האם ניתן לכוון בתפילה?

אתמול בבוקר בתפילה חשבתי שהקושי לכוון בתפילה הוא מובנה. הרי בסופו של דבר במובן הגשמי לא עומד מולנו דבר. אין לו גוף ואין לו דמות הגוף. אפשר לכוון את פירוש המילות אך אי אפשר לראות את מי שלא יראנו האדם וחי. אז את מי נדמיין שאליו אנו מדברים?

מודעות פרסומת

4 תגובות בנושא “האם ניתן לכוון בתפילה?

  1. מסכים.קודם כל קשה. בנוסף לדברים שכתבת , בדוק מדעית שהממוצע לשמירת ריכוז (ללא הפרעות קשב) כ 18 דקות ברצף בלבד!
    אולי אולי תקנו תפילת שמונה עשרה בציפיה שתתארך עד 18 דקות?!..
    אבל אם יורשה לי אוסיף כמה דברים. אנו מתפללים לרבונו של עולם ומתחברים אליו תמיד דרך התכנים. זה הממשק. לכן אומרת המשנה: "לפיכך הרבה להם תורה ומצוות"… מאהבת השם אותנו – הרבה לנו תורה ומצוות על מנת להתחבר אליו ולפתח את הקשר עם העולם הרוחני שלנו ואיתו.
    בנוסף אם רוצים ללכת על האקסטרים… באמת בסידורי המקובלים.התפילה מחולקת לפי "עולמות" ואכן יש "שמות הקודש" שמתחלפות בין ברכה לברכה ויש פירוש המילות ויש מה לדמות. והעיקר שהאדם ע"י התפילה ירומם נפשו מהשיפלות שבחיים ויתחבר לעיקרי החיים ושיתקבלו התפילות לרצון.

    אהבתי

  2. מנסיוני הדל הקושי לכוון בתפילה נובע או מחוסר באמונה או שפשוט אין חיבור רגשי למלות התפילה. אתה לא צריך ייצוג גשמי בשביל להיות מסוגל לכוון, אם אתה באמת ובתמים מאמין שישנה נוכחות אלוהית בלתי נראית שאליה אתה מכוון, ואם אתה באמת מתחבר למילים ונכנע רגשית למהלך התפילה (כמו שאתה לפעמים נכנע רגשית לשיר שמדבר אליך) אז התפילה הופכת ליותר אקסטטית ואתה יכול להגיע למן הרגשה של חיבור עם הקב"ה ובעצם להרגיש שהתפילה מנקה אותך.

    לא צריך להיות צדיק גדול בשביל לכוון אלא פשוט צריך אמונה פשוטה. הבעיה היא שאמונה אמיתית לא נקנית מלימוד אלא מגיעה מחוויות בחיים.

    אהבתי

  3. עמיחי,
    לא הבנתי את הקטע הממשק. אם אני מבין נכון אתה מציע לא להתרכז במי שעומד כנגדי אלא בתוכן?
    פעם קראתי אצל הרב שג"ר על התורה של הבעש"ט "צוהר תעשה לתיבה, שתצהיר את התיבה" שאתה עובר ממילה למילה עד שאתה חורז את התפילה כולה.

    יניב,
    כניעה רגשית לתפילה מתרחשת אצלי כשאני חזן בחזרת הש"ץ. אבל לא כל יום אני חזן.

    אהבתי

    1. אכן כתבתי כך שה"ממשק" הוא סידור התפילה על כל המשתמע עד כדי יחודים וכוונות על כל ברכה בשמו"ע שע"פ הזוה"ק יש ניקוד שונה לשמות הקודש ועפ"ז גם הכוונה של כל ברכה מקבלת יותר משמעות . אבל, לא התכוונתי לעקור בכך דברים פשוטים "דע לפני מי אתה עומד" או " שיויתי ה' לנגדי תמיד".
      ולאחר העיון בדברי יניב אני מאוד ממסכים איתו. אבל במחילה אחדד נקודה אחת. והיא עקרונית – זה נכון שמאוד חשוב להתחבר לאמונה הפשוטה . אבל היא לא מתנת האל ולמי שיש יש . ממש לא! האמונה הזו נרכשת ! איך? סור מרע – ללא הסחת הדעת של ליצנות פרצות ודברי הווי. ועשה טוב – לימוד תורה . ממש לא לדבר על לימוד תורה ממש ללמוד גמרא סוגיא אמיתית זה סם החיים!
      ווידוי קטן. הייתי מצבא. זו לא היתה תקופה כל כך מפותחת רוחנית עבורי. ושקעתי במין סתמיות של עבודת השם טכנית ע"פ רוב. פתאום צצה סוגיה הלכתית שנדרתי אליה ולאחר זמן רב יחסית שלא העמקתי בסוגיות – פתאום הרגשתי מהי עריבות והשתוקקות לתורה וממילא לרבש"ע. זו תחושה מתוקה שאין לי מספיק מילים לתאר. מאחל לעצמי את זה שוב טוב וגם לכם יש מספיק בשביל כולם 🙂

      אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s