תובל קין

בפרשת בראשית של השבת קראנו על נכדו של קין תובל קין את הדברים הבאים:

"וצלה גם הוא ילדה את תובל קין לטש כל חרש נחשת וברזל" (בראשית ד כד) ומסביר רש"י את משמעות שמו של תובל קין: " תובל אומנתו של קין תובל לשון תבלין תיבל והתקין אומנתו של קין לעשות כלי זיין לרוצחים". רצח איננו עניין פשוט. בספר "היצ'קוק" מסביר היצ'קוק לטריפו כי הסצינות של רצח תמיד נמשכות זמן רב בסרטים שלו כי רצח איננו דבר פשוט מבחינה טכנית; קשה להרוג בני אדם. קין שעליו אומר רש"י בעקבות הפסוק "קול דמי אחיך צעקים אלי מן האדמה" (שם ד י) "שעשה בו פצעים הרבה שלא היה יודע מהיכן נפשו יוצאה" בוודאי היה מסכים. תובל קין אבי הטכנולוגיה הקל את מלאכתו של קין. מעכשיו עם הברזל קל יותר להרוג בני אדם.

לקלות זו של הרציחה בעזרת ברזל יש כמה השלכות הלכתיות. כך למשל בהלכות רוצח פרק ג מבדיל הרמב"ם בין רצח בעזרת אבן או עץ לבין רצח בעזרת ברזל:

הלכה א המכה את חברו בזדון באבן או בעץ והמיתו, אומדין דבר שהכהו בו ומקום שהכה עליו: אם ראוי אותו חפץ להמית באבר זה או אינו ראוי, שנאמר: באבן יד אשר ימות בה הכהו או בכלי עץ יד אשר ימות בו הכהו, עד שיהיה בו כדי להמית. ואינו דומה מכהו על לבו למכהו על ירכו

הלכה ד כלי ברזל לא נתנה בה תורה שיעור, שנאמר: ואם בכלי ברזל הכהו וימות רוצח הוא ואפילו במחט, והוא שיהיה לו חוד כמו מחט או שפוד או סכין וכיוצא בהן. אבל אם הכהו בעשת של ברזל וכיוצא בה אומדין אותה כדרך שאומדין העץ או האבן."

השלכה נוספת נמצאת בהלכות טומאה. שם רואים כי בניגוד לכלים אחרים המקבלים טומאה, כלי ברזל הנטמא בטומאת מת מקבל מעמד של אבי הטומאה בדומה לאדם הנוגע במת עצמו  (לשיטת ר"ת) שכן "חרב הרי הוא כחלל" (פסחים יד). את השותפות בין החרב לאדם ניתן לדמות לשותפות שבין העכבר לחור כמו שאומרת הגמרא: "לאו עכברא גנב אלא חורא גנב" (קידושין נו ב). או בתרגום לעברית 'לא העכבר גנב אלא החור גנב'. לא האדם רוצח אלא החרב רוצחת.

השלכה הלכתית אחרונה נמצאת בבנית המזבח: לא הָיוּ סָדִין אוֹתָן בְּכָפִיס שֶׁל בַּרְזֶל,שֶׁמָּא יִגַּע וְיִפְסֹל; שֶׁהַבַּרְזֶל נִבְרָא לְקַצֵּר יָמָיו שֶׁל אָדָם, וְהַמִּזְבֵּחַ נִבְרָא לְהַאֲרִיךְ יָמָיו שֶׁל אָדָם, אֵינוֹ בַדִּין שֶׁיּוּנַף הַמְקַצֵּר עַל הַמַּאֲרִיךְ.(מידות פ"ג מ"ד) אסור לברזל לגעת במזבח שכן הברזל מקצר את ימיו של אדם והמזבח מאריך.

כל הדוגמאות הללו מבהירות את היחס הדו משמעי של התורה לטכנולוגיה. מחד הטכנולוגיה משחררת את האדם מהשעבוד של הטבע כמו שרואים אצל נח שעל פי רש"י המציא את המחרשה: "עד שלא בא נח לא היה להם כלי מחרישה והוא הכין להם והיתה הארץ מוציאה קוצים ודרדרים כשזורעים חטים מקללתו של אדם הראשון ובימי נח נחה וזהו ינחמנו" (בראשית ה כט). המחרשה גאלה את האדם מקללת אדם הראשון "קוץ ודרדר תצמיח לך" והאפידורל גאל האישה מקללת חוה "בעצב תלדי בנים".. ואולם לטכנולוגיה צד נוסף של קיצור ימיו של אדם. הברזל מקצר ימיו של אדם באפשרו את רציחתו בקלות אפילו עם מחט כפי שראינו. אין דוגמא טובה יותר לדו משמעיות הזו מדמותו של הכימאי היהודי גרמני פריץ האבר זוכה פרס נובל לכימיה אשר פיתח תהליך סינתטי ליצור אמוניה אשר מצד אחד הציל את המין האנושי מרעב אך מצד שני שימש את גרמניה ביצור חומר נפץ באופן שהאריך את מלחמת העולם הראשונה למשך ארבע שנים ו20 מיליון הרוגים.  שכן לא האדם הורג אלא האמוניה הורגת.

לסיום ארצה להתייחס לדמותה של נעמה אחות תובל קין. רש"י משדך אותה עם נח ואם כן כולנו צאצאים שלה. מנגד הזוהר מציג אותה כאימן של כל השדים: "דָא אִימָּן שֶׁל שֵׁדִים". והדברים לא ברורים. אולם הרמב"ם במורה נבוכים מסביר את השדים לא כיצורים דמיוניים אלא כיצורים אנושיים חסרי צלם אלוהים שכלי: "כבר ידעת כי כל מי שלא הגיע לו זאת הצורה אשר ביארנו עניינה, הוא אינו איש אבל בהמה על צורת איש ותבניתו, אבל יש לו יכולת על מיני ההיזק וחלוש הדעות, מה שאין כן לשאר בעלי חיים, כי השכל והמחשבה שהיו מוכנים לו להגעת השלמות אשר לא הגיע, ישתמש בהם במיני התחבולות המביאות לרע, והוליד הנזקים כאילו הוא דבר ידמה לאדם או יזיקהו. וכן היו בני אדם הקודמים לשת. ואמרו במדרש: "כל אותן ק"ל שנה שהיה אדם נזוף בהם היה מוליד רוחות", ר"ל שדים" (מורה נבוכים חלק א פרק ז). קין בקצרה היה סוג של שד אשר השתמש בשכל למיני תחבולות המביאות לרע. נעמה נכדתו, אשתו של נח, היא אמו של כולנו – כלל המין האנושי – אך בכולנו נכללים גם השדים – הרוצחים, אנשי העולם התחתון, הדיקטטורים ושאר מינים רעים שמקיפים את עולמנו. וכל עוד עולמנו מורכב משדים ולא רק מבני אדם בעל צלם אלוהי הנרתע משימוש בטכנולוגיה למטרות רעות, ישאר הברזל כתיבול לקין לקצר ימיו של האדם.

מודעות פרסומת

2 תגובות בנושא “תובל קין

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s