הדמוגרפית של סיפוח אוקראינה בשביל פוטין.

    אהבתי

  8. אצל קרלין הכל צפוי מציאותי הגיוני ורגוע, זו המדיה בסגנון החדש שלה,כמו שכתבת פה למעלה, הטכנולוגיה שאפשרה לחדשות להפוך לטומאה, למחול שדים,לעולם קופי והחוקים של העולם הקופי, "התקפי היסטריה המונית של צדקנות מוסרנית".

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s